Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

boedha's v.d. 4 windrichtingen.

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

boedha's v.d. 4 windrichtingen.

Berichtdoor tara » do 22 sep , 2005 21:27

Wie weet er wat over de boedha's van de 4 windrichtingen.
Dus noord, oost, zuid ,west of noord-oost en oost-zuid of zuid-west of west-noord .
of weet iemand misschien en andere site of boek waar dit in staat.

ik hoop gauw wat te horen.

tara[color=indigo][/color]
tara
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do 22 sep , 2005 21:05

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 16:19

Hai Tara, ik heb er niet echt verstand van, maar ik heb wel wat gevonden, wat ik even voor je kan oplepelen. Op de volgende website kwam ik iets tegen over Dhyani Buddha's:



Bovenaan in de boeddhistische hierarchie staat de Adi Boeddha, oftewel de oerboeddha ( Paramarthata) deze staat voor de vorm van de hoogste intelligentie en de hoogste zuiverheid, de absolute vorm.

De Adi boeddha heeft door meditatie de vijf dhyani boeddha's geschapen, deze regeren de vijf windrichtingen, die weer assiocieeren met de vijf kleuren, de vijf elementen, de vijf heilige lettergrepen, de vijf mudra' en de vijf jaargetijden.


In een naslagwerkje vond ik het volgende over deze Dhyani Buddha's:

In de boeddhistische traditie van de Mahayana werd Gautama Buddha voorafgegaan door andere boeddha's. Dit waren onder andere de vijf Dhyani Boeddha's. (Dhyani = meditatie). Het waren achtereenvolgens:

:arrow: de witte Vairocana [zie Dainichi], die een draak berijdt en vooral populair is onder de Shingon-sekte in Japan

:arrow: de gele Ratnasambhava, die een paard berijdt

:arrow: de rode Amitabha, die vooral wordt vereerd in Japan ([zie Amida Buddha, Japans boeddhisme], en die woont in het Zuivere Land of Sukhavati (zie Zuiver Land)

:arrow: de groene Amoghasiddhi, die een bliksemstraal draagt en vliegt op een adelaar.

:arrow: en de blauwe Aksobhya, die eveneens een bliksem draagt en een olifant berijdt.

Mij zegt het niet veel, maar misschien kun je via deze namen wat verder komen met zoeken?

Groet, en succes,
Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron