Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

hoe heilig is de vrijheid van godsdienst?

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

hoe heilig is de vrijheid van godsdienst?

Berichtdoor jorden » ma 04 sep , 2006 16:52

Is het niet zo dat bepaalde sektes verboden kunnen worden?

Dan vraag ik me af, wat is precies het verschil tussen een godsdienst en een sekte en wanneer gaat men over tot verbieden?
Als een godsdienst schadelijk is voor de maatschappij, waarom niet gewoon verbieden?
Ik heb via google even gekeken wat de definitie van een sekte is, en die vind ik van toepassing op de meeste godsdiensten.

Vrijheid van godsdienst betekent volgens mij dat je mag geloven wat je wilt, niet dat je scholen mag stichtten waar kinderen gehersenspoeld worden, en gebouwen (kerken, moskeëen) waar hetzelfde gebeurd met volwassenen.
Volgens mij is de vrijheid van godsdienst juist in het geding wanneer je kinderen gaat opleggen wat ze moeten geloven en afschermt van andere opvattingen.
jorden
 
Berichten: 6
Geregistreerd: za 26 aug , 2006 21:10
Woonplaats: Arnhem

Re: hoe heilig is de vrijheid van godsdienst?

Berichtdoor SjaanTje » wo 13 sep , 2006 15:12

jorden schreef:Is het niet zo dat bepaalde sektes verboden kunnen worden?
Als een godsdienst schadelijk is voor de maatschappij, waarom niet gewoon verbieden?

Wie bepaalt dat iets een sekte is en schadelijk voor de maatschappij? Dat is het probleem. Als je een willekeurige huidige regering zoiets laat bepalen, blijven de groten buiten schot omdat ze door het gewoonterecht geaccepteerd zijn.
Vrijheid van godsdienst betekent volgens mij dat je mag geloven wat je wilt, niet dat je scholen mag stichtten waar kinderen gehersenspoeld worden, en gebouwen (kerken, moskeëen) waar hetzelfde gebeurd met volwassenen.

Ik denk dat de vrijheid van godsdienst aangevuld moet worden of mede-gedefinieerd moet worden met de vrijwilligheid van godsdienst. Dat betekent dat er geen kinderen meer gedwongen worden om mee te doen en dat volwassenen ook gevrijwaard blijven van dwang.

Overigens vind ik dat de vrijheid van geen godsdienst ook onder de vrijheid van godsdienst moet vallen, en dat ik door kerken en groepen gerespecteerd moet worden, zoals ik hen ook dien te respecteren.

Nu is het zo, dat je als ongelovige voor ketter, hoer en misdadiger uitgemaakt kan worden door kerken en daar niets tegen kunt doen omdat de vrijheid van godsdienst kennelijk altijd zwaarder weegt en deze uitspraken nu eenmaal voortkomen uit het officiele standpunt van ... blablabla (etcetera). Als ongelovige of aanhanger van niet-patriarchale godsdiensten leg je het altijd af tegen de groten.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron