Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Er is een weg terug

Hier kan alles waarvan je niet weet waar je het moet plaatsen.

Er is een weg terug

Berichtdoor Cinderella » do 01 okt , 2009 17:15

Dag beste forumleden,

Onlangs vroeg een collega aan me of ik wilde meewerken aan het eindwerk van haar 18- jarige dochter. Het thema dat ze had gekozen bleek te zijn: Falun Dafa. Dit was voor mij een aangename verrassing en uiteraard kon ze rekenen op m' n hulp. Ze vroeg om een interview zodat ze het kon toevoegen aan haar eindwerk. In het interview omschrijf ik de zoektocht naar het ware Zelf en wat het voor mij betekent om Falun Dafa te beoefenen. Ik wil het graag met jullie delen. Hier komt het:

M' n naam is Karin, 46 jaar, woonachtig in Alken, gehuwd met een lieve man en moeder van drie kinderen in de leeftijd van 21 - 18 en 7 jaar. Als verpleegkundige werk ik half time nachtdienst in een Rust- en Verzorgingstehuis.

Er is een populair gezegde: "Men brengt niets mee bij zijn geboorte en neemt niets mee bij zijn dood." Je komt de wereld binnen met niets en je neemt niets mee als je weer gaat. Wat is dan de zin van het leven? Als kind zocht ik al naar antwoorden maar vond ze niet in hetgeen wat m' n ouders, de kerk, de Bijbel en de maatschappij me bij brachten. Er moest zoveel meer zijn tussen hemel en aarde, maar wat? Vermoedelijk zocht ik vanaf jonge leeftijd naar antwoorden omdat ik tijdens m' n kinderjaren het slachtoffer was van jarenlange incest. Het fysieke, psychische en seksuele misbruik toegebracht door m' n vader brachten veel verwarring en pijn, kerfden hele diepe littekens en lieten lange tijd onuitwisbare sporen na. Zelfs op volwassen leeftijd toen ik moeder was van drie prachtige kinderen, bleef het verleden achter me aan zitten. Nog steeds was ik zoekende naar antwoorden op vele, vele levensvragen.

Na de geboorte van ons jongste dochtertje kwam ik door het toedoen van meerdere lichamelijke klachten die reeds jarenlang aansleepten in contact met alternatieve geneeswijzen. Ook begon ik me te verdiepen in spiritualiteit en kwantumfysica. Ik begon op zoek te gaan naar andere geschriften dan de Bijbel, het enige geschrift wat ik tot nu toe kende, en las over andere religies zoals het Boeddhisme, het Taoïsme, De Islam, Getuigen van Jehovah, enz. Ook eeuwenoude teksten zoals de 5000 jaar oude leer van de Upanishaden, de Bhagavad Gitta, de Hsin Hsin Ming, de Maya cultuur en de Vedische literatuur werden aandachtig gelezen. Het éne boek na het andere verslond ik menige jaartjes en las dikwijls tot in de vroege uurtjes. Beetje bij beetje kwamen er antwoorden op vele levensvragen, antwoorden die eigen innerlijke waarheden weerspiegelden.

In het voorjaar van 2006 las ik het prachtige boek "Meesters van het Verre Oosten" geschreven door Baird T Spalding. Het boek gaat over een expeditie in de Himalaya, eind 19e eeuw waar de schrijver en zijn metgezellen de "Meesters van het Himalaya-gebergte" ontmoeten. De expeditieleden maakten toen deelgenoot uit van de bijzondere ervaringen en vermogens van deze Meesters die door buitenstaanders als bovennatuurlijk en onmogelijk worden beschouwd. Het boek liet een diepe indruk bij me na en ik vroeg me af of er nog zulke Meesters aanwezig waren. Al snel volgde hierop het antwoord toen in december 2006 Falun Dafa ons pad kruiste. Ik herinner mij die dag nog heel goed, alsof het gisteren was. We woonden in een boekhandel te Hasselt een lezing bij die gegeven werd door een Angel Therapy Practitioner. Na de lezing sprak ik met een oudere vrouw uit het publiek en het gesprek ging al snel over de meditatie methode die zij beoefende, Falun Dafa ook wel Falun Gong genaamd. Het bleek een zeer oude vorm van Qigong te zijn, de praktijk van het verfijnen van lichaam en geest door middel van oefeningen en meditatie. Ze vertelde dat het door de eeuwen heen in het geheim werd doorgegeven van leraar op leerling en in 1992 in China openbaar gemaakt door Dhr. Li Hongzhi. We waren meteen gefascineerd en besloten de eerstvolgende oefenles bij te wonen. Deze zou doorgaan in sporthal "Demerstrand" te Diepenbeek, iedere dinsdagavond om 20uur.

We zijn samen de meditatie methode gaan aanleren en het doen van de oefeningen beviel me uitstekend. Ook m' n echtgenoot, onze oudste dochter en haar vriend waren heel tevreden over deze methode die verrassend nieuw voor ons was. De methode bestaat uit het doen van vijf meditatieve oefeningen waarvan vier staande en één zittende meditatie. De oefeningen zijn heel eenvoudig en geschikt voor alle leeftijden. Door de eenvoud van de oefeningen kan iedereen het beoefenen. Daarbij benadrukt Falun Dafa drie universele principes Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid. Het was niet alleen de meditatie methode maar ook deze filosofie die een diepe indruk op me maakten.

We waren ook heel benieuwd geworden naar het boek 'Zhuan Falun'. Het boek bevat lezingen die Dhr Li Hongzhi hield in China tussen 1992 en 1994. Hoewel reeds vele boeken te hebben gelezen las ik nooit eerder een boek zoals Zhuan Falun. Dankzij het boek verkreeg ik een diep inzicht over de waarheid van het universum en de ware betekenis van het leven, alsook van de universele principes Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid en hoe deze toe te passen in het dagelijkse leven, ook in moeilijke situaties. Zhuan Falun gaat ook diepzinnig in over de oorsprong van de mensheid, de betekenis van cultivatie, hoofd- en nevenbewustzijn, de oorzaak van ziekten en hoe fundamenteel te verwijderen, supernormale vermogens, wat is karma, wat is verlichting, hoe om te gaan met winst en verlies, enz.

Ondertussen beoefen ik Falun Dafa 2 jaar en 6 maanden en kan ik het niet meer wegdenken in m' n leven. Het boek Zhuan Falun is een leidraad geworden. Een leidraad om een goed persoon te zijn wat volgens mij begint wanneer men zich in iedere situatie kan gedragen volgens de karakteristiek van het universum Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid. Dankzij Falun Dafa leerde ik het verleden te accepteren en volledig los te laten. Het verleden is niet meer pijnlijk omdat ik nu de werkelijke zin van het leven en de zin van het menselijke lijden ken. Ik weet nu wat meekomt bij de geboorte en wat meegaat bij de dood en dit weten zorgde voor een volledige omslag in m' n leven.

Ik probeer de meditatie oefening iedere dag te doen en voel me hierdoor rustig, licht, gezond en energiek. We mediteren zowel alleen als in groep op vier verschillende oefenplaatsen, te Diepenbeek, St.- Truiden, Luik en Balen. Op deze plaatsen leren we veel mensen kennen die ook Falun Dafa beoefenen. De laatste tijd merk ik dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een methode om tot rust te komen en openstaan voor spiritualiteit en meditatie. Mensen reageren meestal positief wanneer we hen vertellen over Falun Dafa omdat meditatie in het Westen niet meer zo een onbekend fenomeen is.

Wanneer we mensen uitleg geven over Falun Dafa vertellen we hen ook over de vervolging. In China is er momenteel een gewelddadige vervolging van Falun Dafa beoefenaars gaande. De Chinese regering heeft sinds ze in 1949 de macht greep alles van spirituele aard vaak verbannen omdat het niet overeenstemt met de Communistische ideologie. In juli 1999 werd het beoefenen van Falun Dafa van de ene dag op de andere verboden door toenmalig president van China, Jiang Zemin. Hij zag in de populariteit van Falun Dafa een bedreiging voor zijn macht en lanceerde een gruwelijke vervolgingscampagne die doorgaat tot op de dag van vandaag. Honderdduizenden mensen die Falun Gong beoefenden zijn sindsdien gearresteerd en in werk kampen geplaatst, en duizenden zijn gefolterd en vermoord. Daarnaast zijn alle propagandamiddelen ingezet door de Chinese regering om haat op te wekken naar Falun Gong onder de Chinese mensen, maar ook buiten China. Het doel is te voorkomen dat mensen de waarheid leren over de misdaden van de Chinese regering, een regering die tot op heden verantwoordelijk is voor de moord en hongerdood van ongeveer 80 miljoen mensen, wat meer is dan het aantal slachtoffers in de eerste en tweede Wereldoorlog bij elkaar. Gedurende al deze jaren van foltering, hebben Falun Dafa beoefenaars goedheid en verdraagzaamheid getoond. Geen enkele beoefenaar heeft ooit teruggeslagen of fysiek geweld gebruikt tegen de politie. Wereldwijd ondernemen beoefenaars geweldloze, vreedzame en legale middelen om beroep te doen op de mensen.

Toen ik voor het eerst hoorde over de vervolging en de gedwongen orgaanroof op levende beoefenaars was ik diep geschokt. Ik hoop op een vreedzame manier tot een oplossing te komen en draag een steentje bij door media, regeringsleden en mensenrechtenorganisaties in te lichten over de wrede mensenrechtenschendingen die plaatsvinden in China. Ook nemen wij deel aan openbare activiteiten zoals parades en demonstraties om de vervolging te doen stoppen.

Ook de 'Bloemblaadjes van Vrede' die vandaag aan jullie worden geschonken vanuit het hart van Falun Dafa beoefenaars maken deel uit van een wereldwijd project tegen de vervolging van beoefenaars in China. Ik hoop dat jullie dit kleine hand gemaakte lotusbloempje zullen koesteren en dat het ook voor jullie in tijden van moeilijkheden hoop mag bieden. Want ook al lijkt het leven soms moeilijk, er is altijd nog hoop dat het beter zal gaan.

Graag wil ik dit interview eindigen met de woorden van Dhr. Li Hongzhi:

Wanneer het moeilijk te verduren is, kan je het proberen te verduren.
Wanneer het onmogelijk lijkt en er gezegd wordt dat het onmogelijk is, probeer het dan om te zien of het mogelijk is.
Als je het echt kan redden, zul je inderdaad merken, "Na het passeren van de donkere wilgen zullen er fleurige bloemen en een nieuw dorp verschijnen!"

Dank jullie wel voor het luisteren.

Vriendelijke groeten,

Karin

Tot zover het interview. Van m' n collega vernam ik dat haar dochter 78% scoorde op het eindwerk! :lach2: De juryleden toonden veel interesse voor Falun Dafa! :lach2:

Vriendelijke groetjes,
Karin :dag: :knipoog:
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Keer terug naar Algemeen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron