Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Hermae en Asherim

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor els » ma 02 feb , 2004 14:43

Hermae en Asherim

Het is niet zo moeilijk om te zien uit wat voor mythologische context Hermes afkomstig is, maar ik heb nooit iets kunnen maken van zijn naam, of van het woord 'hermae' voor de fallische paaltjes waardoor hij werd gesymboliseerd.

Maar net las ik zomaar een passage uit zomaar een artikel. Opeens schoot er iets door me heen dat de oplossing lijkt te zijn van mijn probleem. Het woord 'hermae' is gewoon de vergriekste uitspraak van de Hebreeuwse 'asherim', de opgerichte bomen of palen die gewoonlijk worden geassocieerd met Ashera.

Een soortgelijk verband lijkt er ook te zijn tussen Ashera en Hera. De 'sh' wordt dus een h. Ik heb trouwens geen verstand van Hebreeuwse of Griekse letters of uitspraak, noch weet ik iets waarom Griekse goden iets met Hebreeuwse goden te maken zou hebben. Maar misschien komt dit via andere Semitische talen/godsdiensten.
Je ziet dat sh/h ook in vormen van Ashura (bijvoorbeeld de staatsgod van Assyrië), wiens naam bij de Perzen 'Ahura Mazda' wordt. 'Osiris' (Ausar) is er trouwens ook mee verwant.

Ik werp het maar even hier in het midden met de vraag: is dit een vreemde gedachte? Is er wel eens iets geschreven over de etymologische verwantschap tussen de woorden 'hermae' en 'asherim'?

De passage komt van deze pagina:


Hierbij een vertaling van de passage die ik bedoel:

In de bijbel komen Baal en Ashera (bosje, boomstam) soms samen voor: 'En de zonen van Israel deden wat kwaad was in de ogen van Jehovah, en ze vergaten Jehovah hun god, en ze dienden de Baals en de Ashera's (Asherim). (Rechteren 3:7)