Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Javaanse godin van de Zuidzee

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

Berichtdoor Roy James » za 27 jul , 2002 0:15

Heb een hele WebSite gewijd aan de Javaanse Zuidzee-Godin... is er iemand die aan de Zuidkust van Java is geweest en ervaringen/belevenissen/evenementen heeft meegemaakt? Graag reacties...
Roy James
 

Berichtdoor Karin » za 27 jul , 2002 0:16

Ik ben op weg geweest naar de zuid-kust van java, maar heb me laten weerhouden door de tijgers. Ik had in een boek een afbeelding gezien van een Deva die gezien was vanaf de zuidkust van Java: de Deva van de Zuid-Pacific. Ik wilde naar Plengkung, om over deze zee te kijken, maar dat moest wachten tot een andere keer. Ik zou graag je site bezoeken. Wat is het adres?
Karin
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 0:18

Hallo Karin, de site over de Javaanse godin van Roy James was vrij groot, maar hij wordt zo te zien opnieuw opgezet. Ik ben zelf een beetje de weg kwijt. Ik heb hier de URL, maar ik kan zelf niet alles terug vinden wat er eerst op stond. Het komt denk ik nog, want hij krijgt nieuwe make up!


Hij heeft ook een Nederlandstalige versie gemaakt, interactief. Hier is de URL.



Succes, en groet van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 23 mei , 2004 20:52

Haha, voor wie nu nog steeds niet die overal versnipperde pagina's van Roy kan vinden: hij heeft een eigen eigenstart.nl gemaakt. Slim! :p

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 12 sep , 2005 21:29

De privé Website, speciaal gewijd a/d Javaanse Godin Der Zuidzee, is ietsje veranderd >>>

http://www.jawakidul.nl/slamat.htm
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Tijgers

Berichtdoor RoyJava » zo 18 sep , 2005 9:48

Ik ben op weg geweest naar de zuid-kust van java, maar heb me laten weerhouden door de tijgers.


Grappig Karin, dat je dat vernoemt. Er zijn nl. helemaal geen tijgers meer op Java (wel op Sumatra), en de tijgers die op Java worden waargenomen, zijn de meer "spirituele" tijgers.

Dat heet, dat soms mensen gewaarschuwd worden bepaalde gebieden of plekken niet te bezoeken. Wanneer je navraagt "waarom?", dan krijg je idd soms het antwoord dat er tijgers rondlopen (heb dat zelf meegemaakt, en uit ervaring "weet" ik dat je dat dan ook maar niet moet doen!).

Overigens kent het tijgerbegrip op Java een hele merkwaardige achtergrond. Er zouden mensen zijn, die zich kunnen veranderen in dieren, wo. tijgers. Drs. Robert Wessing heeft een uitgebreid onderzoek daarnaar gedaan en er een boekje over geschreven. Heel interessant, vooral daar hij dit "bijgeloof" niet de grond inboort en serieus onderzoek heeft verrricht.

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » wo 09 nov , 2005 10:40

Het is best jammer, dat de lijst der Godinnen steeds meer tot een fantasie gaat behoren. En daardoor juist méér aandacht krijgen van allerlei oppervlakkige toeristen ... :p
Doe gedegen onderzoek en studies, en volgens de laatste aantekeningen verdwijnen de overleveringen steeds meer naar duistere hoekjes. Moeilijk om de juistheid en werkelijkheid van de beleving van de mensen hiermee te traceren ...

Misschien is de Javaanse Zuidzee Godin, samen met oa. Haar Hawaiiaanse zuster Pele, de Vuurgodin, een der láátste lévende godinnen ???

Groet Roy
--

Zelfs het phpBB : Fatale Fout
Could not connect to the database
lijkt eraan mee te werken :knipoog:
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » wo 09 nov , 2005 15:56

Zeg dat wel. Ik probeer steeds iets te verzenden, maar hup, fatale fout weer. :o
Er zit nu wel iemand aan te sleutelen, en het is geen godin. :p

Jij stamde toch van een tijgerfamilie af, Roy? :) Interessante familiegeschiedenis was het wel, in elk geval, ik zoek het even terug.

Dat idee dat mensen in dieren konden veranderen lag is dacht ik de basis van goden met een dierengestalte of dierenmaskers die worden gebruikt door priesters. In Afrika bestaan ook veel volken die beweren dat ze afstammen van een bepaald dier.
Op sommige afbeeldingen van de minotaurus (half man, half stier) zie je ook een man met een stierenmasker.

Ik zag ooit een Belgische documentaire ter ere van koning Boudwijn in de Kongo, waarbij allerlei rituelen werden gefild van mannen die 'veranderden' in panters of poema's, het precieze beest ben ik vergeten. Het was eigenlijk een soort spel waarin de grens tussen spel en werkelijkheid vervaagt, het wordt heel serieus genomen.
Ik moet eens kijken of ik de naam van die documentairemaker kan opvissen, het was wel de moeite waard.

PS hier de tijgerfamilie van Roy:
Laatst bijgewerkt door els op wo 09 nov , 2005 16:03, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 09 nov , 2005 16:00

Wat bedoel je met 'levende' godin, Roy? Levend zoals de Kumari, of 'vereerd'? In Japan is Amaterasu natuurlijk nog steeds een hele belangrijke godin, al mag de keizer er dan ook geen rechtstreeks goddelijk gezag meer aan ontlenen.
In Zuid-Amerika bestaat een grote Moeder Aarde-cultus, maar ik weet niet of dat een revival is of dat het gewoon altijd al bestond.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » wo 09 nov , 2005 16:49

Nee Els,... niet zo'n iemand als de Kumari... (ook bizar hoewel een interessante erfenis)

Bedoel een bepaald "goddelijk" aspect, wat levend gehouden wordt door allerlei, zoals ceremonieën, rituelen, verering... hoewel verering zónder (!!!) beeltenis!

Vermoed dat dat "ongrijpbare, onbevatbare, onnoembare, etc." hetgeen is wat uit onze voorouderlijke tijd stamt. Zoals dus ooit met YHWH, Elim, Io, etc. ook werd beleefd. Het klinkt in deze tijd onwaarschijnlijk, en zelfs onmogelijk, maar het bestáát.

De meeste godinnen, de vrouwelijke dus, die in de overleveringen nog in naam bestaan, moeten een dergelijke afkomst hebben beleefd. Daar behoren dus allerlei oer- en modernere godinnen bij, die bijna allemaal met de elementen te maken hebben. En bedoel dus de aardse! Die dus niet via en Sjamaan, maar een soort "Priesteres" worden uitgevoerd.

De "mannelijke" equivalenten behoren tot de Ééngodheid die wij dan kennen uit de patriarchale religies, maar die zijn nagenoeg allemaal "spiritueel", dus van een onzichtbare plek, ofwel geplaatst in hemelen ed.

Vele onderzoekers berichten over de Javaan en zijn/haar gelóóf, maar het is eigenlijk geen geloof, of religie, maar eerder een belevenis, een direct contact in die belevenis. Die bewerkstelligt wordt door allerlei, wo. die rituelen en ceremonieën. Die dus zijn overgeleverd via via, bijna altijd oraal. Sommige Siberische stammen kennen dit ook, en natuurlijk de Indianen. Ook de natuurvolkeren doen dergelijke zaken, en het is beslist een mysterie, wát zij nou doen. Heb verscheidene zaken meegemaakt, en moet echt erkennen (maar schreeuwt de New Ager dat niet al jaren, dat er "méér is tussen Hemel en Aarde"?), dat er nog iets ánders bestaat dat enkel de religie, of het geloof in een verpersoonlijkte God.

Zowel de Hawaiiaanse Pele als de Javaanse Ratu Kidul kennen overeenkomstige feiten, wat gewoon feiten zijn, alle magie en mysterie ten spijt. Wat vooral kenmerkend is, dat er absoluut niet over gepraat wordt, enkel over wordt geschreven door hen, die een ritueel of een ceremonie meemaakten. Ben nou zo'n 14 jr. bezig met onderzoek ernaar, schilder bepaalde aspecten, en wanneer er Indonesiërs, vooral Javanen, interesse tonen, kan ik er maar niet achter komen, hoe dit aspect heeft kunnen voortleven.

Kennen wij de rituelen en ceremoniën van verschillende godinnen (en de aloude goden ook, hoor) uit de bewaarde bronnen, dan is het natuurlijk behoorlijk merkwaardig dat de meeste gelinkt kunnen worden met de Javaanse Zuidzee Godin, afgezien van het feit dat syncretisme een heuse Javaanse aangelegenheid is.

Het lijkt, alsof de patriarch toch een soort angst kent voor het spirituele vrouwelijke, wat reeds een onvoorstelbare opgang aan het maken is natuurlijk (en bedoel oa. de Wicca's). Snap je het een beetje?

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » do 10 nov , 2005 10:42

Nou, ik begrijp het toch niet helemaal, geloof ik, heb het al een paar keer gelezen nu. :lach2:
Helemaal als je zegt 'Vermoed dat dat "ongrijpbare, onbevatbare, onnoembare, etc." hetgeen is wat uit onze voorouderlijke tijd stamt. Zoals dus ooit met YHWH, Elim, Io, etc. ook werd beleefd. :?

Dus zoals christenen hun godsdienst nu beleven is heel anders dan de manier waarop de Javanen dit doen met hun godin van de Zuidzee?

Misschien heeft het te maken met het milieu waarin je opgroeit, dat je je heel moeilijk kan plaatsen in een andere manier om de 'wereld' te verklaren. Ik ben niet met een religie opgevoed.

Zoiets als wat gebeurde in de Stille Kracht van Louis Couperus, ik weet niet of je dat hebt gelezen. Het gaat over het onvermogen van de Nederlanders in Indonesië om te begrijpen wat er in de Indonesiërs omgaat. Ze kunnen niet achter de woorden luisteren.
Ik ga eens kijken of ik het boek nog ergens heb, ik ben vergeten waar het precies over ging. Ik weet alleen dat het helemaal misging, op een manier die de Nederlandse hoofdpersoon niet kon begrijpen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » do 10 nov , 2005 15:30

Dus zoals christenen hun godsdienst nu beleven is heel anders dan de manier waarop de Javanen dit doen met hun godin van de Zuidzee?


Hi Els,... :no:
Nogmaals,... Christenen belijden hun geloof wat wij het Christendom noemen. De Javanen beleven de mythische Godin der Zuidzee als een werkelijk iets. Een deel van hen zelf, waarin zij geloven, zonder religieus karakter. Hun geloof is de Islam.

Als (deels Westers en) deels Oosters kan ik zeggen dat de natuur een grote rol speelt. En dat Oosterlingen reeds van jongsafaan bepaalde gebruiken mee krijgen die misschien in het Westen als bijgeloof, primitief gedrag, of zelfs nonsens beschouwd worden. Daar heeft religie niets mee te maken. Misschien wel met beschaving en opvoeding ja, en dit zou dan een soort "innerlijke" beschaving kunnen heten, :vaag

De goede en niet-goede dingen bevinden zich eveneens in de natuur, die niet persé kwáád behoeven te zijn (wat in je zélf zit) :wip:
Wanneer je kwaad wil (wat dus binnen ín je zelf zit), dan ga je gewoon naar een dukun (een medicijn-kerel of -zuster) en vraagt hem een of ander ritueel te doen, waardoor je buurman/-vrouw iets overkomt. Dat heet dan guna-guna (zwarte magie, waar tegenover weer de witte magie staat). Natuurlijk kan je zelf dit soort rituelen uitvoeren, wat steeds meer gebeurt, waardoor er een hoop rotzooi komt. Maar in feite ben je zélf natuurlijk dat kwaad, die dat wilde. Idd komt in de Stille Kracht dergelijke praktijken voor (bloed in de badkamer langs de muur van Pleuni Touw)

Aan de krachten van de Indische Oceaan hebben de Javanen de macht toegekend van een vrouwelijk goddelijk wezen (vloeibaar, en water wordt beschouwd als vrouwelijk element), wat dus vanuit de oudheid ontwikkeld en gegroeid is tot die mythische Godin der Zuidzee. De Indische Oceaan ligt ten Zuiden van Java, dus heet Zij "simpel" Ratu Kidul (Vorstin van Zuid).

Nu snap ik door studie en onderzoek best heel veel over dit gegeven, maar blijf verbáásd over de in stand houding tot vandaag van dit aspect, en verbijsterd dat veel uit de oudheid zich hierin nóg manifesteert. Verbijsterd, daar wij (incluis jij dus) toch behoorlijk veel "weten" door allerlei onderzoek en navorserij over de aloude ceremoniën en rituelen (zonder erin te hoeven gelóven, toch?).

Niet een klein groepje beleeft de manifestatie van de Zuidzee Godin, maar de gehele Zuidkust (ook andere Ind. eilanden) beleeft deze. Én de Sultan, Susuhunan en President (kort gelee stond in een meer politiek-gericht magazine zoals Trouw een foto van de President op de cover, die contact zocht met de Vorstin) :shock:

Ondanks de Islam vinden de rituelen gewoon plaats, zonder enig geheimzinnig gedoe erom heen. En wanneer je informeert ho dat mogelijk is náást de Islam, hoor je zachtjes "Allah Akhbar!", ofwel "Allah is groot!",... hier zo onderhand een schreeuw om van te rillen ... :engel:

Een klein beetje duidelijker ... ? ... groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » ma 01 mei , 2006 11:09

Van de Javaanse Zuidzee Godin wordt veteld dat Zij in de woont.

Ook over Boeddha wordt dat verteld, al heeft dat méér te maken met zijn mogelijkheid het te bewerken. De Maagd Maria wordt op een afbeelding verkocht in Lourdes, waar de regenboog kleuren versymboliseerd zijn als edelstenen aan elke vinger, die de wereld bestralen ...

De Javaanse Zuidzee Godin daarentegen woont onder het oppervlak van de Indische Oceaan in een onderzees waterpaleis. De golven van de Indische Oceaan beuken met een constante enorme kracht op de Zuidkust van Java, zodat een waas van opspattend zeewater constant het licht weerkaatst en breekt. Loop je langs het strand, dan zie je duizenden regenboogjes, en snap je waar bovenstaand idee is ontwikkeld... nu de Regenboog godin Iris ... zie

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » ma 01 mei , 2006 15:08

Mooie thread, Roy. Ik zag dat wikipedia ook een compleet lemma heeft over de regenboog in de mythologie:



Dat effect dat je beschreef heb ik trouwens ook wel eens dichter bij huis gezien, in Schaffhausen, waar de Rijn van een rots naar beneden stort. Het water stuift weer heel hoog op, dus als je goed licht hebt, zie je er overal regenbogen doorheen. Erg indrukwekkend, hoor.

Ik kan mijn foto's niet meer vinden, hoewel de regenboog toch nooit zo mooi op de foto komt, vind ik.
Maar hier voor de liefhebber oude ansichtkaarten. :lach2:



Interessant ook dat de regenboog ook werd geassocieerd met het wapen doordat in bijbel hetzelfde Hebreeuwse woord werd gebruikt (qeset). Bij Wikipedia las ik dat deze associatie ook bij de Soemerische Ninurta werd gemaakt.

Ook interessant er eens op te wijzen dat de god in de bijbel min of meer de woorden van Belet Ili (de meesteres der goden) parafraseert. Een paar regels eerder in het Gilgamesh-epos zei ze het volgende (tablet XI, regel 113-):

Zelfs de goden werden bang voor de vloed.
Zij vluchtten en stegen op naar de hemel van Anum.
Ineengekrompen als honden lagen zij tegen de buitenmuur.
De godin stiet een kreet uit als een barende vrouw.
Belet Ili, zij van de zoete stem, schreeuwde het uit:

De tijden zijn tot klei weergekeerd.
Omdat ik het kwade uitsprak in de godenraad!
Hoe kon ik toch het kwade spreken in de godenraad,
en zo de massamoord van mijn eigen mensen ontketenen?

Ik baarde hen; dit zijn mijn eigen mensen
Die nu de zee vullen als vissen!


Utnapishtim overleeft als enige de vloed, omdat Ea het gezamenlijke plan van de goden om de mensheid te vernietigen aan hem verraadt.
Utnapishtim begint direct als hij de vloed heeft overleefd weer te offeren, en daar komen de goden onmiddellijk op af als 'vliegen op stront'.

Hier is wat Belet Ili zei:

De goden snoven die zoeten geuren op.
En zwermden als vliegen rond de offeraar!

Eerst kwam Belet Ili eraan.
Zij hieft de grote vliegen op die Anum voor haar gemaakt had bij hun verloving.
'O goden, zoals ik deze grote lazuurstenen van mijn halsketting nooit zal vergeten,
Moge ik de herinnering aan deze dag nooit vergeten!

Laat alle grote goden naar dit offerfeest komen.
Maar laat niet toe dat Ellil naar dit offerfeest komt,
Want hij heeft de onbezonnen vloed veroorzaakt.
En mijn mensen zijn tot vernietiging verdoemd.!"


Onmiddellijk komt Belet Ili aanrennen op de geur van het offer, en noemt het een feest. Voor de goden was het een feest, maar was dat ook zo voor 'haar mensen'?

Vervolgens beginnen de goden elkaar dus een beetje de zwarte piet toe te spelen wiens schuld dit nou was, maar in werkelijkheid zijn ze helemaal verslaafd aan de offers die de mensen brengen, en is het een beetje genant om met je ene hand de mensheid te willen vernietigen maar met de andere de offers aan te pakken die meteen alweer door de overlevenden worden gebracht.
Belet Ili (kennelijk Ishtar) doet hier dus vrolijk aan mee door meteen al de schuld bij Ellil te leggen - terwijl ze eerder toegaf dat ze zelf ook in de godenraad meebesloot tot vernietiging.

Dit is mijn interpretatie van deze episode. Ik vertrouw de goden geen centimeter meer dan mijn neus lang is. :lach2:

Hier is wat de bijbel ervan zegt:

Genesis 6
5 De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. 6 Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. 7 Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt. 8 Alleen Noach vond bij de HEER genade.

Genesis 8

20 Noach bouwde een altaar voor de HEER; daarop bracht hij brandoffers van al het reine vee en alle reine vogels. 21 De geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.


De bijbelse god moet in zijn eentje doen wat in het gilgamesh-verhaal alle goden samen doen. De beslissing tot vernietiging, het redden van 1 uitzondering met 'zijn vrouw', het meteen overstag gaan door de geur van het offer, en het offer laten gaan voor de boosheid. Want de bijbelse god vindt de mens nog altijd wel een slecht wezen, maar die offers, het is opium voor de goden.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 01 mei , 2006 21:30

Eerst kwam Belet Ili eraan.
Zij hieft de grote vliegen op die Anum voor haar gemaakt had bij hun verloving.
'O goden, zoals ik deze grote lazuurstenen van mijn halsketting nooit zal vergeten,
Moge ik de herinnering aan deze dag nooit vergeten!

Prachtige links van Schaffhausen! Dank Els.
En je 1e quote geeft mij rillingen ... die kreet van de barende vrouw, plus de zoete stem van Belet Ili (heb wel eens gelezen dat het de immer zoetgevooisde stem was die bij de Zondvloed het schril uitschreeuwde ... vermoedelijk wat de quote betreft).

Ook de bovenstaande vernoeming van de lazuurstenen halsketting uit dat Gilgamesh-epos kende ik niet zo woordelijk, wat in vele overleveringen de Lapis Lazuli voor de hals-chakra betreft. Ook op Java schenkt met deze edelsteen aan de Godin der Zuidzee, en het is bekend in een dramatische overlevering, dat zíj (!!!) haar halsketting afdeed en aan het hemelfirmament legde. Als Verbond met de Heer in de elementen van Water en Vuur/Licht (als de regenboog verschijnt dus).

Nog steeds geldt "water" als een "vrouwelijk" vloeiend element over het algemeen, wat verdampt naar de hemel stijgt. Oude rituelen verhalen over oa. de Apsara, Bidadari, en andere engelachtige wezens die via de dampende rook van offeringen (van wierook) afdaalden naar aardse sferen, om te fungeren als boodschappers voor de mens tussen de Onder- en Bovenwereld. De Hindoese Brahmanen voerden dezelfde rituelen uit ...

Waarom zou Noach ánders doen, mits hij de geslachten "verandert" en nu God "aanwijst" om de Regenboog te doen verschijnen (Gen. 9 - 16). En over rituelen ...
Wie niets vreest, kan gemakkelijk een booswicht worden ...
maar wie te veel vreest, wordt zéker een slaaf ...
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » wo 03 mei , 2006 12:13

Roy schreef:Ook de bovenstaande vernoeming van de lazuurstenen halsketting uit dat Gilgamesh-epos kende ik niet zo woordelijk, wat in vele overleveringen de Lapis Lazuli voor de hals-chakra betreft.


Oja, daar ging mijn reactie in eerste instantie over, maar omdat het zo wijdlopig werd, heb ik dat per ongeluk weer gewist. :bloos:

Mijn vertaling geeft dus 'vliegen' ipv juwelen, en in de voetnoot staat dat er veel vliegen in de vorm van juwelen bestonden, onder andere lapis lazuli. Ik ga er dus maar vanuit dat de oorspronkelijke tekst het heeft over vliegen. De vertaling 'juwelen' is dus niet verkeerd, maar het lijkt mij wel een belangrijke aanvulling omdat een paar regels eerder de goden met 'vliegen' werden vergeleken.

Ook op Java schenkt men deze edelsteen aan de Godin der Zuidzee, en het is bekend in een dramatische overlevering, dat zíj (!!!) haar halsketting afdeed en aan het hemelfirmament legde. Als Verbond met de Heer in de elementen van Water en Vuur/Licht (als de regenboog verschijnt dus).


Inderdaad wordt deze passage uit het Gilgamesh-epos nogal eens genoemd als voorbeeld van de 'regenboog van Ishtar'. Maar tot nu toe weet ik niet waar dit vandaan komt. Misschien bestaat er wel een duidelijkere tekst.
Bedankt voor die overlevering van de Godin van de Zuidzee, dat is wel een duidelijke 'schakel' in de keten van associaties en overleveringen. Ik vraag me of het motief van de 'gordel' in de mythologie ook niet soms naar een regenboog zou kunnen verwijzen.

Waarom zou Noach ánders doen, mits hij de geslachten "verandert" en nu God "aanwijst" om de Regenboog te doen verschijnen (Gen. 9 - 16).


Het is duidelijk hetzelfde verhaal, met dezelfde motieven, maar nu aangepast aan het monotheisme, en met een eigen moraal. Lijkt me eigenlijk interessant om dit bijbelverhaal eens te 'deconstrueren', op zoek naar de herkomst ervan.

De Maya-godin Ixchel is trouwens ook een regenbooggodin... en ze wordt geassocieerd met 'de grote vloed'... Ixchel betekent letterlijk 'vrouw regenboog'. Ze was ook van betekenis als watergodin en maangodin. Ik vind op m'n eigen website dat zij een wolkbreuk veroorzaakte door een kruik leeg te schenken. Ik ga zo eens een paar boeken over de Maya's doorspitten, kijken of ik hier meer info over vind. Wat je op het web vind, heeft maar zelden een bronvermelding, dus ik ga even kijken of ik wat bronnen kan vinden.

En passant hoop ik ook een paar bronnen te vinden die Ishtar met de regenboog verbinden, zodat ik er bij Ishtar een paar citaten bij kan geven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » wo 03 mei , 2006 17:54

Mijn vertaling geeft dus 'vliegen' ipv juwelen, en in de voetnoot staat dat er veel vliegen in de vorm van juwelen bestonden, onder andere lapis lazuli. Ik ga er dus maar vanuit dat de oorspronkelijke tekst het heeft over vliegen. De vertaling 'juwelen' is dus niet verkeerd, maar het lijkt mij wel een belangrijke aanvulling omdat een paar regels eerder de goden met 'vliegen' werden vergeleken.

Nóg symbolischer kan het niet Els.
Een oud-West-Javaanse overlevering (vernoemd in de Kronieken van de Kratons/Paleizen) luidt, dat het vóórbestaan van de Zuidzee Godin ene "Cemara Tunggal" heette, een beelschone Prinses was die weigerde te huwen, daar zij een leven verkoos als kluizenares op de Gunung Kombang.

Dat was een bestaande berg, waar de zielen in de vorm van vliegen/bijen zich manifesteerden. Zij verbleef hier (in verschillende vormen) totdat zij zou "verzanden/verdorren" in de Zandwoestijn, en dan Heerseres zou verworden over Geesten, Demonen en Creaturen uit de Onderwereld (NB: zij heet hier nog niet Ratu Kidul of Zuidzee Godin!).

Nu is de Cemara/Tjemara zowel een bepaalde boom die als nogal mysterieus wordt omschreven (deze begint nl. te suizen, of een zacht ruisend geluid te maken, vlak vóórdat er een orkaanachtige storm opsteekt, en alles doodstil is geworden, incluis het getjirp van de vogels en de krekels, je kent vast wel de "stilte voor de storm", en heb dat op Papua Nw Guinea idd vaker meegemaakt), als de waaier om vliegen mee te verjagen, door oa. Boeddha als sacraal attribuut gebruikt.

Met een beetje "zoek en vind" vallen sommige zaken samen en kunnen kleine puzzeltjes iets duidelijker maken,... het bijft een bijzonder interessant onderwerp... groet Roy, en benieuwd naar Maya-godin Ixchel en de Ishtar ivm. de Regenboog
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » do 04 mei , 2006 8:05


Waar gaan wij naar toe ???
Lees artikel over een beschuldiging op Java, Indonesië, hoe een vrouw aangewezen werd als prostituée, enkel omdat ze wat make-up spulletjes in haar tasje had ...

Plaats deze hier, omdat make-up apulletjes (zoals kam, borstel, spiegel (heel symbolische attributen van de zeemeermin!), maar ook poeder, lipstick, mascara ea. speciaal op een vlotje worden geplaatst en aan de Indische Oceaan worden toevertrouwd. In een ceremoniëel ritueel, gewijd a/d Zuidzee Godin van Java.

Ook een bijzondere hofdans wordt nog steeds één keer per jaar opgevoerd in de Paleizen (Kratons) waar de Zuidzee Godin wordt genood zich te manifesteren, en zal "meedansen" als 10e schim in dit dansfestijn. De danseressen zijn op zeer speciale manier opgemaakt, bijna hoerig, en wie weet, zal het niet lang meer duren, of dit cultureel erfgoed uit lang vervlogen tijden zal eveneens geschaard worden onder het mom van "uitdagen/verleiding" en andere zaken die plaats vonden voor speciale gewijde rituelen aan de Godin met een duizendvoudige naam in de droge woestijnen van het Midden-Oosten, oa. bij bepaalde bosjes, bomen en andere natuurlijke bronnen.

In het kader van de "geschiedenis herhaalt zich" doen de Islam en zijn volgelingen wel heel intens mee aan deze merkwaardige gedachte, niet? Ik mag wel uit gaan kijken met de uitbeelding over dit aspect in mijn schilderijen :p

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » za 06 mei , 2006 7:25

De linken over de Javaanse "hemeldans der nymfen" >>>



RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » zo 07 mei , 2006 21:37

Bedankt voor die artikelen Roy, je vindt hier niet veel informatie over, dus ik ben erg blij met deze links. :lach2:
Ik heb nog wat vragen.

Onderzoeken hebben "aangetoond" dat het in wezen een inlossing is van een gedane belofte (Kaoel) en gemanifesteerd wordt in een sacraal huwelijksfeest.


Wat voor belofte gaat het over? Een soort schuld, of is het juist een soort 'verbond' dat een magisch gevolg heeft?

De 'heilige huwelijken' uit de vroegere rituelen hebben een soort 'magische functie' voor de vruchtbaarheid. Het huwelijk wordt natuurlijk ingezegend door de seksuele daad, en die wordt magisch in de natuur nagebootst en versterkt. Een vruchtbare oogst dus, dat jaar, en veel kindertjes.

Demeters heilige huwelijk met Iasion, tijdens het bruiloftsfeest van haar dochter Harmonia, vond plaats in een voor op het geploegde land. Duidelijk kan je het niet maken. De bijbelse Isaac 'sportte' buiten met Rebecca. Precies in de volgende passage zaait Isaac het land in, en volgt er een voorspoedige oogst.
In Soemerie maakte Enki het land vruchtbaar door het met zijn geslachtsdeel om te ploegen. Dat wordt geen heilig huwelijk genoemd, maar de achterliggende gedachte is natuurlijk dezelfde seksuele magie.

Het is zeker een slechte zaak als deze tradities worden bedreigd en verboden. Of je er nou in gelooft of niet, het zijn tradities waarin bepaalde ideeen eeuwen lang zijn vastgelegd en doorgegeven. Als je dit verbiedt, verdwijnt deze keten, en gaan die ideeen voor goed verloren. Het is een belangrijke macht om je 'tegenstanders' voorgoed te breken: gewoon hun cultuur, hun herinneringen en hun geschiedenis wegvagen.

Toevallig las ik ook juist dat dit in de koran 'het vernietigen van de leugen' wordt genoemd. Abraham hield zich eerder al bezig met het vernietigen van 'idolen'. Later vond Mohammed beelden in het heiligdom van de kaaba. Hij verwoestte deze, terwijl hij hierbij het koranvers 17:91 citeerde: 'De waarheid is gekomen en de leugen is verdwenen. Zeker de leugen zal altijd moeten verdwijnen'.

Dat is een heel sterk wapen, want je wist niet alleen de geschiedenis uit, maar ook de band die mensen met elkaar hebben. Als mensen zich willen verzetten, moeten ze weer een nieuwe groepsband opbouwen, en dat gaat niet makkelijk, zeker niet als er voortdurend van alles wordt verboden.

Tradities verdwijnen natuurlijk ook vanzelf omdat de tijden veranderen, maar dat is iets anders dan moedwillig iemands geschiedenis en gebruiken afnemen en daarvoor een andere ideologie in de plaats opdringen.

Ik las net het verhaal van de vrouw die wegens prostitutie werd opgepakt, en ik vind het schokkend, omdat dit natuurlijk een sterke impact heeft op een hele cultuur. Vrouwen die make up gebruiken, weten nu voortaan dat ze zullen worden gestigmatiseerd, en dat de kortzichtige mensen die plezier hebben in mensen voor schut te zetten worden gesteund door justitie en de politie. Dat is een treurige ontwikkeling.

Ik gebruik zelf helemaal geen make up, maar ik weet hoe kwalijk en vervelend het is als vrouwen tot hoer worden verklaard omdat ze zich een deel van hun tijd met uiterlijke dingen bezig houden. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat kinderlijk geroddel en gelaster tot wet word verheven.

Die make up en kleding van de danseressen is trouwens geen kattepis. Dat is ook nog een hele traditie, je smeert het er niet zomaar even op. Schiet me Cleopatra te binnen, zij had een heleboel opleidingen gedaan zoals wiskunde, filosofie, verschillende talen en.... make up-leer. Daar had ze ook een hele uitgebreide kennis over. Misschien zouden wij het nu schoonheidsspecialiste noemen, maar dan mis je toch het symbolische gedeelte van het make up gebruik.

In het kader van de "geschiedenis herhaalt zich" doen de Islam en zijn volgelingen wel heel intens mee aan deze merkwaardige gedachte, niet? Ik mag wel uit gaan kijken met de uitbeelding over dit aspect in mijn schilderijen :p


Nou, ik weet eigenlijk niet hoe serieus je het moet nemen, maar ik vind wel dat we tegengas moeten geven, en dat we het recht opeisen ons lichaam te behandelen zoals we dat zelf willen. Wie 'mooi' wil zijn moet dat kunnen zonder te worden gestigmatiseerd of erger.

Ik zit ook nog dat stuk over de 'hieros gamos' te lezen, ook heel interessant. :lach2:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 08 mei , 2006 19:59

dat het in wezen een inlossing is van een gedane belofte (Kaoel) en gemanifesteerd wordt in een sacraal huwelijksfeest.

Bijzonder dat je dit vraagt Els. Ben zelf nl. ook over deze zinssnede gevallen die dus letterlijk is overgenomen uit de berichten (afkomstig van de Kraton/Paleis-kronieken).

Het is idd een "verbond", echter nu niet bedacht vanuit de Sultan/Koning en zijn gevolg, maar vanuit de Godin zélf, volgens de overlevering! Klinkt beetje lyrisch, doch eind 16e eeuw (ergens rond 1585 AD) heeft de stichter van het Midden-Javaanse koninkrijk een ontmoeting beleefd met de Javaanse Godin, waarin hij verliefd wordt, en zich met haar terug trekt in het onderzees Paleis.

Verhaald wordt dat ook zij zich verliest in de charismatische Javaanse stichter, doch beide zijn zich bewust dat zij van 2 verschillende werelden zijn. Zij, de Javaanse Vorstin, belooft dan, dat zij, na allerlei leringen aan de Javaanse stichter, hem zal helpen in allerlei zaken, waarbij hij enkel deze KAOEL dan moet inlossen (ofwel het ritueel moet uitvoeren ter ere van de Javagodin, en we mogen zelf bedenken dat dit ritueel bedacht is door de mens zelf natuurlijk).

Nu wil het dat dergelijke ceremoniële riten in een "Hieros Gamos" werden uitgevoerd, waarbij de dienstdoende Hogepriesteres de Godin aanriep, en deze de Priesterkoning huwde (meestal een adolescent, charismatisch, goed gebouwd etc.). De Hogepriesteres leidde de knaap naar het huwelijksbed en zij nam de "gedaante van de Godin" aan, om hem in te wijden in de sexuele daad, waarna hij vermoord, onthoofd, geofferd ed. werd (meestal was dit een jaarlijks evenement).

Ook de Kali riten moeten een soortgelijk ritueel gekend hebben, en het is dus opmerkelijk dat op Java dit "verbond" nog uitgevoerd wordt, hoewel niet uitgelegd in deze bewoording.

In Soemerie maakte Enki het land vruchtbaar door het met zijn geslachtsdeel om te ploegen. Dat wordt geen heilig huwelijk genoemd, maar de achterliggende gedachte is natuurlijk dezelfde seksuele magie.

Idd géén "Heilig Huwelijk", doch vermoed dat de grondslag van de Hieros Gamos hierin verhuld ligt. In het verhaal van Sita & Rama (reeds elders aangekaart!) is Sita de vore (de letterlijke betekenis!), die het land omploegt. Grappig dat een man dit moest doen, en dus de aarde opensplijtte, door Enki hier met zijn geslachtsdeel. Rama zou hierdoor dan idd een latere toevoeging zijn ... door het beroemde Ramayana epos.

De make-up en haarstijl van de Bedhaya-danseressen is geheel (!!!) gedaan vanuit allerlei symbolieken, elke streek make-up, elke lok, elk sieraad, elke vorm van sarong-vouwen etc. heeft een aparte betekenis, die gelukkig bewaard is in allerlei berichten. En je weet, dat door die make-up spulletjes ik begonnen ben met studie en onderzoek over dit aspect, ... groet Roy

PS-tje: ... al lijken allerlei mythen door elkaar heen te lopen, ik vermoed dat elk volk bepaalde onderwerpen van andere volkeren overneemt en verweeft met eigen elementen. Hetgeen ik zelf gelinkt heb met de Javagodin is ontstaan door studie en onderzoek, waarvan referenties bestaan en bij bv. lezingen en berichten vernoemd worden.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » di 27 jun , 2006 8:52

Grappig dat dit mythische aspect opnieuw "leven" is ingeblazen vanwege de hele commotie rond de Javaanse vulkaan Merapi, en onlangs getroffen door de aardbevingen, waarvan het episch centrum in de Indische Oceaan lag. Met gevolg dat de naam van de Zuidzee Godin opnieuw op ieders lippen der Javanen ligt ...



groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron