Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

De Geschiedenis van de Mens - adhv beroemde of belangrijke vrouwen

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Brunetti » do 19 mei , 2005 9:29

Het is misschien niet origineel ('k denk maar aan Marylin French) maar ik vind dit wel de plaats om de geschiedenis van de mens eens te vertellen enkel afgaande op de vrouw. Het vergt wel wat opzoekwerk. Ik hoor het wel of jullie dit een goed idee vinden. Misschien als het aanslaat kan Els later er een apart item van maken voor deze site.

De bedoeling is telkens een vrouw te vermelden die volgens jou belangrijk is geweest in de geschiedenis van de mens. Een korte verklaring waarom.. misschien een interessante link... maar nooit het jaartal of periode vergeten waar deze vrouw heeft geleefd.

En om te beginnen met het begin :O

-De mitrochondriële Eva (ook wel Black Eve of African Eve genoemd) leefde ca. 200.000 vC in Afrika. Volgens DNA studies is zij dé oermoeder van de moderne mens.

-Helena, Jasmine, Katrina, Tara, Ursula, Valda en Xenia zijn de namen die Sykes gaf aan de eerste vrouwen in Europa ca. 50.000 vC. ‘De Zeven Dochters van Eva’ van Bryan Sykes (professor in Oxford) beschrijft de herkomst van de Europese mens op basis van gegevens die in het mitochondriaal DNA zijn opgeslagen. Dit DNA, dat niet in de celkern maar in de mitochondrieeën voorkomt, wordt alleen door moeders doorgegeven aan het nageslacht. De schrijver, die zelf een belangrijke rol in dit onderzoek heeft gespeeld, is tot een theorie gekomen dat Europeanen allemaal afstammen van slechts zeven oermoeders.

Als dat al geen sterk begin is :smile:

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » do 19 mei , 2005 18:45

Wel een leuke topic. Eigenlijk gaat mijn hele website natuurlijk over het beschrijven van de mythologie via vrouwen in plaats van zoals gebruikelijk mannen. Op het naargeestige af soms. Ik voel me altijd heel militant als ik weer eens schrijf 'die of die man was haar echtgenoot', in plaats van 'zij was de echtgenote van'. Dan vraag ik me ter compensatie maar weer af of mannelijke schrijvers zich ook zo agressief voelen als ze zichzelf steeds centraal stellen.

Ik moet alleen zeggen dat dat boek van Sykes nou net is wat ik een keer in een hoek heb gegooid omdat het zo ouderwets seksistisch is. Mitochondrisch DNA is natuurlijk heel interessant om onze afstamming te bepalen, maar waarom komt hij met zulke fictieve vrouwen die hij helemaal baseert op negentiende eeuwse man-vrouwpatronen? Net alsof er helemaal geen theorieën bestaan die op andere verhoudingen wijzen. Waarom vroeg hij zich niet eens af wat die hoorn van de Venus van Laussel nou te betekenen heeft?

Afbeelding

Toen hij dan ook kwam met een prehistorisch huisje-boompje-beestjehuwelijk waarin het mannetje een naald voor het vrouwtje fabriekte zodat het vrouwtje kon naaien, ging het boek in de hoek. Dat was echt de druppel. Alsof mannen de beschaving hebben opgebouwd, en vrouwen nog niet eens in staat waren hun eigen bedrijvigheden te ontwikkelen. Brrrr.

Maar toch, leuke topic. Ik moet wel even wroeten op zoek naar een interessante vrouw. Hypatia is wel interessant, als belangrijke wiskundige uit de vierde eeuw in Alexandrië, en uitvindster van een bepaald type astrolabrium. Ik ga even vergaderen, dan ploeg ik even door mijn schijf. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » do 19 mei , 2005 22:46

Earliest European 31,000 years old
Agençe France-Presse
Thursday, 19 May 2005



Radiocarbon dating of human remains found in the Czech Republic has confirmed they come from the oldest European found so far (Image: iStockphoto)
Fossilised human bones found in the Czech Republic have been dated back to some 31,000 years, which scientists say confirms them as the oldest known examples of Homo sapiens found in Europe.

Austrian and US scientists publish their carbon-dating results in today's issue of the journal Nature.

An upper jaw, teeth and the skull of a female were found in a cave in Moravia in the 19th century, but scientists have debated how old they are.

University of Vienna researcher Dr Eva Wild and colleagues used a technique called accelerator mass spectrometry to analyse carbon 14 isotopes in the dental remains.

These isotopes decay at a known rate, allowing scientists to calculate the age of a dead organism.

Wild's team suggests the teeth are about 31,000 radiocarbon years old, a yardstick that can be somewhat different from calendar years.

Radiocarbon years and calendar years tend to diverge and converge at different periods in prehistory, consistent with varying amounts of carbon 14 in the atmosphere.

The discrepancy is significant during this period in prehistory, and calibrating radiocarbon and calendar years is a matter of ongoing research.

How does this relate to Neanderthals?

The fossil's age, as calculated in this latest research, concurs with artefacts from other sites in Europe that have been carbon-dated to the same era.

The finding is important, because it could help solve the mystery of what happened to the Neanderthals, a species of hominid that predominated in Europe before anatomically modern man showed up.

One school of thought suggests the Neanderthals were wiped out by the smarter H. sapiens or lost the battle for food and habitat, then simply faded away.

But another theory suggests the two hominid species lived side by side for many thousands of years and may have intermingled, which implies there could be Neanderthal genes in the human gene pool today.


with ABC Science Online



Laten we haar dan als eerste Europese vrouw nemen... Suggesties voor een naam?
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » ma 30 mei , 2005 20:31

Mijn voorstel is Jana. Van Jana Novotna die Tsjechoslovaakse tennisster waar ik stiekem een oogje op had. Toen ze bij mij om de hoek kwam wonen (écht waar), zag ik haar regelmatig bij de bakker. U raadt het al... met mijn mond vol tanden.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » ma 30 mei , 2005 20:46

De vroegste Sumerische steden in het zuiden werden geregeerd door een 'EN', verkozen door extispisie (voorspellingen en waarzeggerij door het onderzoeken van de ingewanden van geofferde dieren) wat gebeurde door een beperkt aantal burgers. De EN was tevens verbonden aan een stad en zijn/haar tempel door het huwelijk met de stadsgodheid. De belangrijkste stad van dat moment was Uruk, met de stadsgodin Inanna en bijgevolg een mannelijke EN. Andere steden zoals Ur, hadden een stadsgod en daarom een vrouwelijke EN.

Daar in de Sumerische taal geen geslacht bestaat, werd dit in latere teksten allemaal vertaald in mannelijke heersers. Fout dus! Bij deze wil ik dit hier rechtzetten.

In latere tijden - laat Sumerisch en Akkadisch - kregen deze contreien een koning die heerste over alle steden. Om het vrouwelijk EN-schap nog een beetje in ere te houden, werd de dochter van de koning als hoofdpriesteres geïnstalleerd in Uruk. Eén van de gekendste is de dochter van Sargon van Akkad. Zij is, voor zover we weten, de eerst bij naam gekende auteur in de wereldliteratuur.

Enheduanna.
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » ma 30 mei , 2005 22:32

[color=#000000]
Mijn voorstel is Jana.


Daar stem ik helemaal mee in! Het toeval wil dat ik net ook met Jana bezig ben. Wel lastig, weer zo'n godin waar je alleen over vindt: vrouw van Janus. Maar dat drijft mij juist extra op.
Die tennister, die ongetwijfeld erg beroemd is, ken ik helaas niet, maar ik ben heel blij voor je dat ze bij je om de hoek is komen wonen. Wat een gelukje. :smile:

PS bedankt voor de vrouwelijke EN en Enheduanna. Hier nog twee links over Enheduanna:



Laatst bijgewerkt door els op do 21 jul , 2005 16:18, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 31 mei , 2005 19:01

Ik probeerde al de hele tijd iets te schrijven over Hypatia, maar ik kan maar geen tijd vinden. Toen stuitte ik opeens op deze website, waar al een heel mooi, compleet stukje staat zoals ik het ook had willen schrijven. Toen dacht ik, ach ja, laat ik er ook maar van profiteren, ik plak het hier even in.
Sorry dat ik zo lui ben. :duivel:



De tijd van Hypatia
Hypatia leefde in de nadagen van het Romeinse Rijk. Alexandrië was een stad in de prefectuur (zeg maar Romeinse provincie) Egypte.
Maar Alexandrië was in die dagen niet zo maar een stad. Sinds honderden jaren voor Chr. was de stad beroemd om zijn bloeiende wetenschappelijke leven. In feite was Alexandrië de stad waar de Griekse, Egyptische en Babylonische wijsheid het best bewaard was gebleven tijdens de Romeinse overheersing. De Romeinen zelf waren maar matig in wetenschappelijke ontdekkingen geïnteresseerd, zeker als ze geen direct praktisch nut hadden. En voor de Romeinen was praktisch nut grotendeels beperkt tot bouwwerken, wegen en aquaducten en vooral de oorlogvoering.
Vandaar dat met het verval van Alexandrië en het uiteenvallen van het Romeinse Rijk in een westelijk en een oostelijk deel, de wetenschappelijke kennis van de Oudheid vele eeuwen lang voor West-Europa verborgen bleef. Met name ook omdat het Christendom maar weinig van die kennis uitdroeg, ze eerder wantrouwde.

Over Hypatia
Hypatia werd omstreeks 370 na Chr. geboren in Alexandrië als dochter van de wiskundige en filosoof Theoon. Waarschijnlijk studeerde zij wiskunde onder leiding van haar vader, die haar zelf de theorie kon bijbrengen. Omstreeks 400 na Chr. werd zij het hoofd van de beroemde Platonistische School in Alexandrië. Ze gaf er les in wiskunde en filosofie, met name de filosofie van het neoplatonisme. Dit was een stroming die teruggreep op de gedachten van de grote Griekse wijsgeer Plato en met name op diens ideeënleer: het bestaan van een wereld van abstracte ideeën die model staan voor de objecten van de werkelijke wereld. De inspirerende lessen van Hypatia waren grotendeels gebaseerd op de gedachten van Plotinus (), de stichter van het neoplatonisme, en Iamblichus, die omstreeks 300 na Chr. het neoplatonisme verder ontwikkelde.
Hypatia werd door haar schoonheid en geleerdheid beroemd in de Romeinse wereld.
Dat had tot gevolg dat zij door de eerste Christenen werd beschouwd als een gevaar, omdat haar wetenschappelijke houding te wereldlijk (en dus niet Christelijk) zou zijn. En dat terwijl zij diverse mensen die het Christendom aanhingen onder haar leerlingen had, onder andere Synesius van Cyrene die later bisschop werd. Uit brieven die Synesius aan Hypatia schreef (en waarvan de meeste bewaard zijn gebleven) bleek zijn bewondering voor haar kennis en wetenschappelijke vaardigheden. Onder andere vroeg hij haar om raad bij de constructie van een astrolabium en een hydroscoop.

Haar werk op het gebied van de wiskunde bestond uit het assisteren van haar vader Theoon bij het schrijven van een lijvig commentaar op de 'Almagest' van Ptolemaios. En later hielp ze hem bij het uitgeven van een nieuwe versie van 'De elementen' van Euklides. Veel nieuwe stellingen werden er niet toegevoegd, maar beiden legden zich toe op het beter uitleggen van onduidelijkheden in de tekst. Hun versie van dit beroemde boek werd later veel gebruikt als leerboek.
Verder schijnt Hypatia commentaren te hebben geschreven bij 'Arithmetica' van Diophantos, op het boek over kegelsneden van Apollonios en de sterrenkundige werken van Ptolemaios. Maar alle werk van Hypatia is verloren gegaan. Ze wordt vooral gezien als een uitstekende samensteller en redacteur van vroegere wiskundige werken.

In 412 werd Cyrillus de patriarch van Alexandrië.
In die tijd was Orestes de Romeinse prefect van Alexandrië en dus de wereldlijk heerser (onder de Romeinse Senaat). Orestes kwam met Cyrillus in een soort van machtsstrijd terecht en beiden werden gezworen tegenstanders. Hypatia was bevriend met Orestes en werd daardoor en door haar wereldlijke wetenschappelijke ideeën tot het mikpunt van rellen tussen Christenen en niet-Christenen. Door haar welbespraaktheid voelden de Christenen zich ernstig bedreigd in hun opvattingen, zelfs zo erg dat een groep van fanatieke Christenen die Cyrillus steunden haar op vreselijke wijze vermoordden.
Dat betekende ook het begin van het einde voor Alexandrië als een stad waarin de wetenschapsbeoefening op een hoog peil stond. Diverse geleerden verlieten de stad om zich ergens anders te vestigen.



Het neoplatonisme
De wijsgeer Plato leefde vanaf ongeveer 428 v.Chr. tot ongeveer 348 v.Chr. hoofdzakelijk in Athene. Hij was één van de grootste Griekse wijsgeren, waarvan veel geschriften bewaard zijn gebleven. Zijn gedachtengoed kende eeuwenlang vele volgelingen. Door de opkomst van Romeinse Rijk in de jaren van 100 v.Chr. tot 200 na Chr. bleef de Griekse beschaving vooral bewaard in Alexandrië, een stad die was gesticht door Alexander de Grote.
Daar leefde in de jaren 205 - 270 na Chr. de Griekse wijsgeer Plotinus die de leer van Plato nieuw leven inblies. Hij leerde dat er een realiteit buiten het dagelijks bestaan was die nooit precies kon worden beschreven, een soort van ideale superwereld waarvan de onze maar een flauwe afspiegeling is. Er ontstond rond deze gedachtenwereld een neoplatonistisch school in Alexandrië die deze filosofie verder ontwikkelde. Daar omheen bloeide Alexandrë als een moderne en welvarende stad waarin het wetenschappelijk leven op een hoog peil stond: de Griekse en Egyptische en Babylonische wetenschappen bleven via Alexandrië bewaard.

Hypatia was in haar tijd een bevlogen lerares die de neoplatonistische filosofie met verve uitdroeg.

Over het neoplatonisme is in boeken over filosofie veel meer te vinden...
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 31 mei , 2005 19:01

Ik probeerde al de hele tijd iets te schrijven over Hypatia, maar ik kan maar geen tijd vinden. Toen stuitte ik opeens op deze websit, waar al een heel mooi, compleet stukje staat zoals ik het ook had willen schrijven. Toen dacht ik, ach ja, laat ik er ook maar van profiteren, ik plak het hier even in.
Sorry dat ik zo lui ben. :duivel:



De tijd van Hypatia
Hypatia leefde in de nadagen van het Romeinse Rijk. Alexandrië was een stad in de prefectuur (zeg maar Romeinse provincie) Egypte.
Maar Alexandrië was in die dagen niet zo maar een stad. Sinds honderden jaren voor Chr. was de stad beroemd om zijn bloeiende wetenschappelijke leven. In feite was Alexandrië de stad waar de Griekse, Egyptische en Babylonische wijsheid het best bewaard was gebleven tijdens de Romeinse overheersing. De Romeinen zelf waren maar matig in wetenschappelijke ontdekkingen geïnteresseerd, zeker als ze geen direct praktisch nut hadden. En voor de Romeinen was praktisch nut grotendeels beperkt tot bouwwerken, wegen en aquaducten en vooral de oorlogvoering.
Vandaar dat met het verval van Alexandrië en het uiteenvallen van het Romeinse Rijk in een westelijk en een oostelijk deel, de wetenschappelijke kennis van de Oudheid vele eeuwen lang voor West-Europa verborgen bleef. Met name ook omdat het Christendom maar weinig van die kennis uitdroeg, ze eerder wantrouwde.

Over Hypatia
Hypatia werd omstreeks 370 na Chr. geboren in Alexandrië als dochter van de wiskundige en filosoof Theoon. Waarschijnlijk studeerde zij wiskunde onder leiding van haar vader, die haar zelf de theorie kon bijbrengen. Omstreeks 400 na Chr. werd zij het hoofd van de beroemde Platonistische School in Alexandrië. Ze gaf er les in wiskunde en filosofie, met name de filosofie van het neoplatonisme. Dit was een stroming die teruggreep op de gedachten van de grote Griekse wijsgeer Plato en met name op diens ideeënleer: het bestaan van een wereld van abstracte ideeën die model staan voor de objecten van de werkelijke wereld. De inspirerende lessen van Hypatia waren grotendeels gebaseerd op de gedachten van Plotinus (), de stichter van het neoplatonisme, en Iamblichus, die omstreeks 300 na Chr. het neoplatonisme verder ontwikkelde.
Hypatia werd door haar schoonheid en geleerdheid beroemd in de Romeinse wereld.
Dat had tot gevolg dat zij door de eerste Christenen werd beschouwd als een gevaar, omdat haar wetenschappelijke houding te wereldlijk (en dus niet Christelijk) zou zijn. En dat terwijl zij diverse mensen die het Christendom aanhingen onder haar leerlingen had, onder andere Synesius van Cyrene die later bisschop werd. Uit brieven die Synesius aan Hypatia schreef (en waarvan de meeste bewaard zijn gebleven) bleek zijn bewondering voor haar kennis en wetenschappelijke vaardigheden. Onder andere vroeg hij haar om raad bij de constructie van een astrolabium en een hydroscoop.

Haar werk op het gebied van de wiskunde bestond uit het assisteren van haar vader Theoon bij het schrijven van een lijvig commentaar op de 'Almagest' van Ptolemaios. En later hielp ze hem bij het uitgeven van een nieuwe versie van 'De elementen' van Euklides. Veel nieuwe stellingen werden er niet toegevoegd, maar beiden legden zich toe op het beter uitleggen van onduidelijkheden in de tekst. Hun versie van dit beroemde boek werd later veel gebruikt als leerboek.
Verder schijnt Hypatia commentaren te hebben geschreven bij 'Arithmetica' van Diophantos, op het boek over kegelsneden van Apollonios en de sterrenkundige werken van Ptolemaios. Maar alle werk van Hypatia is verloren gegaan. Ze wordt vooral gezien als een uitstekende samensteller en redacteur van vroegere wiskundige werken.

In 412 werd Cyrillus de patriarch van Alexandrië.
In die tijd was Orestes de Romeinse prefect van Alexandrië en dus de wereldlijk heerser (onder de Romeinse Senaat). Orestes kwam met Cyrillus in een soort van machtsstrijd terecht en beiden werden gezworen tegenstanders. Hypatia was bevriend met Orestes en werd daardoor en door haar wereldlijke wetenschappelijke ideeën tot het mikpunt van rellen tussen Christenen en niet-Christenen. Door haar welbespraaktheid voelden de Christenen zich ernstig bedreigd in hun opvattingen, zelfs zo erg dat een groep van fanatieke Christenen die Cyrillus steunden haar op vreselijke wijze vermoordden.
Dat betekende ook het begin van het einde voor Alexandrië als een stad waarin de wetenschapsbeoefening op een hoog peil stond. Diverse geleerden verlieten de stad om zich ergens anders te vestigen.



Het neoplatonisme
De wijsgeer Plato leefde vanaf ongeveer 428 v.Chr. tot ongeveer 348 v.Chr. hoofdzakelijk in Athene. Hij was één van de grootste Griekse wijsgeren, waarvan veel geschriften bewaard zijn gebleven. Zijn gedachtengoed kende eeuwenlang vele volgelingen. Door de opkomst van Romeinse Rijk in de jaren van 100 v.Chr. tot 200 na Chr. bleef de Griekse beschaving vooral bewaard in Alexandrië, een stad die was gesticht door Alexander de Grote.
Daar leefde in de jaren 205 - 270 na Chr. de Griekse wijsgeer Plotinus die de leer van Plato nieuw leven inblies. Hij leerde dat er een realiteit buiten het dagelijks bestaan was die nooit precies kon worden beschreven, een soort van ideale superwereld waarvan de onze maar een flauwe afspiegeling is. Er ontstond rond deze gedachtenwereld een neoplatonistisch school in Alexandrië die deze filosofie verder ontwikkelde. Daar omheen bloeide Alexandrë als een moderne en welvarende stad waarin het wetenschappelijk leven op een hoog peil stond: de Griekse en Egyptische en Babylonische wetenschappen bleven via Alexandrië bewaard.

Hypatia was in haar tijd een bevlogen lerares die de neoplatonistische filosofie met verve uitdroeg.

Over het neoplatonisme is in boeken over filosofie veel meer te vinden...
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » vr 08 jul , 2005 22:47

Ik heb moeite met het containerbegrip 'de mens'. (Zie bijdrage 'De filosofie van Luce Irigaray' in Feminisme.) Mag het niet 'mensheid' zijn, of 'mensdom? Dan zal ik mij extra inspannen tot bijdragen...

Grtz,
Zunrita
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » za 09 jul , 2005 9:41

Ik dacht eigenlijk dat Brunetti met 'de mens' een toespeling maakte op het gegeven dat de 'geschiedenis van de mens' gewoonlijk een 'geschiedenis van de man' is. Dus kunnen we als contrast eens een 'geschiedenis van de vrouw' schrijven. De diversiteit komt dan denk ik vanzelf wel naar voren, althans, als dat is wat Irigaray bedoel, want ik moet zeggen dat ik het allemaal niet zo begrijp. Misschien moet ik dat boek toch eens gaan lezen, waar je een samenvatting van gaf.

Ik heb trouwens nog een paar links naar pagina's met vele historische vrouwen.





els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Beroemde vrouwen

Berichtdoor willy » zo 15 jan , 2006 15:52

Afbeelding

Virginia Woolf (25 januari 1882 – 28 maart 1941) was een Brits schrijfster en feministe. Tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog was Woolf een belangrijk persoon in het literaire leven van Londen. Ze was een lid van de Bloomsbury-groep.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Beroemde vrouwen

Berichtdoor willy » zo 15 jan , 2006 16:30

Afbeelding

Marguerite Yourcenar is het anagram en het pseudoniem van de schrijfster Marguerite Cleenewerck de Crayencour (Brussel, 8 juni 1903 – Mount Desert Island, 17 december 1987).
Zij groeide op in Frankrijk en woonde later in Italië, Zwitserland en Griekenland. In 1939 vestigde zij zich in de Verenigde Staten.
Haar bekendste werk is Mémoires d'Hadrien. Voor L'Oeuvre au noir kreeg zij de Prix Femina 1968. Zij schreef ook een autobiografische trilogie Le Labyrinthe du Monde.
In 1980 was zij de eerste vrouw die verkozen werd tot lid van de Académie française.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Zunrita » zo 28 mei , 2006 15:23

Luce Irigaray (1930 of 1932) ,Frans-Belgisch filosofe, psychoanalytica, taalkundige en feministe.
Zij werd in 1930 of in 1932 in België geboren (zij is terughoudend over haar persoonlijk leven en haar precieze geboortejaar is niet bekend). Na haar afstuderen aan de Universiteit van Leuven (1955) studeerde zij in 1961 in Parijs nogmaals af, in de psychologie.

Na vervolgens enkele jaren in België te hebben gewerkt, keerde zij terug naar Frankrijk. Zij stond onder invloed van de psychoanalyticus Jacques Lacan, en promoveerde 1n 1968 in de linguïstiek. Na een docentschap aan de Universiteit van Vincennes (1970—1974) promoveerde zij opnieuw, ditmaal op een filosofisch onderwerp, om spoedig daarna de universiteit te verlaten. Als reden daarvoor wordt wel aangegeven dat zij zich in haar proefschrift te kritisch had opgesteld tegen het mannenbolwerk en tegen de denkbeelden van Lacans school, het 'fallocentrisme' waarin de man nog steeds centraal stond.

In 1982 was Irigaray gastdocent aan de Rotterdamse Erasmusuniversiteit. Sinds de tachtiger jaren biedt zij ideologische steun aan de Italiaanse communistische beweging. Zij is al tientallen jaren verbonden aan het “Centre National de Recherche Scientifique de Paris”, thans op het gebied van de filosofie.

Feminisme
Irigaray wijst op de lichamelijke, culturele en maatschappelijke verschillen tussen vrouwen en mannen. Dit is haar op kritiek uit feministische hoek komen te staan: zij zou deze verschillen eeuwigheidswaarde toekennen, en ze daarmee bevestigen.

Toch is dit niet wat Irigaray bedoelt. Zij betoogt veeleer dat de verschillen (de seksuele differentie) maatschappelijk ontstaan, en daardoor weliswaar bestaan, maar van maatschappij tot maatschappij verschillen. Zij hebben dus geen universele geldigheid; maar als zij eenmaal gevormd zijn, dient het individu er wel mee in het reine te komen.

Mannen worden bijvoorbeeld, in de westerse maatschappij, veelal als rationeler beschouwd, vrouwen als emotioneler; Iragaray bestrijdt juist dat dit onderscheid wezenlijk is.

[...]
Voor de gehele tekst zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luce_IrigarayLuce Irigaray


Kritiek
Deze visie is Irigaray op scherpe kritiek komen te staan. Blijkbaar kent zij de heteroseksuele relatie meer waarde toe dan de homoseksuele; en het lijkt erop dat zij de minderheidsrol van een zwarte in een witte omgeving bagatelliseert.

Tevens is haar visie haar uit feministische hoek op het verwijt komen te staan dat zij de man-vrouwverschillen niet (zoals in feministische kring gebruikelijk is) als cultureel bepaald ziet, maar als essentieel.


De ander
In ieder geval benadrukt Irigaray hiermee dat een “wij”-relatie op een verschil is gebaseerd: “ik” versus “jij”. Die wij-relatie is bij haar echter tevens een twee-relatie, die zij wil uitbreiden naar meer veelomvattende maatschappelijke relaties.

Het anderszijn biedt de gelegenheid tot een ontmoeting met de ander; die is daardoor niet het object van onze "afsplitsing", maar is gelijkwaardig, en verschilt van ons. Zij beoogt de genderrelatie tussen twee individuen uit te breiden naar bredere vraagstukken van politiek en van identiteitsverschillen.

Zo heeft zij zich voorvechtster betoond van een Europees burgerschap, dat ook weer diversiteit in zich besloten houdt: verschillen in religie, naar culturele achtergrond, en in etnisch opzicht. Het Europees burgerschap aanvaardt in haar visie die verschillen, in plaats van ze te negeren. Hierbij komt ook de noodzaak tot herbezinning doordat wij ons ervan bewust zijn geworden dat de Westerse cultuur niet de enig bestaande is: ook in dit opzicht ontmoeten wij het andere.

Irigarays aandacht voor de mondialisering is ook aandacht voor milieuzaken. Als marxiste (zij is sterk betrokken bij Italiaanse linkse bewegingen) legt zij niet de nadruk op de traditionele tegenstelling tussen elkaar uitbuitende maatschappelijke groeperingen, maar op de huidige en toekomstige exploitatie door de mens van zijn omgeving.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor Zunrita » zo 28 mei , 2006 15:30

Op http://www.hypatiamaze.org/ vind men onder meer:

Books on Science Herstory

Herstory of Science

4000 Years of Women in Science
20th Century Women Physicists
African Americans in Science
Archive of Women in Science and Engineering
Great Canadian Scientists


Women's Science Organizations

SWE - Society of Women Engineers
AWIS - Association for Women in Science
AWG - Association for Women in Geology
ADA Project
AWSEM - Advocates for Women in Science, Engineering, and Math
Women in Weather
CCWEST - Canadian Women in Science and Engineering
WITEC - European Women in Science, Engineering, and Technology
EWM - European Women in Math
Engineering for Girls - in Graz (English or German)
Third World Women in Science - TWOWS
IWITTS - Institute for Women in Trades
ES Gateway - Euroscience for Women
WIDNET - Women in Development NETwork
Rural Girls in Science - NWCROW

en zo verder...
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor Zunrita » zo 28 mei , 2006 15:51

http://www.erraticimpact.com/~feminism/

Women in philosophy

Louisa May Alcott
Hannah Arendt
Rosi Braidotti
Judith Butler
Helene Cixous
Simone De Beauvoir
Sonia Fuentes
Emma Goldman
Donna Haraway
Hildegard of Bingen
bell hooks
Hypatia
Luce Irigaray
Julia Kristeva
Ayn Rand
Simone Weil
Nancy Tuana
Mary Wollstonecraft
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron