Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Seksualisering is een teken van zelfbewustzijn

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Seksualisering is een teken van zelfbewustzijn

Berichtdoor els » vr 12 okt , 2007 17:06

Ik word een beetje moe van de oproepen om onze 'oversekste maatschappij' aan de kaak te stellen door schoolmeisjes aan te pakken en ze te dwingen zich 'zediger' te kleden.

Er zijn wel belangrijkere problemen op het gebied van een scheve seksuele moraal, het lijkt mij dat daar maar eens wat aan moet worden gedaan. Een tegengeluid dus.

http://www.nissaba.nl/godinnen/entry/68 ... bewustzijn
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » zo 14 okt , 2007 20:25

Is dat bijna naakt over straat lopen en naar school gaan een teken van zelfbewustzijn?????? Ik denk dat meiden die daar bewust niet aan mee doen veel zelfbewuster bezig zijn.

Ik vind dat scholen best regels mogen stellen voor wat op kledinggebied wel en niet kan. Dat heeft niet alleen te maken met hoe jongens daar op reageren. Ik vind het ook niet zo aangenaam wanneer ik als gastlerares voor een klas zit en vlak voor mijn neus een touwtje van een tampon zie bungelen bij een meisje dat zich dan misschien wel 'zelfbewust' kleed, maar nog geen idee heeft hoe je in zulke kleding een beetje normaal moet zitten.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » ma 15 okt , 2007 23:06

Het ging mij daar niet om eigenlijk, maar om de roep om preutsheid en zedigheid die weer steeds groter wordt, waarbij meisjes weer massaal voor hoer en wat nog worden uitgemaakt. Ik ben zelf heel blij dat je je luchtig kan kleden zonder dat je op straat allerlei beledigende dwingelandij naar je hoofd krijgt geslingerd, en vind het vervelend dat die situatie weer terugkomt. Ik ben zelf van de generatie die geen flauw idee had wat een 'maagd' was, maar nu wordt je notabene geconfronteerd met 'maagdenvliesherstel'.
Ik heb verder ook niets tegen bloot.

Intussen zie ik dus wel steeds overal waar ik door de stad loop sekslavinnen open en bloot voor de ramen zitten. Dan denk ik dat op de een of andere manier vrouwen altijd het slachtoffer zijn van de zedigheid. Vrouwen worden gedemoniseerd en tot hoer gebombardeerd, maar mannen gaan gewoon toch naar de echte hoeren, regelmatig slavinnen die worden verhandeld, en dat moet worden getolereerd.

Ik keek van de week een stukje naar Nickleodeon, waar meisjes met een of andere wedstrijd meededen, met zingen en dansen, en natuurlijk nogal blote kleding, strikt genomen zou je zeggen dat ze daar ouder voor zouden moeten zijn, maar het was gewoon heel leuk. Ik zou niet weten waarom ze daarover onzeker moeten worden gemaakt.

Daarentegen zou ik het wel heel erg op prijs stellen als erop wordt toegezien dat meisjes niet langer voor hoer werden uitgemaakt, of als 'eerloos', en dat ze zulke dingen zelf mogen beslissen. Want er wordt dan wel gezegd hoe vervelend het is voor de scholen, maar de bottom line is dat meisjes schaamte voor hun seksualiteit wordt aangepraat, terwijl er niets tegen het demoniseren en de nieuwe preutsheid wordt gedaan, die vrouwen probeert terug te dringen naar schaamte en bedekte lichamen. Terwijl mannen natuurlijk als vanouds naar de hoeren gaan, en de dubbele seksuele moraal weer helemaal terug is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 15 okt , 2007 23:16

Hoorde ook iets over die maagdenvliesherstellende oiperaties of een pil die dat zou bewerkstelligen. Eerst dacht ik: Te gek voor woorden. Maar na enig denkwerk bedacht ik dat het op zich natuurlijk ook een prachtmiddel is om er voor te zorgen dat aantoonbaar maagd-zijn bij het huwelijk niet meer belanrijk is. Vooral als dat met een pilletje zou zijn te bereiken. De constatering dat een meisje nog maagd is zou dan volkomen waardeloos zijn en misschien wel vanzelf verdwijnen.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » ma 15 okt , 2007 23:33

Daar zit wat in. Het wordt dan een soort traditionele formaliteit, even een pilletje tijdens het huwelijk, voor wat het waard is, klaar. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 15 okt , 2007 23:53

Het is een beetje zoals met de pil. De één zegt dat de pil er voor zorgt dat mannen nu helemaal hun gang kunnen gaan en zich nergens zorgen meer over hoeven te maken. De ander vindt juist dat het vrouwen een enorme macht geeft doordat ze zelf kunnen bepalen of en wanneer ze kinderen willen.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » di 16 okt , 2007 18:31

Zoiets was ook een thema in Fatal Attraction, met Glenn Close en Michael Douglas. Michael Douglas vraagt er niet even naar, maar gaat er zomaar vanuit dat Glenn Close de pil wel zou gebruiken, alsof alle vrouwen die seks hebben dat doen. Dat loopt dus helemaal uit de hand. :lach2:

Dat mannen zich dankzij de pil geen zorgen meer hoeven te maken, vind ik zelf eigenlijk ook best een plus. Vrijheid blijheid. Behalve dan dat ze best even mogen checken of een dame wel of niet de pil gebruikt, want anders kunnen ze in de problemen raken als de dame in kwestie de heer medeverantwoordelijk stelt voor de gevolgen. :p

Het enige jammere aan die nieuwe pil is dat ik graag zo willen dat het woord 'maagd' in de vergetelheid verdwijnt, omdat het aan een idioot concept als 'vrouwelijke eer' is gekoppeld.

Naema Tahir heeft er ook een grappig stuk over geschreven.

http://www.liberales.be/cgi-bin/showfra ... exualiteit
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » do 18 okt , 2007 8:07

of je meot het woord maagd weer gaan gebruiken zoals het vroeger werd gebruikt.

Dus niet in de betekenis van vrouw die nog nooit sex heeft gehad, maar in de oorspronkelijke betekenis van "ongebonden vrouw".

De tweede betekenis (de "echte") heeft dus niks te maken met sex of sexualiteit, het betekent alleen ongebonden, ongetrouwd.

Cali

ps: long time no see :p
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » do 18 okt , 2007 16:13

Zeker, leuk je weer eens te zien.
Ik ken die betekenis van 'maagd' niet, maar als dat klopt, ben ik er ook een. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » za 03 nov , 2007 14:59

In de bijbelvertalingen is ook altijd driftig met het woord 'maagd 'gegocheld.

Het Griekse parthenos en het Hebreeuwse alma kunnen zowel jonge vrouw als maagd betekenen. In sommige vertalingen is consequent maagd aangehouden (met alle gevolgen van dien). In de Nieuwe bijbelvertaling is vooral gekeken naar de context van het woord en daarin wordt het zowel met jonge vrouw als maagd vertaald, waardoor sommige teksten in een ander licht komen te staan.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor casapapusilor » za 03 nov , 2007 15:04

In het oud-Nederlands was spake van maagdekeins, waarmee vaak een meisje of jonge vrouw bedoeld werd. Kijk maar naar 'dienstmaagd', die kon best getrouwd zijn. In België heette dat geloof ik een 'kuismeisje' en kuisen betekende ook schoonmaken. Zo zie je hoe de betekenis van een woord zowel in de tijd als per plaats kan verschillen.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania


Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron