Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Zin in religie?

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Zin in religie?

Berichtdoor willy » vr 19 mei , 2006 11:02

Zin in religie?

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Re: Zin in religie?

Berichtdoor SjaanTje » za 20 mei , 2006 16:17

willy schreef:

Voordat ik ga verderlezen in het stuk: waarom wordt Wuustwezel gelijkgesteld aan Gomorra? Toch niet vanwege de cowboys he?
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor willy » wo 24 mei , 2006 10:19

SjaanTje, ik weet ook niet wat Wuustwezel daar komt doen en ik woon er nochtans niet ver vandaan (Maria ter Heide).
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Zunrita » wo 24 mei , 2006 13:12

Seriewoordenaar in Zin in religie? stelt:

"Religie stamt af van het Latijnse religare, wat zoveel betekent als verbinden of herverbinden. Voor velen een vaag concept, dat verbinden."

Het is het best te vertalen met verbintenis, verbond. Zoals in het oud-testamentische 'arke des verbonds'.

Vraag aan verbinders en verbondenen:
Verbintenis tot wat? Onder wat? Wie verbindt (zich) met wie/wat? En vooral: waartoe.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor Zunrita » wo 24 mei , 2006 13:22

Seriewoordenaar (ene Jur, afkomstig uit Roeselaere, ict-freak) vult drie! volledige pagina's met zijn levensverhaal waaruit waarschijnlijk zijn uiteindelijke keus voor 'religieus leven' zal blijken. Tja... mensen en internet. Vermoeiend.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » wo 24 mei , 2006 23:57

Zunrita schreef:Seriewoordenaar in Zin in religie? stelt:

"Religie stamt af van het Latijnse religare, wat zoveel betekent als verbinden of herverbinden. Voor velen een vaag concept, dat verbinden."

Het is het best te vertalen met verbintenis, verbond. Zoals in het oud-testamentische 'arke des verbonds'.

Vraag aan verbinders en verbondenen:
Verbintenis tot wat? Onder wat? Wie verbindt (zich) met wie/wat? En vooral: waartoe.


Interessant om de link met de ark des verbonds te brengen. De besnijdenis wordt ook beschouwd als een 'verbond'. Het gaat hierbij eigenlijk om een verbond met god, een soort contract. Het komt erop neer dat jij moet doen wat god wil, en je offers brengt, en god zal je dan belonen, met een regenbui of voorspoed, of een leven na de dood.

Een nog bekendere verbondsgod is Mitra, die ook Mir wordt genoemd, een woord dat 'contract', 'vriendschap' of 'verbond' betekent. Hij werd ook aangeroepen voor het bezegelen van contracten.

Een gokje: ik denk dat het 'verbinden' op verschillende manier plaatsvindt. De gelovige probeert zijn verbinding met god terug te vinden, door zich op de juiste manier als gelovige te gedragen. De mens is het contact met god kwijtgeraakt, door de geboorte of doordat de ziel in het lichaam huist. Het lichaam of de wereld moet dus worden losgelaten zodat je weer een kan worden met god. Het gaat om een eenheid met god. Maar ook zijn alle mensen een met god, en dus een met elkaar. Godsdienst schept dus 'eenheid' onder de mensen, en verbindt de gelovigen met elkaar.

Van wat ik op dit moment allemaal over mysteriegodsdiensten lees, spelen deze zaken in die cultussen een belangrijke rol. Ook de massaliteit in de religieuze ervaring tijdens het mysterie is van belang, het gevoel een te worden met god en de andere deelnemers aan het mysterie.

Wat het 'waartoe' betreft: ik ben daar heel cynisch over, en zeg dat degenen die hierin meegaan zich gewoon laten bedriegen door mensen die op de een of andere manier munt slaan uit hun goedgelovigheid en gemakzucht. Dankzij de massahysterische kuddementaliteit van veel mensen houden de bizarre religieuze verklaringen en misleidende beloftes stand.

De oorsprong van de godsdienst is dus bedrog, oplichting en misleiding.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron