Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

DEWI ULUN DANU - BALI

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

DEWI ULUN DANU - BALI

Berichtdoor RoyJava » do 10 nov , 2005 20:25

Aanvulling op >>>

Zij is de Beschermvrouwe van álle waterbronnen, incluis de bewerking van het water, zoals de irrigatie wat op Bali de grootste bron van leven is (de beroemde rijst sawa's).

Zij geniet een diep respect van elke Balinees, en wordt beschouwd als een pre-Hindoeïstisch vruchtbaarheids-aspect, reeds bekend bij de oorspronkelijke Balinezen die bij het Batu Meer wonen (het Hindoeïsme is rond het jaar 1000 ná Chr. vanaf Java naar Bali geraakt, hoofdzakelijk via het Javaanse Majapahit Koninkrijk).

Hoelang geleden de Godin van Waterbronnen vereerd werd, is niet bekend. De overleveringen gelden dezelfde tijd dat de Uluwatu Tempel enige betekenis verkreeg; een schitterend klein tempelcomplex, dat geheel in het Zuiden van Bali hoog op een rots staat.

Koningen werden naar deze plek vervoerd ná hun dood om met de nodige rituelen geleid te worden naar het Zuiden geleid, vanaf deze Uluwatu Tempel.

De Dewi Ulun Danu Bratan Tempel staat, of drijft, in het Bratan-meer (bij Bedugul), en bij het Batur meer staat de verplaatste tempel hoog in de berg Batur (van Penelokan naar Kintamani), wat een tempelcomplex betreft van 9 tempels, nog steeds in verdere aanbouw, speciaal gewijd aan Dewi Ulun Danu.

Beide tempelcomplexen kunnen bezicht worden door touristen.

Zie >>>
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » vr 25 nov , 2005 13:01

Hai Roy, ik heb Dewi Danu geupdate, en ik heb eronder gezet 'met dank aan Roy Java'. Ik hoop dat je dat goed vindt.

Ik moet nu crosslinks maken naar andere artikelen.
Ik zit nu verder het stuk op je website te lezen, voor verdere info.

Als ik het goed begrijp, betekent Danu nou 'meer'? Het wordt wel in die betekenis gebruikt, maar het kan net zo goed 'water' beteken. :?

Ik ben op zoek naar 'Don'-rivieren. We hadden het er geloof ik al eens over. De Don (een Don of Dan in Schotland, en een in Rusland), de Donau natuurlijk, en de Dnjepr zijn allemaal verwante namen. Het is moeilijk om echte naamsverwantschap te vinden. Maar er zijn wel vrij veel rivieren die waarschijnlijk zijn genoemd naar 'godinnen' of 'riviernimfen', of wat het ook zijn. Identificatie van rivieren of bronnen met iets vrouwelijks was dus niet helemaal vreemd. Bronnen waren ook wel gewijd aan mannelijke goden, ik weet niet precies of het allemaal willekeurig is of dat om verschillende aspecten gaat, of vervangingen.

De Perzische watergodin Anahita zou wel verwant kunnen zijn. Bij Anahita kijkend kwam ik de volgende pasage tegen: De heilige, zevende eeuwse Isodorus van Sevilla noemde in zijn Etymologarium de rivier de Tanais als de oostgrens van Azië. De Tanais is de oude naam voor de Don. Isodorus baseerde zijn encyclopedische standaardwerk op de oude klassieken, de bijbel en teksten van christelijke theologen. De encyclopedie bevatte alle toenmalig bekende kennis over de hele wereld.

Tanais is dus ook een naam voor Anahita.

De Griekse Danae, de moeder van Perseus, heeft een verwante naam, het zou me niets verbazen als Danae verwijst naar Anahita. Ze wordt met water geassocieerd door de manier waarop Perseus is verwekt, namelijk door een gouden regen terwijl ze zat op gesloten in een toren, en doordat ze later met kind en al in een kist de zee in werd gedreven.

Ook de Danaiden hebben natuurlijk waterassociaties.

Interessant is wel de Keltische Danu (Dana), maar ik kan eigenlijk geen verband met water vinden, behalve dan die Schotse rivier de Don.

Het is wel interessant, maar ik kom er niet helemaal uit. Misschien zou ik wat meer legendes over Dewi Danu moeten vinden. Afijn, ik ga door met lezen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 25 nov , 2005 13:10

Zucht. Hele bijdrage weg, iets met debugmode. Stom stom stom, normaal schrijf ik een reactie nooit in het verzendveld, altijd in het kladblok.
In elk geval zei ik o.a. dat ik Dewi Danu heb geupdate, en dat ik erbij heb gezet: met dank aan Roy Java, dus ik hoop dat je dat goed vind. :lach2:

Maar ik ben nog niet klaar, moet cross links maken, en ik ben aanvullende info op je website aan het lezen.

Nog een dingetje zat onder mijn copytoets, een passage die bij Anahita hoort: De heilige, zevende eeuwse Isodorus van Sevilla noemde in zijn Etymologarium de rivier de Tanais als de oostgrens van Azië. De Tanais is de oude naam voor de Don. Isodorus baseerde zijn encyclopedische standaardwerk op de oude klassieken, de bijbel en teksten van christelijke theologen. De encyclopedie bevatte alle toenmalig bekende kennis over de hele wereld.

Tanais is dus een naam voor Anahita. Anahita was een watergodin die verwantschap heeft met Dewi Danu, al is ze vooral bekend sinds haar identificatie met Ishtar, dwz als Venus en oorlogsgodin.

De Griekse Danae, moeder van Perseus, is ook kwa naam en legendes verwant met zowel Anahita als Dewi Danu. Denk aan haar 'conceptie' door een gouden regen, terwijl ze zat opgesloten in een toren. Ook werd ze in zee gedreven met haar kind, samen opgesloten in een kist.

Ik ben je website aan het lezen, en kwam nog een opmerking tegen die mij rechtop deed gaan zitten, mijn antenne zag weer eens opmerkelijke verbanden. Het ging om deze zin: De oudste Balinese religie kent men als de "Agama Tirta" ofwel de "Kennis Van het Heilig Water", een animistisch geloof.

'Tirta' blijkt hier '(heilig'?) water' te betekenen. Nou zit ik hier al mee sinds ik Amphitrite behandelde. 'Trite' moet verwijzen naar het derde element, dat water zou zijn. Natuurlijk is Amphitrite het zeewater. Bekend zijn ook de tritons, waterwezens, en natuurlijk Triton.

Ik zit me nu dus af te vragen hoe toevallig dit is, en ook wat de relatie met 'drie' is.

Nou, ik ga me even verbijten en proberen me te herinneren wat er net allemaal in cyberspace verdween, en dan verder lezen. :o
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » zo 27 nov , 2005 9:04

Hi Els,...

Ben even wezen rondsnuffelen... en de linken liggen voor de hand best wel (hoe kan t ook anders :lach2: )



The most ancient God on Celtic record.Evidence of this most ancient Celtic God is found in the Irish Lebor Gabala,date to about 1000 C.E.. Dana is the mother of the Tuatha De Danann,who later dwindled to the Daoine Sidhe,the Sidhe-folk of Ireland.She was praised as the mother of the Gods, who is beyond all other Gods of this world.


Di. al heel bijzonder, daar de Sidhe dat volkje was, waarvan de mannen nauw contact onderhielden met de Amazonen (zie oa. boek van Josine H.Blok). De Sidhe mannen trokken mijn aandacht vanwege de make-up die zij gebruikten in die tijd (oa. blauw omrande ogen!).

The Recorded mythology and literature of ancient Ireland have, very faithfully, perserved a clear picture of the Tuatha De Danann, and their Goddess Dana. Danu is recorded as being the Mother of the Dananns. Her name is usually associated with the Danube.There is also some speculation that in Proto-Celtic periods, the name Danu had been connected with the River Don, in Russia. Don is the Welsh goddess who is equivalent to the Irish Dana, and it seems likely tat she was an immigrant from Ireland, for the children of Don correspond Closely in character and Functions to the Children of Dana. Don is also connected with the River Don in Scotland.

There is a Possible link between the name Dana/Danu, the name Dione,as goddess name in Greece, and the goddess name, Diana, as known by the Romans.A major theme linked to the goddess of the Celtic Pantheon is the association to a particular body of water, usually a river,but at times a spring, lake, or the ocean.

If we ponder how the sea and horse draw a parallel in the Celts' mind, we may see a connection in the double use of the word mare. It means sea in Latin and Russian, and is the root of the english word marine. At the same time it was used to designate a female horse. Both meanings of mare may have been derived from the same initial INdo-European source word, possibly the Sanskirt mah meaning mighty. This word may also be the foundation of the goddess names: Morrigan and Morgan--the roots gan, gin, and gen meaning birth, as in genesis and begin.


Dit spreekt voor zich ...



Danu is a goddess in Hindu belief. She is said to be the mother of Vritra, and of the Asuras called the Danavas.
(ik heb een lichtelijk vermoeden, dat steeds harder wordt, dat de A-sura's dus een verzonnen gegeven moeten zijn van de Surya's, de Zonaanbidders. De "A-" vorm is nl. ontkennend, met tegengestelde betekenis, best wel heel "gewoon" om die dan zo te benoemen, met toen nog het respect van bestaan. Pas later gaan zij met elkaar in strijd, en komt de verdoemenis, de Abyss, de Slang, met alle gevolgen van dien ... :duivel2: )



Danu (DAH-noo) is most commonly known as the Mother of the Celtic Gods, however her presence is also felt in Hindu mythology. She is the Goddess of rivers, giving her name to dozens of rivers such as the Danube and the Don. Even a mountain on the face of Venus has been named after this great Goddess.

In Irish, the name means “swift flowing.” The root “dan” means “knowledge” in Gaelic. In Welsh “dan-“ means “low ground” or “moist earth.” The name Danu seems cognate with the Sanskrit, “Dana” which means “waters of heaven.” In Hindu, Danu means “unknown.”

In Celtic Mythology, the Goddess Danu was the mother Goddess of the Tuatha Dé Danann (The Tribes of Danu). The Hindu Goddess Danu appears in the Vedic story "The Churning of the Oceans," as the goddess of the primordial waters of creation.

Ancient Irish bards, like the Hindu Brahmins, deem that the river’s edge, the brink of the water, was always that place where éicse, wisdom, spiritual enlightenment knowledge, and illumination was revealed.

Danu is associated in the Rg-veda, the oldest and most important Vedic text, with the formless, primordial waters that existed prior to creation.


Ik ben ooit met onderzoek begonnen, natuurlijk vanwege de link met water, zee, rivieren etc. De Javaanse Godin Der Zuidzee kent op Java verschillende overleveringen die bijna exacte overeenkomsten met de Don/Danu vertonen, uiteraard weer gelinkt met de Balinese Dewi Danu. Dáár is de link eigenlijk al aangetoond, daar de Uluwatu Tempel de plek wordt genoemd, waar de Vorstin uit het Zuiden aan land ging (hoe verzinnen ze het, was mijn eerste gedachte).

Daarbij ken ik iemand die DON heet, en studie doet naar zijn naam en mij dus erop attendeerde. Ook "onze" dame, H.P. Blavatsky, noemde de overeenkomsten in háár tijd ... de linken hier zijn dus allen van Internet...

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » zo 27 nov , 2005 13:01

Ik ga toch nog even proberen waar ik mee bezig was voor ik mijn bijdrage de virtuele wereld inblies.

Danae: de moeder van Perseus. Ze is ook te vergelijken met Anahita, die sinds de Perzen weliswaar is geïdentificeerd met Ishtar, de planeet annex oorlogs- en liefdesgodin, maar ze heeft het kenmerken als godin van water en vloeistoffen behouden. Danae wordt zwanger van een 'gouden regen', wat je zou kunnen zien als een attribuut van Anahita; en ze wordt met Perseus in een kistje de zee in gedreven.

Danaiden: de vrouwen die in de onderwereld een bodemloos vat moeten vullen met water.

Diverse rivierennamen: een Don in Schotland, en Don in Rusland; Dnjpr in Rusland; de Donau natuurlijk. De naam Tanais dan, wat dus zowel een naam was voor de Don en voor Anahita.

Maar de etymologie voor de naam Anahita op zich heeft denk ik weinig met dat 'Dan' te maken. Haar naam wordt meestal in verband gebracht met namen als Anat, Nanaya, Athene etc. In de Armeense vorm, Anahid, wordt het 'hid' gedeelte als 'vocht' vertaald, terwijl de Perzische naam wordt vertaald als 'onbevlekt', maar volgens mij zijn dat interpretaties of aanpassingen van de naam die afkomstig zijn uit de periode dat haar naam in deze vorm ontstond. Op zichzelf is dat geen verklaring van haar naam.

Waar de rivierennamen vandaan komen weet ik niet, het valt op dat je ze zo wijd verspreid in Europa kan vinden.

Dan zijn er natuurlijk wel Keltische namen zoals Dana / Danu en het volk dat ernaar genoemd is, maar daar kan ik ook weer geen waterassociaties mee vinden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 27 nov , 2005 13:22

Di. al heel bijzonder, daar de Sidhe dat volkje was, waarvan de mannen nauw contact onderhielden met de Amazonen (zie oa. boek van Josine H.Blok). De Sidhe mannen trokken mijn aandacht vanwege de make-up die zij gebruikten in die tijd (oa. blauw omrande ogen!).


Dat volkje... zijn ze verwant aan de Skythen??? Maar okee, ik kan het ook wel zelf opzoeken bij Josine H. Blok. :)

Danu is recorded as being the Mother of the Dananns. Her name is usually associated with the Danube.


De vraag is: wie associeert haar naam met de Donau? Zijn dat mensen uit onze tijd met net zo'n overmaat aan fantasie als ik, of komt dit verband al uit de oudheid, en is er een reden waardoor het aannemelijk is? :?

There is a Possible link between the name Dana/Danu, the name Dione,as goddess name in Greece, and the goddess name, Diana, as known by the Romans.


Maar deze namen worden ook wel vertaald als 'godin', verwant met woorden als deus/dea, Zeus of theos/thea. Diana wordt ook vaak vertaald als 'helder' of 'stralend'.

Het beste om een interessant verhaal uit niets te krijgen en toch crosslinks te kunnen maken, is om deze dingen wel te noemen, maar met de alternatieve interpretaties erbij. :lach2:

If we ponder how the sea and horse draw a parallel in the Celts' mind, we may see a connection in the double use of the word mare.


Verhip.... daar heb je het nou weer.... Poseidon... de 'zeegod' met zijn tritons... :shock:

In Irish, the name means “swift flowing.”


Dat doet me wel denken aan het enige woord waar ik op kon komen, namelijk 'deinen'. Maar dit schijnt in het Nederlands pas vrij laat voor te komen.

The name Danu seems cognate with the Sanskrit, “Dana” which means “waters of heaven.”


Dit is wel interessant, maar is dat woord dan in westelijke richting verloren gegaan? Is er alleen nog de herinnering in riviernamen?
Ik vraag me ook af, gaat het dan om een soort 'hemelrivier' zoals de melkweg, of gaat het om bijvoorbeeld regenwater.

Het woord 'mare' dat van het Latijnse woord voor 'zee' afkomstig is, staat in verband met ons woord 'meer'. Bij de Duitsers is het 'meer' de zee. Hun zee is ons meer... zo relatief is dat bij talen. Maar het woord 'meer' zou kunnen zijn geïnterpreteerd als een soort 'binnenzee', en van daaruit ten slotte kunnen zijn toegepast op een zoetwaterplas.
Ook verwant is 'moer' (moeras), in het Engels 'moor'.

Ik kan helaas geen enkel woord in een Europese taal verzinnen als aanknopingspunt om 'Don' of 'Donau' met water in verband te brengen. Ik ga even iets over 'meer' (mare) opzoeken, en dan denk ik nog eens na over 'don'.

(PS het enige wat me nu tebinnen schiet is 'Denemarken', waarbij 'mark' misschien betekent wat het in het Nederlands ook betekent, namelijk een afgrenzing (dus het gebied binnen die 'grens'), en het eerste deel wel met Dan in verband wordt gebracht. De landsgrens van Denemarken is natuurlijk de zee... Maar dit is puur speculatie.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » zo 27 nov , 2005 15:36

Hallo Els,...

Neem 't me maar niet kwalijk, hoor, ook hier wil de fantasie nog wel 's een loopje nemen :roll:

De Sidhe zou een zeevolk, Mensen v/d Zee genoemd, geweest zijn, wiens voorvader TETHRA heet. Vermoed wordt dat hij een mannelijk equivalent was van de Pelasgische Zeegodin Thetis, die de Aegeïsche Koning Peleus uit Iolcus in Thessalië huwt. Deze TETHRA zou zijn geboren uit een maagd, vaak vrouwen die in verwachting raakten "zonder tussenkomst van een man", in hoeverre dat een waarheid is.

Overleveringen tonen echter, dat dit volk de latere primitieve nomadische Mosynoechiërs waren, die de bewoners waren "van de houten kastelen" in de Zwarte zeegebieden. Zij zouden de hier levende Amazonen de bergen in gejaagd hebben, hoewel zij nauwe betrekkingen onderhielden met dit matriarchaal-beschouwde vrouwenvolk.

Zij worden tevens in nauw verband genoemd met de Thraciërs, vanwege hun zeer bedreven kunst in het vakkundig tatoeëren. Dit zijn gegevens uit "The White Goddess" van Robert Grave.

Over de Skythen is bekend dat een deel der Skytische gemeenschap zich verenigde met een leven op Amazonen-voorwaarden. Deze groep zou het volk Sauromaten/Sauromatiden genoemd worden, die nauwe betrekkingen onderhielden met de Indiërs!!!

Ik bedoelde dan ook de Skythen, die echter in mijn perspectief iets moeten hebben met de Sidhe. Ook de Skythen waren goed bekend met make-up, tattoos ed.

Het woord "siddhi" lijkt een internationaal woord, maar het oude "siddhi" is iemand die de magische krachten onder controle heeft zoals een Yogi meester. Zij zouden over water kunnen lopen, zich onzichtbaar maken, vuur produceren, elementen in goud veranderen etc. Het is een meer van oorsprong "spiritueel" karakter dus, en verlichtheid brengen, waar dan ook ...
De Sufi's (Moslim mystiek) noemden deze kracht "sihr", Skandinaviërs wijzen het "seidr" aan, een magische kracht v/d Moeder Freya. Bij de Kelten heette het "sidh", de elven-kennis, uitgesproken als "she", eenzelfde betekenis als de Beansidhe in Ierland en het Schotse "sith".



Based on the evidence of place-names, such as the river Danube (Latin: Danuvius), she may have been worshipped throughout the Celtic world. Indeed, the presence of a goddess named Danu in Indian Mythology, associated with water and mother of a race of Asuras called the Danavas, may indicate a very ancient Indo-European origin for this figure.

Etymology of the name
The reconstructed lexis of the Proto-Celtic language as collated by the University of Wales suggests that the name is likely to be ultimately derived from the Proto-Celtic *Danoa. This Proto-Celtic word connotes the semantics of ‘Giving,’ ‘Bountiful’ and ‘Flow.’ This apparent semantic connotation has led Dr. John Koch at the University of Wales Centre for Advanced Welsh & Celtic Studies to propose that the original nature of this deity may well have been a personification of ‘overflowing abundance’ If this theory is correct, it would account for the deity’s associations with the a motherly ideal, the fertility of the earth and with rivers whose overflowing water surpluses may have been seen as a materialization of her presence. Equally, this would imply that she is not identical to Anann, but bears greater resemblance to the Roman Ops, the Greek Rhea and the Anatolian Cybele, all of whom are great mother goddesses symbolising abundance.
Danú is an Irish group.


Een antieke auteur met de naam Palaphatus (rond 360 BC) schreef over de Amazonen, dat deze helemaal geen vrouwen waren, maar barbaren-mannen. Dat kwam, omdat er bepaalde troepen mannen rondtrokken, die hun haar opstaken, make-up droegen, en de baarden afschoren. Vermoedelijk waren dit aftakkingen van de Skythen, wat later bekend zou worden van de Hittieten (die zich eveneens schoren bij gevechten). Vrouwen die vochten, waren toen reeds "mythisch".

Verder is ene Jeannine Davis-Kimball in het bezit van dia's van begraafplaatsen van vrouwen uit de 6e eeuw. Deze zouden tot de Sauromatische troepen behoord hebben, wiens gebied rond en tussen de Zwarte en Kaspische Zee was. Hun rituelen zouden langs de rivier TANAIS uitgevoerd zijn geweest, en langs de Wolga bij de heuvelen van het Oeral Gebergte. In een der graven lag een Skytische Koningin (Amazone?), in de houding van een Dhakini (di. een soort van Yoga meditatie houding met gebogen opgetrokken gekruisde benen). Deze troepen vereerden de Moedergodin, die beschouwd werd als 'n "vloeiende/stromende rivier", en later als de "doorstromende onderaardse stroom".

>>> ... tot de latere Sarmatiërs/Sauromatiden, over wie Herodotus schreef ivm. de Amazonen, zouden de ROSTOV-NA-DANU (Rostov op de Don) behoord hebben, vertaald als "Dochteren v/d Donau". Hun troepen zouden ooit noodgedwongen uitgeweken zijn naar Ierland ... ook TARA zou hiermee gemoeid zijn (... ánder verhaal)

NB: TAN kan met DON gelinkt worden, met de betekenis van "vloeibaar". De TANAIS is de latere DON rivier (vermoedelijk de Donau bedoelende) ... bron is script "Artemis en de Amazonen", van Vicci Boble

Een hele hap, daar kan best een en ander uit geperst worden voor Dewi Danu, toch :knipoog:
Rondtrekkende vechtende troepen, vermengd met allerlei rituelen en aangepaste geloofsovertuiginen door buurcontacten, ... dát alles in de tijd dat de beschaving de gesettelde burger van Griekenland hoog in het vaandel plaatste. Waar Goden en Godinnen in legendarische vertellingen werden geschapen, nog niet de natuur die een duchtige rol meespeelde ...

Dus nou verder met MA DON na? :p
Laatst bijgewerkt door RoyJava op zo 27 nov , 2005 23:35, in totaal 3 keer bewerkt.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » zo 27 nov , 2005 16:33

2 best interessante links >>>



RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron