Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Cultivatiebeoefening

Algemene onderwerpen over godsdienst en mythologie.
Vergelijking verschillende godsdiensten, mythen, rituelen enz.

Cultivatiebeoefening

Berichtdoor Cinderella » wo 05 dec , 2007 15:34

In religie wordt er veel aandacht geschonken aan cultivatie, en dit wordt cultivatie van gedrag genoemd. Dan gaat het naar het andere uiterste. Een monnik of een non probeert naarstig om de heilige geschriften te reciteren en beschouwt de diepte van iemands begrip van de heilige geschriften als de manier om cultivatie te voltooien. In feite waren er, toen Boeddha Sakyamuni, Jezus en Lao Zi in deze wereld waren, HELEMAAL GEEN HEILIGE GESCHRIFTEN - er was slechts waarachtige cultivatie. Wat de eerbiedwaardige meesters onderwezen waren uitspraken om cultivatiebeoefening te leiden. Zich hun woorden herinnerd, namen latere volgelingen ze op in boeken en noemden ze heilige geschriften. Ze begonnen geleidelijk Boeddhistische filosofie of de theorieën van Dharma te bestuderen. In tegenstelling tot wat gebeurde ten tijde van de eerbiedwaardige meesters - toen mensen echt cultivatie beoefenden en hun onderricht als gids voor waarachtige cultivatie gebruikten - hebben deze mensen in plaats daarvan de studie van religieuze heilige geschriften en geleerdheid opgevat als cultivatiebeoefening.

Li Hongzhi
6 september 1996

Bronvermelding:

http://www.falundafa.org/Dutch/boeken.htm

Groetjes,
Karin
:)
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Berichtdoor Astemonzon » di 18 dec , 2007 14:04

Elk mens moet zijn geest in zijn lichaam brengen om de taal te spreken van het hart . Enkel wanneer de mens met zijn hart en geest de woorden begrijpt die hij spreekt , hebben deze woorden echte waarden gekregen .
Bij een magisch ritueel moet dit , en het leven op aarde is als een magisch ritueel . Elk mens is magiër , of hij dit nu wilt of niet .
En elk mens heeft hierdoor een grote verantwoording voor de medemens , dierenwereld en planten .
Astemonzon
 
Berichten: 42
Geregistreerd: di 20 nov , 2007 21:15
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor els » di 18 dec , 2007 16:09

Cinderella, dank je wel voor de link. Ik zal het artikel lezen als ik weer tijd heb, maar ik ben een beetje bang dat dat pas in het nieuwe jaar zal worden, want ik heb de laatste tijd zoveel artikelen en video's gekregen om te bestuderen dat ik nogal achter ben geraakt.

Ik vind het wel een interessante stelling. De 'heilige teksten' zijn dus door latere mensen pas heilig verklaard, en velen denken dat zij cultiveren door deze 'heilige' teksten te bestuderen, in plaats van hun eigen gedachten te ontwikkelen. Dat dat laatste belangrijker is, zegt Astemonzon ook al in feite, geloof ik.

Wel vraag ik me af waarom die personen als boeddha etc. dan 'eerbiedwaardige meesters' worden genoemd, alsof deze Li Hongzhi hen dan toch wel heilig vindt, op de een of andere manier. Dat kan hij dan ook net zo goed achterwege laten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinderella » vr 28 dec , 2007 20:21

els schreef:Cinderella, dank je wel voor de link.
Wel vraag ik me af waarom die personen als boeddha etc. dan 'eerbiedwaardige meesters' worden genoemd, alsof deze Li Hongzhi hen dan toch wel heilig vindt, op de een of andere manier. Dat kan hij dan ook net zo goed achterwege laten.


Dag Els.

Bekeken vanuit mijn standpunt worden zij Meesters genoemd omdat ze dat ook werkelijk waren. De leer die zij brachten was bedoeld om mensen naar een hoger niveau te brengen (ware cultivatie).

Meer informatie over de Historische setting van Cultivatiebeoefening en Qigong kan je lezen op de onderstaande link:
http://www.faluninfo.nl/artikel/flg_spe ... 17324.html

Groetjes en hele fijne eindejaarsfeesten,
Karin :)
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België


Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron