Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Meh Ourt

Alles over overige godsdiensten.

Meh Ourt

Berichtdoor willy » ma 21 okt , 2002 17:58

Bevalling van Meh Ourt van de Nieuwe zon

Vorm van Neith, als de Grote koe die de hemel baarde toen er nog niets bestond.
Meh Ourt, Maan-Zon godin.
De koe die geboorte geeft aan de “Nieuwe Zon” en “de Opstanding”.
Meh Ourt bevat in haar attributen de aanduidingen nodig voor de bepaling van de datum waarop deze geboorte zal plaatsvinden.
Vermits de Nieuwe Zon een gevolg is van een Maan-Zon fenomeen, veroorzaakt door de Maan is het logisch aan deze laatste het moederschap toe te kennen.
De Nieuwe Zon is de vrucht van een paring tussen de “Oude Zon” (Osiris) en de “Maan” (Isis).
Als de geboorte van de Nieuwe Zon plaats heeft bij het uittreden van het dierenriemteken Waterman, moet de symbolische bevruchting van de Maan teruggaan naar de laatste tien graden van het dierenriemteken Stier in het vorige jaar, en de Maan bevrucht op deze datum door de Oude Zon wordt voorgesteld als een koe.

Conclusie: Maan Laatste kwartier, symbool van de doortocht van Meh Ourt in de maancyclus van maart.
Dinsdag 21 maart 2109 (Venus)
Lentenachtevening
Maan Laatste kwartier in Schorpioen
Zon in Vissen

Vignet van Papyrus 12 van de serie “El Gourma”.
De tekening stelt Meh Ourt voor; de koe treedt uit een stilstaand water gelijkend op een poel.
De voorpoten staan op de berm; het achterlichaam is volledig ondergedompeld.
Onder het vignet bevindt zich de volgende legende: de doortocht van Meh Ourt.
Indien Meh Ourt haar doortocht voorstelt uittredend uit het water, moet de datum uitgebeeld door de godin, samenvallen met het tijdperk waar de Zon het waterteken, Waterman verlaat en overgaat naar het volgende teken: Vissen...
Dit beeld staat in de Larousse "Mythologie générale" maar ik ben het beeld kwijtgeraakt, als iemand het soms in zijn bezit moest hebben zou hij mij veel plezier doen met het te plaatsen.

Egyptische papyrus: vertaald door de Nederlandse egyptoloog dr. Pleyte
Ik ontwaak in de andere wereld.
Wanneer voor Meh Ourt de tijd is aangebroken om te bevallen, zie ik het mysterie van het geboren worden van de Zon; haar bevalling is vandaag voor mij, het ogenblik om opnieuw geboren te worden met de Zon.

Graf van Siphta
De koe draagt tussen haar horens de zonneschijf.
Hiëroglifisch schrift: Meh Ourt, meesteres van de hemel en van alle goden.

Papyrus uit de tijd van Memphis, met een gebed tot de heilige koe
Het vignet stelt het kalven van de moedergodin voor; de Zon uit haar lichaam komend, verschijnt tussen haar dijen; en het bijhorende verklarende onderschrift verduidelijkt:
De bevalling van Meh Ourt is de geboorte van de Zon op de dag van de Doorgang.

Grafschrift op de sarcofaag van Mentu-Hotep
Ik heb deze Zon gezien, gisteren geboren tussen de dijen van Meh Ourt.
De doorgang van Meh Ourt is zijn doorgang van Hem, en wederkerig; het is het uitgaan van Ra.
De geboorte tussen de dijen van Meh Ourt is het beeld van het Oog van Ra, aanbeden op de dag van zijn geboorte; Meh Ourt is de Doorgang.

(zie mijn bijdrage over Doorgangen)
Na Neith is Meh Ourt de oudste egyptische koegodin; voor Hathor en zeker voor Isis.
Laatst bijgewerkt door willy op di 21 nov , 2006 12:05, in totaal 1 keer bewerkt.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 25 okt , 2002 12:53

Meh Ourt
Aanvulling bij mijn tekst.
Asjera
Als haar metgezel wordt in Kanaän de stiergod El genoemd.
Ze wordt wel geïdentificeerd met een van de vrouwen die voorkomen in een Oegaritische mythe uit de -14e eeuw, die trouwen met de stiergod El.
De vrouwen worden niet met name genoemd.
El slaat hen vanuit de verte gade als zij op een dag met een begeleidster haar kleren wast in de zee, en vraagt hen of ze zijn dochters of zijn vrouw willen worden.
Zij worden zijn vrouw.
Na het heilige huwelijk tussen El de 'Stier' en Asjera als de 'heilige koe' baart zij zeventig kinderen, allen goden, waaronder de hemelse tweeling Sjaher (ook Sjar of Shachar), de ochtendster, en Sjalem of Shalim ('Vrede' of 'zonsondergang', de avondster).
Zij bouwen een heiligdom in de woestijn, waar ze gedurende acht jaar wonen.
Asjera werd ook zelf geassocieerd met de planeet Venus.
De mythe is een voorloper van de Griekse mythe over de ontvoering van Europa.
In Israël was Jahweh haar wederhelft.
Bron: Godinnenlijst "Asjera"
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 19 dec , 2002 13:18

[URL=http://www.geocities.com/templvmisidis/index2.html]

Deze URL is opgegeven door Els voor een gedicht over Isis.
Er staan twee afbeeldingen in van Isis.
Bij allebei heeft zij een kruikje in de linkerhand.
Dit kruikje staat voor mij als het dierenriemteken Waterman.
Alhoewel Isis niet de maan voorsteld heeft zij er wel veel mee te maken.
Het bevestigd ook wat ik reeds vermeld heb in het stukje over Meh Ourt: dat de Nieuwe Zon geboren wordt bij het uittreden van het teken Waterman om over te gaan naar het teken Vissen.
Er zijn verschillende goden of godinnen die zo een kruikje in de hand hebben.
Totnutoe heb ik nog nergens kunnen lezen wat hiervan de betekenis zou kunnen zijn.
Dat het iets betekent is onvermijdelijk, goden en godinnensymbolen hebben altijd een doel, of wij ze begrijpen of niet.
Spijtig voor diegenen die in goden en godinnen iets anders zien dan natuurverschijnselen of dingen die aan de hemel gebeuren.
Isis is voor mij niets anders dan iets dat in de natuur plaats heeft en zeker niets heiligs, een woord dat voor mij niet bestaat. :duivel: :duivel: :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 19 dec , 2002 22:24

Misschien is deze afbeelding van Noet wel toepasselijk:




Zo is ze afgebeeld aan de binnenkant van een sarcofaag. De zon is bezig aan zijn weg omhoog, en begint bij het sterrenbeeld ..eh... watervrouw, zal ik maar zeggen, die twee sistrums in de hand heeft. Ik heb me ergens laten vertellen dat de sistrum het geluid van het riet symboliseert, wat heeft te maken met bijvoorbeeld de geboorte van Osiris in het riet.

Geen idee waarom de dierenriem op dit punt begint. Misschien is het willekeurig, misschien heeft het iets met een kalender te maken.

Op haar hoofd heeft Noet ook een vaas, waar vruchtbaar makend regenwater uit stroomt. Het kan ook betrekking hebben op Nijlwater, dus met het land dat vruchtbaar wordt tijdens de vloed. In elk geval, het wordt geassocieerd met 'levenswater', en alle bijbehorende symboliek van dien.

Maar ik wil daar verder niet over speculeren. Het vaasje van Noet heeft een iets andere vorm. In elk geval, op de vergrote afbeelding is de dierenriem wel heel mooi zichtbaar, tussen alle andere sterren in de hemel. Daaruit kun je dus afleiden het astronomisch karakter van de godsdienst afleiden.

De zon komt hier ook voor als het stierkalf Kamephis. Dat lijkt me wel passen bij Neith als koe, maar Noet is zelf natuurlijk ook de hemelkoe.

(Wat betreft de afbeelding van Isis: die dateert uit de tweede eeuw, en is afkomstig uit de villa van Hadrianus.)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 20 dec , 2002 13:23

Geen idee waarom de dierenriem op dit punt begint. Misschien is het willekeurig, misschien heeft het iets met een kalender te maken.

Maan Laatste kwartier, symbool van de doortocht van Meh Ourt in de maancyclus van maart.
Dinsdag 21 maart 2109 (Venus)
Lentenachtevening
Maan Laatste kwartier in Schorpioen
Zon in Vissen
Laatst bijgewerkt door willy op di 21 nov , 2006 12:07, in totaal 1 keer bewerkt.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 20 dec , 2002 22:25

Zo is ze afgebeeld aan de binnenkant van een sarcofaag. De zon is bezig aan zijn weg omhoog, en begint bij het sterrenbeeld ..eh... watervrouw, zal ik maar zeggen, die twee sistrums in de hand heeft. Ik heb me ergens laten vertellen dat de sistrum het geluid van het riet symboliseert, wat heeft te maken met bijvoorbeeld de geboorte van Osiris in het riet.

Els, ik bezit ook die afbeelding van Nut.
Ik heb ze in Windows-vieuwer vergroot.
1° Er is geen enkele aanwijzing te vinden dat het om een vrouw zo gaan.
2° Het zijn geen sistrums maar kruikjes in de handen.
3° Uit elk van die kruikjes komt een waterstraal.
Nooit gelezen van sistrums waar water uitkomt.
Als laatste teken naast Vissen is het onvermijdelijk Waterman.
Els ik heb soms de indruk dat uw feminisme u dingen doet zien die u wilt zien, maar er niet zijn.
Dat Osiris in het riet zo geboren zijn verneem ik nu voor het eerst, maar daar kan ik mis in zijn.
Dan zijn ook de vier andere kinderen van Nut in het riet geboren, daar zij volgens de mythe allemaal na elkaar geboren zijn.
:duivel: :duivel: :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 21 dec , 2002 14:52

Nou ja, mijn feminisme.... ik dacht gewoon dat het een vrouw was omdat ze eruit ziet als een vrouw. Dat is meer mijn vooroordeel als 20e-eeuwse Nederlandse van hoe een vrouw of een man eruit ziet, of mijn onkunde over hoe de Egyptenaren dat zagen. Ik vind het lijken op een vrouw, maar misschien zien de Egyptenaren dat helemaal anders. Maar tenslotte telt hier wat de Egyptenaren ervan dachten.

Ik vergis me blijkbaar ook over het sistrum, dus bedankt dat je me daarop wijst. Ik zou ook niet durven zeggen dat ik er verstand van heb, dus ik ben blij als iemand mij corrigeert. Nu je het zegt, zie ik ook dat er waterstralen uitkomen.

Wat Osiris' geboorte betreft, misschien was ik in de war met Horus, en het Rietveld in het dodenrijk, en wedergeboorte, plus wat andere verklaringen waarin Osiris/Horus wordt vergeleken met Sargon I, met Mozes etc. Helaas heb ik nu geen tijd om precies na te gaan hoe ik daarbij kwam. Misschien kom ik er volgend jaar eens aan toe.

Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet, het was niet mijn bedoeling om je aan het werk te zetten. Bedankt voor de moeite om erop te wijzen, in elk geval.
Ik moest naar aanleiding van je verhaal over Meh Ourt gewoon aan deze afbeelding denken, dat was de enige reden om deze link te geven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » zo 17 sep , 2006 19:17

Maan Laatste kwartier, symbool van de doortocht van Meh Ourt in de maancyclus van maart.
Dinsdag 21 maart 2090 (Venus)
Lentenachtevening
Maan Laatste kwartier in Schorpioen
Zon in Vissen

Hallo Willy,

Bijzonder geïnteresseerd in dit onderwerp over Meh Ourt, en datgeen wat hier in de quote staat. Waar kan ik de link naar Doorgangen vinden?

En de link werkt niet ...

Dank, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor devrouwechtzien » zo 17 sep , 2006 19:41

willy schreef:
Els ik heb soms de indruk dat uw feminisme u dingen doet zien die u wilt zien, maar er niet zijn.


En u Willy, ziet natuurlijk altijd alles even scherp en naar waarachtigheid. Daar waar u wel degelijk een foutje maakt, is dat slechts een foutje. Bij een (door u vermeende) feminist, is het dan geen foutje, maar een feministisch trekje.
Dus Willy, iets in u doet u dingen zien die u wilt zien, maar er niet zijn.

En net zoals u, Willy, plaats ik hier geen lachebekje achter.
devrouwechtzien
 
Berichten: 130
Geregistreerd: zo 05 feb , 2006 17:33


Keer terug naar overige godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast