Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

wanneer is isis geboren?

Alles over overige godsdiensten.

Berichtdoor merisa » wo 24 jul , 2002 17:36

in welk jaartal is Isis geboren wilt u daar snel antwoord op geven ik heb het namelijk nodig voor een werkstuk.
bedankt dag
merisa
 

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:37

Hallo Merisa, een geboortedatum van Isis heb ik wel, dat is volgens onze kalender 27 augustus. Maar een geboortejaar?
Veel weet ik er helaas niet van, ik hoop dat ik je niet op het verkeerde been zet.
Er bestaat een mythe over de kinderen van Noet, de hemelgodin, en Geb, de god van de aarde. Zij waren met elkaar verbonden, maar werden uiteindelijk door hun vader Sjoe, de god van de lucht, uit elkaar gehaald.
Er bestaan verschillende versies over hoe dat precies ging. Volgens een versie wilde de zonnegod Ra niet dat de kinderen werden geboren, en daarom liet hij Noet en Geb uit elkaar halen. Zo wilde hij bereiken dat in geen enkele maand van het jaar kinderen konden worden geboren.
De god Thoth won echter een zeventigste deel van het licht van de maan, en kon zo vijf extra vijf dagen toevoegen aan het einde van het jaar, die tot geen enkele maand behoren. Deze dagen vielen in Egypte op 24 t/m 28 augustus, en er werden dan feesten gevierd gewijd aan Noet. In deze dagen werden Osiris (de groene of groene vallei), Horus de oudere, Set (de droge woestijn), Isis en Nephtys geboren.
Isis werd geboren op de vierde van deze dagen die in geen enkele maand thuishoren, dus 27 augustus.

Zelf snap ik dit trouwens niet. Ik zou zeggen, 27 augustus, dat is toch midden in de maand augustus? Hoe weten ze dan dat het overeenkwam met onze maand augustus? Het ging natuurlijk om maanmaanden, die korter waren dan onze maanden. De vijf extra dagen waren nodig om een jaar van 365 dagen te maken, om uit te komen met het draaien van de aarde om de zon. Maar dan nog snap ik niet waarom deze dagen op 24 augustus begonnen, en niet vanaf 28 augustus, aangenomen dat een maanmaand 28 dagen duurt.
Een jaar kan ik helemaal niet vinden.

Misschien wil je mij hier iets over vertellen als je het op school hebt behandeld?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar overige godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron