Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

geen leven na de dood - artikel uit Trouw

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor els » za 10 apr , 2004 14:14



Onderzoek / Hiernamaals heeft beste tijd gehad
van onze redactie religie en filosofie

2004-04-10

AMSTERDAM - Er is niets na de dood, vindt bijna de helft van de Nederlanders. Geen hemel, geen reïncarnatie. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het Nijmeegse onderzoeksbureau Kaski. Daarmee zijn de hiernamaals-ongelovigen voor het eerst in de meerderheid: twee op de vijf Nederlanders gelooft nog wél in een leven na de dood. De hel is op zijn retour.



In nog geen tien jaar tijd is het geloof in een hiernamaals van een meerderheids- tot een minderheidsovertuiging geworden. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nijmeegse onderzoeksinstituut Kaski, uitgevoerd in opdracht van de NCRV. In het onderzoek God in Nederland (1996) meldde nog bijna de helft van de respondenten in een leven na dit leven te geloven.

Een vergelijking met ouder onderzoek leert nog een opmerkelijk verschil: in het aantal twijfelaars. Bij de befaamde 'God in Nederland'-steekproef uit 1966, uitgevoerd voor het blad Margriet, was de categorie 'weet het niet zeker' miniem. Daarna sloeg de twijfel toe: in 1996 twijfelde bijna een kwart. Nu is de onzekerheid over het hoogtepunt heen en is het aandeel dubbers met zestien procent ongeveer gelijk aan dat in 1979.

Aan 304 mensen, een 'afspiegeling' van de Nederlandse bevolking, vroeg het Kaski wat ze zich voorstelden bij een hiernamaals. Het nieuwe onderzoek bewijst dat de hemel er in 2004 nog steeds traditioneel uitziet; het is de plaats waar de ziel of de geest postuum heengaat en waar de overledene zijn of haar gestorven familie en dierbaren weer tegenkomt. Het is deze hemel die onder de respondenten nog steeds de beste papieren heeft (37 procent), op afstand gevolgd door 'voortleven in de herinnering' (29 procent).

De hel is de grote verliezer. In 1966 was nog een op de drie Nederlanders overtuigd van het bestaan van de plaats waar 'geween is en tandengeknars'. In 1979 deelde een vijfde van de ondervraagden die overtuiging. Nu, een kwarteeuw later, denkt nog maar een op de tien respondenten dat er een hel is. Bij wat er na de dood komt denkt nog maar zes procent aan verrijzenis en opstanding -de fenomenen die horen bij Pasen.

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat een op de vijf gelovigen niet geloven in een leven na de dood.

Alle orthodox-protestanten (gereformeerden en wat daar rechts van zat) waren in 1966 nog overtuigd van een leven na de dood, zeven op de tien katholieken en evenzoveel hervormden. Toen begon de afkalving. In 1996 verwachtte nog niet de helft van de rooms-katholieken een hiernamaals; hervormden kwamen op 61 procent. Dat was, zo blijkt, het dieptepunt. Sindsdien stabiliseert de score onder protestanten. En kruipt die onder rooms-katholieken omhoog: ze zitten nu weer op gelijke hoogte met protestanten.

Het komt, denkt onderzoeker Gert de Jong van het Kaski, door de secularisatie: de kerken verliezen veel leden, de overblijvers zijn verhoudingsgewijs traditioneler dan voorheen.

Uit de steekproef blijkt hoezeer het hebben of ontbreken van een perspectief na de dood bepalend is voor de wijze waarop we nu leven. Degenen die de dood als het definitieve einde beschouwen, willen hier en nu zoveel mogelijk beleven -je leeft maar één keer, en het kan zomaar voorbijzijn. In totaal hangt ongeveer driekwart van de Nederlanders een min of meer hedonistisch standpunt aan. Maar dat betekent geen roekeloze genotzucht: onder alle respondenten -gelovigen en niet-gelovigen- scoort de stelling 'Ik moet verantwoord leven want er komen na mij andere generaties' ruim boven de 90 procent.

Het afschaffen van de dood zou in Nederland op fors verzet stuiten; negen op de tien Nederlanders vindt het goed dat vroeg of laat de dood zich aandient.

In reïncarnatie gelooft elke zevende Nederlander. Volgens die leer kan de ziel na de dood verkassen naar een ander mens, maar ook naar een dier, al naar gelang het geleide leven -goed of slecht. Aan dat laatste moeten de reïncarnatiegelovigen niet denken: zij rekenen vast op 'een latere terugkeer als mens'.

Onder de traditioneel gelovigen leeft het besef dat ze zich eens hebben te verantwoorden voor hun leven. Kaski-onderzoeker De Jong noemt dat 'het vertrouwde christelijke hemelbeeld'. Het stemt de gelovigen niet somber, noteert De Jong, want de hemel werkt als troost. Wat niet wegneemt dat veel meer gelovigen bang zijn voor de dood dan niet-gelovigen.

Het Kaski-onderzoek wordt op tweede paasdag gepresenteerd in 'Schepper en Co', 16.30-17u, Nederland 1.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 10 apr , 2004 14:44

In totaal hangt ongeveer driekwart van de Nederlanders een min of meer hedonistisch standpunt aan.


Uiteindelijk zijn het de godsdiensten die ons naargeestige regels opleggen, omdat we anders in de hel komen.

Het lijkt mij alleen maar beter voor de wereld als we ons gedrag wat meer lieten bepalen door de gevolgen op onze omgeving, in plaats van door de eisen van mallotige godsdiensten op straffe van de hel. Hel en hemel bestaan niet, maar de aarde en andere mensen bestaan wel. Dus daar moeten we rekening mee houden, niet met de een of andere god die ons een monogaam huwelijk voorschrijft op straffe van steniging.

Van het leven genieten is niet zomaar vegeteren, het is een kunst. Het heeft te maken met het ontwikkelen van onze capaciteiten. Dat is allemaal mogelijk zonder deprimerende houding tegenover sex en alchohol. Je hoeft het niet meteen hedonistisch te noemen.

Blij dat de godsdiensten verdwijnen. Wel oppassen dat er niet een nieuwe vorm van onderdrukking in de plaats komt. Arbeidsmoraal bijvoorbeeld. We moeten allemaal steeds meer werken, en zijn daardoor te moe om van het leven te genieten. Blllhhgghhh....

Het afschaffen van de dood zou in Nederland op fors verzet stuiten; negen op de tien Nederlanders vindt het goed dat vroeg of laat de dood zich aandient.


Ik zie dat toch anders. Ik vind het een van de bizarre kenmerken van de evolutie. Leven bestaat alleen bij de gratie van de dood van het ander leven. Het leven gedijt op het doden of sterven van ander leven.

Ik vraag me af of dat ook in het eerste evolutionaire stadium zo was, toen het leven begon te ontstaan. Dat kan haast niet, zou je zeggen. In eerste instantie moet er iets hebben bestaan dat het vermeerderen/dupliceren van cellen mogelijk maakte, daarvoor grondstoffen gebruikend die niet organisch waren. Verder kan ik me geen leven voorstellen dat kan bestaan zonder 'schuld' aan de dood van ander leven.

Maar ook zonder dat, 'leven' impliceert 'dood', omdat het anders ongebreideld om zich heen zou grijpen en zo in de verdrukking zou komen dat het wel moet ophouden.

Ach ja. Voor mij hoeft het niet, de dood.... :hmm:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » di 27 sep , 2005 20:52

Áls er leven ná de dood zou zijn geweest... dan zou er óók leven vóór de geboorte moeten zijn ... :p

Misschien vandaar het idee dat de geest "gevangen" werd in de materie :bingo:
Wij zijn ons bewust geworden van het denken en de intelligentie, heel bewust van het kloppende hart en alles wat ermee gepaard gaat, en nu ook nog de sexuele revolutie :sperma:

De Drie-eenheid??? :p

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 21:16

Richard Dawkins gaf ook een grappig perspectief op deze kwestie, in zijn 'De onsterfelijke genen'. In feite blijven onze genen voortleven, maar ze hebben om te kunnen blijven repliceren steeds een ander, nieuw lichaam nodig. Ons lichaam is alleen maar het jasje van onze genen, dat steeds wordt afgeworpen en vernieuwd. De genen leven voort in een nieuw jasje. Wel jammer dat ons 'denken en intelligentie', en vooral onze identiteit, juist in dat jasje zit. :huil2:

Sorry hoor, ik doe m'n best om er de humor van in te zien. :engel:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Meme ?

Berichtdoor RoyJava » di 27 sep , 2005 22:30

... en toen kwam die op de proppen met de M E M E :doing:
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 23:17

Ik voel me ook wat meer verwant met genes dan met memes geloof ik. :p
Misschien ben ik bevooroordeeld, en moet ik me er wat meer in verdiepen. Maar op het eerste 'gezicht' kan ik niet zoveel met die theorie, dus ja, dan ga ik maar weer wat anders lezen. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten