Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

beschrijving onderwereld

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor Nuijs Jean-Charles » wo 24 jul , 2002 9:34

kan iemand mij helpen met het vinden van een interessante site over beschrijvingen van de onderwereld in het Nieuwe/Oude Testament ? Zo kan ik ze vergelijken met die vanuit de Odysseia van Homeros
Nuijs Jean-Charles
 

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 9:39

Misschien heb je wat aan een site met apocriefe boeken? In de boeken van Henoch staat een en ander over gevallen engelen. Ik denk dat je dat in elk geval wel moet lezen, al zie ik zelf niet een twee drie een raakvlak met de Odyssee. Maar als je erop let, komen er misschien wel meer motieven naar voren.
Als je de link volgt, kom je op een pagina waar je de boeken van Henoch (Enoch) kan lezen. Er staan ook vele andere apocryphe teksten op.


Ook in de Pistis Sophia komen volgens mij beschrijvingen van een wereld na de dood voor, maar ik weet dat niet op het web te vinden. Ergens op de site waarnaar ik de link gaf, staat maar één hoofdstuk daaruit.

Ik heb nog een site waar iemand allerlei motieven van het christendom vergelijkt met andere religies. Misschien staat daar iets bij waar je wat aan hebt.
Hier is de URL: ASKWHY.

Je kan trouwens ook wel wat in het oude testament zelf vinden. Het 'land van melk en honing' is bijvoorbeeld in een bekende metafoor voor de 'andere wereld' in vele oudere culturen.
Zelf vind ik erg veel mythologieën terug in de bijbel, ook Griekse. Ik ben nu bezig met de tocht van de Argonauten, en vele gebeurtenissen daarin zijn ook beschreven in de bijbel. Daar hebben ze de vorm gekregen van geschiedenis. In de Argonautentocht is dat eigenlijk ook zo.
Ook het motief van Mozes die de rivier afdrijft in een rieten mandje en dan verderop wordt opgevoed is een vorm van een reis door of naar de dood, die ook in andere volksgeschiedenissen bekend is.

Ik ben er niet heel erg in thuis. Ik wil nog wel eens rondkijken en nadenken. Misschien helpt het als je een voorbeeld geeft?

Groet van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron