Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Wie/wat is Nissaba eigenlijk?!

Als je iets wil weten over de website en het forum, of er werkt iets niet goed, of je hebt tips en adviezen, of wil je op de hoogte blijven, dat kan allemaal hier.

Berichtdoor Zunrita » ma 15 nov , 2004 16:55

Gevonden op Encyclopædia Britannica:

CITAAT
Nissaba
in Mesopotamian religion, Sumerian deity, city goddess of Eresh on the ancient Euphrates River near Uruk in the farming regions; she was goddess of the grasses in general, including the reeds and the cereals. As goddess of the reeds and provider of the reed stylus used by the scribes, she became the patroness of writing and the scribal arts, particularly of…

(Voor de rest moet je betalen geloof ik).
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » di 16 nov , 2004 14:25

Bedankt voor de link. Helaas moet je betaalabonnee zijn.

In de UB in Amsterdam is wel een en ander over Nissaba te vinden. Ik heb daar al wel een en ander gekopieerd, maar ik moet me nog wat meer in Soemerië verdiepen voor een preciezer beeld.



De website heette eerst Terramater, maar die naam wordt zoveel gebruikt. Toen kwam ik Nissaba tegen, en die vond ik eigenlijk veel interessanter voor het internet, omdat ze ook godin is van het schrift, en het schrijfbeiteltje haar symbool is. Een echte godin van communicatie en archivering. Maar alles is nog niet aangepast, omdat ik altijd met twintig dingen tegelijk bezig ben. :sip:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » wo 02 maart , 2005 13:01

De naam van Nisaba werd in de eerste teksten (toen deze nog pictografisch waren) voorgesteld met een korenaar. Het is daarom ook meer dan waarschijnlijk dat zij een godin was van het graan. Nisaba lijkt me de meest correcte schrijfvorm alhoewel Nissaba en Nidaba ook voorkomen.

De cultus rond Nisaba dateert van de Vroeg Dynastische periode in Sumer. Zij was de dochter van An en Urash. Toen werd zij voorgesteld als de godin van het schrift, boekhouden en klerkschap (kennis van het schrijven).

In Lagash (een Sumerische stad) was zij lid van het plaatselijke pantheon waar ze werd voorgesteld als de dochter van Enlil en de zuster van Ningirsu (stadsgod van Lagash?). De god Haya was haar man. Later echter - waarschijnlijk door de associatie met de schrijfkunst - was haar man Nabû (god van het schrift).

Zij werd ook vaak geïdentificeerd met de godin Nanbigal (vrouw van Ennugi, de grote goddelijke inspecteur van de irrigatiewerken).

In de Vroeg Dynastische periode was zij de persoonlijke godin van de heersers van de Sumerische stad Umma. Later, tijdens de Isin-Larsa periode, werd zij de stadsgodin van Eresh. De godin van het nabije Shurupak, Sud (later Ninlil), werd beschouwd als haar dochter.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » ma 16 mei , 2005 20:04

Als Nidaba werd zij soms afgebeeld in de vorm van een slang of als een vrouw met een slangenstaart.
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11


Keer terug naar Over het forum en de website



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron