Sneeuwwitje en Adam en Eva

Ik heb eeen aantal overeenkomsten in de decors en motieven van het sprookje van Sneeuwwitje en de verdrijving uit de Hof van Eden op een rijtje gezet, om te proberen erachter te komen wat de schrijvers/vertellers met hun verhaal wilden zeggen. Overeenkomsten in beide verhalen zijn bijvoorbeeld een onbereikbare lokatie, een verbod en de overtreding ervan, een appel, leven en dood. Maar er zijn ook verschillen. Uit de verschillen en overeenkomsten zie je hoe de motieven worden gebruikt om een eigen verhaal uit te dragen.
Een belangrijk verschil is dat Adam en Eva in een scheppingsverhaal thuishoren, terwijl het sprookje van Sneeuwwitje zonnesymboliek en de jaarlijkse cyclus weergeeft. Een overeenkomst is de centrale rol van de appel in verband met leven en dood.
Ik heb hier de meest in het oog springende verschillen weggelaten, het gaat mij even om de parallellen.
Adam en Eva wonen in een tuin, het paradijs in het oosten. - Sneeuwwitje woont ver weg over de zeven bergen bij de zeven dwergen.
God is jaloers - De boze koningin is jaloers.
God verbiedt het eten van een appel - De kabouters verbieden te spreken
De appel zou dood brengen - de appel is gedeeltelijk giftig.
De slang beveelt het eten aan, omdat de appel leven en kennis brengt. - De boze stiefmoeder beveelt het eten aan om Sneeuwwitje te elimineren.
Eva overtreedt het verbod van god. - Sneeuwwitje overtreedt het verbod van de kabouters.
Eva luistert naar de slang - Sneeuwwitje luistert naar de oude vrouw.
Eva eet eerst, dan Adam - De boze koningin eet eerst, dan Sneeuwwitje.
Adam en Eva ontdekken hun naaktheid - Sneeuwwitje valt dood.
God ziet aan het vijgeblad wat er gebeurd is en moppert - De kabouters leggen Sneeuwwitje in een glazen kist, baren haar op en treuren.
God stuurt Adam en Eva weg. - Een mooie prins neemt Sneeuwwitje mee.
Zouden Adam en Eva geluisterd hebben naar god, dan waren ze nu nog in de tuin aan het werk. - Zou Sneeuwwitje hebben geluisterd naar de kabouters, dan zat ze nu nog in het huisje bordjes te wassen.
De jaloerse god wil niet dat de mensen gelijk worden aan de goden. - De boze koningin wil niet dat Sneeuwwitje mooier is dan zij.
God stuurde Adam en Eva weg. - De stiefmoeder wilde Sneeuwwitje laten doden door de jager, die haar losliet in het bos.
God had gelogen, de slang spak de waarheid. - De kabouters waren oprecht, de boze stiefmoeder loog.
De appel brengt 'dood' door de verdrijving uit het paradijs. - Sneeuwwitje stikt in de appel.
Conclusie: Eva zal baren in pijn, Adam werken in zweet aanschijns - Sneeuwwitje leeft nog lang en gelukkig met haar prins.
Adam en Eva worden sterfelijk en krijgen kinderen - Je mag aannemen dat Sneeuwwitje en de prins hetzelfde gaan doen, want wat is anders een huwelijk?
Het is een beetje globaal, maar okee.
De uitkomst van beide verhalen is denk ik dat de levenscyclus eeuwig doorgaat, maar de mensen zelf zijn sterfelijk. Hun kinderen zetten het leven voort. Er wordt wel een moraal gezet, maar het lijkt er niet helemaal op dat 'eerlijk het langst duurt'.
Wat mij opvalt is niet alleen de overeenkomst in de motieven, maar ook het grote verschil in tijd en plaats. Er bestaan nog vele verhalen waarin dezelfde motieven voorkomen. Zelfs de Soemeriërs vertelden al zo'n soort verhaal. Ik vraag me af of je het inzicht in de overlevering zou vergroten als je die verhalen eens 'synoptisch' op een rijtje zou zetten. Het leert je niet alleen iets over de manier waarop mensen de overleveringen doorgaven, maar misschien ook op welke schaal dat gebeurde.
Een belangrijk verschil is dat Adam en Eva in een scheppingsverhaal thuishoren, terwijl het sprookje van Sneeuwwitje zonnesymboliek en de jaarlijkse cyclus weergeeft. Een overeenkomst is de centrale rol van de appel in verband met leven en dood.
Ik heb hier de meest in het oog springende verschillen weggelaten, het gaat mij even om de parallellen.
Adam en Eva wonen in een tuin, het paradijs in het oosten. - Sneeuwwitje woont ver weg over de zeven bergen bij de zeven dwergen.
God is jaloers - De boze koningin is jaloers.
God verbiedt het eten van een appel - De kabouters verbieden te spreken
De appel zou dood brengen - de appel is gedeeltelijk giftig.
De slang beveelt het eten aan, omdat de appel leven en kennis brengt. - De boze stiefmoeder beveelt het eten aan om Sneeuwwitje te elimineren.
Eva overtreedt het verbod van god. - Sneeuwwitje overtreedt het verbod van de kabouters.
Eva luistert naar de slang - Sneeuwwitje luistert naar de oude vrouw.
Eva eet eerst, dan Adam - De boze koningin eet eerst, dan Sneeuwwitje.
Adam en Eva ontdekken hun naaktheid - Sneeuwwitje valt dood.
God ziet aan het vijgeblad wat er gebeurd is en moppert - De kabouters leggen Sneeuwwitje in een glazen kist, baren haar op en treuren.
God stuurt Adam en Eva weg. - Een mooie prins neemt Sneeuwwitje mee.
Zouden Adam en Eva geluisterd hebben naar god, dan waren ze nu nog in de tuin aan het werk. - Zou Sneeuwwitje hebben geluisterd naar de kabouters, dan zat ze nu nog in het huisje bordjes te wassen.
De jaloerse god wil niet dat de mensen gelijk worden aan de goden. - De boze koningin wil niet dat Sneeuwwitje mooier is dan zij.
God stuurde Adam en Eva weg. - De stiefmoeder wilde Sneeuwwitje laten doden door de jager, die haar losliet in het bos.
God had gelogen, de slang spak de waarheid. - De kabouters waren oprecht, de boze stiefmoeder loog.
De appel brengt 'dood' door de verdrijving uit het paradijs. - Sneeuwwitje stikt in de appel.
Conclusie: Eva zal baren in pijn, Adam werken in zweet aanschijns - Sneeuwwitje leeft nog lang en gelukkig met haar prins.
Adam en Eva worden sterfelijk en krijgen kinderen - Je mag aannemen dat Sneeuwwitje en de prins hetzelfde gaan doen, want wat is anders een huwelijk?
Het is een beetje globaal, maar okee.

Wat mij opvalt is niet alleen de overeenkomst in de motieven, maar ook het grote verschil in tijd en plaats. Er bestaan nog vele verhalen waarin dezelfde motieven voorkomen. Zelfs de Soemeriërs vertelden al zo'n soort verhaal. Ik vraag me af of je het inzicht in de overlevering zou vergroten als je die verhalen eens 'synoptisch' op een rijtje zou zetten. Het leert je niet alleen iets over de manier waarop mensen de overleveringen doorgaven, maar misschien ook op welke schaal dat gebeurde.