Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Spiritualiteit. - Wat is dat?

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor Balance » za 08 jan , 2005 11:39

Vaak wordt de link vrouwen en 'spiritualiteit' snel gelegd. Spiritualiteit is een heel breed begrip. Van hoog zweverig tot toch wel realistisch soms.

Binnen 1 week ( 1/1-2005 tot 8/1-2005) hebben 3 mannen in de media het over de waarde van spiritualiteit, en niet de minste:
- Jan Marijnisse (van de SP), - Herman Wijffels (Big Shot van de Rabo en het CDA) en Paul van Buitenen (in het Europees parlerment).



Stelling: spiritualiteit is pure flauwekul.

Eens of oneens?
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » za 08 jan , 2005 13:33

Ik ben het met de stelling eens. Volslagen flauwekul. :p

Reden: die ik pas al eerder ergens noemde, dat niemand mij nog heeft kunnen uitleggen wat spiritualiteit nu eigenlijk is.

Er zijn zoveel dingen in het leven belangrijk. Tijd voor je vrienden, belangstelling voor je medemens in het algemeen, nadenken over het leven, heerlijk uitrusten en gewoon genieten van het leven, nadenken over oplossingen voor problemen, ontwikkeling van je talenten. Alles wat ik kan bedenken kan ik met woorden benoemen en omschrijven. Alleen het woord spiritualiteit - het zegt me niets, ik kan er niets mee, niemand vertelt me wat het is.

Mijn woordenboek zegt: spiritualisme is een Frans, wijsgerig stelsel volgens welke alles wordt teruggebracht tot de geest, zodat de stof slechts een verschijningsvorm van de geest zou zijn.

Daar ben ik het niet alleen mee oneens, het lijkt me zelfs escapistisch of fatalistisch.

Misschien kunnen de genoemde heren mij uitleggen wat spiritualiteit volgens hun is, en waarom het zo belangrijk is?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 29 jan , 2005 23:38

Ik kwam net een artikel tegen:



Iemand probeert te achterhalen wat spiritualiteit nou inhoudt. Het is wel een grappig stuk, maar het is me te lang om nu te lezen, ik kijk er morgen nog eens naar. Ik weet niet of ik helemaal overtuigd raak van wat hij zegt. Het komt erop neer dat spiritualiteit iets zou zijn van een gevoel van ontzag, een soort bewondering voor iets wat boven je staat, wat je de adem beneemt en zo.

Maar goed, ik moet het nog lezen. Het is best mogelijk dat ik een ander gevoel krijg bij het woord 'spiritueel', maar het is natuurlijk ook vreemd dat het lijkt of het niet duidelijk gedefinieerd is. Misschien ben ik het inderdaad niet zo eens met wat de schrijver zegt, maar aan de andere kant, mij lukt het haast niet om dat 'gevoel' waarvan ik vermoed dat het iets met spiritualisme te maken heeft onder woorden te brengen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

spiritual

Berichtdoor moshiya » do 04 sep , 2008 7:20

to be consciously aware of your truth nature and essence.

maar dat je je niet in het woord spiritueel kunt vinden is volledig te begrijpen hoor, het is net zoals het woord god. het gebruik /misbruik heeft aan het woord beelden gekoppeld die de waarheid verdonkeremaand heeft.

eigenlijk is dit ook de reden waarom er zo veel geloven zijn
interpretaties die niet vanuit een weten maar een zoeken komt
dit zoeken is een zoeken naar bevestiging van het eigen idee, waarbij verworpen wordt wat niet in zijn idee past.

veel woorden hebben dus hun kracht verloren als men ze niet vanuit hun zuivere zijn tot uiting brengt.

cenk maar eens aan mooie woorden zoals liefde
hoevaak hoor je niet dat het ook verdriet brengt? maar dat is omdat het conditioneel is gemaakt oftewel condities aan verbonden heeft.
moshiya
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma 23 jun , 2008 15:49


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron