Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

De allure van vrouwen en godinnen. - Vrouwen (weer) in het licht.

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Berichtdoor Balance » di 23 nov , 2004 14:29

Veel paternalistische systemen (of dat nu wereldse, godsdienstige of mythologische zijn doet er niet toe), blonken en blinken uit in het marginaliseren, bagatelliseren, wegschrijven en negatief maken van de rol van vrouwen. Eva en Maria Magdalena zijn daar voorbeelden van. De gevolgen hiervan zijn tot op heden te zien. Klinkklare geschiedvervalsing. De geschiedenis wordt maar al te vaak geschreven door de overwinnaars. Deze systematische geschiedvervalsing werkt onderdrukkend, neemt vrouwen hun trots en waardigheid weg en ontnam/-neemt vrouwen de mogelijkheid van identificatie. Het is geen toeval dat de rol van de Held meestal (alleen)is weggelegd voor de man. (Los van het feit of je de Weg van de Held een spiritueel proces vindt of niet.)

Ik zou een poging willen doen dit soort vrouwen in de geschiedenis weer in het licht te zetten. Daarbij ook de mechanismes ook blootleggend gebruikt worden om vrouwen eronder te houden.

Ik zou iedereen willen vragen zijn eigen voorbeelden toe te voegen. (Het plaatsen van bijdragen is heel gemakkelijk - heb je problemen of durf je niet, vraag Els)

Ik begin met een voorbeeld. (Uit Trouw, 13-11-2004). Ik vat het verhaal samen en geef daarna een commentaar.

Rond 620 na Chr. begint Mohammed de Islam te stichten. In de ontstaansgeschiedenis is de betekenis van het woord Islam: onderwerping, al zichtbaar. Hij benoemt zichzelf tot de enige gezant van Allah en wil alle andere goden van de kaart vegen. Hind en haar man Aboe Soefjaan besturen op dat moment de stad Mekka. Hind vertrouwt Mohammed niet en wil hem te lijf. Haar man doet dit uiteindelijk. Mohammed vlucht naar Medina.

Veel later is Mohammed machtig genoeg en valt Mekka aan. Hierbij doodt een oom van Mohammed, Hamza, de vader van Hind. De aanval op zich wordt echter afgeslagen. Bij een tweede aanval is Hind zelf aanwezig op het slagveld. Samen met haar slaaf Washi slaagt ze erin Hamza te doden. Ze snijdt hem open, haalt zijn lever eruit, laat haar woede en haat de vrije loop en bijt er meermalen in. Mohammed's soldaten slagen erin de profeet in veiligheid te brengen.

Weer jaren later slaagt Mohammed erin Mekka te bedwingen. Hind wordt aan hem voorgeleid en moet hem om vergeving vragen. Haar woorden worden als volgt weergegeven; "Vroeger beschouwde ik jouw tent als de meest verwerpelijke plaats in de wereld. Nu zie ik het als een heilige plek. Boodschapper van Allah, ik wil Uw handen vasthouden en beloven dat ik U voor altijd wil gehoorzamen." Mohammed antwoordt daarop dat hij geen handen van vrouwen aanraken zal en vergeeft Hind. Ze kon weer gaan. Na haar waren alle vrouwen onderworpen aan Allah en de man. Uit schaamte hadden ze zich thuis te houden en zich vergaand te bedekken.

Commentaar:

1) Ziehier de werkelijke reden waarom de betrokken Imam minister Verdonk geen hand wilde geven!

2) Dit is een van de meest dramatische en verstrekkende gebeurtenissen in de historie van de Islam. Hier al was vrouwvijandigheid en onderwerping het grondmotief.

3) De geschiedschrijving van godsdiensten en mythen kennende heb ik echter grote aarzelingen bij deze versie. Zoals Eva en Maria Magdalena in de Bijbel in een ondergeschikte (en schuld)rol geschreven zijn, zo is het ook met Hind in de Islam gebeurd. Het gaat er bij mij niet in dat een zo strijdlustige en weerbare vrouw aan de man, die ze het meeste haat van allen, op zo'n nederige manier om excuses zou vragen. Psychologisch klopt het voor geen meter. Of sterker: ik geloof er geen bal van dat het zo gegaan is. Een van de indrukwekkendste vrouwen uit de Arabische geschiedenis wordt hier door geschied-/mythologievervalsing van haar kracht ontdaan.

Dat alle meisjes die in de Islam geboren worden van nu af aan geen Fatima mogen heten, maar Hind!






:mopper:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » do 25 nov , 2004 11:36

Bedankt voor je verhaal, Balance. Ik dacht trouwens dat Hind gewoon een islamitische meisjesnaam is, al komt hij niet zo vaak voor.

In het beeld dat van Hind werd beschreven herken ik trouwens ook de Indiase Kali. Bovendien betekent Hind ook India (of Indiase). Ik weet niet of het allemaal toeval is, maar de gans waar Brahma op vliegt heet ook nog eens Hamsa.

Het is in alle godsdiensten een truc (of is het misschien normaal in orale overleveringen?) om goden uit andere culturen in een nieuw jasje te gieten zodat ze passen in een andere ideologie.
Ook was het normaal om de ideologische betekenis te veranderen. De verhalen dienden ook vaak om een filosofie te onderstrepen. Dat is dus wat wij klinkklare geschiedvervalsing noemen, zeker als het ook nog eens wordt gepresenteerd als geschiedenis.

De christenen kenden ook nog het procédé van bekering in hun heiligenverhalen. Veel heiligen waren overduidelijk andere goden, die zogenaamd het christendom aannamen, en dan verder werden vereerd in een christelijk jasje. Zo hoefde de kerk deze goden niet te verbieden. Denk bijvoorbeeld maar aan Sint Brighid, waar het allemaal vanaf druipt.

Ik ben ook al in de bijbel op zoek naar hoe voormalige godinnen die hoog in aanzien stonden werden veranderd in gehoorzame vrouwen, die opeens aan de patriarchale wetten moesten gehoorzamen.

Ik ga eens proberen een verhaal als dit over de joodse stammoeder Ruth te schrijven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron