Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Chinees Sprookje: De Zakdoek Van De Bedelaar

Hier kan alles waarvan je niet weet waar je het moet plaatsen.

Chinees Sprookje: De Zakdoek Van De Bedelaar

Berichtdoor Cinderella » ma 03 maart , 2008 9:12

Onderstaand sprookje 'De zakdoek van de bedelaar' is een verhaal met een mooie boodschap nl. dat een waarlijk deugdzame daad alleen uit een puur en onzelfzuchtig hart kan komen. :engeltje:

Chinees Sprookje: De Zakdoek Van De Bedelaar

Op een dag lang geleden kwam er een bedelaar aan de voordeur van een welvarend huis. De gastvrouw schonk geen aandacht aan hem en vroeg haar bedienden zelfs om hem weg te sturen.

Onder de inwoners van het huis was een lelijke vrouwelijke bediende. Toen zij de bedelaar zag, voelde ze medelijden met hem en dus gaf zij hem in het geheim een kop water en wat etensresten. Nadat hij het voedsel had opgegeten zei hij tegen de bediende: "Dank je. Ik heb niets om je terug te betalen. Ik heb alleen deze zakdoek. Neem hem alsjeblieft aan."

De volgende morgen, waste de lelijke bediende haar gezicht met de zakdoek die de bedelaar haar de dag ervoor gegeven had. Ze ging vervolgens naar de eetkamer om het ontbijt op te dienen. Toen de gastvrouw de bediende zag schrok ze zo erg dat ze sprakeloos werd. De vrouwelijke bediende vond het erg vreemd en vroeg de gastvrouw: "Zit er iets op mijn gezicht?" Ze veegde haar gezicht nogmaals met de zakdoek. De gastvrouw was zelfs nog geschokter en gilde: "Wat voor zakdoek is dat?" Door het gegil van de gastvrouw stroomde de kamer vol met mensen. Iedereen was geschokt. De vrouwelijke bediende vroeg om een spiegel. Toen ze in de spiegel keek was ze ook geschokt. Ze was nu een mooie vrouw. De gastvrouw realiseerde zich plotseling dat wanneer iemand het gezicht waste met deze zakdoek het een persoon mooi kon maken. Ze griste de zakdoek uit de handen van de bediende en gebruikte het om haar gezicht te wassen. Maar haar gezicht veranderde helemaal niet, hoe hard ze haar gezicht ook waste. Ze vroeg de bediende:"Hoe ben jij aan deze zakdoek gekomen?" De bediende vertelde haar: "De bedelaar die water kwam vragen gaf het aan me." De gastvrouw betreurde haar handelingen en zei: "Ik had hem het water moeten geven." Toen gelastte zij haar bedienden: "Breng alle bedelaars uit de stad hier naartoe!"

Ze nodigde alle bedelaars uit de stad uit en gaf hen een hoop eten en drinken. Nadat ze hun buik vol hadden gegeten en gedronken vertrokken de bedelaars tevreden. De gastvrouw schreeuwde: "Wie heeft er een zakdoek?" Geen van de bedelaars antwoordde. De gastvrouw was zo boos dat ze de laatst overgebleven bedelaar beetnam en eiste: "Geef me je zakdoek!"

De bedelaar had geen andere keuze dan haar een vieze zakdoek te geven. De gastvrouw nam de zakdoek en gebruikte het onmiddellijk om haar gezicht te wassen. Maar hoe meer ze haar gezicht waste, hoe zwarter haar gezicht werd.

Dit verhaal illustreert een belangrijk feit. Iemand kan niet een vriendelijke daad forceren vanuit zelfzuchtige motieven, maar een waarlijk deugdzame daad kan alleen vanuit een onzelfzuchtig en puur hart komen. Het is het resultaat van deze onzelfzuchtige daden dat de hemelen bewogen worden en mirakuleuze voordelen voor iemands leven brengt.

Bronvermelding:
http://www.clearharmony.nl/topic/oude_verhalen/2.html

Karin
:knipoog:
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Keer terug naar Algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron