Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Maria, hoer, artieste - een vrouwelijke drievuldigheid

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Brunetti » za 04 jun , 2005 19:36

Gisterenavond een avondje ARTE meegepikt: een thema-avond over moeder-dochter-relaties. Vooral het laatste deel, een interview met de schrijfster Nancy Huston, kon me boeien. Zij belichtte drie aspecten van de vrouwelijke identiteit.

1. De moederlijkheid
Het mirakel van het geven van leven. Vrouwen die dit aspect extreem belichten, het loskoppelen van de andere twee aspecten (seksualiteit en creativiteit) kunnen worden vergeleken met Maria. Dit aspect vertegenwoordigt stabiliteit, rationaliteit en veiligheid.

2. De seksualiteit
Plaats maken in je leven voor het genieten, het plezier, het lichamelijk genot. Losgekoppeld van vooral het moederaspect wordt dit vereenzelvigd met de 'hoer'.

3. De creativiteit
Dit aspect, vertegenwoordigt door de artieste, straalt vrijheid, onverantwoordelijkheid, zotheid,... uit.

Elk aspect maakt deel uit van de volheid van de vrouw. Degenen die deze aspecten erkent en een plaats weet te geven streeft naar een 'volmaaktheid' (namelijk jezelf kennen). Vrijheid, onafhankelijkheid is niet het ontkennen van je moederlijkheid of je seksualiteit of je creativiteit. De vrouw heeft recht als mens alle drie deze aspecten te zijn.

Je eigen demonen confronteren om jezelf te ontdekken. Net zoals Inanna haar demonen tegenkwam in de huluppu-boom.

Elk aspect is in minder of meerdere mate aanwezig in de vrouw. Dit ontdekken en in welke mate de verschillende aspecten iets met elkaar te maken hebben, is de weg tot vrijheid en onafhankelijkheid.

Ik vond het wel goed klinken... weer iets anders dan Jung bij voorbeeld.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Balance » do 16 jun , 2005 21:56

Brunetti schreef:

Elk aspect is in minder of meerdere mate aanwezig in de vrouw. Dit ontdekken en in welke mate de verschillende aspecten iets met elkaar te maken hebben, is de weg tot vrijheid en onafhankelijkheid.

Ik vond het wel goed klinken... weer iets anders dan Jung bij voorbeeld.


Prachtige bijdrage. Ik denk ook dat dat de echt belangrijke waarde van mythen is (ook als ze in heilige boeken staan): ik zie het als boeken en verhalen waarin je kunt lezen hoe volkeren en individuele mensen door de eeuwen heen geworsteld hebben met de essentiele levensvragen. Het met elkaar daarover praten en nadenken geeft diepgang en ontwikkeling. Ook al kom je op verschillende uitkomsten: je hebt er tenminste op gereflecteerd. Precies dat zie ik anno 2005 steeds meer verloren gaan. En ik denk dat ons dat op termijn nog een keer flink op zal breken.
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor Brunetti » do 30 jun , 2005 16:17

'De geschiedenis van mythen en godsdiensten' als nieuw vak in het onderwijs om vanuit een veel bredere hoek deze essentiële levensvragen te benaderen. Weg met zedenlessen en godsdienstlessen! :smile:
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » zo 03 jul , 2005 13:42

Jammer dat Arte hier van de buis is geveegd. Ik had het graag gezien. Het doet me ook denken aan één van de kwaliteiten van het inmiddels alweer verguisde postmoderne denken, namelijk dat mensen vele identiteiten hebben, en zich niet zomaar in een hokje kunnen laten plaatsen. Vrouwen werden teveel vastgepind op hun seksuele kenmerken, zoals 'maagd', 'hoer' en 'moeder' zijn, maar dat ze ook nog creatieve of intellectuele behoefte hebben, is eigenlijk gewoon genegeerd. Dat was het domein van de man.

Dit is natuurlijk niet meer helemaal een nieuw thema, maar ik vind het toch wel leuk om filosofieën hierover te horen of te lezen. Kennelijk heb je af en toe bevestiging van je ideeën nodig. Ook is het nodig om er nu en dan weer eens bij stil te staan om te kunnen ontwikkelen in een bepaalde richting.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » ma 04 jul , 2005 17:09

Jammer dat Arte hier van de buis is geveegd. Ik had het graag gezien


Els, soms heb je gewoon geluk. Ik lees zojuist dat UPC het radio- en tvpakket per 1 juli wijzigt: Rai Uno en TVE verdwijnen en ervoor komen terug Eurosport en......Arte.

Hee dat is al geweest! Ik ga meteen met de TV in de weer.

PS: ARTE moet zitten op kanaal 27+ op frequentie 520,00 MHz. (Voor de volledigheid: Eurosport op 44+/656,00 MHz).

:trans:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron