Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

licht en geluk - etymologie

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Berichtdoor els » zo 26 okt , 2003 15:13

Veel namen in de mythologie van de wereld zijn op de een of andere manier verwant met een woord dat zowel met licht als met geluk wordt geassocieerd. Daarom vraag ik me af of het mogelijk is dat er op de een af andere manier een gemeenschappelijke herkomst bestaat voor deze twee woorden. Dat betekent natuurlijk ook een verband tussen deze goden, maar dit even terzijde.

Ik heb van zowel geluk als licht zoveel mogelijk etymologie gezocht, maar ik kan niets vinden wat de woorden met elkaar in verband brengt.
In de mythologie komen ze echter erg vermengd voor. Bijvoorbeeld: De Romeinse of Etruskische (Juno) Lucina/Lucetia wordt geassocieerd met een lichtfeest. Dit feest is later overgenomen door St. Lucia, en andere feesten zoals het kerstfeest etc.

In India bestaat net zo'n feest voor Lakshmi. Haar naam wordt ook vertaald met 'geluk' of 'fortuin'.

Het toevallige is dus dat Lakshmi's naam met geluk of toeval in verband wordt gebracht, terwijl haar grootste feest, divali, een lichtfeest is. Ik heb zelfs tot mijn verbazing Lakshmi's naam wel eens gespeld gezien als 'Luxmi'.... Dit betekent op zichzelf natuurlijk niets, maar als je juist naar zo'n verband op zoek bent, sta je toch raar te kijken.

'Licht' wordt bijvoorbeeld teruggevoerd op Latijn lux, Grieks leukos of leuxis, of de Germaanse wortel 'leux' (die x is eigenlijk meer een klank als 'ch').

Bij 'geluk' staat niet veel. Ik vind een oud Germaans woord 'lukan' dat 'sluiten' of 'besluiten' betekent (vgl Engels lock), en een oude betekenis van 'bestemming'. Verder iets over een herkomst vanuit het gokken.

Misschien kan iemand mij vertellen of het mogelijk is dat zo'n verband bestaat.

Het kan dan een verband zijn tussen de woorden 'licht' en 'geluk', maar ook een verband tussen lichtfeesten in Europa en het feest voor Lakshmi, en misschien de namen Lakshmi en Lucina.

Misschien is het wel onzin, maar ik kom zoveel toevallige overeenkomsten tegen dat ik niet alles wil laten liggen. Het is gewoon leuk om daar een vraag van te maken, en te zien of die kan worden beantwoord.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron