Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

esoterie

Als je iets wil weten over de website en het forum, of er werkt iets niet goed, of je hebt tips en adviezen, of wil je op de hoogte blijven, dat kan allemaal hier.

esoterie

Berichtdoor els » ma 13 nov , 2006 17:12

Ik kreeg van Marc-Gregory het verzoek een extra forum aan te maken over 'esoterie'. Dat vind ik een goed idee, maar ik wist niet precies wat esoterie is. Ik zocht het op op Wikipedia, en daar staat eigenlijk dat het 'mystiek' is. Ik dacht dat het om het 'paranormale' ging.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esoterie

Er staat onder andere dit:

Het woord esoterie is afkomstig van het Griekse εσωτερική en betekent 'het inwendige' of 'het verborgene'; dit in tegenstelling tot exoterie, dat 'het uitwendige' of 'het openbare' betekent. Esoterie houdt zich dus bezig met de verborgen aspecten van de werkelijkheid, dat wil zeggen: met de niet-zintuiglijk waarneembare aspecten, het wezen van de dingen. Deze 'verborgen' aspecten bevinden zich buiten het terrein van de moderne natuurwetenschappen, die alleen fysiek/materialistisch geöriënteerd zijn, en vormen daarmee volgens de meeste esoterische stromingen geen tegenspraak, doch veeleer een aanvulling tot een grotere waarheid.


Ik zou zeggen dat hiermee ook paranormale verschijnselen zouden kunnen worden bedoeld, maar daar gaat het helemaal niet over.

Ook zou ik zeggen dat het over het occulte gaat, maar daarover staat er dit:

Van Occultisme is sprake indien zowel de theorie als de praktijk van deze kennisontwikkeling wordt nagestreefd. In het dagelijks spraakgebruik worden deze grenzen vaak niet zo strikt aangehouden, wat wel eens tot verwarring kan leiden.


Nu begrijp ik dus nog steeds niet of esoterie gaat over het occulte. :(

Ik vraag me af of het een idee is om een subforum te openen voor esoterie, paranormale verschijnselen, het occulte etc. Of sla ik dan helemaal de plank mis, en hoort dat juist helemaal niet bij elkaar?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marc-Gregory » ma 13 nov , 2006 19:08

..
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor els » ma 13 nov , 2006 21:39

Okee, ik heb een forum 'Esoterie' aangemaakt.

http://www.nissaba.nl/nisphp/index.php? ... 37df052f71

Ik heb de dingen die je noemde in de beschrijving gezet.

Volgens mij is dit wel duidelijk Eventueel kan er nog wat bij.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marc-Gregory » ma 13 nov , 2006 22:35

..
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor els » di 14 nov , 2006 0:24

Ja, we moeten naar bed. :gaap:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marc-Gregory » zo 19 nov , 2006 1:41

..
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Marc-Gregory » zo 19 nov , 2006 17:44

..
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor els » di 21 nov , 2006 16:43

Bedankt voor het plaatsen van al die stukken, Marc Gregory. Maar ga je ze nu ook zelf weerleggen? Ik ben benieuwd wat je op die organisaties tegen hebt. Zoals het er nu staat, lijkt het meer op een publiciteitspagina voor zeer humane stromingen. Zelf heb ik er niet voldoende tijd voor om me er in te verdiepen, en misschien heb ik ook niet overal voldoende verstand van om het aan te zwengelen. Als je een aanzet geeft, lukt het mij misschien wel om daarin mee te gaan.

Wel schiet me opeens nog zo'n rare club te binnen, de 'illuminati'. Een tijdje terug leek het of iedereen het hierover had, maar je hoort er niet veel meer over. Een of andere schimmige club die op de achtergrond opereert, maar de hele wereld onder controle zou hebben, daar komt het op neer.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marc-Gregory » do 23 nov , 2006 1:21

--
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05


Keer terug naar Over het forum en de website



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron