Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

A.A.P. - Rolbevestigend, conservatief en populair

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Balance » di 01 maart , 2005 22:15

In een andere thread wordt een STER-spotje beschreven waarin man en de vrouw in een ouderwets rolbevestigende verhouding worden neergezet. Over rolbestiging heb ik dan nog wel iets.
Zojuist naar een stuk van wat de nieuwe 'hit' op TV dreigt te worden: Desperate Housewives. Een als komisch bedoelde nieuwe serie uit het onvermoeibare Amerika. Een viertal neurotische vrouwen laten weer eens zien waar de Amerikaanse amusementsindustrie goed in is: uitgekauwde gladde cliche's, de eeuwige zelfde voorspelbare zogenaamde humor, gelikte types en aanverwante zaken. Vier vrouwen worden op zogenaamd grappige wijze in al hun hysterische vrouwelijkheid neergezet. De bekende probleempjes, neurotische trekjes, enz. enz.
Waar ik echt bang voor ben: dit gaat weer gevreten worden. Zal de herkenbaarheid wel weer zijn. We lachen zo graag om onszelf. Of zoiets.
In films wordt al sinds het begin van de filmindustrie de man-vrouw verhouding op dezelfde vastgeroeste Amerikaans-conservatieve manier neergezet. (Ik maak er nog een thread over)

We maken ons vooral druk over de Amerikaanse politieke en militaire overheersing van de wereld. Waar ik zelden iemand over hoor is de culturele invloed die de Yanks op ons hebben. Ik denk wel eens dat dat erger is dan de rest.

Hebben we wel in de gaten hoe zeer we bezig zijn te Veramerikaniseren? Mac Donald, Coca-cola, Computers, reclamecampagnes, films, ontelbare TV- series, SixFlags (wel eens geweest?- verschrikkelijk), enz. enz. enz. Als Bush en Reeze een scheet laten is het wereldnieuws en moet het journaal er kennelijk over berichten. Bij Amerikaanse presidentverkiezingen lijkt het wel alsog we onze eigen verkiezingen hebben. We hebben het niet meer over kinderen maar over onze 'kids'. Een uitverkoop is een 'sale'. En ga zo maar door. Het hele taalgebruik raakt doorspekt van het Engels-Amerikaans. En dan onszelf maar wijs maken dat we zo onafhankelijk onze eigen keuzes maken.

Wie heeft nog meer voorbeelden? Schrijf ze eens.

Ik heb soms zo'n zin om een soort Anti Amerikaanse Partij (A.A.P.) op te richten - of een A.A.S (Anti Amerika Site), beetje ludiek, niet al te serieus, als tegenwicht voor de vloedgolf aan Amerikanisme. Niks politieks dus, meer een cultureel protest.


:hamer:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » vr 04 maart , 2005 13:34

In films wordt al sinds het begin van de filmindustrie de man-vrouw verhouding op dezelfde vastgeroeste Amerikaans-conservatieve manier neergezet. (Ik maak er nog een thread over)


Aangezien ik ooit filmliefhebber was (er is nog wel iets van over) kijk ik al uit naar die thread. Maar in het begin van de filmtijd vond je toch nogal wat minder stereotiepe rolpatronen, of films waarin deze aan de kaak werden gesteld. Het is pas met de opkomst van de Amerikaanse filmcensuur - nou ja, ze voerden een soort zelfcensuur in - dat de 'hoeksteengedachte' hoogtij ging vieren. Nou ja, ik ga er even niet op in, ik wacht die thread af. Of anders start ik zelf misschien nog iets over film.
Ik wilde nog eens iets gaan doen met filmrecensies, aan de hand van een soort stereotiepe 'rolpatronenwijzer'. Ga ik alle films af met een checklist, heerlijk hardcore. :knipoog:

We maken ons vooral druk over de Amerikaanse politieke en militaire overheersing van de wereld. Waar ik zelden iemand over hoor is de culturele invloed die de Yanks op ons hebben. Ik denk wel eens dat dat erger is dan de rest.


Ik denk ook dat er verschillende manieren zijn om culturen op te dringen. Militaire overmacht is er maar een van, maar economische macht en het beheersen van de media zijn gelijkwaardige alternatieven.

Hebben we wel in de gaten hoe zeer we bezig zijn te Veramerikaniseren?


Ik ben het helemaal met je eens, alleen ben ik op zoek naar een ander woord, omdat het niet prettig is voor Amerikanen om zo generaliserend te worden geassocieerd met dit soort termen.
Er gebeuren in de VS ook goede dingen om dit aan de kaak te stellen, maar dit is niet makkelijk in het land waar de vrije markt en consumptiemaatschappij heilig zijn.

Als Bush en Reeze een scheet laten is het wereldnieuws en moet het journaal er kennelijk over berichten.


Dit gebeurt ook met elk nieuw hebbedingetje dat door topbedrijven wordt gelanceerd. Ik herinner me nog hoe versteld ik stond toen op het journaal met veel tamtam werd aangekondig dat de KPN een of ander nieuw telefoontje had ontwikkeld, [color="green"]kermit
of zo heette het ding, en het was groen, ik weet niet precies wat het was.

Waarom krijgt zo'n kapitalistische supermacht gratis reclame voor hun stompzinnige ideetjes op het journaal, terwijl kleine bedrijfjes zoveel geld aan naamsbekendheid moeten besteden dat het ze niet lukt om iets op poten te zetten?

Krankzinnig!!!!

Het hele taalgebruik raakt doorspekt van het Engels-Amerikaans. En dan onszelf maar wijs maken dat we zo onafhankelijk onze eigen keuzes maken.

Wie heeft nog meer voorbeelden? Schrijf ze eens.


Nou, vroeger heette de baas van mijn afdeling chef techniek, en hij had verstand van techniek. Tegenwoordig heet hij 'senior operator', en als hij verstand krijgt van techniek neemt hij snel ontslag om voor zichzelf te gaan beginnen.
Ik had al moeite met het woord 'manager', maar als je kijkt wat ze hier tegenwoordig voor omschrijvingen verzinnen. Sorry, maar ik krijg ze niet eens meer netjes uit mijn strot.

Ik had me eindelijk aangepast aan 'manager', en had het tegen de een of andere bobo over onze 'unit manager'. Toen kreeg ik een zeldzaam agressieve tirade te verwerken dat dat allang geen 'unit manager' meer heette, maar bla bla bla bla bla manager - dit heb ik niet kunnen volgen, ik sluit me er voor af - en er was een uitgebreid pakket aan uitleg onder het personeel rondgegaan om ons allemaal over de nieuwe structuur te informeren - sjonge man, wat was zij op haar 'pik' getrapt, serieus.
Dat dikke pakket had ik inderdaad gekregen, maar ik had het ongelezen in de prullenbak gegooid. Ik heb wel wat beters te doen zeg.

Ik heb soms zo'n zin om een soort Anti Amerikaanse Partij (A.A.P.) op te richten - of een A.A.S (Anti Amerika Site), beetje ludiek, niet al te serieus, als tegenwicht voor de vloedgolf aan Amerikanisme. Niks politieks dus, meer een cultureel protest.


Misschien moet je briefjes gaan schrijven, en die publiceren op het web, met de reacties.[/color]
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 04 maart , 2005 14:11

Volgens mij heeft dit onderwerp trouwens geen zier te maken met feminisme. Misschien moet de forumstructuur toch nog eens worden aangepast. Een forum met maatschappelijke of politieke onderwerpen of zo.
Of een nieuwe categorie maken, en daarin een aantal subforums met atheisme, feminisme, maatschappij, etc. Maar wat voor titel geef je zo'n categorie dan? Ik ben allergisch voor het woord 'levensbeschouwing'. :sip: Iets met politiek, filosofie en maatschappij?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron