Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Kourotrophos - kinddraagster

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Kourotrophos - kinddraagster

Berichtdoor els » zo 30 jul , 2006 20:44

Zomaar voor de grap eens 'kourotrophos' (kinddraagster) ingetikt in google. De naam kourotrophos wordt gegeven aan beeldjes van vrouwen die een kind in de armen dragen. Het komt uit het Grieks en is een bijnaam voor Griekse godinnen, maar wordt ook in het algemeen voor zulke beeldjes gebruikt.

Oude paleolithische vrouwenbeeldjes zie je eigenlijk nooit met een kind, maar op een gegeven moment komt deze manier van afbeelden op. Ik dacht, misschien kun je er iets uit afleiden als je eens probeert te achterhalen sinds wanneer en hoe deze beeldjes ontstonden en zich ontwikkelden.



Afbeelding

Megara Hyblaea bij Syracuse, Sicilie. Kalsteen beeld. Necropolis. Griekse kolonie, gesticht door de Megaren, 730 vc. Het beeld dateert waarschijnlijk van ca. halverwege de zesde eeuw v.o.j. Vrouw met twee zogende kinderen.

De beschrijving geeft een liefdevol verhaal over innigheid en verbondenheid en vredigheid, maar mij viel het woord 'necropolis' op. Kan deze dikke moeder niet net zo goed een soort 'moeder aarde' zijn, die haar gestorven kinderen weer terugneemt?

Maar goed, eerst maar wat meer beeldjes.



Afbeelding

Terracotta Mycenaean Kourotrophos. 1400 and 1200 BCE



Afbeelding

Cyprus, klassiek.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 30 jul , 2006 21:06



Afbeelding

Van de acropolis van Sesklos. (4300 - 3800 BC).



Afbeelding

Myceens. Datering: waarschijnlijk ca. 14e eeuw v.o.j.
Het wordt beschreven in een interessant artikel, waar verschillende interpretaties worden opgesomd, en vergeleken met andere type beeldjes uit Mycene.



Afbeelding

Cat. 23 Kourotrophos (Mother and Child), terracotta statuette, Geometric/Proto-Archaic, about 700 B.C.E. George Ortiz Collection



Afbeelding



Afbeelding

En nog een Myceens beeldje.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 30 jul , 2006 21:17

Afbeelding
Uit een of ander boek.

Vrouw met het hoofd van een slang zoogt een kind. Mesopatamië, Ur, 4000-5000 v.o.j.

Dat is tot nu het oudste wat ik vond, het is een antropomorfe slangenmoeder.

Afbeelding

Beer als voedster. Ik dacht dat het uit de omgeving van Bern kwam, maar ik zal weer door mijn boeken moeten ploeteren.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 30 jul , 2006 21:47

Verder gezocht op lactans etc.

Op een gegeven moment krijg je natuurlijk dit:



Afbeelding

Zesde-eeuwse Byzantijnse madonna met kind uit Ravenna.

Afbeelding

Derde-eeuwse madonna, Priscillakatakombe, Rome.



Afbeelding

Isis met Horus, Romeinse stijl, 20 v.o.j., in een stijl die lijkt op de madonna van de Priscillakatakombe.

En hier direct onder een ouder Egyptisch beeld van Isis met het Horus-kind:

Afbeelding



Afbeelding

Tellus (Aarde), van het Romeinse Vredesaltaar, opgericht om de keizer Augustus' oorlogsoverwinningen te vieren.

Afbeelding

Renentet Lactans. De Egyptische slangen- en graangodin die vaak wordt afgebeeld met een zogend kind.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 30 jul , 2006 21:55

Hermes met het kindje Dionysos. Sorry, het is even heel wat anders. :lach2:

Hermes brengt Dionysos naar zijn voedsters, omdat zijn moeder Semele in vlammen op is gegaan.

Afbeelding



En nog een beeld van Isis, uit het Louvre.

Afbeelding



Afbeelding

Isisbeeld uit de tijd der Ptolomeeën en middeleeuwse madonna.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 31 jul , 2006 19:18

Afbeelding

Queen Ankh-nes-meryre II and her son Pepi II
Old Kingdom, 6th dynasty
15 1/4 inches high, alabaster
Brooklyn Museum of Art

Afbeelding

Statuette of woman fixing hair of woman nursing child
7.2cm height
Middle Kingdom, Metropolitan Museum



Afbeelding

Seated Female Figure with Child
Mexico, Colima, Colima
200 B.C. - A.D. 500



Afbeelding

Seated Figure with Child
Mexico, Jalisco, Jalisco
200 B.C. - A.D. 500

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 31 jul , 2006 20:08

Heel mooi, Willy. :lach2:

Ik ben benieuwd of je er ooit nog een conclusie uit zou kunnen trekken, zoals een bepaalde continuiteit in de mythologie, of dat afbeeldingen religieuze of symbolische betekenis hebben, of gewoon een realistisch bedoelde uitbeelding van het leven.
Op een gegeven moment wordt natuurlijk alles wat mensen doen symbolisch of spiritueel uitgelegd. Maar was dat dus altijd zo, of juist helemaal niet?

Nou ja, als je geen continuiteit of een manier van denken kan herleiden, dan is het altijd nog een mooie collectie plaatjes. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 01 aug , 2006 12:45

Afbeelding

Predynastic statuette of a woman with a baby



Afbeelding

Le Seigneur de Las Limas (Musée anthropologique de l'université de Vera Cruz)

Las Limas figurine. Jade figure of a woman or young male holding a were-jaguar infant in his/her lap. Images of four Olmec gods are incised on the adult's shoulders and knees. Middle Preclassic.

The Las Limas figure from Veracruz. According to Coe (1973:5), the faces incised on the shoulders and knees, from left to right and top to bottom, probably represent Xipe Totec, the Fire God, Ehecatl and Quetzalcoalt, and the Death God, placed in visual and conceptual oppositions, with the child of the figure itself representing the Rain God.



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 01 aug , 2006 19:44

Afbeelding

Sun goddess Arinna seated with a child
Hittite Empire, Old Hittite; 15th–13th century B.C. Anatolia, central region
Gold; H. 1 11/16 in. (4.3 cm), W. 11/16 in. (1.7 cm), D. 3/4 in. (1.9 cm)
Gift of Norbert Schimmel Trust, 1989 (1989.281.12)

This tiny pendant was probably intended to be worn round the neck as an amulet. Small gold figures with loops survive from Iran, Mesopotamia, the Levant, and Egypt, attesting to the widespread use of such objects. Similar objects from Hittite culture suggest that these small figures were portable representations of Hittite gods. The figure shown here, cast in gold using the lost-wax process, is of a seated goddess in a long gown, with large oval eyes and a thin mouth with creases at the sides. She is wearing simple, looped earrings and a necklace. Her disk-like headdress probably represents the sun, which would lead to the conclusion that this may be the sun goddess, Arinna, a major Hittite divinity. A loop for suspension protrudes from the back of the headdress. On her lap the goddess holds a naked child, cast separately of solid gold and then attached. The chair on which they are seated is backless and has lion paws.



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 01 aug , 2006 19:48

Afbeelding

Boetian terra-cotta statuette of mother goddess with small daughter on lap
c. 500 BCE Munich, Antiken Sammlung. Credits: Barbara McManus, 1988

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 03 aug , 2006 17:19

Els, in antwoord op uw vraag ga ik hier proberen een in mijn ogen aanvaardbare theorie verkondigen, (dit is geen dogma) en ieder kan daar zijn of haar eigen conclusies aan verbinden. Het is zoals men dat doet in de wetenschap een werkbare hypothese tot er iemand een betere vindt, die dan na enige tijd ook weer verworpen wordt. Ikzelf geloof er al ongeveer veertig jaar in omdat ik totnogtoe geen betere verklaring heb gevonden waarom er een godsdienst bestaat. Als a-religieuse persoon kan ik niet geloven dat de mens godsdienst nodig heeft. Om de macht?, die heeft men zonder godsdienst ook, daar zijn genoeg bewijzen van voorhanden. Wat kan dan de reden zijn?

Ten eerste hebben alle rassen of volkeren als oergoden; eigenlijk een godin en een god, de moeder met een kind, als men maar ver genoeg teruggaat, komen wij die altijd tegen als het begin van verering. De namen laat ik aan u over, tussen u driehonderd godinnen zitten daar genoeg moeders tussen, u gaat het mij toch niet kwalijk nemen dat ik die niet allemaal ga opzoeken.

Praktisch altijd is de moeder de maan en het kind de nieuwe zon. Behalve bij de Zonnegodinnen. Nochtans is het de maan die meestal als Hemelgodin in aanmerking komt, wat ook logisch is. Ik heb daar maar een mogelijke uitleg voor, dat zij de Oude zon met het kind als de Nieuwe zon vertegenwoordigt.

Nu ga ik het mij gemakkelijk maken daar deze tekst anders te lang wordt en ik het op dit forum toch reeds allemaal heb geplaatst.











Een latere correctie op deze tekst : de bevalling van Meh Ourt gebeurt op dinsdag 24 december 2075 en niet zoals in de tekst vermeld. Dit is de moedernacht of kerstmis van bij ons. “Dies Natalis Solis” van het Mithracisme.
Dinsdag 24 december 2075 (Saturnus). Maan in Kreeft. Zon in Boogschutter. Achtste doorgang

De andere datums zouden ook aangepast moeten worden maar dat is niet noodzakelijk voor deze tekst.

Vergilius : IVe Herderslied

Nu komt de eindtijd die in Cumae is voorspeld,
de grootse gang der eeuwen neemt een nieuw begin.
Nu keert de Maagd, nu keert Saturnus’ rijk terug,
nu daalt een nieuw geslacht hoog uit de hemel neer.
Als ‘t kind geboren wordt waarvoor ‘t geslacht van ijzer
verdwijnt en overal 't geslacht van goud ontstaat,
behoed het, kuise Maan : reeds heerst uw broer, de Zon.


Afbeelding

Dit is voorlopig de laatste Hemelkoningin met sterrenkroon en scepter (Albrecht Dürer). Op de maanschijf van het Laatste kwartier (zoals Meh Ourt, Isis met Horus en tientallen anderen) De maanschijf is hier getekend zoals zij te zien is in de streken van het Midden Oosten als een boot weergegeven, in tegenstelling tot bij ons.

(PS. Het lijkt wel wat fantastisch maar iets beter heb ik nog niet gevonden, ik ben dan ook geen BlueHue). Els, ook hartelijk bedankt voor die verwijzing naar “Image shack” nu kan ik ook afbeeldingen gebruiken zonder URL en verkleinen. Dank U.

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » zo 06 aug , 2006 13:56

Kleine aanvulling op mijn theorie waarom er geen god kan zijn, want als er een is waarom zou hij dan aan de aarde (een stofje in het Heelal) een bevoorechte positie toebedelen. Het kan toch niet dat er daar op een wolk een grijsaard met een lange baard op Suske en Wiske zit te kijken of zij geen vuile manieren aan het doen zijn.

Afbeelding

Deze afbeelding van het heelal bevat het oudste licht uit het universum. De ovale vorm is een projectie van het hele heelal. De afbeelding bevat zoveel details dat het deze tot de meest belangrijke wetenschappelijke ontdekking sinds jaren maakt. Dit kosmisch portret is in 2003 gemaakt met de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP). Een van de grootste verassingen is dat de afbeelding data geeft van de eerste generatie sterren die 200 miljoen jaar na de Big Bang hun licht uitzonden. Astronomen zeggen op basis van deze data dat het heelal 13,7 miljard jaar oud is, met een foutpercentage van 1%.

Waar maken we deel van uit?
Volgens de Big Bang theorie verandert het heelal voortdurend. Het heeft een duidelijke leeftijd en een duidelijk omschreven omvang. Er is volgens de huidige astronomen weinig twijfel aan, dat het heelal uitzet, net als een ballon, en dat de bestaande Melkwegstelsels (stippen op de ballon) verder van elkaar komen te staan.

De 'Steady State' theorie gaat er van uit dat de afzonderlijke sterren en melkwegstelsels zich ontwikkelen en sterven. Voortdurend worden er nieuwe geboren, die in de plaats komen van de verdwenen sterren en melkwegstelsels. Terwijl de hoeveelheid ruimte tussen de bestaande melkwegstelsels toeneemt, wordt er nieuwe materie geschapen in de ruimte. Die hoeveelheid is genoeg om de gemiddelde dichtheid van de melkwegstelsels constant te houden. Volgens deze theorie is er geen duidelijk omschreven begin en ook geen duidelijk omschreven einde. Het heeft in dat geval ook geen bepaalde omvang, want het strekt zich uit tot in het oneindige.

De derde theorie is die van het Trillende heelal. Het heelal is aan schommelingen onderhevig en kent periodes van uitzetting en periodes van samentrekking, een soort ademend heelal. Sterren worden gevormd tijdens de uitzettingsperiode en storten ineen of sterven tijdens de samentrekkende periode. Tegenwoordig zouden we ons midden in een uitzettingsperiode bevinden. Maar vroeg of laat zou de uitzettende 'bobbel' beginnen in te krimpen. De theorie wordt niet erg waarschijnlijk geacht.

Ik denk dat de Big Bang theorie die van het Trillende heelal niet uitsluit. Het exploderende oer-atoom van zo'n honderdmiljoen km is in zijn uitdijende fase en zal mogelijkerwijze eens stabiliseren om vervolgens in te krimpen.
Vlak na de ontploffing van het Oer-atoom, dat protonen, neutronen en elektronen bevat als bouwstenen van atomen, steeg de temperatuur tot duizend miljoen graden. De deeltjes begonnen zich aan elkaar te binden en vormden atoomkernen. Na ongeveer 30 miljoen jaar is de temperatuur afgenomen tot enkele duizenden graden. Toevallige opeenhopingen van materie beginnen te condenseren en vormden sterren en melkwegstelsel. Het heelal van tegenwoordig is ongeveer tien miljard jaar oud. De delen van het Oer-atoom, die de grootste snelheid hebben gekregen bij de explosie, zijn nu het verst van het centrum verwijderd. Probleem is dat we eigenlijk niet ver genoeg kunnen terugkijken in de ruimte en in de tijd. Het licht van verafgelegen melkwegstelsels is heel lang onderweg naar de Aarde om ons te bereiken. De verst afgelegen melkwegstelsels, die tot nu toe ontdekt zijn, staan op ongeveer vijf miljard lichtjaar afstand. We zien dus wat er in werkelijkheid vijf miljard lichtjaar geleden gebeurde.
Het heelal groeit en wordt groter. Niet echter volgens de Duitse astronoom Heinrich Olbers, die meent dat het heelal eindig is.

Wat is de vorm van het heelal? Bolvormig of helemaal onbegrensd, zich uitstrekkend tot in het oneindige. Alle informatie die hierover bij de mens aanwezig is, komt van het licht (en de radiogolven) die worden uitgezonden door ver afgelegen melkwegstelsel. Het heelal is niet driedimensionaal, zoals een baksteen of een bol. Het is vierdimensionaal en de vierde dimensie is de tijd. Het licht speelt een belangrijke rol in de vierde dimensie die bepalend is voor de kromming van het heelal. Tijd is een factor waarmee de natuurkundige Albert Einstein zich onsterfelijk heeft gemaakt. Hij ontwikkelde in het begin van de vorige eeuw de relativiteitstheorie, die tot op de dag van vandaag stand heeft gehouden. In zijn Algemene Theorie wordt voorspelt, dat het licht van een ster afgebogen zou worden door de zwaartekracht (aantrekkingskracht) van de Zon. Dat verandert dan de schijnbare positie van die ster. De theorie is van belang voor de vierde dimensie van het heelal.

Leven in de spiraalarmen van de Melkweg
Tijdens een donkere nacht kunnen we een zwakke lichtband zien, die zich langs de hemel uitstrekt. Dit beeld dat we met het blote oog waarnemen, is de oorzaak van zijn naam: de Melkweg. Het melkachtige verdwijnt als we er met een eenvoudige kijker naar kijken en zien dan dat het zwakke licht afkomstig is van ontelbare sterren, die in groepen dicht op elkaar staan. De Melkweg is feitelijk een melkwegstelsel, een opeenhoping van sterren, gas en stof met een doorsnede van 100.000 lichtjaar. De Melkweg kan verdeeld worden in drie onderdelen. Het centrum is een bolvormige kluit van dicht op elkaar gepakte sterren. Van hieruit waaieren sprieterige spiraalarmen van sterren, gas en stof uit, die een schijf vormen van 100.000 lichtjaar in doorsnede en 2.500 lichtjaar dik. Het derde gedeelte van het melkweg-stelsel is de halo, een schaarser met sterren gevulde bol die een uitbreiding is van de dicht opeengepakte centrale kluit in het centrum. Deze heeft eveneens een doorsnede van 100.000 lichtjaar.
Het zonnestelsel met de Zon, Aarde en de planeten, bevindt zich in één van de spiraalarmen ongeveer 30.000 lichtjaar van het centrum. Vanaf de Aarde kijken we tegen de scherpe kant van de Melkweg aan, want de Aarde maakt zelf deel uit van de schijf. Dit verklaart, dat de Melkweg verschijnt als een lange, dunne band, met zijn helderste deel in de richting van het centrum van het stelsel. De sterren in het vlak van de Melkweg draaien langzaam om het centrum. De sterren aan de uiterste rand doen er langer over om een omwenteling te maken dan de sterren die dichter bij het centrum staan. De buitenste sterren willen dus achteraan blijven hangen en spiralen vormen. De baan van de zon om het centrum van de Melkweg duurt 220.000 miljoen jaar.
De Melkweg omvat zo'n 200 miljard sterren in diverse stadia van hun ontwikkeling. De sterren van de halo en het centrum zijn veel ouder dan de sterren in de spiraalarmen.
De Melkweg begon zijn leven als een onmetelijk grote bolvormige wolk van waterstofgas, die samentrok toen de aantrekkingskracht tussen zijn gasdeeltjes deze naar het centrum trok. Het gas was niet gelijkmatig verdeeld waardoor er afzonderlijke sterren gevormd werden in de dichtere plekken van het samentrekkende gas. De schijf van de Melkweg bevat ongeveer 500 miljoen sterren, slechts een klein gedeelte van de hele Melkweg.

Afbeelding

Zonnestelsel draait in een van de spiraalarmen van de Melkweg
In één van de spiraalarmen van het Melkwegstelsel, de Orionarm, bevindt zich het zonnestelsel, waarvan behalve de zon nog negen planeten deel uitmaken met vele tientallen manen (satellieten van planeten), een groot aantal kleinere hemellichamen, zoals kometen en asteroïden, en het interplanetaire medium, bestaande uit gassen en interplanetair stof.
Het Zonnestelsel werd ongeveer 5 miljard jaar geleden gevormd uit een grote draaiende wolk van gas en stof. In zo'n wolk is er altijd een gevecht tussen de gasdruk, die het gas uit elkaar wil laten gaan, en de zwaartekracht, die het gas bij elkaar wil brengen. Op een gegeven moment kreeg de zwaartekracht de overhand en toen stortte de wolk in elkaar tot een draaiende schijf die in het midden het dikst was. Het midden van de schijf klonterde samen en vormde de Zon. Alle draaiingen die in het midden van de schijf zat kwam in de Zon terecht en zorgt ervoor dat de Zon rond zijn as draait.
In één van de spiraalarmen van het Melkwegstelsel, de Orionarm, bevindt zich het zonnestelsel, waarvan behalve de zon nog negen planeten deel uitmaken met vele tientallen manen (satellieten van planeten), een groot aantal kleinere hemellichamen, zoals kometen en asteroïden, en het interplanetaire medium, bestaande uit gassen en interplanetair stof.

Contact op latitude N 51º 00' en longitude E 05º 51' (fantasie voorstelling)
Het is 2429818.087153 Julian date, (Aardetijd is 7 juli 1940 te 03:05:38) wanneer ik de dampkring en dus de territoriale sfeer van de Aarde binnenkom op zoek naar een verblijfplek. Rita Verdonk moest nog geboren worden, dus daar had ik geen last van.
De aarde genaderd. Wat nu? Enteren of een andere planeet zoeken? Ik besluit dichterbij te komen. Aan de oostzijde van de Atlantische oceaan ontwaar ik een continent dat Europa blijkt te heten. Ik rem af en zie in Noordelijke richting, aan wat de Noordzee heet, een klein landje dat ruimtelijk zeer gestructureerd lijkt. Aan die ordening moet een hiërarchisch gezag ten grondslag liggen. Ik wijk van de kustlijn af naar het Oosten en zie de rivier de Maas. Oostelijk daarvan maak ik in Sittard op latitude N 51º 00', longitude E 05º 51' contact.
Mijn aankomst gaat vergezeld van veel wapengekletter. Aardmens Hitler heeft zojuist (mei 1940) aan een groot aantal mensengemeenschappen de oorlog verklaard. Maar ook uit de voorafgaande menselijke geschiedenis blijkt dat mensengemeenschappen elkaar bij voortduring naar het leven staan. Aan die kortzichtigheid moet je wel wennen als je van elders komt. Ik moet veel weerzin overwinnen om te blijven en te achterhalen wat daarvan de drijfveren zijn en natuurlijk om mij en de anderen in het heelal te wapenen voor het geval Aardmensen de zwaartekracht van hun planeet ontvluchten en naar elders gaan uitzwermen.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor calimero_a » ma 07 aug , 2006 8:28

als reactie op het stuk van Willy over het heelal en waarom er geen God(in) kan zijn:

de oerknal theorie zegt niets over het BEGIN van het heelal.

Waarom niet? Ik weet niet of jullie hebben gehoord van de natuurkundige wetten over behoud van energie? Die zeggen dat er geen energie uit niets kan ontstaan.

Conclusie: alle energie die werd rondgestrooit door de oerknal bestond daarvoor dus ook al. De oerknal was dus het begin van ons heelal, maar niet het begin van.. tsja, van alles om het zo maar te zeggen. De energie bestond al (en massa = energie) en de oerknal heeft dus niks 'gemaakt'.

Dus dan zou je kunnen redeneren (wat oa veel christenen doen) dat er wel een God is, want alleen God kan zoiets scheppen (bijbel: genesis, in het begin was er niets...).

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor willy » ma 07 aug , 2006 9:37

Calimero_a, ge praat zoals alle gelovigen naast de kwestie van de tekst. Er wordt wel in gesproken over de oermaterie die voorafgaat aan de oerknal. Deze materie zou zodanig zijn samengebald tot de grote van een atoom die door die uiterste samentrekking uiteindelijk is ontploft waardoor het Heelal is ontstaan. Vrijkomen van energie wat heeft dat nu met een god te maken? Er komt in ons dagelijks leven konstant energie vrij, niemand kan verklaren wat elektriciteit is, en dan? Het is niet omdat men iets niet kan verklaren dat men aan bovennatuurlijke zaken moet gaan denken, we zijn niet meer in de Middeleeuwen geloof ik.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 07 aug , 2006 9:45

Willy schreef:Els, ook hartelijk bedankt voor die verwijzing naar “Image shack” nu kan ik ook afbeeldingen gebruiken zonder URL en verkleinen. Dank U.


Inderdaad, misschien moet ik er een duidelijke verwijzing naar maken, want er zijn best vaak mensen die iets geplaatst willen hebben. Ik ben er nog maar pas achter dat er zulke diensten bestaan. Maar ik heb altijd graag uw afbeeldingen geplaatst, en ben altijd nog bereid het te doen als het nodig is. :lach2:

Wat de theorie betreft: ik begrijp het vrees ik niet helemaal. Het klopt inderdaad wel dat veel 'voorouders' of 'stichters van godsdiensten' of 'stichters van dynastieëën' aan hemellichamen gelijk worden gesteld, van hemellichamen afkomstig zijn, hun eerste ouder in de zon of een planeet vinden etc. Dat zie je over de hele wereld; stamouders, wetgevers, ze danken overal te wereld hun basis aan een of ander hemellichaam.

Dat moet toch haast wel komen doordat mensen die de basis voor deze ideeën legden zich over de hele wereld hebben verspreid en hun wil hebben opgelegd. Je zag al een voorbeeld bij de Egyptenaren, die hun farao en zijn vrouw aan planeten of sterren gelijk stellen, en hun ideeën bijv. aan de mensen in Syrië oplegden, wat de basis voor het jodendom vormde. in de vorm van een maangod, die de basis voor de joodse Mozes was, die ook weer zijn basis vindt in bijv. Ahmoze ('geboren uit de maan') of een maankind zoals Chons, vereerd in Karnak.
Julius Caesar is maar weer een ander voorbeeld, met zijn voormoeder Venus, en zelf gelijkgesteld aan Jupiter. De Japanse keizerfamilie voert de oorsprong terug op de zonnegodin Amaterasu. En ga maar voort, je vindt het overal.

Een vraag is: sinds wanneer begon men hiermee? En met betrekking tot deze topic: is het zichtbaar in de weergave van die moeder met kind? (Omdat inderdaad de moeder vaak een hemellichaam is die een ander hemellichaam baart danwel draagt.)

Wat de oorsprong van het heelal en de bijbehorende theorieen betreft: wel bedankt voor die toelichting, maar wat dat ermee te maken heeft, begrijp ik eigenlijk niet. :? Toen waren er nog geen mensen, dus die kunnen ook hun ideeen hierop niet hebben teruggevoerd.

Het is wel zo dat mensen hun verklaringen over het heelal weer in de vorm van goden en hun strijd, in hun mythen, hebben doorgegeven. Dat maakt het allemaal erg verwarrend. Maar met een oorsprongstheorie over het ontstaan van het heelal heeft dat toch weinig te maken. :?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 07 aug , 2006 11:19

Els ge weet dat gij altijd die teksten die volgens u niet ter zake zijn gerust moogt laten verdwijnen. Mijn idee was eigenlijk als ik nu eens een afbeelding waardoor de onbegrensde onmetelijkheid van het universum, volgens onze tegenwoordige kennis natuurlijk, laat zien, de mensen toch eens zouden nadenken dat er daar toch nergens iets is dat met een of andere bovennatuurlijke god of godin te maken heeft. Ik heb mij nogmaals eens laten verleiden een dialoog met een gelovige te willen aangaan. Het is puur tijdverspilling en ik ga er ook niet meer op antwoorden. Sorry. willy

Afbeelding

Statue from Mykene, Greece
Size 9 cm
Mykenian Civilization, 14th/13th c. BC



Afbeelding

Terracotta figurine of a woman with a child

Many female figurines of this type have been found throughout the island of Cyprus. They characteristically have wide hips tapering to small, pointed feet, thin arms holding a baby and very large pierced ears, in which earrings, also of clay, are sometimes preserved. The figures are hollow, and therefore light. Their faces are formed by pinching, giving a bird-like effect. Details, such as eyes, are added using pellets of clay, while incisions decorate the neck and exaggerated pubic triangle. The style of such figures owes something to Syrian prototypes, but they seem to have been produced to the same pattern at many places in Cyprus, and are so numerous that the term mass-production may be appropriate. Most examples of known provenance come from tombs. The figurines may represent a female deity with a child, or they could have been felt to represent



Afbeelding

Red Polished Ware figurine cradling a child

This figurine belongs to a plank-shaped series that predominated in the years from about 2000 to 1850 BC. Most of these are similar to this example, but others have two heads or are in the form of 'combs' and 'brushes'. Many are of Red Polished Ware, but there is also a series of White Painted Ware that was the typical pottery fabric of the Middle Bronze Age (1950-

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 07 aug , 2006 19:03



Venus in Her Sea Chariot Suckling Cupid (Algardi, Alessandro)
Held up by a triton wearing a garland of seaweed at his waist, Cupid suckles at a woman's breast—probably that of Venus, the goddess born from the sea. Her scallop-shell chariot drawn by two dolphins is a common attribute, recalling her birth from the sea. In the background, Neptune, ruler of the sea, brandishes his trident and rides in a shell chariot drawn by two hippocamps (sea horses).

Dit is een heilige maagd voor er sprake was van een Maria.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 08 aug , 2006 16:47

Els ik heb al die teksten over de Byzantijnse iconen gelezen, ik vind dat die nauw aansluiten aan mijn mogelijke theorie dat de allereerste goddelijkheid een moeder met een mannelijk kind was. En het is maar later dat het kind belangrijker is geworden dan de moeder, wat niet normaal is, daar zijn tijd nog niet gekomen was. Pas dinsdag 24 december 2075, de Moedernacht wordt hij geboren (Dies Natalis Solis). Van dinsdag 24 december 2075 tot zondag 21 april 2109 is drie-en-dertig jaar en vier maanden wat als bij toeval de leeftijd van Jezus is op de dag van zijn symbolische kruisiging.

Van donderdag 23 oktober 2042 tot dinsdag 24 december 2075 is drie-en-dertig jaar en twee maanden en van dinsdag 24 december 2075 tot zondag 21 april 2109 is drie-en-dertig jaar en vier maanden, wat samen 666 of 66 jaar en 6 maanden is, dit is het “getal van het beest” uit de Apocalyps van Johannes.

Het lijkt allemaal fantasie, maar men mag het altijd weerleggen als men het kan.

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 09 aug , 2006 10:02

Afbeelding

Yasoda and the child Krishna.
Karataka, c.16th century, copper



Afbeelding

Yasoda with child Krishna



Afbeelding

Semiramis & Tammuz
Semiramis was the wife of Nimrod. She became the high priestess of the Babylonian religion and was called the "Queen of Heaven." Nimrod died and was declared to be the sun god. His wife Semiramis claimed to be impregnated by a sunbeam and gave birth to her son Tammuz, whom she told everyone was Nimrod incarnate.



Afbeelding

Maya? Van deze taal versta ik geen fluit.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 09 aug , 2006 15:24

Afbeelding

Beltis/Niinhursag

Infant Dionysus from a Roman Mosaic


Welke van de twee onderschriften de juiste is weet ik niet, het lijkt in alle geval niet op een mosaïk



Afbeelding

Ancient amulet depicting the goddess Beltis





Afbeelding

Magna Mater, Roman Earth Goddess

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 09 aug , 2006 15:35

Afbeelding

Infant Dionysus from a Roman Fresco



Afbeelding

Ivory Carving of Mary and infant Jesus



Afbeelding

The Mother Goddess Cybele, the "great Mother" whose worship dates back to Neolithic times.
Her cult (Magna Mater) was popular at the time Christianity was beginning to grow in Rome.





Afbeelding

Madonna and Child (Guanyin, Goddess of Mercy)
China. Ivory, late Ming, 1580-1640. (Photo by Sandor Acs © 2001 American Bible Society)

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 09 aug , 2006 15:53

Afbeelding

Demeter holding Kore/Persephone
source : The Great Mother, Erich Neumann

Dit is het enige vrouwelijke kind dat ik heb gevonden.





Afbeelding

Afbeelding

Waarom is het kind altijd mannelijk?



Suckling Krishna and Yashoda
South Indian Traditional Painting



The Mother Produces, the Child Disposes
Feeding of Milk Loving Krishna
Painting from Shirali Museum



Yashoda & Krishna



Tyche, the personification of happiness
Roman, second century BC.



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 10 aug , 2006 14:16

Afbeelding

Plaque with Fertility Goddess
India, Sunga Period (185-72 BC)
1st Century BC



Afbeelding

Matrika from Tanesara
India, Rajasthan, Tanesara-Mahadeva, Gupta Period, 5th Century



Afbeelding

Ubaid terracotta figurine from Ur, c. 4500 B.C., of a woman suckling a child. Painted jewelery, body paint or tattoos. Slim figure (in contrast to the North), elongated head and protruding eyes characterize the Ubaid figure style.



Afbeelding

Female figurine nursing an infant from Harappa.

The infants being nursed by female figurines are usually very schematically represented by a bent and pinched roll of clay with or without applied eyes. The head, body, and legs of the infant are usually pressed against the female’s breast and torso with the legs dangling or gripping the female’s waist. Approximate dimensions (W x H x D): 5.4 x 9.0 x 2.7 cm. (Photograph by Georg Helmes)



Afbeelding

Female figurine holding a nursing infant from Harappa.

The female figurine usually holds the infant's head to her breast with one or both arms encircling the infant. Approximate dimensions (W x H x D): 3.2 x 8.4 x 1.9 cm. (Photograph by Richard H. Meadow)



Afbeelding

Femme portant un enfant
Arts d'Extrême-Orient
Sculpture (Plaque moulée)
Date : approx. entre le IIème et le Ier siècle avant J.C.
Artiste : Anonyme

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 11 aug , 2006 16:13

Afbeelding

Northern India
11th/12th century
Sandstone H. 67 cm



Afbeelding

Shiva and the seven mother goddesses (Saptamatrikas)

Northern India
10th century
Sandstone L. 111 cm

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 11 aug , 2006 16:27

is het zichtbaar in de weergave van die moeder met kind?


Voor mij wel Els, vermits Maria toch op de maan van het Laatste kwartier staat en ook een aureool heeft dat de zon verbeeld.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 12 aug , 2006 14:01

Ik ervaar het altijd weer als arrogant en kortzichtig als mensen uit de westerse denktraditie de in termen van goddelijkheid geformuleerde kennis uit de denktraditie van de oudheid als "primitief " en "onwetenschappelijk" afdoen. Bovendien merk ik steeds op dat degenen die dit het ergste doen vrijwel zonder mankeren volslagen onwetend zijn wat betreft de cultuurontwikkeling van de oudheid.
Ik maak het regelmatig mee dat mensen die zich een vernietigend oordeel aanmatigen over de kennis en het weten van de "ouden" zelf niet eens op de hoogte zijn van de moderne vakliteratuur op dit gebied.

Ik noem één voorbeeld, dat wij allemaal kennen, namelijk dat van de "maagd Maria en haar kindje”. "Onzin", wordt er dan geroepen, "een maagd kan geen kindje krijgen en tegelijk maagd blijven, maak dat je grootje wijs!". Zou je het denken van de oudheid bestudeerd hebben, dan zou je weten dat je met een "formule" te doen hebt, een formule die overal in de oudheid voorkomt en die uitdrukking geeft aan de gedachte dat de werkelijkheid, als een vrouwelijk en moederlijk geheel gedacht, vanuit zichzelf leven voortbrengt zonder daartoe van buitenaf enigerlei vorm van "bevruchting" van node te hebben. En je zou weten dat dit een puur atheïstische gedachte is omdat een buiten de werkelijkheid staande scheppende almacht, "God", ontkend wordt.

Enig historisch besef zou bovendien duidelijk maken langs welke weg het beeld van de maagd in het christendom terechtgekomen is en daarin tot een banale en onmogelijke gebeurtenis verschrompelde. Als je dan daarbij bedenkt dat ook thans nog bijna iedereen meent dat het leven geschapen is door de een of andere godheid, althans een "hogere intelligentie", dan kan je toch moeilijk staande houden dat men in de oudheid "primitief" en "onwetenschappelijk" was. Wij zijn zelf onwetenschappelijk voor zover wij arrogant weigeren het denken van vroeger te leren kennen en de gebruikte formules naar onze eigen begrippen te vertalen!

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 12 aug , 2006 17:52

Afbeelding

Hera suckling Herakles while Aphrodite and Iris look onGreek, c. 360-350 BCE
London, British Museum. Credits: Barbara McManus, 1986

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 14 aug , 2006 16:12

Willy schreef:Mijn idee was eigenlijk als ik nu eens een afbeelding waardoor de onbegrensde onmetelijkheid van het universum, volgens onze tegenwoordige kennis natuurlijk, laat zien, de mensen toch eens zouden nadenken dat er daar toch nergens iets is dat met een of andere bovennatuurlijke god of godin te maken heeft.


Okee, ik vroeg het me al af. Hoewel ik die theorie nog steeds niet echt begrijp. :?

Willy schreef:Ten eerste hebben alle rassen of volkeren als oergoden; eigenlijk een godin en een god, de moeder met een kind, als men maar ver genoeg teruggaat, komen wij die altijd tegen als het begin van verering. De namen laat ik aan u over, tussen u driehonderd godinnen zitten daar genoeg moeders tussen, u gaat het mij toch niet kwalijk nemen dat ik die niet allemaal ga opzoeken.


Maar de afbeelding van de moeder met kind duikt pas laat op, ergens in het neolithicum, voor zover ik er tot nu toe zicht op heb. De oudste afbeeldingen zijn van vrouwen alleen, al dan niet met dik aangezette vruchtbaarheidskenmerken, of fallische mannen.

Op de oudere van die beelden wordt de moeder geassocieerd met dieren. Maar misschien komt dat ook omdat je uit zo weinig afbeeldingen nog niet veel kan afleiden.

Dat het gaat om zon of maan weten we natuurlijk pas sinds de geschreven geschiedenis. Hoewel me nu te binnen schiet dat er een heel oud paleolithisch fallisch beeld was gevonden dat met Orion in verband wordt gebracht, toch een hemellichaam.

Praktisch altijd is de moeder de maan en het kind de nieuwe zon. Behalve bij de Zonnegodinnen. Nochtans is het de maan die meestal als Hemelgodin in aanmerking komt, wat ook logisch is. Ik heb daar maar een mogelijke uitleg voor, dat zij de Oude zon met het kind als de Nieuwe zon vertegenwoordigt.


Is dat zo? Het kind symboliseert toch ook de vruchten van de aarde, zoals Irene (Tyche) met het kind Ploutos:

Afbeelding

Wat de gelijkstelling aan hemellichamen betreft en de afstamming ervan, dat zei ik hierboven al, ik ga het maar niet herhalen.

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?p=5312#5312

Hier nog een Tyche/Fortuna met Plutus, uit het museum van Istanboel, uit de fotocollectie van Dick Osseman (archeologisch museum Istanboel). Een datering kan ik niet vinden, maar het zal wel rond de Romeinse tijd zijn.

Afbeelding



Els ik heb al die teksten over de Byzantijnse iconen gelezen, ik vind dat die nauw aansluiten aan mijn mogelijke theorie dat de allereerste goddelijkheid een moeder met een mannelijk kind was.
[...]Waarom is het kind altijd mannelijk?


Is dat niet gewoon te verklaren door de opkomst van het patriarchaat? Misschien stichtten vrouwen vroeger wel nieuwe gemeenschappen, zodat hun naam als 'oermoeder' van zo'n gemeenschap bewaard is gebleven. Vervolgens nam de mannelijke lijn het over, maar die werd wel teruggebracht op een oermoeder. In de bijbel zie je die grap ook. Afstammingslijnen te over, allemaal via mannen, want de vrouwelijke lijn bestond niet meer. Maar elke man is uiteindelijk toch weer terug te brengen op een moeder. Bijv. al die lijnen die via mannen naar David voeren: maar achter David vinden we Ruth als eerste moeder. Uiteindelijk gaan al die mannelijke lijnen natuurlijk terug naar Eva.

Ik vind zelf die mannelijke lijn nogal twijfelachtig. Het lijkt mij een krampachtige poging om een vrouwelijke lijn te vervangen, die veel meer voor de hand ligt, maar die sinds het patriarchaat niet meer bestaat.

En passant bedankt voor al het sprokkelwerk en mooie vondsten. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 14 aug , 2006 16:16

Cali schreef:Conclusie: alle energie die werd rondgestrooid door de oerknal bestond daarvoor dus ook al. De oerknal was dus het begin van ons heelal, maar niet het begin van.. tsja, van alles om het zo maar te zeggen. De energie bestond al (en massa = energie) en de oerknal heeft dus niks 'gemaakt'.

Dus dan zou je kunnen redeneren (wat oa veel christenen doen) dat er wel een God is, want alleen God kan zoiets scheppen (bijbel: genesis, in het begin was er niets...).


Cali, het is inderdaad zo dat de materie/energie niet voor het eerst tot stand kwam toen ons universum een aanvang nam met de oerknal (althans volgens een bepaalde theorie).

Het klopt dat iets niet kan ontstaan uit niets. Maar met het bestaan van een god heeft dat niet veel te maken. Want waar zou zo'n god dan vandaan zijn gekomen? Hoe zou zo'n god dan wel iets uit niets hebben kunnen scheppen. Je verschuift dus gewoon het probleem, en werpt een nieuwe vraag op.

Ik weet niet hoe jij hier over denkt, omdat je verwijst naar wat bepaalde christenen zeggen. Maar ik wou toch even het standaardantwoord geven op de introductie van god als antwoord op het onbekende. :p

Cali schreef:de oerknal theorie zegt niets over het BEGIN van het heelal.


De oerknaltheorie en andere theorieën hebben heel veel verklaard over de ontwikkeling van het universum, het onstaan van zonnestelsels, planeten en de eventuele eindigheid of oneindigheid van het universum. Het bijbelse scheppingsverhaal is er dus volledig mee ontzenuwd.

Omdat er altijd wel iets overblijft wat we niet weten of niet kunnen verklaren, introduceren gelovigen daar dan opgelucht god. Dat noemen ze tegenwoordig de 'god van de gaten': waar wetenschappelijke onderzoekers nog geen antwoord hebben gevonden, zit 'god' verstopt. Volgens mij zit je dichter bij het goede antwoord als je gewoon zegt dat je niet weet hoe het kan dat de materie-energie altijd heeft bestaan.

Ik vraag me soms wel af wat waarschijnlijker zou zijn: dat er iets is of dat er niets is. Hoe waarschijnlijk is het dat er geen ruimte, tijd of massa zou hebben bestaan? Wie weet is dat wel heel onwaarschijnlijk.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 15 aug , 2006 13:56

Els, in het boek “The Two Babylon, Alexander Hislop” daar kan ge heel wat vinden over Moeder & Kind in verschillende streken. Ik was van mening dat gij dat wel gelezen had. Zonder nu te gaan beweren dat het allemaal evangelie is wat hij verteld, vind ik dat het toch de moeite loont. Ik was zelf begonnen met te vertalen, maar het is te moeilijk voor mij.

“De Babyloniers, aanbaden een Moedergodin met een Zoon, die zij afbeelden als zuigeling of kind in de armen van zijn moeder. Van Babylon, verspreide deze verering van Moeder en Kind zich over de ganse aarde. In Egypte, werden de Moeder en het Kind aanbeden onder de namen van Isis en Osiris. (Osiris, was als kind vaak Horus). In India, zelfs tot op deze dag, als Isi en Iswara; (hoewel Iswara de echtgenoot van Isi is, is hij ook uitgebeeld als zuigeling aan haar borst; in Azië, als Cybele en Dionysus; in Rome, als Fortuna en Jupiter - Jupiter-puer, of Jupiter, de jongen; in Griekenland, als Ceres, de Grote Moeder, met kind aan haar borst, of als Irene, de godin van de Vrede, met de jonge Pluto in haar armen; en zelfs in Tibet, in China, en Japan, waren de missionarissen verbaasd de tegenhangster van hun Madonna en haar kind te vinden en er aanbeden te worden zoals in het pauselijke Rome zelf; Shing Moo, de Heilige Moeder in China wordt vertegenwoordigd met een kind in haar armen (de eigenlijke naam waaronder de Italianen algemeen de Maagd aanwijzen, is enkel de vertaling van één van de titels van de Babylonische godin (Moeder van god).

Gutzlaff dacht dat Shing Moo van een christelijke bron geleend moet zijn; en er kan geen twijfel bestaan, dat zijn in het individuele geval waarnaar hij verwijst, de heidense en christelijke verhalen waren samengesmolten. Maar J. F. Davis toont dat de Chinezen van Kanton een dergelijke analogie tussen hun eigen heidense godin Kuanyin en de christelijke Madonna vinden, dat bij het converseren met Europeanen zij vaak onverschillig één van beiden met dezelfde titel aanspreken. De eerste Jezuïtisme missionarissen in China schreven naar huis in Europa, dat zij vermelding in de Chinese heilige boeken -- ondubbelzinnig heidense boeken -- van een moeder en een kind vonden, zeer gelijkaardig aan hen eigen Madonna en kind. Één van de namen van de Chinese Heilige Moeder is Ma Tsoopo.

De naam van Shing Moo, die door de Chinezen op hun "Heilige Moeder," wordt toegepast is met een andere naam van dezelfde godin in een andere provincie van China vergelijkbaar, dit geeft sterk de indruk dat Shing Moo enkel een synoniem voor één van de bekende namen van de moeder-godin van Babylon is.
Het Hebreeuwse Rhaah zelf, volgens een dialectische variatie, wordt ook uitgesproken Rheah; en vandaar was de naam van de Grote godin-moeder van Assyrie soms Rhea, en soms Rheia. In Griekenland, werd hetzelfde idee klaarblijkelijk verbonden aan Athena of Minerva, die door wat wij gezien hebben zijn beschouwd als “Moeder van de kinderen van de zon”. Eén van haar onderscheidende titels was Ophthalmitis, daardoor haar aanwijzend als godin van het "oog." Er was geen twijfel om op hetzelfde object te wijzen dat, als de Egyptische Maut een gier op haar hoofd droeg, zo werd de Atheense Minerva afgebeeld een helm met twee ogen dragend, of oog-gaten, in de voorzijde van de helm”.

Een gedeelte van de Index :
The Mother and the Child - Original Child
The Child in Assyria
The Child In Egypt
The Child in Greece (Data on Nimrod and Music)
The Death Of the Child - Nimrod
Deification of the Child Zoe, Eat Word, Rhea, Saturn, Eve.
The Mother of the Child



Els in de Prehistorie heb ik geen afbeelding van een moeder met kind gevonden, gij wel?
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 12 sep , 2006 18:15

Afbeelding

Keltische moedergodin
Gallo-romeins, Burdigala.



Afbeelding

Keltische moedergodinnen
Gallo-romeins, St Germain-en-Laye.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron