Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Nieuwe namen godinnen - aanvulling lijst godinnen

Als je iets wil weten over de website en het forum, of er werkt iets niet goed, of je hebt tips en adviezen, of wil je op de hoogte blijven, dat kan allemaal hier.

Berichtdoor Coco » vr 07 mei , 2004 13:01

Ik mis de grootste en meest bekende godin van Afrika: de zeemeermin. In West-Afrika wordt zij Mami-Wata genoemd. Er zijn verschillende boeken over geschreven. Deze vorm komt, weliswaar met een andere naam, ook veel in Brazilie voor, net als in andere landen waar vroeger slaven waren.

Veel succes!!

Groet, Coco
Coco
 

Berichtdoor els » vr 07 mei , 2004 13:22

Hai Coco, bedankt voor de tip. Ik ga zo snel mogelijk proberen iets te vinden. Ik heb trouwens wel iets over Yemanja, die ook uit West-Afrika komt, met name door de Yoruba. In Brazilië wordt zijn vereerd in de vorm van een zeemeermin. Hoe dat zit in Afrika weet ik niet.

Ik vind die naam trouwens wel interessant. Er is nog een Yorubagodin met de naam Oshun, een rivier- en watergodin, die ook met de slavernij naar Brazilië is gekomen. Men heeft wel eens gesuggereerd dat haar naam een verbastering is van het Engelse woord voor Oceaan (Ocean), dat je inderdaad precies op dezelfde manier uitspreekt.
Interessant idee wel. Het is misschien ook mogelijk dat er op een andere manier verband tussen deze namen bestaat, bijvoorbeeld via de god Oceanus of zo.

Ik moest daar meteen aan denken toen ik de naam Mami Wata las: Wata lijkt ook wat betreft de uitspraak wel erg op 'water'.

Hoe dan ook, ik ga op zoek.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Over het forum en de website



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron