Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Katten en honden

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor Brunetti » za 19 maart , 2005 10:54

De meesten onder ons denken direct aan het Oude Egypte. Inderdaad vanaf 2600 vC werden er katten in en om het huis gehouden om enerzijds de graanvoorraden te verdedigen tegen ongedierte maar zeker ook omdat de Egyptenaren de katten vereerden. De Egyptenaren staan te boek als grote kattenliefhebbers. Zij geloofden fervent dat alle katten gewijd waren en beschermd dienden te worden. Toen Caesar het Nijlgebied veroverde, doodde een Romeinse soldaat een kat. Een woedende menigte lynchte de soldaat en sleepte zijn lijk door de stad. De kat nam een vooraanstaande plaats in de mythologie van Egypte in. In het Dodenboek wordt de kater Mau genoemd en de poes Mait. Inwijdelingen in de Mysterieën leerden dat katten de woorden voor het verdrijven van de krachten der duisternis kenden. Zij gingen zelfs in de rouw als hun kat stierf. Een kat werd zelfs gemummificeerd en gebracht naar de kattegod Bastet. Alhoewel over dit laatste ook twijfel bestaat. Bastet zou slechts een vorm zijn van Isis, een incarnatie van haar ziel.
Maar laat ik U teleurstellen - of misschien niet. De kat is of werd niet gedomesticeerd in Egypte.
In de Uruk beschaving (proto-soemerisch) 3600 vC zijn er ook bewijzen van huiskatten, ook hier met de functie van de graanvoorraden te vrijwaren van ongedierte. Doch omwille van dezelfde reden heeft onlangs de archeologe Jeannette Boertien (Leiden) het bestaan van katten ontdekt in de Jordaanvallei. Jericho, vermoedelijk één van de eerste landbouwnederzettingen en meer specifiek van de Natufian-cultuur in het jaar 7000 vC.



En wat te denken van çatal Hüyük in Anatolië, 8000 vC, waar er afbeeldingen zijn van een barende moedergodin met rond haar voeten gekronkeld luipaardachtige beesten.
Zelf katten in huis hebbend, weet ik ondertussen dat niet de mens baas speelt over de katten maar dat de kat zelf zijn huisje zoekt. De mensen worden getollereerd om er ook in te verblijven. Waarom zoeken katten mensen op? Simpel! Daar is veel gemakkelijker aan eten te komen!
En nu nog straffer! Op een wand in Les Trois Frères, een grotkamer vlakbij de Tuc d'Audoubert in Frankrijk, zien we 18000 jaar oude schilderingen van katachtigen. Deze schilderingen speelden ooit een rol in mystieke, spirituele rituelen. Men zou de kat kunnen aanbeden hebben omwille van zijn jachttalenten? Zijn vruchtbaarheid? Kent iemand van jullie nog meer informatie over dit onderwerp?
'Uit een persbericht'

...Archeoloog Jeannette Boertien te Leiden publiceert vandaag in het maandblad 'Kattenmanieren' de voorlopige resultaten van een onderzoek naar de allervroegste huiskatten, waaraan zij later nog een gekoppelde wetenschappelijke publicatie zal wijden. Hieruit blijkt dat de kat als huisdier zo'n 7000 voor Christus, in het Jordaandal in de Levantijnse Corridor te Jordani, voorkomt.
Dit gebied was de eerste landstreek waar de mens zich als landbouwer vestigde. Deze allereerste boerensamenleving kende nog geen aardewerk en men maakte kommen, schalen en borden van steen. Onderzoek ter plekke en in vakliteratuur naar sporen van katten, met behulp van vergelijkend botonderzoek, een gevonden afbeelding van een kleibeeldje en een lijst van meegenomen dieren tijdens een verhuizing naar Cyprus leverde voldoende bewijs op voor het feit dat de kat als huisdier al voorkwam in deze prehistorische vroege Steentijd. Vanuit dit gebied, waar Boertien opgravingen doet, is de mens zich later gaan verspreiden naar gebieden in Noord Afrika, Europa en Azië en nam dan ook zijn huisdieren mee.
"Mijn belangstelling voor katten begon door mijn eigen katten", aldus Boertien. "Zelf heb ik al jaren raskatten als huisdier en als archeoloog, bezig met opgravingen in Jordanië, zag ik dat daar ook katten in het nabijgelegen dorp waren. Een vriendin van mij, die werkt voor het maandblad 'Kattenmanieren' vroeg mij of ik naast mijn reguliere promotie-onderzoek ook eens wilde gaan speuren naar mogelijk vroege huiskatten daar. Juist omdat ik werk in het gebied waar de allereerste mensen gingen landbouwen en dit zou domesticatie mogelijk maken."
Die aanvankelijke vraag voor een artikel leidde niet alleen tot deze bevindingen, maar ook tot mogelijk vervolg:
"Ik blijf hier naast mijn promotie-onderzoek nog wel even mee bezig", vertelt Boertien.
Ook op de universiteit van Leiden bleek de belangstelling groot. Domesticatie van huisdieren is een fascinerend deel van de culturele revolutie van de mens en het kunnen plaatsen van de kat in het verhaal zo'n 3000 jaar eerder dan bij de graanschuren in Egypte naar die allereerste prehistorische boerensamenlevingen in Jordani geeft weer een stuk extra beeld van hoe mensen samenleefden en zich ontwikkelden.
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » za 19 maart , 2005 11:48

Afbeelding
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » ma 21 maart , 2005 0:32

Hier zijn nog twee pagina's over Bastet:




Afbeelding

Waarom zoeken katten mensen op? Simpel! Daar is veel gemakkelijker aan eten te komen!


Toch is dat niet het enige; het komt ook omdat wij mensen zulke sociale dieren zijn. Wij proberen met iedereen contact te krijgen, en praten ook tegen de katten. Ze praten ook tegen ons terug, in hun eigen taal. Mensen zijn ook vaak tevreden met het gezelschap van een dier.
Dieren kunnen onderling ook wel contacten opbouwen met andere soorten, maar zo'n algemeen kenmerk als bij mensen is dit nooit. In een mensenhuishouden leven kat en hond vaak samen als de grootste vrienden.

Een tijd terug werd een programma uitgezonden over iemand die probeerde de vos te temmen. Een probleem was dat ze zich niet echt lieten tam maken, omdat ze vaak te schuw of te agressief zijn om onder mensen te kunnen leven. Dat maakt ze onbetrouwbaar, al helemaal voor kinderen.
Degene die hier de vossen 'domesticeerde', deed dit op basis van selectie op bepaalde eigenschappen. Zij of hij (ik weet het niet eens meer) koos steeds jongen uit die nieuwsgierig en aanhankelijk waren, die niet beten, vriendelijk en sociaal waren etc. Zo kwam er na een tijdje inderdaad een soort uit voort waar mensen mee konden omgaan. Ik weet niet hoe het verder ging, want bij mijn weten is de vos nog steeds niet bekend als populair huisdier, ondanks hun schattigheidsgraad.

Maar het was wel leerzaam. Het domesticeren komt blijkbaar van twee kanten. Niet ieder dier wordt zomaar een huisdier. Je kan wel voor de leut leeuwen en luipaarden houden, maar ze zijn te alle tijden gevaarlijk, je kan ze beslist niet gedomesticeerd noemen. Het waren katten met bepaalde eigenschappen die na zorgvuldige selectie resulteerden in een soort die met ons samen kunnen leven, zonder te krabben en te bijten.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor honden. Iedereen weet dat je niet zomaar een wolf in huis kan nemen en africhten.

Je kan met katten trouwens een prima band krijgen, ik had er een die altijd met me meeliep, en die ik echt naar huis moest sturen als ik te ver ging. En nee, hij ging niet mee met vreemden.

Ik vind het eigenlijk een van de leukste eigenschappen van mensen, dat ze zo hun best doen om te communiceren met allerlei dieren, en ze in hun midden opnemen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 21 maart , 2005 0:36

Ik zat nog te denken over die verering. Vroeger zagen mensen in alles iets goddelijks, en alles werd uitgedrukt als symbool voor iets. Het ligt dus eigenlijk voor de hand dat ook katten een religieuze of symbolische betekenis hadden. Vruchtbaarheid is geen gek idee, vanwege hun grote nestjes en hun zorgzame karakter.

Balance zei ergens dat katten en hazen een soortgelijke (symbolische) functie hadden. Ik weet niet hoe het zit met hazen, maar konijnen zijn zoals het eufemistisch heet heel erg vruchtbaar. In elk geval zal de paashaas ook wel aan zoiets de eer te danken hebben.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 21 maart , 2005 0:54



Artikel:
Ancient burial points
to cat-human link
Feline bones found
in 9,500-year-old grave in Cyprus


Afbeelding

A human skeleton was buried along with polished stones, shells, tools and jewelry in a 9,500-year-old grave, at upper right in this image. Just inches away, a cat was carefully buried as well, as seen in the lower section of the image.

Afbeelding

Romeins mozaiek


Afbeelding



Naam van de afbeelding: cat_goodshepherd ???
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » di 22 maart , 2005 11:14

In den beginne schiep God de kat
om de mensen de wijsheid te leren
(Arabisch gezegde)
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron