
In deze site is opvallend dat er vrij veel materiaal is over godinnen en goden uit het Nabije/Midden Oosten, Grieken en nog een paar hoeken, echter relatief weinig over de Keltische en Germaanse cultuur. Jammer eigenlijk want dat zijn toch midden/noord/west Europese culturen en mythologien die we tot onze eigen vooroudercultuur zouden mogen rekenen. En mn in de Keltische cultuur is genoeg te doen mbt moeder-godinnen.
Vandaar een pogingkje (schrijf je dat zo?) daar een begin mee te maken met ons bekend materiaal.
Twee verhalen over de oorsprong van Pasen, paashaas en het paasei (toch niet echt bijbelse componenten). Waarom toch steeds 'vrolijk' Pasen bvb.
Verklaring: het paasfeest, hoe christelijk ook, is beinvloed door wat eens door wat vroeger de Germaanse voorjaarsfeesten waren. Mensen leefden vroeger in vrij kleine stammen. Daar waren er niet eens zo heel veel van. Europa was toch een uitgestrekt gebied en de kans dat je eens een partner tegen kwam die niet 'in de familie zat' was dus best heel klein. M.a.w. vrij veel kans op inteelt. Het antwoord op dit probleem was dat vele stammen (nomaden!) op vaste tijden bij elkaar kwam op een grote verzamelplaatsen, bvb. de Midzomernacht. Drie keer reden wat voor een feest het daar was. Ook drie keer raden wat voor een geboortegolf er 9 maanden later plaats vond. Het tijdstip van Pasen was het moment van zo'n geboortegolf. Niet alleen in de mensenwereld maar ook in de dierenwereld.
In het duitse woord voor Pasen (Ostern) kun je nog de naam van de Germaanse godin van het voorjaar herkennen: Ostara. Mogelijke oorsprong Astarte die in het noorden Eostre of Ostarta heette. Haar heilige maand was de Eastre-maand. (Vgl. engels: Easter)
Het verhaal is dat de kip van deze godin (Ostara dus)in het voorjaar haar eieren verstopte, om ze in alle rust uit te kunnen broeden. De godin was het daar niet zo mee eens en veranderde daarom de kip in een haas, om de eieren weer op te laten zoeken.
De feesten van Ostara worden omschreven als een uitbundige en vrolijke boel. Vandaar het vrolijk Pasen.
In het Oosten van het land worden met Pasen nog steeds vreugdevuren aangestoken (Ik heb er zelf nog aan meegedaan) waarbij het bier rijkelijk vloeit. Waarschijnlijk komt dat daar vandaan.
:sleepi:
Vandaar een pogingkje (schrijf je dat zo?) daar een begin mee te maken met ons bekend materiaal.
Twee verhalen over de oorsprong van Pasen, paashaas en het paasei (toch niet echt bijbelse componenten). Waarom toch steeds 'vrolijk' Pasen bvb.
Verklaring: het paasfeest, hoe christelijk ook, is beinvloed door wat eens door wat vroeger de Germaanse voorjaarsfeesten waren. Mensen leefden vroeger in vrij kleine stammen. Daar waren er niet eens zo heel veel van. Europa was toch een uitgestrekt gebied en de kans dat je eens een partner tegen kwam die niet 'in de familie zat' was dus best heel klein. M.a.w. vrij veel kans op inteelt. Het antwoord op dit probleem was dat vele stammen (nomaden!) op vaste tijden bij elkaar kwam op een grote verzamelplaatsen, bvb. de Midzomernacht. Drie keer reden wat voor een feest het daar was. Ook drie keer raden wat voor een geboortegolf er 9 maanden later plaats vond. Het tijdstip van Pasen was het moment van zo'n geboortegolf. Niet alleen in de mensenwereld maar ook in de dierenwereld.
In het duitse woord voor Pasen (Ostern) kun je nog de naam van de Germaanse godin van het voorjaar herkennen: Ostara. Mogelijke oorsprong Astarte die in het noorden Eostre of Ostarta heette. Haar heilige maand was de Eastre-maand. (Vgl. engels: Easter)
Het verhaal is dat de kip van deze godin (Ostara dus)in het voorjaar haar eieren verstopte, om ze in alle rust uit te kunnen broeden. De godin was het daar niet zo mee eens en veranderde daarom de kip in een haas, om de eieren weer op te laten zoeken.
De feesten van Ostara worden omschreven als een uitbundige en vrolijke boel. Vandaar het vrolijk Pasen.
In het Oosten van het land worden met Pasen nog steeds vreugdevuren aangestoken (Ik heb er zelf nog aan meegedaan) waarbij het bier rijkelijk vloeit. Waarschijnlijk komt dat daar vandaan.


