Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Indonesische godin met vleugels - Indonesische godin met vleugels

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

Berichtdoor angie » do 06 mei , 2004 18:44

Hallo,
Kan iemand mij helpen? Ik zoek de naam van een Indonesische godin. Zij heeft twee vleugels als attribuut.
Hartelijk dank,
Angie.
angie_barth@yahoo.fr
angie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do 06 mei , 2004 18:36

Berichtdoor els » vr 07 mei , 2004 12:13

Hi Angie, goed dat je je vraag stelt, het schiet me opeens te binnen dat ik nog iemand een bedankmail moet sturen. :bloos:

Zij stelde dezelfde vraag over een beeld dat ze in haar bezit heeft, maar ze kreeg een antwoord op deze vraag van iemand van het Tropenmuseum. Deze zei dat het misschien om een kinnari ging. Ik zal zijn antwoord hier even in plakken:

> Zeer waarschijnlijk betreft het hier een Kinnari, niet direct een godin maar eerder een hemelnimf en een muzikante die in het paradijs verblijft van Kuvera, de god van rijkdom en welvaart. Kinnari's en kinnara's (de mannelijke versie, die veel minder worden afgebeeld) stammen uit de hindoeïstische godenwereld. De 'echte' zijn vele eeuwen oud, tegenwoordig worden ze als aardig beeld voor de toeristen vooral op het eiland Bali gesneden.


Hier ook nog een foto van deze kinnari:

Afbeelding

Nog een paar plaatjes:


()

Bij deze afbeelding staat dat men geloofde dat de kinnari's dansten tijdens de verlichting van Boeddha.

Ook hier een kinnari, uit Thailand. Daar staat dat zij half struisvogel half mens was, en liefde en hartstocht vertegenwoordigde. Je moet wel een heel eind naar beneden scrollen.



Ik weet natuurlijk niet zeker of jij het over een kinnari hebt. Ik wil later nog wel eens verder kijken, als ik weer wat ruimer in mijn tijd zit.

Misschien kun je het verder nog proberen via een website die is gewijd aan de Javaanse godin van de zuidzee, waar ook diverse prikborden bij zijn. Ik ben eerlijk gezegd een beetje de weg kwijt, maar hier is een prikbord, je kan daar vast je vraag wel stellen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 09 mei , 2004 2:00

Hi Angie, heel erg bedankt voor de foto. Het is inderdaad lastig om een eigen foto te plaatsen als je hem zelf niet online kan zetten. Ik heb hem verkleind, zodat ik hem hier ook bij kan zetten. Wel jammer, er gaat wel wat van de duidelijkheid verloren, maar toch is hij nog wel mooi, vind ik.

Afbeelding

Ik hoop dat er nog iemand kijkt die hier echt verstand van heeft. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 13 jul , 2004 14:14

Hehe, ik kwam op het idee om even bij Roy deze vraag te stellen, en jawel, een heleboel info over Kinnari's, dakhini's en kentongans. :happy:

Ik geef hier even de link, zodat iedereen het kan lezen. Kan ik zelf ook wat sneller de pagina terug vinden.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Ook Bidadari's

Berichtdoor RoyJava » ma 12 sep , 2005 21:27

Hoihoi,...

De Dakhini's, Kintamari's en andere gevleugelde wezens zijn van oorsprong Hindoes, ofwel een soort engelen die de leiders van toen bijstonden, zowel materieel als spiritueel.

Vele mythen hebben een Sjamanistisch karakter, en zouden deze Sjamanen allerlei rituelen uitvoeren om in trance te geraken. Daar bijwerden zij vaak "geholpen" door hun vrouwelijke "ego", ofwel Shakti/Cakti. Vaak worden deze Sjamanen, latere godheden, uitgebeeld op een dierlijk voertuig (ook Indianen kennen deze trance reizen).

Grappig is dat de Godinnen uit het Verre Oosten áltijd een voertuig hebben, of een dier dat bij hen hoort. Maar deze zijn meestal van latere tijdstip, en de "helpende hand" werd ervóór verkregen van engelachtige wezens, de Bidadari's, ofwel Dakhini's etc.

Ook best merkwaardig, daar de Westerse "Engelen" veelal van mannelijke kunne zijn...

Groet Roy

http://groups.msn.com/DeJavaanseGODINDE ... daris.msnw
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Gevleugelde Godinnen

Berichtdoor BlueHue » ma 03 jul , 2006 17:19

De Enige geleuvelde Godin in de Griekse Mithologie is NIKE, de gevleugelde mannelijke God is Cupido en Hermes( maar de laatste heeft zijn vleuugels aan zijn schoenen. Ook heracles vloog eens naar Ethiopië maar dan in een goudgeverfde Luchtballon. Perseus
vloog ook, maar niet hijzelf doch zijn paard( Pegasus) had vleugels.

Op de achterkant van de schaal met Odysseusa vastgebonden aan de Mast van zijn schip, dat voorbij de Scylla en Charybdis zeestraat in zuid-Arabië passeerde, staan 3 mannelijke Gevleugelde"Herossen"met in hun handen een Konijn(Hyrax=symbool voor:"Snelheid")

Tenslotte zijn er de"(H-)eroten" mannelijke gevleugelde adolerscenten meestal gekleed in gouden doorzichtige gewaden zoals de Hindische vrouwen nog dragen, ditzijn geen liefdes Godjes maar lichtgoden, omdat ze altijd een fakkel dragen.

De Cherubs eb serafs zijn wel gevleugelde kinderen maar:"onzijdig". Van de Planeet-Engelen is zelfs de Vrouwelijke engel mannelijk(= Engel Michael=Planeet Venus.)
Gabriel=Mars, Rafael=Jupiter, de engelnamen van Saturnus en de Maan ben ik vergeten.)

Echter de 7 Kaboutertjes van "Sneeuwitje" zijn eigenlijk ook engeltjes maar de Censor van de Paus heeft de vleugeltjes in "witte baarden"veranderd. Hoe heten ze ookalweer?

DOC' is Jupiter Dopey is de Maan, Grumpy=Mars, Bashfull is de Zon en Sneezy is Mercurius, Sleepy is Venus, omdat ze alleen sMorgens en 'savonds te zien is en overdag "slaapt".

Sneeuwitje is een (Vleugelloos-)"engeltje"in huis.Zij wast de kopjes schoteltjes en de Dwergjes, dat laatste vinden ze niet leuk!

Het Vlindertje"Tinkerbell"is een gepersonifiseerde uitdrukking:"Vlinders in de Buik hebben!"
Andere modernere gevleugelde Vrouwen, niet noodzakelijk ook:"Godinnen"zijn de personificaties van de 12 hoofdzonden, of Deugden: Temperance= geduld en matig drinken, de andere 11 ben ik vergeten, maar ze hebben in de 17e-eeuwse gravures allemaal vleugels alsof het "geesten" zijn!

Misschien heeft de vragenstelster de "12 Deugden" voorgesteld als"Godinnen-met vleugels" verward met Godinnen die vleugels hebben.( dat was er dus maar een:in Griekenland de: "Nike".)
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor RoyJava » di 04 jul , 2006 19:24

Misschien heeft de vragenstelster de "12 Deugden" voorgesteld als"Godinnen-met vleugels" verward met Godinnen die vleugels hebben.( dat was er dus maar een:in Griekenland de: "Nike".)
Flauw om op een dergelijke manier te reageren joh! In Griekenland Nike... op Bali zijn de Bidadari's erg gewild, enorm in aantal, overweldigend in uiterlijk :p ... 'cuses, moest wel ff flauw doen :knipoog: groetsss Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast