Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Extreme moeder-dochter relaties - voorbeelden in de mythologie/godsdienst

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Brunetti » di 14 jun , 2005 17:32

Het leven van een vrouw is vaak een wisselwerking (soms strijd) tussen twee posities: deze van moeder en die van vrouw (moeilijk om dit te benoemen? meisje is zo kinderachtig. Maar de vrouw zonder haar taak van moeder. Waar seksualiteit speelt... Voor de gemakkelijkheid gebruik ik hier maar de naam van 'virgin' maar dan moet je je er meer een inanna achter zoeken). Zeker als de vrouw een kind krijgt wordt dit balanceren op een koord. Sommige vrouwen slagen hier wonderwel in.

Desalniettemin - ik ga hier even de psychologische toer op - zien we situaties waar de vrouw meer 'virgin' blijft of extreem moeder. In beide gevallen verwaarloost de moeder de identiteit van het kind.

Madame Bovary is bij voorbeeld een mooi voorbeeld waar de vrouw meer 'virgin' blijft dan moeder. Haar passie ligt bij andere dingen en het kind blijkt een speelpop.

In het andere geval projecteert de vrouw haar eigen ambities op het kind.

Van beide extremen zoek ik nu voorbeelden in de mythologie/godsdienst.

Mijn zoektocht gaat nog verder :smile:

Als kinderen voor wat voor reden ook op jonge leeftijd alleen blijven, zien we meestal bij 6-10 jarigen een idealiseren van de afwezige moeder. Het kind maakt van deze afwezige moeder een boegbeeld van moederliefde. Ook hier graag voorbeelden aub.

Ondertussen vraagt U zich misschien af waarom ik al deze vragen stel? Welnu, een kennis heeft me gevraagd haar te adviseren bij haar thesis psychologie 'moeder-dochter relaties'. Dus ik dacht even polsen bij de mensen hier :knipoog:

Even het vragenlijstje verder afmaken. Als de adolescente vrouw zich probeer los te rukken van de moederliefde, is dit een harde noot om te kraken voor de moeder. De dochter schreeuwt als het ware "moeder hou minder van mij!". Vaak zien we in deze situatie een omkering van rollen. De moeder begint nukkig te worden naar haar dochter, en de dochter moet als 't ware als ouder optreden. U raadt het al, ook hier graag voorbeelden. Dit lijkt wel een examen :smile: We zitten natuurlijk ook in de goede periode. In ieder geval alles waar jullie me bij kunnen helpen :kusje:

Een volgend stadium is als de moeder afscheid moet nemen van haar dochter - moet afstaan aan een man. De trouw, het huwelijk. Hier zien we oa. twee rollen die de moeder gaat vertonen. Enerzijds spreken we van de huwelijksmoeders. Deze moeders nemen de huwelijksceremonie volledig in handen - niet om afscheid te nemen maar om het juist in de hand te houden. Anderzijds spreekt men van de pooister. De moeder stelt sex met de man voor als pervers. De man wordt gedemoniseerd. Het huwelijk wordt vergeleken met prostitutie. Een prachtig metafoor dat we gebruiken is de dochter die sex heeft met een man terwijl de moeder op de gesloten deur staat te bonken.

Op latere leeftijd zien we een erkenning van de moeder-dochter relatie voor altijd. De contacten worden heel intens. De moeder wordt extreem afhankelijk van haar dochter en wordt eigenlijk dochter van haar dochter.

Zo... een hele boterham... Alle hulp is welkom :hartje:

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » do 30 jun , 2005 16:20

Jammer dat er geen respons is gekomen. Maar even zeggen dat zij met verve is geslaagd. Hopelijk krijg ik toestemming om haar werk - desnoods met een link - hier weg te zetten. Zoniet, geef ik toch lekker hier een kort relaas :p
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » do 21 jul , 2005 16:09

Sorry dat ik niet reageerde, maar hier toch nog een reactie. (Kom allerlei bijna vergeten posts tegen, gebruik makende van de functie 'lees alle bijdragen van Brunetti'. :D)

Ik wist niet goed hoe ik erop moest reageren omdat ik me bijna niet in deze voorstellingen kan plaatsen. Misschien omdat ik zelf geen kinderen heb, of misschien omdat ik heel anders tegen de wereld aankijk. Ik weet het niet. :(

Ik ben wel benieuwd wat het resultaat is geworden. Misschien dat ik er meer contact mee krijg als ik het lees. Lijkt me ook wel toepasselijk hier, qua onderwerp. Al moet ik zeggen dat ik het erg moeilijk vind, het idee 'moeder-dochter'. Het is net alsof je jezelf (en je moeder) reduceert tot één facet. Maar nogmaals, misschien moet ik het lezen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » di 23 mei , 2006 22:46

Ik loop weer 'ns een jaar achter, Brunetti, maar bij het IIAV - Internationaal Informatiecentrum en Archief voor de Vrouwenbeweging - http://www.iiav.nl - vond ik minstens 180 titels over moeder-dochterrelaties.

Een heel interessante benadering is die van Luce Irigaray (daar heb je 'r weer), groot Frans filosofe en psychoanalitica, die Freud en zijn adept Lacan ondervraagt op met name die moeder-dochterrelatie. Zij komt - uiteraard zou ik zeggen - tot geheel andere, en voor vrouwen zeker interessanter inzichten dan de heren. Misschien alsnog van belang voor je vriendin-psycholoog?

Titels:
Speculum de l' autre femme (promotiewerk)
Amante marine
L'un ne bouche pas sans l' autre

Ze zijn vertaald in Engels en/of Nederlands.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron