Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Godinnen kunnen de wereld redden

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor Pieter » di 30 jul , 2002 17:10

Godinnen zullen de wereld redden
Ik ben als man er van overtuigd, dat de manlijke goden de wereld in de problemen hebben gestort met hun hang naar macht en gelijkhebberigheid. Neem de strijd tussen islam en christendom Het levert ons sbijv 11 september, het verwerpen en minachten van vrouwen in Afganistan, het belasteren van homosexuelen In ons land wordt vrouwenliefde niet serieus genomen en geldt alleen het gezin man vrouw als hoeksteen van de samenleving Vrouwen religies hebben vroeger overeral bekendheid gehad maar zijn door de mangodjes verdreven
Ik geloof zeker dat Godinnen, onder welke namen ze ook vereerd worden de samenleving een humanere uitstraling zullen geven. Daarom vereer ik GODIN ASHERA
<hr>
<font color=blue>dr. Piet</font>
Pieter
 

Berichtdoor Pietertje » di 30 jul , 2002 17:11

Pieter heeft gelijk

Godinnen kunnen de wereld redden
Wie helpt mee de Godinnen cultus uittebreiden en te verdiepen
reageer ook als je meer informatie wilt ontvangen
Ik wacht op je reactie
pietertje
Pietertje
 

Berichtdoor els » di 30 jul , 2002 17:11

Hallo Pieter, sorry dat ik je in de steek heb gelaten hoor.

Nu ben ik ziek, waardoor ik eindelijk tijd heb :bloos: :bloos:

Ik ga dus maar weer afmaken waar ik aan begonnen was.

Ik ben het met je eens dat het een rommeltje is. De godsdiensten die jij noemt bevatten inderdaad erg agressieve elementen. Het is gevaarlijk als mensen deze godsdiensten wat deze aspecten betreft serieus nemen. Gelukkig doet niet iedereen dat. Maar degenen die het wel doen, hebben helaas een veel te groot effect op de wereld.

Ook wat betreft de onderdrukking van seksualiteit en vrouwen doen deze mangerichte godsdiensten niet voor elkaar onder. Het vreemde is dat ze van zichzelf juist beweren liefde en vrede te willen verspreiden. Misschien is dat ook wel het gevaarlijke. Je moet volgens mij iedereen wantrouwen die zegt vrede te willen bereiken door middel van oorlog en geweld.

Ik zei geloof ik al eerder dat ik er niet helemaal gerust op ben dat vrouwen in de godsdienst hier iets aan zullen bijdragen. Het Boeddhisme en hindoeïsme kennen bijvoorbeeld vele godinnen, maar de vrijheid van vrouwen wordt daar met voeten getreden. Denk bijvoorbeeld aan de meisjes die in India met zuur worden overgoten omdat ze mannen afwijzen die verliefd op hen zijn. Of denk aan China, waar nog niet zo lang geleden de praktijk van het voetbinden bestond, die samenhing met vreselijke vrouwenonderdrukking. Of het vermoorden van meisjesbabies, vanwege de éénkindpolitiek.

Het is denk ik wel belangrijk dat vrouwen het meer voor het zeggen hebben. Vrouwen zijn minder vechtlustig, en proberen tot andere oplossingen te komen.

Aan de andere kant, het is maar te hopen dat dit geen aangeleerd, cultureel bepaald gedrag is. Ten slotte, ik kan me ook niet veel Nederlandse mannen voorstellen die voorop lopen in een leger. Het zijn watjes, Pieter, als ik het mag zeggen. Maar toch zijn het mannen.

Zelf denk ik dat dit beeld van gewelddadige mannen is ontstaan, omdat het helaas de gewelddadige mannen zijn geweest die hun cultuur met succes hebben verspreid. Dat valt dan ook te lezen in hun godsdienstboeken.

Als mensen hier iets tegen willen doen met vrouwen in de godsdienst, is dat mij best. Het is beter dan het beeld van vrouwen helemaal wegpoetsen.

Maar uiteindelijk zijn het natuurlijk de mensen die het moeten doen.

Maar, zou het helpen tegen gewelddadige types als Sharon, Bush, Bin Laden etc.?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pieter » di 30 jul , 2002 17:12

Bij deze kopieer ik even het gesprek dat ik had met Pieter op mijn oude forum even helemaal hierin, anders moeten we steeds hetzelfde herhalen. Els.

Hallo Els
Ik bewonder je werk. Ik ben al lang opzoek naar informatiee over de Godin van de vruchtbaarheid, in casu ASHERA.Ik weet dat Zij onder verschillende namen wordt vereerd, maar Zij is toch wel de belangrijkste incarnatie. De joodse en zg christelijke religies hebben in het verleden een ware hetze tegen Haar en Haar religie gevoerd. De naam voor de "maagd" maria :"koningin des hemels" is het eerst aan Haar gegeven.
De sexualiteit werd niet als iets zondigs, vies en voos gezien, maar als bron van de schepping en kreeg een sacrale inhoud. Geen verkrachting, maar verering van de vrouw. Geen vrouwenhandel, maar vrouwen zien als medeschepster van het leven. Er waren wel tempelhoeren zowel mannen als vrouwen, maar dit was op vrijwillige basis en zelfs voorbehouden aan leden van voorname families. Hoeren waren helpers van de priesters.
De Godin Kumari heb ik persoonlijk in Kathmandu mogen zien. Wel is waar is er een verkeerde "afkomst" maar ik was blij om Haar te mogen zien. (Niet alle toeristen kunnen dat nazeggen)
Bedankt voor je nuttig werk.
Pieter
Pieter
 

Berichtdoor els » di 30 jul , 2002 17:13

Hallo Pieter, bedankt voor je reactie.

Ik vind Asjera ook interessant vanwege de aspecten die je nog kan terugvinden bij Maria, maar ook bij vele Griekse godinnen.
Ik begrijp trouwens niet precies wat je bedoel met dat zij 'maagd' zou zijn genoemd. Waar heb je deze informatie vandaan? Bij mijn weten heette de maagdelijke godin van de west-Semieten Anat. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Er zijn ook wel wat algemene aannames over Asjera, het is nogal een klus om uit te vinden wat vasttaat, en wat is afgeleid. Je moet er erg veel teksten voor lezen, die ik niet allemaal tot mijn beschikking heb.

Overigens heetten de Soemerische Inanna en de Akkadische Isjtar ook al hemelkoningin.

Het is jammer dat er veel informatie over deze oude godinnen zijn verdwenen door de hetze die joodse en christelijke godsdienst, en ook de islam, tegen de vrouwelijke macht hebben gevoerd. De godsdiensten van tegenwoordig zijn inderdaad heel expliciet in hun afkeer van seksualiteit, en vooral van de vrije seksuealiteit. In de praktijk is men vooral tegen vrije seksualiteit van vrouwen.

Maar ik vraag me af of de oude godsdiensten niet net zo verstikkend waren op dit gebied. Herodotus liet bijvoorbeeld al doorschemeren dat er misbruik werd gemaakt van de tempelprostitutie. En verkrachting kwam ook toen al voor, zoals je kan lezen in de oudste wetsteksten.

Helaas is er over deze gebruiken vooral de propagandistische kritiek bekend van degenen die hier een einde aan hebben gemaakt.

Misschien is een religieuze beleving nog wel aangenaam als je de vrije keuze hebt om je eraan over te geven. Maar ik zie helaas te vaak dat mensen worden verplicht om zich te onderwerpen aan de religieuze dogma's die de een of andere machthebber heeft vastgesteld.

Ik ben ook wel benieuwd wat je vind van het feit dat de Kumari na haar goddelijke periode geen toekomst heeft, in het vrouwvijandige Nepal. Voor mij is het alleen maar een bewijs dat het voorkomen van godinnen geen garantie is voor het respecteren van vrouwen.

Ik hoop niet dat ik hiermee iets beledigends heb gezegd. Ik ben hierover nu eenmaal erg sceptisch.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pieter » di 30 jul , 2002 17:14

bedankt Els voor je snelle reactie op mijn stukje Kumari krijgt nadat ze ongesteld is geworden een royaal pensioen.Met "maagd" bedoel ik niet echte maagd
Het tis een uiting van de aversie tegen sexualiteit in de zg kerken. Natuurlijk is er wel eens misbruik gemaakt bij tempel prostitutie, maar er valt niet te ontkennen dat de hoeren een hogere status hadden dan de hoeren in onze tijd. Ik vind een Hoer (uiteraard zonder uitbuitende pooier) dee ware priesteres van Haar
onder welke naam ze ook vereerd werd of wordt. Ja wordt, want ik weet dat er weer vrouwen en mannen bezig zijn om de Godinnenreligie in ere te herstellen. Ook ik hoop hier in een bijdrage te kunnen leveren. Ik beschouw mij als dienaar van de Godin Ashera of Arsjera en wil haar dienen, vereren en aanbidden en hoop nog eens een substantiele bijdrage te kunnen leveren. Wat is hier over je mening?
Pieter
 

Berichtdoor els » di 30 jul , 2002 17:16

Hai Pieter, sorry dat ik even niet kon reageren, maar ik heb een beetje een probleem met mijn forum, dit is eigenlijk de enige pagina die het nog doet. Maar hier ben ik dan toch.

Ik wou nog even wat zeggen over de Kumari. Volgens mijn informatie krijgt ze beslist geen royaal pensioen, maar in tegendeel uitsluitend een bedrag dat nauwelijks overeenkomt met wat nodig is voor het bestaansminimum. Bovendien krijgt ze totaal geen scholing, en heeft ze na haar godinnentijd nauwelijks nog kansen om dit gemis in te halen.
Voorheen was dit relatief een klein probleem, omdat vrouwen toen toch al niet naar school mochten, maar nu ze dat wel mogen, wordt pijnlijk duidelijk wat haar status werkelijk is.

Iets anders wat mij niet zint, is dat haar ontstaan te maken heeft met de boetedoening van een koning omdat hij een jong meisje had verkracht. De praktijk in Nepal is echter dat veel meisjes op jonge leeftijd worden verkracht, en er is zelfs een belangrijke seksroute naar India, waarover meisjes vanaf hun zevende als seksslavin naar India worden getransporteerd, verkocht door hun ouders.

Nepalese vrouwen doen hun best om dit onder de aandacht te brengen, maar er is helaas erg weinig belangstelling voor. Ik weet dat er een belangrijke website over bestaat, maar ik kan hem helaas niet vinden.

Hoe dan ook, als men het belangrijk vindt om deze traditie in stand te houden, dan zal de Kumari ook op een menselijk niveau een hogere status moeten krijgen, want er zijn steeds minder ouders die hun kind voor deze functie beschikbaar willen stellen.

Wat je zegt over een religie rond Asjera vind ik wel interessant. Ik weet wel dat er veel religieuze groepen bestaan waarin vrouwen weer een plaats hebben, maar van een dienst rond Asjera heb ik nog nooit gehoord.

Ik vraag me wel af wat voor inhoud zo'n dienst of verering heeft. Wat is het verschil met andere godsdiensten?
Heeft het iets met de godsdienst van de bijbel of van de Semieten te maken? Of is Asjera gewoon een van de mogelijke namen die is uitgekozen?

Wat de hoeren betreft, daar blijf ik sceptisch over. Ik geloof er pas in als ten eerste vrouwen nergens door worden gedwongen, en ten tweede als vrouwen net zo makkelijk van de diensten van prostitués gebruik kunnen maken als mannen.

Voor zover ik het heb kunnen terug vinden, is de Soemerische samenleving de oudste waar vrouwen een even hoge status hadden als mannen, en op sommige gebieden zelfs hoger.
Daarna ging het bergafwaarts, zoals je in de overgeleverde wetsteksten uit de tijd van Asjera kan lezen.

Maar goed, je moet natuurlijk ergens van uit gaan. Ik vind Asjera (of wat ook haar naam was) heel interessant, en ik ben nog altijd op zoek welke latere godinnen en verhalen, ook bijbelse, op haar terug te voeren zijn.

Als je mij iets meer kan vertellen over die religie, zou ik dat erg leuk vinden, al geloof ik er zelf niet in.

Sorry dat het zo lang werd, maar het is bij altijd zo, hoe minder tijd ik heb, hoe wolliger ik word.

Groetjes, Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pieter » di 30 jul , 2002 17:17

hallo Els
als het waar is wat je schrijft over Kumari, dan is de toestand erger dan ik wist. Ik kan wel een beetje hindi spreken en lezen, maar te weinig om zonder gids informatie te verwerven. De behandeling van de reincarnatie van Kumari is dan schandalig.
Wat de Hoeren aangaat heb ik al opgemerkt dat ze zonder zg beschermheren hun leven moeten kunnen leiden, zelf hun beslissingen nemen. Omgekeerd moeten vrouwen evenzo mannelijke hoeren kunnen bezoeken. Toch weet ik uit eigen ervaring uit de jaren 70 en 80 dat getrouwde vrouwen en meisjes vaak prima instaat zijn om hun lovers op te vinden en/ of aftewijzen
Van de religie van Arsjera heb ik alleen gelezen en gehoord, maar helaas nog geen lijfelijke ervaring. Mijn eerste doorslaggevende ervaring met Godinnen religies kreeg ik uit het boek van Merlin Stone: "eens was god als vrouw belichaamd". Daarna volgden artikelen in het blad (opgeheven)Justine
Het pre van Godinnenreligie is dat het vrouwen de plaats teruggeeft die ze in de oudheid hadden en sexuliteit weer minder obscure en commercieel maakt maar als bron waaruit wij kunnen leven. Het orgasme is tenslotte de drijfveer van het leven van vrouwen en mannen. Daar hoeven wij niet geheimzinnig over te doen
Een goed voorbeeld is het trantrismme
Ashera iss m.i. gekozen uit de vele namen voorr Haar, omdat het een duidlijk voorbeeld is van de bestrijding en bijna? uitroeiing door de manlijke religies als jodendom, christendom en islam.
Eens hoop ik mij bij een groep te kunnen aansluiten.
Pieter
 

Berichtdoor els » di 30 jul , 2002 17:26

Hallo Pieter,

Heb je gisteren toevallig naar Netwerk gekeken? Er was zowaar een item in over meisjes die uit Nepal naar India worden vervoerd om daar in de bordelen te werken. Het ging vooral over ontvoerde meisjes. Ik had toevallig een paar weken terug ook al een link gegeven naar een artikel over de toestand. Dit is het adres: , waarin wel het verkopen van meisjes aan de orde komt.
Maar dit is natuurlijk een stuk van een Nederlander.

Ik had eerder adressen van mensen uit Nepal zelf, en zowaar een interview met een ex-Kumari, maar ik kan het helaas nergens meer vinden.

Van het boek van Merlin Stone heb ik wel gehoord, maar ik heb het zelf nooit gelezen. Ik ga eens zien of ze het misschien in de bibliotheek hebben.

Veel mensen noemen het feit dat vrouwen zwanger worden als belangrijke oorzaak van de seksuele onderdrukking, en dus ook religieuze onderdrukking. Het komt er op neer dat mannen het niet kunnen hebben dat de vrouwen de kinderen krijgen, waardoor zij niet weten waar ze aan toe zijn. De enige manier om hun 'vaderrechten' veilig te stellen, is de vrouwen geheel aan hun gezag te onderwerpen.

Dus verzinnen ze gewoon een godsdienst waarin god heeft gezegd dat de vrouw ondergeschikt aan de man is, en dat ze het bezit is van de mannen. Als mannen zelf geen baarmoeder hebben, nemen ze gewoon maar de hele vrouw. Dan hebben ze er ook een, of indien toegestaan zelfs meerdere.

Daardoor werd ongehuwd zwanger zijn gezien als een straf. Een ongehuwde moeder en haar kind werden paria's.

Ik vraag me wel af hoe deze nieuwe godsdiensten hiermee omgaan. Het probleem bij seksuele vrijheid blijft dat vrouwen de kinderen krijgen. Zolang mannen zich mengen in de levens van vrouwen om de controle over de kinderen te hebben, voelen vrouwen zich niet vrij op het gebied van seks.

Ik vind zelf dat het in Nederland iets beter geregeld is, omdat godsdienst hier niet zoveel invloed heeft, maar het nog altijd verre van ideaal, vooral als de ouders ruzie met elkaar krijgen. Eigenlijk zouden we hierop ook een andere kijk moeten ontwikkelen. Maar ik denk dat dit soort dingen met de hele maatschappijstuctuur samenhangen.

Wat zou de positie zou moeten zijn van de kinderen van de tempelhoeren? In de oude wetten was precies vastgelegd wat hun rechten waren, en wat de plichten waren van de ouders. Interessant was dat de vader ook (financiële) plichten had, terwijl je toch zou zeggen dat het erg moeilijk is om te bepalen wie de vader is van een hoer.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pieter » di 30 jul , 2002 17:27

beste els
ik heb het artikel oveer de kumari gelezen. Het zijn onfrisse praktijken, waar ik met afschuw kennis heb genomen. Er wordt hier evenwel niets vermeld over een verkrachting door een koning. De bordeel praktijken zijn vreselijk en moeten door iedereen bestreden worden.
Het huwlijk is eigenlijk een vorm van slavernij voor de vrouw. Zelf ben ik onwetend decennia geleden getrouwd en toen ik later besefte dat zij haar loopbaan en vrijheid opgaf, niet gescheiden omdat zij dan net als de ex-Kumari opnieuw benadeeld zou worden.
Toch weet ik dat er vrouwen en meisjes bestaan die het
huwlijk gebruiken om een status, financieel voordeel en kinderen te krijgen. Ze willen geen eigen verantwoordelijkheid. Ik veroordeel hierin niemand.
Door opvoeding en scholing komen we wellicht zover dat het regel wordt, dat vrouwen ongehuwd kinderen krijgen en dat a)de kinderbijslag voor deze kinderen verhoogd wordt, b)alle mannen hiervoor een extra sexe belasting betalen, c) de kinderopvang wordt uitgebreid en verbeterd. De kinderen krijgen altijd de naam van de moeder en een vrouw krojgt zowiezo het zorgrecht.
Ik blijf er bij dat een verering van De vrouw als Godin
veel feilen uit zal bannen.
Tempelhoeren (wat betreft de vrouwen) en de Hoeren in het algemeen moeten het alleenbeslissingsrecht hebben op het krijgen van kinderen en hiervoor vergoed worden met een zwangerschapssalaris.
Verder moeten alle jongeren voorlichting en scholing krijgen over het beroep van Hoer, mnl als vrl. Een kort tentamen moet de opleiding afsluiten.
Ik hoop dat nog eens te mogen meemaken
doei tot ziens. Pieter
PS willen andere lezers ook een commentaar geven?
Dat zal de status verhogen.
Pieter
 

Berichtdoor els » di 30 jul , 2002 17:29

Hallo Pieter, ik heb dus alles even overgezet.

Ik heb trouwens nog meer info over tempelprostitutie, wat nog steeds voorkomt in India. Het valt me inmiddels wel op dat de felste bekritiseerders van de tempelprostitutie vaak christenen zijn. Het is natuurlijk per definitie zo dat vrije seks een doorn in het ook is van steile christenen, dus moet je hun kritiek ook hier een daar met een korreltje zout nemen.

Ik heb een Nederlandse site van een hindoe gevonden die zich hierover opwindt, en een beschrijving van de geschiedenis van de Indiase tempelprostitutie geeft. Ik vond het heel interessant, maar ik denk dat het ook wel iets voor jou is.

Ik ben het niet overal mee eens, maar misschien heeft dit nog wel meer te maken met de dwang van het monogame huwelijk, die alleen voor vrouwen geldt, dan met de praktijk van de tempelprostitutie.
De hindoemannen kunnen namelijk vrij gebruik maken van deze prostitutees, maar gehuwde vrouwen hebben natuurlijk geen enkele vrijheid.

In het artikel wordt ook duidelijk gemaakt dat alleen vrouwen die zich in dienst stelden van de godin Yellama (of van Mahadevi, een naam voor Shiva) in staat waren zich verder te ontplooien in de kunsten als muziek en dans.

De prostituees worden devadasi's genoemd, 'dienaren van god'. Het maakt heel veel duidelijk over andere verhalen die we alleen kennen uit de mythologie (denk bijvoorbeeld aan de Griekse horen en muzen), of uit de geschiedenis verteld door tegenstanders van deze praktijk.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron