Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

KALI-aanvulling

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

KALI-aanvulling

Berichtdoor RoyJava » zo 30 okt , 2005 8:26

Afbeelding
Kali kent 8 bekende vormen, doch de Mahakalasamhita, terug te leiden tot niet-Arische en Vedische bronnen, vernoemt 9 namen:

Dakshina - Smashãna - Bhadra - Guhya - Kãla - Kãmakalã - Dhana - Siddhi - Candikã

De "Zwarte, naar het Zuiden gerichte" Dakshinakãli wordt nog altijd afgebeeld als de staande vrouwelijkheid op de liggende gestalte van Shiwa. Het is het beeld van de LINGA-YONI, die NÍÉT, zoals algemeen wordt aangenomen, de uitbeelding is van de penetratie van de Linga in de Yoni !
Er is "wetenschappelijk" reeds aangetoond, dat dit de abstracte geometrische vorm is van de "phallus in erectie op de yoni geplaatst", en oprijst úít de yoni, de baarmoeder; hij dringt er dus niet binnen !
Als Shiwa één is met Sakti, is hij in staat zijn vermogens als Heer en Meester uit te oefenen, anders is de Godheid NIET in staat zich te verroeren ...

Groepen jagers en verzamelaars uit het laatste stadium van het jong-paleolithicum bouwden concentrische driehoekige heiligdommen, die gewijd en ter ere van het vrouwelijke beginsel SAKTI waren. Een nog bestaand monument bevindt zich in het Kaimurgebied, Centraal India, en is bekend als het "heiligdom van KALIKA MAI/MOEDER KALI". India is een der landen, waar de Godin tot op heden nog algemeen vereerd wordt, in een traditie die teruggaat tot de beroemde Harrapan-cultuur ...

Van Kashmir langs de Vindhya-keten tot Zuid-India is het "vrouwelijk beginsel Sakti" in gesymboliseerde monumenten, daterend van ong. 9000 tot 2000 BC., aangetroffen. Vooral in Tantra's wordt dit symbool gebruikt. De Tantra leidt het lichaam naar het psycho-cosmische drama, waarin het lichaam de schakel is tussen de aardse wereld/werkelijkheid en de Cosmos. De Nirvãna Tantra leert dat het "linkse, vrouwelijke" zegeviert over het "rechtse, mannelijke", de DAKSHINA-KÃLI ...

De patriarchale berichten, vermoedelijk verward door de "matriarchale wijsheden", plaatsten de geduchte Kali bij Ambika, een schrikwekkende vorm van Durga. Uit haar gefronste voorhoofd treedt de Zwarte Kali tevoorschijn, gewapend met een zwaard en lasso, en met opengesperde mond met neerhangende vuurrode tong. Gekleed in een tijgervel, getooid met een ketting van schedels en zwaaiende met allerlei rituele attributen vervulde Kali hemelen en hellen met luid woedend gebrul ...
De rol die de patriarch liever toekende aan Rudra/Bruller, de voorloper van Shiwa in de Veda's. En o wéé, als de Zwarte Kali zich wendt tot het Zuiden ... waar bloed zal vloeien en slachtoffers "geëist" worden.

Zie >>>




Afbeelding
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Poem Willy - K A L I

Berichtdoor RoyJava » zo 30 okt , 2005 9:19

Uiteraard de schitterende poem van Sampras/Willy >>>

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=55
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » vr 04 nov , 2005 22:18

Er is "wetenschappelijk" reeds aangetoond, dat dit de abstracte geometrische vorm is van de "phallus in erectie op de yoni geplaatst", en oprijst úít de yoni, de baarmoeder; hij dringt er dus niet binnen !


Even wat empirische wetenschap bedrijven.

Afbeelding

Khmer, 12e eeuw.

Afbeelding
(Sahasralinga ?)

Afbeelding

Afbeelding
(Ishwar linga?)

Afbeelding

Shiva, Parvati en Ganesha. Kauwgomplaatje vol symbolische figuren. Een 'om' op de lingam, waar ik sindsdien steeds aan moet denken als ik iemand 'amen' hoor zeggen. Shiva met zijn drietand en zo.

Ik zit er zo geleerd mogelijk naar te kijken, en vind dat de lingam staat in een bakje, de yoni.

Mooie dingen vind ik het wel. Ik begrijp dat de doorsnee Indiase burger nogal beledigd is als je zegt wat het symboliseert.

Het lijkt me een mooi boek, ik zal van de week eens langs Atheneum en Scheltema lopen, kijken of ze het hebben.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » vr 04 nov , 2005 23:17

Een 'om' op de lingam, waar ik sindsdien steeds aan moet denken als ik iemand 'amen' hoor zeggen.


Vermoed dat het héél nauw met elkaar verbonden is, en het vreemde eraan is de plaatsing. In het Oosten begint men ermee (OM/AUM), wat vaak als een gemurmel vanuit de onderbuik klinkt, waarmee een enorme trilling teweeg wordt gebracht), het Westen eindigt een gebed met "Amen" ...

Mooie foto's Els, ... en wil nu eigenlijk op fluistertoon verder gaan ...

De "laatste" vorm van dit symbool betreft nl. het laatste ritueel dat de Moslim doet in Mekka (en zich dan "Hadji" mag noemen). Vanuit de heilige grot lopen de gelovigen via een pad naar een soort kuil. In het midden staat een paal, wat de duivel voorstelt. Onderweg hiernaar toe verzamelen de gelovigen 7 x 7 steentjes (49 in totaal dus) en er wordt van hen verwacht dat zij de "paal annex duivel" bekogelen met die steentjes (de duivel doden dus ahw.). Velen zijn echter zó verhit geworden, dat grote stenen, cola flessen, schoenen ed. met een fanatieke kracht de kuil worden ingesmeten, die niet echt heel groot is. Met gevolg dat er áltijd gewonden (en soms een dode) vallen, doordat mensen over de kuil heen gooien en degenen raken a/d overkant ... (zou graag een foto willen plaatsen, maar denk dat het beter is dat te laten ...)

Al met al lijkt dit op een exacte kopie van de Lingga in de Yoni. Vele mythen zijn erom heen gecreërd, doch vermoed dat het geen goede tijd is dergelijke verhalen naar buiten te dragen ...

Groet Roy en prettig weekend
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » za 05 nov , 2005 9:34

Vermoed dat het héél nauw met elkaar verbonden is, en het vreemde eraan is de plaatsing. In het Oosten begint men ermee (OM/AUM), wat vaak als een gemurmel vanuit de onderbuik klinkt, waarmee een enorme trilling teweeg wordt gebracht), het Westen eindigt een gebed met "Amen" ...


Het is inderdaad merkwaardig, zo'n verschuiving. De 'Om' wordt geassocieerd met de schepping. Ik denk ook vaak aan de omega, die naar mijn smaak wel wat lijkt op een gekantelde 'om'. De omega wordt natuurlijk gezien als 'het laatste', bijvoorbeeld in de uitspraak van Jezus, 'Ik ben de alfa en de omega'. Het hoort niet zo zeer bij een gebed, maar het boeit mij vanwege de vorm van de letter. Het is ook de laatste letter van het alfabet.
Ik weet wel dat in het begin de stand van de letters, de lettervolgorde en zelfs de leesrichting niet vast lag, iedereen deed het anders. Misschien een verklaring?

De "laatste" vorm van dit symbool betreft nl. het laatste ritueel dat de Moslim doet in Mekka (en zich dan "Hadji" mag noemen).


De rituelen rond de kaaba doen inderdaad onmiddellijk denken aan rituelen van andere godsdiensten.
Ik heb nog wel een plaatje van de betreffende 'steen' ook, ik moet zeggen dat het mij meer doet denken aan een 'yoni' dan aan een 'lingam'.
Hij was in de beginfase van de islam stukgeslagen, maar vervolgens zijn de stukken weer gerepareerd. Daar wordt in de islam wel een verklaring voor gegeven, maar volgens mij is het ook heel goed mogelijk dat hij is stuk geslagen omdat het een 'heidens' symbool was, dat vervolgens is geislamiseerd.

Afbeelding

De steen wordt als ik het wel heb 'hajar' genoemd. Hajar betekent steen. Zij was natuurlijk de moeder van een kind van Abraham (Ishmael), die geldt als stamvader van de Arabieren. Ook bestaat er in de islam een legende dat in het heilige der heiligen van de kaaba een kind is geboren, namelijk Ali. Volgens mij allemaal aanwijzingen dat de steen en kaaba seksuele symboliek herbergen.

De bedevaartsgangers raken de steen aan, of geven er een kus op. Ook dat gebruik vind je in andere godsdiensten. De katholieken in het Vaticaan geven bijvoorbeeld nog een kus op de zwarte Petrus; daarvoor deden ze dit bij de zwarte Jupiter of Cybele. Ik dacht dat zo'n ritueel in India ook bestond, maar daar weet ik niet voldoende van.

In het midden staat een paal, wat de duivel voorstelt. Onderweg hiernaar toe verzamelen de gelovigen 7 x 7 steentjes (49 in totaal dus) en er wordt van hen verwacht dat zij de "paal annex duivel" bekogelen met die steentjes (de duivel doden dus ahw.).


Opmerkelijk. In vele bedevaarten is het gebruik stenen op een hoop te gooien, vaak bij een paal. In Griekenland vormde men steenhopen bij de hermen, de paaltjes die Hermes voorstelden. Hermes is zoals je weet fallus en boodschappergod, en ook werd hij met de planeet Mercurius geïdentificeerd (wat weliswaar een buitenlandse invloed was). De Semitische volken aan de overkant van de Middellandse Zee deden hetzelfde met de 'asherim', eveneens fallische paaltjes.

Onderweg naar Santiago de Compostella kom je ook zo'n steenhoop tegen.

Ik heb ook wel eens in een oud boek een tekening gezien van een boeddha-paaltje, waarbij de passanten eveneens een steenhoop hadden gevormd. Ik kan van dit gebruik niet veel terugvinden, maar het bevestigt mijn idee dat de boeddha een en ander met Hermes gemeenschappelijk heeft. (De planeet Mercurius heet ook boedha, weliswaar gespeld met 1 d, en ik heb de verzekering gekregen dat dit niets met de boeddha te maken heeft, maar ja, al die 'toevallige overeenkomsten' he, zoals een moeder die Maya heet etc.)

Dit boeddha-paaltje leek een beetje op onderstaande lingam:

Afbeelding

Afijn, voldoende paaltjes om mij ervan te overtuigen dat dit gebruik in Mekka een islamisering is van een oud ritueel, waarbij de oude fallische boodschappergod nu de duivel is geworden.

(zou graag een foto willen plaatsen, maar denk dat het beter is dat te laten ...)


O... is dat zo? Volgens mij valt dat wel mee, hoor. :knipoog:

Al met al lijkt dit op een exacte kopie van de Lingga in de Yoni.


Worden naar de linga ook steentjes gegooid?

Er zijn trouwens ook frappante overeenkomsten met de Eleusinische mysteriën. Daarvan wordt door de christelijke schrijver Epiphanius uit de vierde eeuw een Aziatische variant genoemd, dat bij de Arabieren bekend was. Hierin zou een zwarte steen worden vereerd, die de Arabieren 'chaabou' zouden noemen. Er is in het verslag wat verwarring over wat deze steen kan betekenen, want het zou een Grieks woord zijn voor 'maagd', maar ook doet het natuurlijk denken aan 'kaaba'.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » za 05 nov , 2005 13:51

Nee Els,... de linga/linggam wordt niet bekogeld, maar eerder vereerd!
Niet een vreemde reactie, enkel respect voor goed, én kwaad (of de demonische wereld dan). Het Indiase Hindoeïsme van vandaag zal de invloed van moderne tijden beslist reeds verwerkt hebben, doch op Bali heeft dit zelfde Hindoeïsme zich ontwikkeld in een behoorlijk "vredige" sfeer vanuit de oudheid naar het 2e millennium.

Daar gelden de rituelen, ceremonieën etc. zowel de Boven- als de Onderwereld. Dat het tourisme de overhand nam in oa. Kuta, waar drank, drugs en sex de boventoon voeren en daarmee een soort Sodom en Gomorra verwerd, lijkt eenzelfde ergernis op te wekken als ooit in de Siddim vallei bij de Dode Zee gebeurde.

Voor gemak je foto Hajar al-Aswad/Black stone meegenomen, en de steniging ook geplaatst >>>



(De planeet Mercurius heet ook boedha, weliswaar gespeld met 1 d, en ik heb de verzekering gekregen dat dit niets met de boeddha te maken heeft, maar ja, al die 'toevallige overeenkomsten' he, zoals een moeder die Maya heet etc.)


Best vreemd, dat je budha/boedha niet zo direct terug vindt in de Boeddha-vertellingen. Vooral Mevr. H.P. Blavatsky berichtte er veel over in haar Geheime Leer...



Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » za 05 nov , 2005 13:59

Nee Els,... de linga/linggam wordt niet bekogeld, maar eerder vereerd!


Misschien zei ik het wat cru, maar het gooien van stenen bij de paal is geen disrespect, eerder een vorm van verering. De steenhoop heeft dezelfde betekenis als de stenen paal zelf. Het is de god zelf eigenlijk.

Het is wel jammer dat ik geen info op het internet kan vinden over dit boeddha-paaltje met steenhoop. Ik las het in een oud antropologieboek.

Afijn, jij ook een prettig weekend he. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » zo 06 nov , 2005 9:03

Afbeelding

Aha, 'cuses daarvoor. Snapte het ergens wel Els,... doch de voorstellingen van allerlei rituelen van bloed, stenen (vaak als spermozoïden gezien), de kleuren rood en wit, de vrouwelijke en mannelijke symbolieken etc. etc. lijken vaak een humoristische toespeling op alles wat met de man-vrouw en vrouw-man te maken heeft. Dat de man-man en vrouw-vrouw daarbij hoort, was natuurlijk óóit inclusief, vandaag dus exclusief :p

Zelfs de hersengedeeltes worden zo benaderd, en thans met de cortex en andere delen bijna letterlijk "bewezen" van deze karakters,... :knipoog:

Heb wat meer geplaatst over die merkwaardige mysterieuze Zwarte Steen (ook andere Zwarte Stenen zijn beroemd) en speculatief of niet ... over een kleine honderd jaar zal de Euromast als de Phallus van R'dam eveneens een speculatieve opmerking zijn... doei, groet Roy

Over die Boeddha steen/paal is idd niets te vinden :cry:

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Astemonzon » zo 02 dec , 2007 15:35

Amen is afgeleid van het Oud-Egyptische woord A-em .
Met dezelfde functie en betekenis in gebruik .
Astemonzon
 
Berichten: 42
Geregistreerd: di 20 nov , 2007 21:15
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Shayenne » zo 02 dec , 2007 16:25

De kaaba steen lijkt op een vulva of yoni. Grappig. 't Idee dat de gelovigen die kussen.
Maar als we de huidige hype der doemmythes mogen geloven die nu steeds meer en meer opgeld doen is Kali afkomstig van de bewoners van de aanstormende planeet X of Nibiru waar de Annunaki (de scheppers der huidige mensheid) likkebaardend zitten te wachten tot ze langs komen crossen in het jaar 2012!
Met andere woorden Kali en consorten zijn valse goden, uit op ons letterlijk bloed en voorbijgaand aan de werkelijke religieuze verering van de "Divine Mother" die niet af te beelden en niet in ons menselijk kader van huidige kennis is in te voegen. Dus o.a. geen "Zij" in die vrouwelijke betekenis.

Shayenne.
ps. 't maar een brainwave hoor.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron