Een mooie titel: "De noodzaak van kritiek op de islam&q

Ik heb geen zin meer om over de berbers in mijn weblog te schrijven, en daarom grijp ik de kans om erop iets ander te schrijven.
-------
Els Geuzebroek heeft een artikel geschreven op de site: www.nissaba.nl. Dat artikel gaat over "De noodzaak van kritiek op de islam" trachtend om de spotprenten van een Deense krant te rechtwaardigen.
Mooi..! De kritiek moet altijd gezond zijn voor de bevordering van het bekritizeede onderwerp. Maar dit is een ingewikkelde wereld waarin niet alles te interpretteren is zoals het zich noemt, of zoals het zich presenteert.
Het is echter niet de bedoeling dat we de wonden opnieuw bloot zouden stellen, maar dat we eerder een steentje bijdragen tot een onverminkt begrip voor de evidente verschijnsels waarvan we niet los staan. Ik zou daarom het artikel proberen te bekritiseren -hoewel niet uitvoerig- door de de titel van het artikel te laten confronteren met de gezonde principes van "de kritiek".
De betiteling: "De noodzaak van kritiek op de islam":
Het artikel heeft zich een bedrieglijke toon gegeven door zich een onkloppend titel te bekleden om de indruk te geven dat het hier met een kritiek te maken heeft waartegen de islam niet kan. In hoeverre klopt deze betiteling?!
Het betreft echter in dit geval geen kritiek, maar zoals meerdere benamingen vaststelden, betreft het hier: "Spotprenten".
Ik vond, trouwens, een site waar we iets over de kritiek kunnen lezen:
Regels voor het geven van kritiek:
* Beschrijf het gedrag dat je hebt waargenomen
* Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft
* Laat je gesprekspartner reageren
* Benoem het gewenste gedrag
* Verken samen oplossingen of achtergronden
Hebben de verdedigde spotprenten zich aan deze regels aangepast?! Deze vraag zou zich hier moeten opdringen. In zekere zin, waren de prenten zeer kwetsend en minachtend wat de toenmalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties de spotprenten "provocerend" liet beschouwen.
De spotprenten hebben zich ervoor ingezet om ongenuanceerde en ongefundeerde presentatie te nesten, wat in ieder geval niet tot de (construciteve of descrutieve) kiritiek hoort.
Laten we ook over de volgende definitie uit het artikel - "De noodzaak van kritiek op de islam"- discussieren:
Dankzij de vrije meningsuiting kunnen spanningen ontladen, maatschappelijke knelpunten worden blootgelegd, kunnen we de confrontatie met problemen aangaan en is verandering mogelijk. [Einde van de citaat].
Het zou overbodig zijn om te zeggen dat deze rooskleurige definitie niet klopt met de realiteit in ons geval. De spotprenten gaven de aanleiding tot onaangename reacties, en hebben de culturele grenzen tussen de moslims en het zogenaamde "westers" nog sterker gemaakt.
Natuurlijk, ben ik niet tegen deze mooie naam "Vrijheid van meningsuiting", maar ik ben echter tegen het misbruik ervan; Men kan nooit varen in auto door hem een schip te noemen.
Ik ben er ook bewust van dat de autor de definitie geen absolute waarde gaf, want het modale werkwoord "Kunnen" is zo goed als verwaterend, want ontelbare mogelijkheden kunnen zich niet opdringen aan de realiteit. Wat voor ons duidelijk moet zijn- hoewel het niet genoeg opvallend is- is dat de waarde van "de vrijheid van meningsuiting" een positieve klank krijgt van zijn benadering toe te kennen is. Wie het niet gelooft mag het zoals volgt proberen te benaderen:
"De onverantwoordelijke en de provocerende meningen geven altijd de aanleiding tot negatieve en andere onverantwoordelijke reacties".
Merkwaardig genoeg, wordt het "respect voor de godsdienst" als gevaar bestempeld in het artikel, en we kunnen nog dit volgende lezen in haar forum: " Ik kan het niet duidelijker zeggen: ik heb geen respect voor de islam." [ook van de zelfde autor "Els Geuzebroek "].
De autor gaat nog verder en zegt: "Maar in werkelijkheid staat de islam geen enkele negatieve kritiek toe", maar heeft de autor zich met grondige verwijzingen laten versterken?! Nee, de autor ziet de praktijken van de recente moslims als geldige en representatieve praktijken:
"In de recente geschiedenis bestaan voorbeelden te over van mensen die zijn bedreigd, ter dood gebracht of vermoord omdat ze zich kritisch over bepaalde islamitische principes hebben uitgelaten, zelfs als het ging om moslims die hun godsdienst een warm hart toedragen." [Einde van de citaat]
Deze benadering is een voorbeeld voor de rest. De autor heeft weinig of zelfs geen moeite gedaan om originele leer ter discussie te stellen, en zo kon hij al de gewenste vormen over de islam generen zolang het niet moeilijk zou zijn een soortgelijkse gevallen uit de realiteit te noemen en ze als representatieve gebeurtenissen te beschouwen, en dat lezen we nog duidelijker in haar in forum:
Op het lichaam van Theo van Gogh was met een mes een brief gestoken waarin werd opgeroepen tot de jihad, de islamitische heilige oorlog. Een officiële oorlogsverklaring dus. "[Einde van de citaat]
Ik zou er nog bij willen toevoegen dat ik het spijtig vind dat het artikel symbolisch op een gevoelige dag vol met pijnlijke herinneringen voor onze Amerikkaanse medemensen namelijk " maandag, 11 september 2006" geschreven is om zo'n boodschappen plaats te geven en de misvertanden nog ingewikkelder te maken. Want ik heb liever dat ze originele argumenten geeft zodat ze beantwoordbaar zou kunnen zijn, in plaats van te verhuizen van een oordeel naar een andere alsof alles onbetwist goddelijk geopenbaard is.
http://numidia.web-log.nl/numidia/2006/ ... titel.html
-------
Els Geuzebroek heeft een artikel geschreven op de site: www.nissaba.nl. Dat artikel gaat over "De noodzaak van kritiek op de islam" trachtend om de spotprenten van een Deense krant te rechtwaardigen.
Mooi..! De kritiek moet altijd gezond zijn voor de bevordering van het bekritizeede onderwerp. Maar dit is een ingewikkelde wereld waarin niet alles te interpretteren is zoals het zich noemt, of zoals het zich presenteert.
Het is echter niet de bedoeling dat we de wonden opnieuw bloot zouden stellen, maar dat we eerder een steentje bijdragen tot een onverminkt begrip voor de evidente verschijnsels waarvan we niet los staan. Ik zou daarom het artikel proberen te bekritiseren -hoewel niet uitvoerig- door de de titel van het artikel te laten confronteren met de gezonde principes van "de kritiek".
De betiteling: "De noodzaak van kritiek op de islam":
Het artikel heeft zich een bedrieglijke toon gegeven door zich een onkloppend titel te bekleden om de indruk te geven dat het hier met een kritiek te maken heeft waartegen de islam niet kan. In hoeverre klopt deze betiteling?!
Het betreft echter in dit geval geen kritiek, maar zoals meerdere benamingen vaststelden, betreft het hier: "Spotprenten".
Ik vond, trouwens, een site waar we iets over de kritiek kunnen lezen:
Regels voor het geven van kritiek:
* Beschrijf het gedrag dat je hebt waargenomen
* Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft
* Laat je gesprekspartner reageren
* Benoem het gewenste gedrag
* Verken samen oplossingen of achtergronden
Hebben de verdedigde spotprenten zich aan deze regels aangepast?! Deze vraag zou zich hier moeten opdringen. In zekere zin, waren de prenten zeer kwetsend en minachtend wat de toenmalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties de spotprenten "provocerend" liet beschouwen.
De spotprenten hebben zich ervoor ingezet om ongenuanceerde en ongefundeerde presentatie te nesten, wat in ieder geval niet tot de (construciteve of descrutieve) kiritiek hoort.
Laten we ook over de volgende definitie uit het artikel - "De noodzaak van kritiek op de islam"- discussieren:
Dankzij de vrije meningsuiting kunnen spanningen ontladen, maatschappelijke knelpunten worden blootgelegd, kunnen we de confrontatie met problemen aangaan en is verandering mogelijk. [Einde van de citaat].
Het zou overbodig zijn om te zeggen dat deze rooskleurige definitie niet klopt met de realiteit in ons geval. De spotprenten gaven de aanleiding tot onaangename reacties, en hebben de culturele grenzen tussen de moslims en het zogenaamde "westers" nog sterker gemaakt.
Natuurlijk, ben ik niet tegen deze mooie naam "Vrijheid van meningsuiting", maar ik ben echter tegen het misbruik ervan; Men kan nooit varen in auto door hem een schip te noemen.
Ik ben er ook bewust van dat de autor de definitie geen absolute waarde gaf, want het modale werkwoord "Kunnen" is zo goed als verwaterend, want ontelbare mogelijkheden kunnen zich niet opdringen aan de realiteit. Wat voor ons duidelijk moet zijn- hoewel het niet genoeg opvallend is- is dat de waarde van "de vrijheid van meningsuiting" een positieve klank krijgt van zijn benadering toe te kennen is. Wie het niet gelooft mag het zoals volgt proberen te benaderen:
"De onverantwoordelijke en de provocerende meningen geven altijd de aanleiding tot negatieve en andere onverantwoordelijke reacties".
Merkwaardig genoeg, wordt het "respect voor de godsdienst" als gevaar bestempeld in het artikel, en we kunnen nog dit volgende lezen in haar forum: " Ik kan het niet duidelijker zeggen: ik heb geen respect voor de islam." [ook van de zelfde autor "Els Geuzebroek "].
De autor gaat nog verder en zegt: "Maar in werkelijkheid staat de islam geen enkele negatieve kritiek toe", maar heeft de autor zich met grondige verwijzingen laten versterken?! Nee, de autor ziet de praktijken van de recente moslims als geldige en representatieve praktijken:
"In de recente geschiedenis bestaan voorbeelden te over van mensen die zijn bedreigd, ter dood gebracht of vermoord omdat ze zich kritisch over bepaalde islamitische principes hebben uitgelaten, zelfs als het ging om moslims die hun godsdienst een warm hart toedragen." [Einde van de citaat]
Deze benadering is een voorbeeld voor de rest. De autor heeft weinig of zelfs geen moeite gedaan om originele leer ter discussie te stellen, en zo kon hij al de gewenste vormen over de islam generen zolang het niet moeilijk zou zijn een soortgelijkse gevallen uit de realiteit te noemen en ze als representatieve gebeurtenissen te beschouwen, en dat lezen we nog duidelijker in haar in forum:
Op het lichaam van Theo van Gogh was met een mes een brief gestoken waarin werd opgeroepen tot de jihad, de islamitische heilige oorlog. Een officiële oorlogsverklaring dus. "[Einde van de citaat]
Ik zou er nog bij willen toevoegen dat ik het spijtig vind dat het artikel symbolisch op een gevoelige dag vol met pijnlijke herinneringen voor onze Amerikkaanse medemensen namelijk " maandag, 11 september 2006" geschreven is om zo'n boodschappen plaats te geven en de misvertanden nog ingewikkelder te maken. Want ik heb liever dat ze originele argumenten geeft zodat ze beantwoordbaar zou kunnen zijn, in plaats van te verhuizen van een oordeel naar een andere alsof alles onbetwist goddelijk geopenbaard is.
http://numidia.web-log.nl/numidia/2006/ ... titel.html