Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Hunnebedden en dolmen als symbolische baarmoeders?

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor Brunetti » za 09 apr , 2005 11:49

Hallo iedereen,
Een weekje naar de Belgische ardennen geweest in het plaatsje Wéris. Dit dorp en omstreken is bekend voor zijn velen dolmen, menhirs, hunnebedden en een prachtig voorbeeld van Neolithische Europese bouwwerken.
Deze staaltjes van bouwkunst zijn ouder dan de Egyptische piramides en dateren tussen 5000 en 2000 vC. Vele theoriën bestaan er over de functies van deze merkwaardige constructies. Eén ervan heeft het over de symboliek van de phallus en baarmoeder.
Zowel de noordelijke als de zuidelijke dolmen in Weris zijn hier een mooi voorbeeld van. Eens je deze symboliek in je hoofd hebt zitten, kan je er niet naast kijken.
Hier een voorbeeld:

Afbeelding


Groetjes
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » za 09 apr , 2005 13:36

Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » za 09 apr , 2005 19:23

Hee, wat leuk, echt nooit van gehoord. Ik ken hier alleen de Drentse hunebedden. Goeie vakantietip, want ik ben niet echt een reiziger, dus iets dicht bij huis is aan mij wel besteed.

Ik dacht dat er nog altijd maar weinig bekend is over hunebedbouwers. Ik weet er eigenlijk niets van. Er is natuurlijk wel geschiedenis geschreven over allerlei volkeren die hier leefden, maar of die nou met het bouwen van hunebedden en met dolmen werden geassocieerd, zegt me eigenlijk niets.

Dat er associaties zijn met baarmoeders en fallussymbolen verbaast me niets, want dat is het geval met zoveel graven, tempels, grotten etc. dat het vreemd zou zijn als het niet zou worden genoemd. Ook in de mythologie komt het terug. Het is dus misschien niet eens zo vergezocht.

Jammer dat ik te moe ben, ik moet zo echt afhaken. Ik kom hier later dus ook nog effe terug.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aivy » zo 21 aug , 2005 0:04

Wij zijn nu al drie jaar bezig met bezoekjes af te leggen aan de hunebedden.

zie en

De paleoantropoloog Jan Evert Musch heeft ons een totaal ander beeld laten zien van de werkelijke functie van de hunebedden, ten eerste begon hij met de naam. Het heet geen Hunebed maar een Barg Stienen of een hol bargje.

Vooral onze nachtelijke bezoeken leverde maar al te vaak mooie beelden en brachten ons verrassingen.
Aivy
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 25 sep , 2003 9:27
Woonplaats: Spijkenisse

Het H.C. te Borger (Drenthe)

Berichtdoor Sol » zo 21 aug , 2005 8:35

Zoals de meeste Nederlanders wellicht weten, staan in Drenthe de meeste Hunebedden. Ook staan er een of twee in Groningen.

Ik ben een paar maanden werkzaam geweest bij het (oude) NHI te Borger, inmiddels is er een geheel nieuw gekomen. Dus voor meer en veel informatie moet u daar eens gaan kijken!
Sol
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr 19 aug , 2005 17:33

Berichtdoor els » zo 21 aug , 2005 9:43

Hallo Aivy, ik heb de foto's zitten bekijken, ze zijn echt prachtig.

Ook op die website van het hunebedcentrum is veel interessants te vinden, en veel sprookjesachtige foto's ook. Ziet er wel aanlokkelijk uit om eens een hunebeddenroute te gaan fietsen. Er stond ook een kaart bij, dus je zou toch een eindje moeten kunnen komen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aivy » zo 21 aug , 2005 15:01

Helaas zien officiele instanties de Hunebedden nog steeds als graven, terwijl er nog een lijk en of restanten in een Hunebed gevonden zijn.

Volgens Jan Evert Musch zijn het kraamkamers, vergaderzalen, inwijdingskamers etc. geweest. Eveneens zijn het "prehistorische" faxen, de beeldhouwkunst is op sommige nog duidelijk herkenbaar. Zie mijn foto's.
Aivy
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 25 sep , 2003 9:27
Woonplaats: Spijkenisse

Berichtdoor els » zo 21 aug , 2005 15:17

Helaas zien officiele instanties de Hunebedden nog steeds als graven, terwijl er nog een lijk en of restanten in een Hunebed gevonden zijn.


Gossie, ik weet daar niks van, ik weet niet beter of de hunebedden zijn een vorm van graven.

Via die link die Sol gaf kun je wel erg veel info vinden. Ik las bijvoorbeeld het volgende:

Menselijke botresten zijn in Nederlandse hunebedden niet aangetroffen; ze zijn in loop van de tijd in de zure bodem verteerd. In kalkrijkere streken in Duitsland heeft men wel skeletdelen gevonden.


Misschien weet Sol wel meer te vertellen over het hunebed als graf, want die heeft er gewerkt!
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aivy » zo 21 aug , 2005 17:47

Jan Evert Musch heeft ruim 25 jaar als paleoantropoloog gewerkt in Drente, ik vermoed dat hij toch wel aardig wat zal weten. Zo ook de verborgen houden van de juiste feiten door de officiele instanties, waar hij zelf ook gewerkt heeft.
Juist het openbaar maken van die gegevens heeft hem zijn baan gekost. Wij hebben één lezing van de officiele instantie mee mogen maken bij de Papeloze kerk (hunebed bij Schoonoord). het leuke daarvan was dat zij nu het verhaal van Jan, dat hij 10 jaar geleden openbaar had willen maken, staan te vertellen aan de bezoekers.

Langzaam wordt dan toch de "aangeleerde" geschiedenis van het nederlandse volk herschreven cq. verteld.

Ga gerust een keer mee op hexcursie dan kan je kennis maken met Jan Evert Musch. Een markant persoon. Hij heeft ook al de verhalen geschreven die te lezen staan op aangaande de hunebedden.

Bij een ieder zijn er 54 Hunebedden bekend maar er zijn eveneens 48 vondstplaatsen waar hunebedden en of steencirkels gestaan hebben.
Aivy
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 25 sep , 2003 9:27
Woonplaats: Spijkenisse

Berichtdoor calimero_a » do 25 aug , 2005 20:38

om nou niet meteen een heel nieuw museum af te kraken hoor, maar het HIC (zo heette het eerst) in Borger is volledig bagger. Het is totaal toeristisch, de informatie is NIET accuraat en het personeel weet meestal nergens wat vanaf (wat blijkt bij intelligente vragen als ze gesteld worden). Het museum is gericht op een publiek met een gemiddelde leeftijd van een jaar of 10. Flintstones all over the place.

Verder heeft de nieuwbouw van het museum veel vernield van de mooie sfeer die rond het hunebed was en de originele buitencirkels. Buiten het toeristenseizoen is het er nog steeds mooi, maar in het toeristenseizoen is het een grote klimattractie voor de kids.

Ik heb 25 jaar in Borger gewoond op een flinke steenworp van het hunebed en kwam er bijna dagelijks. Ook in het museum ben ik heel regelmatig geweest (verplicht uitje als je in Drenthe op school zit..) en het is altijd een teleurstelling geweest.

knufff
Cali

ps: excuus voor mijn felle reactie, maar het HIC is gewoon,... tsja..sorry
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » vr 26 aug , 2005 8:30

Ach, heeft de massale oppervlakkigheid ook daar al zijn intrede gedaan. :(

Ik fietste vorig jaar langs de piramide van Austerlitz, ik had het geselecteerd voor een rustpauze, ik had er prettige herinneringen aan, maar het was echt vreselijk wat ze daarom heen voor lawaaierige kermisattracties hadden aangelegd.

Maar jammer dat het musuem gericht is op kinderen. Misschien moet daar eens over geklaagd worden. Maar ja, dan loop je weer de kans dat het pseudo-wetenschappelijk wordt, met allemaal medewerkers met een universitaire opleiding die holle stukjes schrijven. Het lijkt er soms op dat er te weinig mensen zijn met een passie voor onze geschiedenis. Volgens mij zijn ze er wel, maar ze komen niet op de juiste plaatsen terecht.

Mensen hebben ook zo vaak geen tijd om zich ergens in te verdiepen. Als ze meer dan een A-4tje moeten lezen, zuchten ze al dat het teveel is. Geschiedenis leren ze geloof ik via Asterix-boeken.

Zucht. Ik zit een klassieker van Edward Gibbons te lezen, over het Romeinse Rijk. Ook lees ik Herfsttij der Middeleeuwen, van Johan Huizinga. Het is een geïllustreerd boek. In de inleiding staat dat Johan Huizinga tegen illustraties was: hij vond het een belediging naar de kennis van de lezer, omdat het over algemeen bekende dingen ging.
Als ik deze boeken lees, dringt het goed tot me door hoe onze tijd wordt beheerst door oppervlakkige druktemakers. Ik heb het idee dat de meeste mensen deze boeken niet eens uitkrijgen, laat staan dat ze veel weten over de uitgebreide geschiedenis die hier wordt besproken. En dat terwijl we zoveel kennis tot onze beschikking hebben.

Sorry, ging niet over hunebedden. Het is een weemoedige verzuchting. Gelukkig zijn er wel veel goede websites over hunebedden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 26 aug , 2005 8:48

Op deze pagina staat ook nog een stukje over dit museum. Het klinkt wel enthousiast.



Is dat museum hetzelfde als het informatiecentrum in Borger Odoorn, Cali, of is dat iets heel anders? Sorry als ik klink als een barbaar. :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aivy » vr 26 aug , 2005 20:52

Jan Evert Musch is menigmaal uit het museum gestuurd omdat hij de vertellingen verstoorde met de waarheid
Aivy
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 25 sep , 2003 9:27
Woonplaats: Spijkenisse

Berichtdoor calimero_a » za 27 aug , 2005 7:14

hoi hoi,

het museum staat in de plaats Borger en dat is in de gemeente Borger-Odoorn. En je bent geen barbaar hoor..

knuff
Cali

ps: heb je de foto gezien die bij de link staat die je hebt geplaatst??? Dat kale stuk land was eerst oerbos.. Daarin waren nog wat meer resten te zien van hunebedden, allemaal gesloopt, die kale vlakte ligt nu nog steeds braak, waarom ze het hebben weggehaald, tsja, dat weet niemand.
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor Aivy » za 01 okt , 2005 23:04

Een museum met ge importeerde stenen uit Duitsland. waarom?
Aivy
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 25 sep , 2003 9:27
Woonplaats: Spijkenisse

Berichtdoor els » di 04 okt , 2005 16:43

Wat bedoel je daarmee, Aivy? :verward:

Ik vond trouwens een stukje waarin iets wordt verteld over de theorieën van Jan Evert Musch. Ik vond het wel leuk om te lezen, maar ik begrijp niet goed waar sommige stellingen vandaan komen, zoals: 'menstruatie/meditatiekamer; vergaderkamer voor mannen; initiatiekamer voor meisjes en jongens in de leeftijd tussen zeven en elf jaar onder begeleiding en naar sekse gescheiden en met collectieve vrijages erna'. Het is wel leuk verzonnen, maar zoiets is toch nooit aan te tonen? Hooguit kun je het hunebed vergelijken met andere systemen waar wel meer over bekend is, en dan de hypothese opstellen dat het een soortgelijke functie had.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aivy » ma 31 jul , 2006 17:22

De stenen die buiten het museum liggen, komen uit Duitsland.
Aivy
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 25 sep , 2003 9:27
Woonplaats: Spijkenisse


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron