Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Waarom geleerden Atlantis 2000 jaar lang niet konden vinden

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Waarom geleerden Atlantis 2000 jaar lang niet konden vinden

Berichtdoor els » wo 17 mei , 2006 12:52

Het volgende artikel over de werkelijke bedoeling van de Atlantis-mythe komt van BlueHue.

GEEN: "Seven-UP " voor ATLANTIS !

De oudste naam van Atlantis is: "Orchomenus", daarna genoemd OUD- Athene!

In eigen land wordt de Philosoof niet gewaardeerd!
Denk maar aan Socrates (+ 399) of de Nobelvredes-Prijs- winnaar, in een Duits Concentratiekamp(1935!) (& Miamar! Aung Suui 1991).

OOK Plato stond onder Censuur…De oude Atheners schaamden zich toe te geven dat het "Vredesrijk" At-lantis OUD-Athene was, van voor de (Perzen) Oorlogen (500-333).

Gaan we met illustrator Roger-Le-Loup's teletijdmachine eens terug naar de Eeuw van Plato, dan begrijpen wij het Atheense "geheugenverlies". Over zijn slechte geweten en verleden!
Athene lag namelijk in puinpoeder! In 379 had Sparta de "Stad van Sophocles en Perikles" platgegooid!

Het herstelwerk werd ook vernield door de aardbevingen van 425 en 373 v.c., waarbij ook de Rijkste Stad Helike in een zeebaai zonk. Plato moest uit armoede als privé-leraar lesgeven bij DINO van Syracuse in Sicillië!
Men zou het niet direct zeggen maar het hele "kaart-Systeem" der Griekse Mythologie is gebaseerd op onderlinge ruzie tussen: OUD-Athene en zijn oudste Bondgenoot-Staat ( Atlantis, in 1055 v.C.).

Tussen 413 en 379 v.C. was dat Sparta! Plato wilde het slechte CrisisManagement becritizeren met een Parabel: "Over de slechte Rentmeester" (Lucas 16,1-15). Hij had de naam "Sparta" gewoon kunnen vervangen door "Atlantis". Maar op verandering van oude griekse "Heilige" Mythen ("Textus-Receptus") stond in 366 v.C. nog de doodstraf. ( zie Franse Stripboek-Censuur op US HIPcomics 1970) )

Dus maakte Plato van de Mythe v/d Republiek OUD-Athene een Parabel over Nieuw-Athene. Wegens de Spartaanse "Inquisitie" verzon hij een "oud-Egyptische-oorsprong". Daarmee bedroog hij Vriend EN Vijand! De "Homeros-Philosoof" Zoilos had dat door. Als Mythisch "Klokkenluider" informeerde hij Pharaoh Ptolemeus-2 en werd als "dank" verbannen (ca 250 v.C.).

Nu de politieke achtergronden:

Terugblik: Athene was voorzitter/penningmeester van de "Delische-Zeebond" (481-413), een soort "Europese-Unie" Avant-la-Lettre". Toen de militaire strijd met Perzie was afgelopen (Marathon, Salamis, Aegospotami etc.) werd de Bondskas geleegd voor de bouw van de CENTRALE tempel der "gezamelijke" Godin Athene op de Akropolis.
Doch de Bondsleden wilden eruitstappen, Thasos eerst. (vgl. het met Nederland!) Dat werd platgebrand in 404.

Sparta (vgl. het met Frankrijk.) wachtte div "opstanden" af, en maakte, terwijl het leger "verspreid was" het onbeschermde Athene ook met de grond gelijk! PARABELLUM: "OUD-Athene" verging door een aardbevingsnatuurramp (in:- 855.) Nieuw-Athene, in 373 door Sparta en Perzen!

Het vermoeden bestaat dat Plato's "9.000"jaar en de zin: "Groter dan Azie en Lybie tezamen" op vertaalfouten vanuit het Atheens Grieks naar het Latijns berust. Plato's Griekse originelen zijn bij de 2e brand van de bibliotheek van Alexandrie door de Patriarch Theofiel ( 395 nC.) verloren.

DESONDANKS hebben 55 impulsieve 'Oceanografen' zich gemeld bij het "Atlantis-2005 Congress" gebouw op Melos (10-13 Juli) met 55 "bewezen" ONDER WATER-locaties! (Atlantis@heliotopos.net ) .

Plato's "Atlantis" (=OUD-Athene dus) was gesticht in 1075-855 vC tussen twee "Bittere/BrakkeBergmeer-Overstromingen".
v. 1:"Phoroneus"(=Ogygos-Vloed), en
2:"Deukalion" (=Kleine Ogygos-Vloed.)

Volgens de gangbare stichtingsmythe was Poseidon boos "omdat de Atheners een Olijfboom "practischer" vonden dan zijn 'brak-water'bergBronmeer!"
Als 'de-Wraak-der-Goden' leegde Poseidon zijn "Wedstrijd-Gift" (recht boven Athene) en zo verdronk de stad!

Poseidon was een God van bergmeren/Zee en Paarden, de Latijnse Neptunus alleen een Zee-God! Dus verzonnen de Latijnse vertalers een "Zeespiegel"-stijging! Daarmee ontkrachtten ze Plato's "Parabel".

In oorlogstijd eet men Duiven en Olijven. "Brak" (=mineraal) water zoals Seven-Up is een vredesdrank; de Atheners kozen dus voor een ZilverenOorlogsGodin en versmaadden het "Ambrozijn"!

Later ontdekte ik dat Phoroneus & Deucalion identiek zijn…
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 17 mei , 2006 13:03

Beste BlueHue,

Ik heb het artikel dus flink geredigeerd voor de leesbaarheid. Het ging allemaal wel ten koste van de kleurtjes en lettertypes, want daar heb ik het geduld niet voor.

Ik heb wel de tikfouten en zo eruit gehaald, maar natuurlijk niets aan de tekst veranderd.

Het Engelse gedeelte heb ik weggelaten.

Als je het er niet mee eens bent, laat het weten, dan verander ik het of ik haal het weg. :idea:

Ik vond het wel een leuk stuk trouwens, ik moet bekennen dat ik erg skeptisch was, maar ik vind dit wel een leuke invalshoek, en de moeite waard om me eens te verdiepen in de achtergronden hiervan.

Je schreef hier:



Bluehue schreef:Deze brief wil ik ook onveranded in Jouw Thread zetten over"Goden"


Ik weet niet precies wat je bedoel, dus ik heb een nieuwe thread geopend. Ik hoop dat dat goed is.

Stel je voor deze Zinsnede uit "Plato's Atlantis Dialoog:
"Atlantis is groter dan Asia en Libia tezamen, of klingt het niet logischer, dat "Atlantis" ligt precies MiDDENiN tussen Asia en Libia"?


Tsja, daarmee begeef je je natuurlijk op het pad van de speculatie. Er werd door de Grieken wel veel gezegd over de lokatie van Atlantis, onder andere Noord-Afrika was een kandidaat.

Maar als het gaat om een parabel, wat maakt de lokatie dan uit? Misschien is het wel overdrachtelijk bedoeld, 'machtiger', of zo.

Bluehue schreef:in 2005, hebben 55 Drs. in de Oceanografie "Atlantis"ONDER water gezocht en beschreven in een wetenschappelijk-Boek, en iN de"Atlantische Oceaan, met"MESON"" daaruit blijkt dan dat "Atlantis" zo groot moest zijn geweest, niet als één Continent, maar als TWEE Continenten!


In het 2e juistere geval ligt "Atlantis" NiET in de Atlantische Oceaan maar in de Adriatische Zee, tussen Lybië en( Klein-)Asië in.
De organisatoren van de Wereld-Atlantis-Symposium in Melos-Hall in Athene, in 2005, hebben expres het Atlantis-Dogma een impuls gegeven, omdat veel mensen nog nooit van "Atlantis hadden gehoord en, dus ook niet weten dat daarover tegenstrijdige meningen bestaan, zij hebben"Atlantis"op de kaart willen plaatsen, door eerst het Traditionele Idee te promoten en daarna( pas in 2008.)De alternatieve onderzoekers het tegendeel laten bewijzen.


Mijn geduld is groot genoeg om zo lang te wachten, immers"atlantis"is niet belangrijk in het dagelijks leven en is al 200 0jaar"zoek".


Ik plak dit ook maar even hierbij. Ben je niet bang dat anderen met je idee aan de haal gaan?

Afijn, ik wacht even op jouw commentaar over het plaatsen van je stuk.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 17 mei , 2006 13:45

Atlantis en de zondvloed in de Noordzee

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor SjaanTje » wo 17 mei , 2006 15:04

willy schreef:

Er schijnt ook ooit een rotswand tussen Algeciras en Tanger gelegen te hebben, die door de druk van het Atlantische water doorgebroken is, waardoor de Middellandse Zee in rap tempo volgelopen is. Dat kan zich ook vastgezet hebben in het collectief geheugen van de arme drommels die daar toen leefden.
Dat is weliswaar wat langer geleden dan de oude Grieken, maar als we het toch over zondvloeden en de ijstijden hebben...
En dat droge stuk Middellandse Zee lag toch ook wel een beetje tussen Libia en Asia.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor els » wo 17 mei , 2006 15:47

Sjaantje schreef:Er schijnt ook ooit een rotswand tussen Algeciras en Tanger gelegen te hebben, die door de druk van het Atlantische water doorgebroken is, waardoor de Middellandse Zee in rap tempo volgelopen is.


Dat wist ik helemaal niet, interessante info. De Middellandsezeebodem fascineert mij erg, hij verbergt ongetwijfeld belangrijke gebeurtenissen uit onze geschiedenis. De Atlantisjagers struinen die bodem dan ook fanatiek af. :)

Ik kende wel een andere natuurramp waardoor de Middellandse Zee volliep, misschien heeft het ermee te maken. Het gaan om het einde van een 'Kleine IJstijd' van ca 5800 jaar v.c., dus terwijl de oud-Europese cultuur en andere culturen rond de Middellandse Zee volop bloeien. Ik zat daar net een stukje over te lezen in een boek van Annine van der Meer (Van Venus tot Madonna). Eerst was deze bodem door deze koude periode droog komen te liggen, maar nu begon hij weer vol te lopen.

Van der Meer schrijft: "Kusten van Noord-Afrika verzinken, de landbrug van Afrika naar Europa verzinkt, de oude kusten van de Zwarte Zee worden overspoeld. Ze liggen vandaag op een diepte van soms honderzeventig meter. Rond 5600 v.c. is het de tijd voor de grote volksverhuizingen."

Ze heeft het dus over een landbrug van Afrika naar Europa. Een indicatie: dit was gedurende de bloeitijd van het Anatolische Catal Huyuk.

Wat de grootte betreft van Lybië en Azië: dat waren in de tijd van Plato natuurlijk nog geen werelddelen, het waren maar gebieden rond de Middellandse Zee. Dus daartussen kan best een groot bewoond gebied hebben gelegen.

Historisch gezien vind ik dit heel interessant, maar ik heb altijd wat moeite met speuren naar Atlantis.

Er zijn ook mythen die Atlantis buiten de zuilen van Hercules situeren, en dat komt weer overeen met het rijzen van de zeespiegel rond de Canarische eilanden of voor de Spaanse kust. Door elke periode en lokatie 'Atlantis' te gaan noemen, wek je irritatie.

Ik ben het trouwens wel eens met het idee dat Plato een parabel schreef over zijn eigen tijd. Het was in feite heel gebruikelijk om mythen met historische feiten te vermengen en te verbasteren en op die manier commentaar te geven over de eigen samenleving.
Maar ik weet blijkbaar weinig over de geschiedenis af, dus ik zal me hierin eens moeten verdiepen. Misschien wil Bluehue wel wat meer diepteinfo geven over Plato en zijn tijd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 17 mei , 2006 18:35

Ik probeerde meer te vinden over de catastrofe met de afgebroken rotswand. En jawel hoor, het enige wat ik kan vinden is dat Hercules dit heeft veroorzaakt. Hij was op weg om de runderen van Geryon te roven, tijdens het verrichten van zijn 12 werken. Maar Europa en Afrika waren met elkaar verbonden door een groot rotsgebergte, om precies te zijn het Atlasgebergte, dat toen dus doorliep naar Europa. Hercules spleet de rots in tweeën, en zo ontstond de doorgang van de Middellandse Zee naar de Atlantische Oceaan. Sindsdien heetten de rotsen aan weerszijden Zuilen van Hercules.

Zou dit een voortleving in de mythe zijn van een catastrofale natuurramp?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor SjaanTje » wo 17 mei , 2006 21:24

els schreef:Zou dit een voortleving in de mythe zijn van een catastrofale natuurramp?

Is dit een retorische vraag? :cool:
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor els » wo 17 mei , 2006 21:28

Nou ja, het punt is dat het me niet lukt om meer informatie te vinden over die gebeurtenis die jij noemde, dus ik begon me af te vragen of dat afscheuren van die rots niet een wetenschappelijke verklaring van de mythe over de Zuilen van Hercules is, in plaats van omgekeerd. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

ATLANTIS was: archaic Athens( is Ras ADEN.)

Berichtdoor BlueHue » do 18 mei , 2006 17:14

:p BESTE ELS,

:bloos: Ik ben geen Declamator of dramatische-Textschrijver Zelf begrijp ik niet, waarom men mijn Artikeltjes toch zo "onleesbaar"vindt, misschien is mijn taalgebruik onlogisch? met engels en duits zeggen mjn lezers hetzelfde!


Ten eerste ben ik inderdaad niet bang dat men met mijn Idee van Atlantis als "Athens"(=Aden) aan de haal gaat, als 55 erkende Oceanografen die zich "Atlantis-deskundige" noemen zich niet verwaardigden om mijn Email aan hen te beantwoorden( behalve Robert Sharmast, die ook toegaf"niets"gevonden te hebben.)en Ulf Erlingson, die vond dat ik "onleesbaar Engels" schreef.)


Professor Arysio ( Nuenes-)dos Santos,(pseudoniem van : Joseph-FRANK.) uit Brazilië prees zich"gelukkig"dat HIJ ook de enige was die"Atlantis"is Indonesië situeerde maar kwam er door mijn idee ( nota-bene op zijn Website.)telaat achter dat hij ongelijk had.
Nu heeft hij zijn Website tijdelijk buiten gebruik gesteld om in iedergeval het quotum van zijn boekverkoop te halen zonder dat "mijn Idee" hem in de wielen rijdt!


Dan zou ik niet weten WIE of welke onbekende Onderzoeker, hetzelfde idee als ik gehad zou kunnen hebben, volgens mijn buren ben ik Uniek en worden hun huizen minder waard omdat ik het echte Atlantis vanuit de amateur-egyptologische kijkhoek,, wél ontdekt heb.


Ach ja, als Jij het Redigeerd komt het wel goed, je intrepeteerd mijn Artikel beter als dat ik het zelf doe. De meeste lezers mijn co-writer /plaaegvader Basiel van bemmelen(Neerlandicus) incluis, vinden mijn stukjes ook onleesbaar, Het eerste wat jij zei, Els was immers ook:"Ik snap er niets van"?!


In het begin van 1999, snapte ik ook niets van Plato's "Atlantis-Dialoog" Totdat in 2005 mij een licht opging, dat de Sprekers: Critias Timaeus, Socrates , Hermocrates, en Nicias allemaal mislukte bevelhebbers waren in de mislukte Zee-aanval op Syracuse in 405 v.C


Dat kon geen toeval zijn, Plato bereidde een Staatsgreep voor in Syracuse, tijdens een "Dialogen-Wedstrijd" waren er koningen en notabelen met hun lijfwachten, aanwezig in Syracuse.
In zijn Atlantis-Dialoog( eigenl.Tria-Loog.)Wilde hij het Tyrannendom aan de kaak stellen zonder namen te noemen en de (Koninklijke)Staatsvorm van Athene prijzen.


:twisted: Plato, probeerde tijdens een "Dialogen-Wedstrijd "op Syracuse, bijgewoond door alle machtigen der Aarde, een soort "Vereenigde-Naties"dus, de Tyrannen-regeringen aan de kaak te stellen als ondemocraties, als Een soort president-Bush maar dan met woorden en door de uitspraak wie is de "Tyran" in dit gezelschap? Dionyssos-1 van zijn regering vervallen te laten verklaren. ( vergelijk het meeslepend Toneelstuk:"De Stomme-van Portici"dat in 1830 te Brussel, de belgische opstand inluidde, zonder de naam van de koning Willem-1, te noemen.)


Zo ver is het niet gekomen in 366 tijdens de Dialogen-Wedstrijd is de"Tyran"aan een hartaanval gestorven, en kon dus via Plato's "Atlantis"Dialogen, op socratische wijze, niet meer gedemoniseerd worden voor een"select"publiek! De Zoon volgde de vader op: Dionyssos-2 werd begeleid door de Regent/Oom Dion, die Plato opdroeg Dionyssos-2 tot Tyran/Koning van Syracuse op te leiden Kan men iets ironischer voorstellen ??? De zoon van de man opleiden tot wat de man was die je ten val wilde brengen!


Maar ook bij Dion en Dionyssos-2 vielen Plato's "Atheense-regeringsvorm"niet in goede aarde en hij vluchtte terug naar Athene waar hij 20 jaar voor ( zijn dood in 347 vC.) de beroemde openlucht-Academie der Peripatetici stichtte( hij had geen geld voor meubels of een gebouw.


Toen zijn erfgenamen in 347 zijn onvoltooide"Atlantis-Diialoog" vonden, viel de verbinding met de"Dialogen-Wedstrijd "in 366 niet op of men was het vergeten. Aristoteles, zijn leerling wist het nog wel maar vreesde de politieke consequenties, als het werkelijke doel van Plato's"Atlantis"werd bekend gemaakt en daarom zei hij dat het maar"Spielerei"was een Fantasietje, bang als Aristoteles was, om Socrates lot te volgen, bagataliseerde hij Plato's"Hidden-Agenda".


Natuurlijk, in Plato's tijd bestonden Turkije en Libië wel, Els en waren ook intensiever bewoond als tegenwoordig, maar het Venijn zit hem in de Latijnse vertaling, in Plato's Griekse tijd bestonden de benamingen:"Asia-Minor"en Lybia"nog niet, derhalve werd met wat wij voetstoots aannemen:"Klein-Azië" infeite:"GROOT-Asië"en: Lybia-SYB-SiVE-AEGYPTO"bedoeld.


"Groot-Azië "is Arabia(=Felix.)en Plato's "Lybië" was: Erytraea!
De zogenaamde:"Lybische Farao-Dynastie" (=18-de)waren infeite blanke Europeanen uit Erytraea, en niet Berber/Arabieren uit Tunis of Lybié. P{lato's "Atlantis" lag dus TUSSEN(="Mezo") DEZE landstreken en was niet:"Meso"(=groter) dan die twee.


Het"Heilige-Land"het Paradiso, het Kadesch-Athe was:"Ras-Aden"!
Dat is de hoofdstad van de Provincie"Athe" en Ate of Athena haar "Wraak-Godin". Later na de Ramp en ondergang van"Atlantis" verhuisdde de bevolking( die zich niet Atheners, maar Mineërs, noewmden)naar Europa en stichtte daar "Nieuw-Athe"dat ze daarom"ADANA"=" Dochter-van-AD"noemden, net zoals Jerusalem om bekende redenen"Dochter-van-Sion"heet.


Wat velen"Atlatis-deskundigen niet vermoedden is dat Plato'" Atlantis"wel degelijk als een ( uitgedoofd) Vulkaan-koninkrijk beschrijfdt, die NiET in de Zee maar door zijn eigen krater-meer werd verdronken. de Oosternrijkse Ingenieur OTTO MUCK, heeft als enige de plattegrond van "Atlantis" goed geïntrepeteerd.


:| Derhalve, is "Atlantis"GEEN Zee-eiland en heeft, de Zee-spiegel-stijging totaal niets, met de ondergang van Atlantis te maken, maar omdat deze Post anders te lang zou worden, bewaar ik de verdere uitleg voor de volgende week. "To be Continued" :|

PS, Ik hoop dat Dit wél leesbaar is? ? ?
:|
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Hercules knotsslag, was NIET in Gibraltar maar in"Ras-A

Berichtdoor BlueHue » do 18 mei , 2006 17:29

els schreef:Nou ja, het punt is dat het me niet lukt om meer informatie te vinden over die gebeurtenis die jij noemde, dus ik begon me af te vragen of dat afscheuren van die rots niet een wetenschappelijke verklaring van de mythe over de Zuilen van Hercules is, in plaats van omgekeerd. :knipoog:



:p BESTE ... ELS,


:| Heracles; Herkules; of Erculo, was de Egyptische farao Horemheb en leefde rond 855 vC.( dus NIET de traditionele 1100 vC.) Hij zou inderdaad, tijdens zijn 10-de"Werk"het stelen van de ( Witte-Olifanten(-Stier)Kudde van: Geryon of Gadeiron, om achtervolgingen te voorkomen, met zijn strijdknots op de grond tussen 2 "Kapen"een landbrug hebben gespleten die nu de "Indische-Bosphoros"heet bij "Bab-el-Mandab.( mijn idee dus.)


:| Dat DIT bij Gibraltar en Ceuta/.Mellilla gebeurde is tewijten aan een Geografische fout, want ook de Aarde kantelde door deze krachtige Slag 180% waardoor de ( Sterre-!)Co-ördinaten van slag waren. en Heracles'oversteek van: Aden naar( Frans)Somalia, plotseling, :roll: als van Noord-Afrika naar Spanje en Frankrijk geintrepeteerd werd. :roll:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor RoyJava » vr 19 mei , 2006 9:53

Héél interessant ... 't klopt als een bus, en toch gaandeweg klopt er iets niet :roll:

Maar heerlijk om mythen een plek te geven, en hun erin verwerkte overlevering/symbool dan onthuld te zien, te lezen. Vooral de namen blijven allerinteressant. Kijk uit naar je "To be continued", BlueHue , groet Roy
Laatst bijgewerkt door RoyJava op vr 19 mei , 2006 12:58, in totaal 1 keer bewerkt.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor willy » vr 19 mei , 2006 10:54

Atlantis

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor RoyJava » vr 19 mei , 2006 12:58

Dank Willy voor de link... een hele bekende voor de Atlantis freaken :lach2:
Verzinsel of niet, lees graag de uit de duim gezogen "nonsens" en voel goddelijke trillingen varende over de Atlantische Oceaan :knipoog: . Ook heel benieuwd naar verder nieuws over Antarctica, IJsland en Zuid-Amerika ivm. deze gegevens... groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Waarom"Atlantis"tot 2005, nooit gevonden is....

Berichtdoor BlueHue » vr 19 mei , 2006 16:13

els schreef:Beste BlueHue,
:? Ik heb het artikel dubbel gealinieerd voor de leesbaarheid.
met Time-New-Roman Font naar "Arial" overgezet. Plus, het Engelse deel weggelaten, want we hebben zelden engelse bezoekers.
Als je het er mee eens bent, laat het me weten. :idea: ik plak dit ook maar even hierbij. :lach2: Ben je niet bang dat anderen met je idee aan de haal gaan? Afijn, ik wacht op jouw commentaar over het in , "Arial" plaatsen van je stuk.

:p .BESTE. . . ELS


:| Je bent een "Duizend-Poot" .
Toen ik het artikel schreef wist ik nog niet dat ARIAL leesbaarder was, dan Time-Roman, nu is het mijn Favo-Font( maar wel in"Bold")


Els, heb je wel tijd om te eten en te slapen naast je werk? Zeer BEDANKT voor het"Dubbel Alinieeren", van het"Stukje". al een jaar geleden geschreven en eigenlijk nooit nagekeken, tot nu dan. Hierbij stuur ik aan jouw, een 2e gecorrigeerde (2e )versie.


:| Ik heb, de zinnen in een andere( Meer logische?) volgorde geschoven.
is de Syntax nu beter ? ik kreeg de indruk dat, je, aan een half woord genoeg had, om een nieuwe-"invalshoek" te ontdekken. Het Engelse deel is ook intressant en geen letterlijke vertaling.(de webmaster: op"mijn" Website: "Atlan.Org" Miguel- Sena heeft het artikeltje: "Poseidon-Koning /stichter van Atlantis" op z'n Site gezet, met 1.5 tussenregels -afstand, Hij begreep wel dat ik het zonder alinea-space deed om de geheugencapaciteit van de 1 Mb-Diskette te sparen, bovendien hebben vele Websites een "Limitted capacity"maar je hebt gelijk in mijn onervarenheid, had ik het als WinZip(8) moeten versturen, foutje mijnerzijds!



:cry: Wat dat e-mail-Icon betreft Ik kan op de"Private-Message Email "natuurlijk geen "File-Attachment" plaatsen, dan moet ik naar "Wanadoo"( e-mail.)een "E-mail schrijven ,dan is de Link met:"Nisisba"verbroken, dus toch maar naar( even spieken. . . . . ). . .ik stuur mijn Time-Line artikel toch gewoon naar: Nofret@Nissaba.nl, of "Els@nissaba.nl"?

:|
Laatst bijgewerkt door BlueHue op ma 31 jul , 2006 15:02, in totaal 2 keer bewerkt.
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor els » vr 19 mei , 2006 16:57

Bluehue schreef:Zelf begrijp ik niet, waarom men mijn Artikeltjes toch zo "onleesbaar"vindt, misschien is mijn taalgebruik onlogisch?


Nee, meer doordat er geen spaties tussen de woorden zaten, er geen punten aan het einde van een zin stonden, heel veel woorden hoofdletters hebben zodat je niet weet waar de zin begint, en doordat er allemaal tekentjes (punten, dubbele punten) die er niet tussen moeten. :knipoog:
Het komt denk misschien omdat je slechte ogen hebt.

Ik heb niets aan het taalgebruik veranderd, alleen de woorden losgehaald en een paar blanco tussenregels gemaakt.

Het taalgebruik vind ik juist wel grappig.

Een probleem is wel dat je enerzijds veel feitenkennis hebt en de bronnen weglaat, omdat je dat bekend veronderstelt, maar anderzijds er wat bij verzint, waardoor het haast niet te volgen is. :?

Dan zou ik niet weten WIE of welke onbekende Onderzoeker, hetzelfde idee als ik gehad zou kunnen hebben.


Ik weet het ook niet, maar vaag komt het me wel bekend voor... Plato schreef met zijn verhaal een eigentijdse parabel, een politiek commentaar op zijn eigen tijd.... kwenie... Het klinkt in elk geval erg logisch. Of zit er meer achter?

Ach ja, als Jij het Redigeerd komt het wel goed


Nou ja, niet geredigeerd dus, alleen de vlekjes eruit gehaald. :knipoog:

In het begin van 1999, snapte ik ook niets van Plato's "Atlantis-Dialoog" Totdat in 2005 mij een licht opging, dat de Sprekers: Critias Timaeus, Socrates , Hermocrates, en Nicias allemaal mislukte bevelhebbers waren in de mislukte Zee-aanval op Syracuse in 405 v.C


Moet ik hem toch eindelijk maar eens gaan lezen.

Dat kon geen toeval zijn, Plato bereidde een Staatsgreep voor in Syracuse, tijdens een "Dialogen-Wedstrijd".


Ik ben m'n best aan het doen me in te lezen over Plato, en ik begrijp inmiddels dat hij een politieke en militaire achtergrond had, maar dat hij voor een filosofische carrière koos min of meer uit onvrede met de politiek. Hij had geen zin in het gekonkel, maar bleef wel altijd politiek bewust, of een idealist. Verder had hij met zijn Academie ook een politiek doel: hij wilde het politieke denken verbeteren, en zo een 'restauratie' van de politiek van voor de oorlogen waar hij in zijn leven mee was geconfronteerd. Dit moest dus lukken door het vergroten van de kennis en een ontwikkelder filosofisch denken.

Hij had dus wel praktische politieke aspiraties, maar het zal wel bij idealistische dromen zijn gebleven. Intussen werd zijn filosofie abstract geinterpreteerd, en werd hij ook opgepakt door de religieuze symbolisten die door allerlei interpretaties van de werkelijkheid op zoek waren naar een hoger plan waar zij 'god' zouden vinden.

Afijn, ik heb nooit wat van Plato gelezen, maar ik zal er eens aan gaan beginnen, en dan lezen door de 'politieke bril van Plato en zijn tijd'.

Ik begrijp wel dat Plato vooral Socrates aan het woord laat in plaats van zichzelf. Dat was politiek misschien wel handig, want Socrates was toch al ter dood gebracht, dus die was nu in zekere zin onkwetsbaar, in tegenstelling tot Plato zelf.

De zogenaamde:"Lybische Farao-Dynastie" (=18-de)waren infeite blanke Europeanen uit Erytraea,


Even voor de goede orde, de 18e dynastie was de dynastie die bekend is voor het verdrijven van de 'Hyksos' uit Egypte richting Syrie, en bekend was vanwege o.a. de Amenhoteps, Toetmozes, Toetanchamon, Hatsjepsoet etc., en die de landen in het oosten veroverden en bezette dankzij een reeks oorlogfarao's gedurende een aantal dynastieën, tot en met de Ramessiden. De 'Lybische' dynastie komt uit de derde tussenperiode, en is de 22e, dus enige eeuwen later.

Zomaar ergens van het web geplukt:

Derde tussenperiode.
In het zuiden ( Thebe ) werden de Amon priesters steedsmachtiger

Dynastie XXI
Smendes 1069 - 1043
Amenemnisu 1043 - 1039
Psusennes I 1039 - 993 v. Chr.
Amenenope 993 v. Chr. - 984 v. Chr.
Osorkon 984 v. Chr. - 978v. Chr. de Oudere
Siamon 978 v. Chr. - 959 v. Chr.
Psusennes II 959 v. Chr. - 945 v. Chr.

Dynastie XXII : de Lybische (de Amazigh )
Sheshonq I 945 v. Chr. - 924 v. Chr.
Osorkon I 924 v. Chr. - 889 v. Chr.
Sheshonq II 890 v. Chr. - 889 v. Chr.
Takelot I 889 v. Chr. - 874 v. Chr.
Osorkon II 874 v. Chr. - 850 v. Chr. en*Harsiesis 870 v. Chr. - 860 v. Chr.


De Lybische anarchie
Takelot II 850 v. Chr. - 825 v. Chr. . Vanafdeze tijd ongeveer begint Dynastie XXIII
Sheshonq III 825 v. Chr. - 773 v. Chr.
Pimay 773 v. Chr. - 767 v. Chr.
Sheshonq V 767 v. Chr. - 730 v. Chr. In zijntijd vallen de Kushieten (Dynastie XXV) binnen.
Osorkon IV 730 v. Chr. - 715 v. Chr.


De zogenaamde:"Lybische Farao-Dynastie" (=18-de)waren infeite blanke Europeanen uit Erytraea, en niet Berber/Arabieren uit Tunis of Lybié.


Ik kan het nu helemaal niet meer volgen. Plato's Lybie is Eritreia? De 'Lybische farao's' komen uit Erytreia? Atlantis lag op de bodem van de Rode Zee, tussen Eritreia en Arabia Felix in plaats van tussen Lybie en Klein-Azie?
Of is het nou een parabel uitgelegd aan de hand van een verzinsel? :huil2:

Sorry als ik iets verkeerd begrijp, maar het gaat voor mij van de hak op de tak, en ik kan de sprongen echt niet meer volgen. :gek:

Het"Heilige-Land"het Paradiso, het Kadesch-Athe was:"Ras-Aden"!
Dat is de hoofdstad van de Provincie"Athe" en Ate of Athena haar "Wraak-Godin". Later na de Ramp en ondergang van"Atlantis" verhuisdde de bevolking( die zich niet Atheners, maar Mineërs, noewmden)naar Europa en stichtte daar "Nieuw-Athe"dat ze daarom"ADANA"=" Dochter-van-AD"noemden, net zoals Jerusalem om bekende redenen"Dochter-van-Sion"heet.


Ik kan deze gedachtensprong ook niet volgen. Wat is Kadesch Athe? Welk heilige land? :(
Met 'Athene' verwante woorden zijn wijd verspreid. Denk in dit geval maar aan Itone, Atlantis, Atalanta, de Atalanten, Atlas, Atalate, Attis, Attica, etc. En verder de Minoische voorgangster van Athene (de spelling ontschiet me even), haar Fenicische voorgangster Anat, haar Perzische alter ego Anahita en ga maar door. Dit geeft wel aan dat er wijd verspreide contacten in de oude wereld bestonden, en dat mythen, namen, gebruiken etc. werden verspreid en in verbasterde vorm werden doorgeven.

Maar ik kan de gedachtensprongen die je hier maakt niet volgen, en ook begrijp ik niet goed wat je ermee wil aantonen.

Heracles; Herkules; of Erculo, was de Egyptische farao Horemheb en leefde rond 855 vC.( dus NIET de traditionele 1100 vC.)


Hmm, ook hier even een 'traditionele' faraolijst tegenaan gooien. De enige Horemheb die ik ken, is de laatste farao van de 18e dynastie, die de stichter was van de 19e dynastie.

Hier even een plukje, te beginnen met het einde van de 18e dynastie.

Tutanchamen 1336 - 1327 eerst als Tutanchaten
Ay 1327 - 1323
Horemheb 1323 - 1295

Dynastie XIX : de Ramessiden
1295 - 1188
Ramses I 1295 - 1294
Sethi I 1294 - 1279
Ramses II 1279 - 1212
Merenptah 1212 - 1202




Mogelijk zijn de jaartallen allemaal niet zo exact, maar 'de grote' Horemheb leefde dus ongeveer rond 1300, en niet rond 1100.

Die van ca 855 ken ik eigenlijk niet, en kan ik ook niet vinden. Noch weet ik waar de Indische Bosphorus te vinden is. :?
Laatst bijgewerkt door els op vr 19 mei , 2006 17:07, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 19 mei , 2006 16:59

Hello Roy, hier enkele links over de polen, misschien hebt ge er iets aan ? (als ge ze reeds niet hebt natuurlijk).

De donkere oceaanbodem rond Antarctica bruist



Noordpool krijgt ijsvrij



Magneet op hol



Aardmagnetisch veld “verdwijnt”



Europa trekt record-ijskolom uit de grond



Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Horemheb in 1100? foutje, dat moest inderdaad 1300 vC.zijn

Berichtdoor BlueHue » vr 19 mei , 2006 18:37

:p BESTE . . . ELS,


:| :p Nog bedankt voor het maken van de" Blanco tussenregels"!in mijn Stukje. Waarschijnlik weet je niet dat Dr Velikovsky feitelijk maar 2 ontdekkingen deed waaruit andere ontdekkingen vloeiden.

DEZE TWEE ONTDEKKINGN ZIJN: ( de reden van zijn" verkettering")

1. :| 500 te veel spookjaren tussen 1500 en 1000 vC " Ons" jaar 1500 is dus in feite :" Zijn" jaar 1000 vC.


2. :| De griekse Koningslijst van Athene/Thebe is een spiegelbeeld van de egyptische Koningslijst van Thebe.


:| Hierin is Generaal Herakles( 855 vC.) dus dezelfde persoon, als de Generaal Horemheb, ( 1300 vC.)en is het" Halfgoddelijk" worden van Herakles hetzelfde als de Troonbestijging van Generaal/Farao Horemheb. Dat wist je niet en dacht daarom dat ik van " de Hak op de Tak sprong" ( sorry voor een foutje Horemheb is traditioneel: 1300 niet 1100vC.)


:| Ik heb met behulp van " MS-EXCELL.XLS>een Time-Line of Tijd-schema/Balk gemaakt volgens de " Revised-Chronology van Dr.V."
Dr Velikovsky deed dat zelf niet en heeft daarom enige voor de handliggende" ontdekkigen" gemist zoals Herakles-Horemheb was ook de bijbelse koning " Jehu". Ik wil je deze Time-Line/Tijs-Balk wel toesturen, ( 2 of 5 Megabyte!)maar je kan hem niet als " Plain-Text" overtypen want de Plaatjes horen erbij anders wordt de ingewikkelde volgorde nog-on-duidelijker, dan ze al is. Het betreft hiet ALLEEN, de 18-de Dynastie dus niet een lange rij vorige Dynastieen!


:| Ik heb vanmiddag om 6 uur nog even mijn eigen text van:" Geen" SEVEN-UP voor Atlantis" nagekeken en beetje omgegooid, daarom hoop ik dat het wat leesbaarder werd, je kan het gewoon " on-line" dus" uitgepakt" tonen, ( als" Word.Doc.)" tenzij je het weer wilt overtypen in: HTML. natuurljk Ik stuurde het maar weer naar( "nofret@Nissiba.nl".) Persoonlijk vind ik het nu" inderdaad samenhangender". maar ja ik schrijf nu eenmaal" vreemd" nederlands.
eventueel , kan je wegens ruimtebesparing de vorige versie weghalen. . . of laten staan zie zelf maar.
:|
Laatst bijgewerkt door BlueHue op wo 05 jul , 2006 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor RoyJava » vr 19 mei , 2006 20:13

Wow Willy,... enorme dank daarvoor ... die ga ik verwerken!

2. De griekse Koningslijst van Athene/Thebe is een spiegelbeeld van de egyptische Koningslijst van Thebe.

Enne BlueHue,... waar haal je het toch vandaan???
Snap nu de zowel verwarring als overeenkomst van de Teirisias figuur, die Zeus en Hera hielp in een precaire aangelegenheid over hun sexleven. Deze Teirisias wordt nl. met de Mante-priesteressen vernoemd in het Egyptische Thebe, en mijn doortastendheid heeft de Mante bidsprinkhaan ermee verbonden, de zg. "dochters van Teirisias" ... dank voor je bijdrage, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor willy » za 20 mei , 2006 14:26

Atlantis

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Tereisias Profeet vanAmmon als: TIRISIAS Hindu-priester

Berichtdoor BlueHue » za 20 mei , 2006 15:42

RoyJava schreef:Wow Willy,... enorme dank daarvoor ... die ga ik verwerken!

2. De griekse Koningslijst van Athene/Thebe is een spiegelbeeld van de egyptische Koningslijst van Thebe.

Enne BlueHue,... waar haal je het toch vandaan???
Snap nu de zowel verwarring als overeenkomst van de Teirisias



:p Beste ". . . Roy,

:| Dank voor je bemoedeging, mijn familie vindt dat ik verkeerd leef met een huis vol met boeken."gooi ze toch weg, dan heb je ruimte"zeggen ze. een dezer dagen komen ze met een container langs. . .


Willy"van der Sluis"ken ik nog van de Studium-Generale te Delft tijdens een Lezing van de Klassicus Drs NAEREBOUT in 1995, vroeg ik hem wat zijn mening was over de Veranderde Tijd-schema van Dr.Velikovsky. . . Hij was er falikant tegen. Later zag ik dat Hij een Eigen"Mythologie-Wegsite"had maar ik tik "Sluijs"steeds verkeerd in.


Verdienste van Dr Velikovsky is, dat hij ontdekte dat de Koningslijsten tussen 1500 1000 vC eigenlijk tussen 1000-800vC moesten zijn en dat de Koningshuizen van Israel/Juda; Griekenland en India spiegelbeelden waren van de 18e Dynastie van Egypte


Daarom is hij d.d. professionele egyptologen in sinds 1949"verketterd"


Ik maakte in 2005 deze veranderde Tijd schaal met het grafisch programma XLS excell na en stuurde dat op naar "Willy" dat vondt hij wel aardig, maar hij was na 10 jaar nog steeds "falikant"tegen Dr Velikovsky's chronologie-interpretatie. en mijn grafische weergave was hem zeer:"onprofessioneel'


Webmaster Els heeft voor mij een stukje over Poseidon als stichter van ATlantis verbeterd "geredigeerd" met wat meer lijn-spaties, het origineel was op A4-met volgeschreven -alinea's in Word.Doc
Ik heb de zinnen omgegooid en opnieuw ingestuurd, misschien is het nu "leesbaarder"?!

:| Hoogachtend, "BlueHue"


PS Tireisias als 3e profeet( van Amon) is letterlijk: Tir(=3)Reis(=Profeet.)
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor casapapusilor » wo 04 jul , 2007 20:56

Dit onderwerp schijnt al een tijdje stil te liggen, maar toch nog een kleine bijdrage vanuit Roemenië.

Enige tijd geleden is er onderzoek gedaan naar een op een aantal plaatsen in de Zwarte Zee. Men wist al langer dat hier onder water steden lagen, maar hoe het kwam dat die onder water lagen was nauwelijks bekend. Uit de laatste onderzoekingen blijkt dat de Zwarte Zee in een korte periode vol gelopen is. Men vermoed dat het ooit een laagland was, waarschijnlijk met een veel kleiner zoetwater meer. Ten gevolge van een natuurramp is het smalle gedeelte bij Istanboel doorgebroken en het hele gebied volgelopen. Op de bodem van de Zwarte Zee zijn hele dorpen gevonden in een toestand die doet denken aan Pompeï. Misschien lag Atlantis hier?

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » wo 04 jul , 2007 21:05

Ik heb daar wel eens een documentaire over gezien. Het had ook te maken met de waterspiegel van de Middellandse Zee, die ook erg is gestegen. Er waren in het verleden landbruggen door de zee waardoor verschillende delen land waren verbonden, maar die zijn nu allemaal verdwenen.

Het moet inderdaad wel een gebeurtenis zijn geweest waarover iets in de overleveringen en de mythologie is blijven hangen. Maar het is altijd zo moeilijk te bepalen. De Griekse god Poseidon wordt veel in verband gebracht met vloedgolven. Die hebben meer te maken met onderaardse aardbevingen en instabiele vulkanen, waar hij waarschijnlijk mee werd geassocieerd, althans voor zover bekend was waardoor de vloedgolven werden veroorzaakt. Maar volgens mij zijn die verhalen beter in verband te brengen met de Minoïsche periode en de ineenstorting van de vulkaan van Thera (Santorini).

Ammine van der Meer schreef in haar boek wat over de overstromingen en Middellandse Zee zo'n zevenduizend jaar geleden, ik zal het eens opzoeken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron