Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Archetypen universeel

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Balance » vr 29 apr , 2005 17:25

Ik geloof echt dat archetypen superbasaal zijn. Al was het maar omdat dat het enige is wat echt universeel is.

Ik kwam op het idee door een artikel, lang geleden in het Algemeen Dagblad. Daar schreef een antropologe dat overal ter wereld, ook daar waar de moderne mens nog niet was doorgedrongen - mensen schaapjes (of op schapen gelijkende dieren) tellen die over een hek springen als ze niet kunnen slapen. Nu ben ik zelf niet zo'n schapenteller (haha - heb sinds de kerk de pest aan schaapjes en herdertjes) maar het beeld dat zoiets onafhankelijk van elkaar overal hetzelfde is, vond ik wel bijzonder. Dat is voor mij een bewijs dat er iets als het collectief onbewuste bestaat.

En als je bvb. ziet alom tegenwordig het patroon van de held (al in de griekse mythologie neergezet) aanwezig is ziet hoeveel mensenlevens, films, boeken, enz. volgens dit patroon lopen, werkt dit voor mij nog bevestigender.

Het grote misverstand is vaak dat men denkt dat een vrouwelijk archetype alleen bij vrouwen telt en een mannelijk bij mannen. Misschien is de term 'vrouwelijk' archetype niet zo handig geweest. Maar ja, het was 19-nog wat en zover keek Jung nu ook weer niet vooruit. Het is ongeveer zoals je ook bij de godinnen ziet: de begrippen vrouw en moeder worden moeiteloos door elkaar gehusseld, maar het zijn echt verschillende typen.

Voorbeeld hoe een mannelijk archetype in een vrouw het overgenomen heeft: het archetype Zeus: heersend, regelend, bazig, nemen, zijn wil opleggend, enz ....zijn doelen en methoden zo mannelijk als wat. De grote mannetjes-oppergod. Zijn wil telt en iedereen moet naar zijn pijpen dansen. En als je nu naar Beatrix kijkt en hoort hoe ze als persoon is, dan zie ik vooral heel veel Zeus. Nog sprekender is Thatcher geweest. En Elisabeth is de stiefmoeder uit het sprookje. Ten voeten uit. Heerlijk dat Engelse koningshuis met heldin/martelares Diane, crone Camilla en stiefmoeder Elisabeth. Wat zou Charles zijn? Uitdaging voor wie goed in de Griekse mythologie zit.

Ik denk dat het de kunst is om je niet teveel op te laten slokken door een en hetzelfde archetype. Dat je de juiste archetypen op de juiste momenten en in de juiste situaties activeert. In assertiviteitstrainingen heb ik er wel eens mee gewerkt: verlegen mensen die over zich laten lopen wat assertiever maken. Ik vertelde dan wat over een helleveeg, een feeksig archetype, een woedend type, een griekse godin en liet dat in de vorm van een verhaal visualiseren en invoelen. Daarna probeerde ik mensen (vaak vrouwen) dit oerbeeld in zich (want iedereen heeft het in zich) te laten activeren. Eerst als spel, later wat echer enz. Spreek dat beeld aan en voel (archetypen zijn ook gevoelsbeelden) de woede in je van Medusa. Dan lukt opkomen voor jezelf ineens wel. Heerlijk soms, als dat lukt.

We hadden een tijdje geleden een discussie over het glazen plafond. Iemand zei toen: 'Laat die kerels maar carriere maken tot ze erbij neer vallen'. Dat moet je als vrouw niets eens willen. Dat hoort niet bij ons. (Ik stel het te sterk, denk ik). Als dat een vrije keus is, die niet uit frustratie voortkomt, maar echt een keus is - dan is dat wat ik bedoel: laat de held voor wat hij is en laat een ander archetypoe manifest worden, een archetype wat dichter bij je staat, bvb. de crone of een andere - als het maar de jouwe is, als die maar dicht bij jouw gevoel en kracht staat.

De held heeft eeuwen lang zijn werk gedaan: ten goede en ten kwade. Hij heeft oorlogstuig ontwikkeld, vervuilende industrien gemaakt, oorlog gevoerd enz. enz., maar ook ziekenhuizen gebouwd, medicijnen uitgevonden, de pil, de TV, de bioscoop, de film, de tandartsboor, de auto; hij heeft gevochten en is gestorven (offer!) voor onze geliefde vrijheid, enz. enz. Ik denk dat we het ventje zo langzamerhand maar eens moeten bedanken voor de moeite en met een lolly naar huis en naar bed moeten sturen. Bedtijd. Stil! Slapen. De grenzen zijn bereikt.

Als ik zie hoe China nu ook in de ban van deze held begint te raken, houd ik werkelijk mijn hart vast voor de toekomst. Als 1 miljard Chinezen dezelfde levensstijl willen hebben (en wie kan ze dat ontzeggen) als de Amerikanen, kunnen we de aarde wel op onze buik schrijven. Echt. Dat trekt Gaia niet.

Andersom zie je het archetype ook zo functioneren: Ik sprak laatst een oudere vrouw (een crone ten voeten uit) die zei: 'Tja....als vrouwen jong zijn, zijn ze mooi, vrolijk, vrij, aantrekkelijk, avontuurlijk, uitdagend enz. Maar heel vaak zie je toch dat, vanaf het moment dat ze moeder zijn - dat dat ineens allemaal weg is en ze alleen nog maar 200% 'moeder'(Hera?) zijn. En dat voor een jaar of 20, 25! En zo gaan ze zich dan ook gedragen en kleden. Geen wonder dat kerels er dan vandoor gaan.' Dat is dan de kracht van het archetype 'moeder'. Dat kan dan ook hevig doorslaan. Ik denk wel eens: de man heeft de held als Leitmotiv - de vrouw de moeder?

Ik zoek trouwens nog de Griekse godinnen die samen de fases in het levensprincipe van de vrouw verbeelden in de griekse mythologie. De jonge vrouw, onschuldig en naief....argeloos bloempjes plukkend en (verkracht?) en ontvoerd door Zeus was.......? Daarna de moeder.....beschermend, op zoek naar haar kind tot aan het eind van de (onder)wereld was......? En als het kind 'groot'is - het huis uit, is de vrouw de wijze crone....welke godin was dat?

En is dat patroon ook herkenbaar in andere mythologien? Wie helpt me hiermee?

:D
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor heidi » vr 29 apr , 2005 18:51

Ik kan je het boek godinnen in elke vrouw van Jean Shinoda Bolen aanraden over dit onderwerp!
200% moeder zou ik eerder demeter noemen, Hera zette zich meer in voor haar huwelijk dan voor haar kinderen!

Liefs,

heidi (die niet graag veel typt)
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor admin » za 30 apr , 2005 14:46

Beste mensen, dit topic is gesloten, de bijdragen zijn verplaatst naar deze thread:

admin
Beheerder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 20:37


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron