Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Over de vrouw

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Sampras » wo 31 jul , 2002 15:46

Over de vrouw

Er bestaat een Sanskriet legende volgens welke de Schepper, na de man te hebben geschapen, de rondheid van de maan, de kronkelingen van de slang, de lichtheid der bladeren, het wenen der wolken, de wreedheid van de tijger, de zachte gloed van vuur, de koude van sneeuw en het gebabbel van de gaaien nam en daaruit de vrouw schiep, en haar aan de man schonk.

Na drie dagen kwam de man en zei tegen de Almachtige: ‘Die vrouw die u mij gegeven hebt, praat aan één stuk door, laat me nooit met rust, vraagt al maar aandacht, neemt al mijn tijd in beslag, huilt om niks en voert geen klap uit.
Ik wil dat u haar terugneemt.’

En dus nam de Almachtige haar terug.
Maar al gauw kwam de man terug en zei: ‘Ze danste en zong vaak, en ze keek naar mij uit haar ooghoek en speelde graag spelletjes; ze klampte zich aan mij vast als ze bang was, haar lach klonk als muziek en ze was mooi om naar te kijken. Geef me haar terug.’

En dus gaf de Almachtige haar aan hem terug.
Maar drie dagen later bracht hij haar weer terug en vroeg de Almachtige haar te houden.

‘Nee,’ zei de Heer, ‘je wilt niet met haar en kunt niet zonder haar.
Jullie zoeken het maar uit.’

:D
Sampras
 

Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron