Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

5 symbolen van Nandi

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

5 symbolen van Nandi

Berichtdoor Phyrus » vr 16 dec , 2005 11:39

Hallo allemaal,

ik had laatst een opdracht gekregen bij gosdienst, waar ik de 5 symbolen van de stier Nandi moest gaan vinden. Ik heb nu wel 2 symbolen gevonden maar verder dan dat kom ik niet. Ik vind het wel een diepgezocht onderwerp, maarjah het moet gedaan worden. Kunnen jullie mij misschien helpen bij het vinden van de symbolen?
Alvast bedankt.
Phyrus
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr 16 dec , 2005 11:34

Berichtdoor els » vr 16 dec , 2005 15:25

Hmm, ik heb geen idee, ik kan het ook niet vinden in boeken die ik hier heb.

Ik heb wel nog even rondgekeken op het internet, maar die vraag wordt niet erg concreet beantwoord. Ik kwam wel wet dingen tegen, ik weet niet of je daar iets aan hebt, misschien brengt dit je nog wel verder van huis. :?

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Nandi_bull][/url]




Your [Ganesha's] wisdom is pure and without par; you are the dear child of Nandi. (Nandi is the Vahana or the living transport of Lord Shiva. It is a white bull with a black tail. As a matter of submission and humility, the tail is tucked in, and the feet and face are in repose. It is a charging bull made tame by Lord Shiva. Nandi represents a devotee (of Shiva) whose passions are under control and whose devotion to Shiva is perfect. Some postulate Nandi was Shiva in animal form (theriomorphism) and when Shiva assumed a human form (anthropomorphism), Nandi transformed to its innate state. Animal form shows more authenticity in its representation of certain qualities than a human form and thus Nandi is important in that respect. Indus valley excavations bore many seals, gracing bulls on their face.


There is no God like lotus-like Siva, whose matted hair shines in splendor. Without him, there will be no celestials, no austerity, and no liberation. He is the father, the mother and the guru. He is Nandi, the bull, who is regarded as the formless form of Siva.




What does Nandi or the bull which is in front of Sivalinga represent? Nandi is the attendant or doorkeeper of Siva. He is the vehicle of Lord Siva. He represents Satsanga. If you make association with the sages, you are sure to attain God-realisation. Sages will show you the way to reach Him. They will remove pitfalls or snares that lie on your path. They will clear your doubts and instil in your heart dispassion, discrimination and knowledge. There is no other safe boat than Satsanga to reach the other shore of fearlessness and immortality. Even a moment’s Satsanga or association with the sages, is a great blessing to the aspirants and the worldly-minded persons. They get firm conviction in the existence of God through Satsanga. The sages remove the worldly Samskaras. The company of sages is a formidable fortress to protect oneself from the temptations of Maya.

Lord Siva represents the destructive aspect of the Godhead. He is seen absorbed on the mountain peak of Kailas. He is an embodiment of serenity, renunciation and indifference to the world. The third eye in the centre of His forehead represents His destructive energy which when let loose destroys the world. Nandi is His favourite. He is the door-Keeper. He is seen hushing all nature, so that the Lord may not be disturbed in His Samadhi. The Lord has five faces, ten hands, ten eyes, two feet.

Vrishabha or the bull represents Dharma Devata. Lord Siva rides on the bull. Bull is His vehicle. This denotes that Lord Siva is the protector of Dharma, is an embodiment of Dharma or righteousness.

[....]

Nandi represents Ajna Chakra.
[...]
Veda is the bull or Nandi.




The name Nandi, which means "happiness," designates the sacred bull belonging to Shiva, the Hindu god of creative power. In traditional Indian sculpture Shiva is often shown mounted on or leaning against the animal. As a symbol of Shiva, the Nandi represents power, virility, joy, and delight, as well as a controlled potential for destructiveness. When carved as a free-standing figure, the Nandi is always shown in a resting position that emphasizes the calmer aspect of its power. Nandi images are found in abundance at Shiva temples. Royal patrons often vied with one another for the honor of creating the most massive Nandi figure. The largest examples in India are twice the size of the 6', 7.5 ton Nandi in the Sculpture Garden. This Nandi, however, is the largest ever to leave India. In 1969 the Art Association purchased it with the cooperation of the Indian government and Prime Minister Indira Gandhi. The work was rededicated in 1997 in honor of the 50th anniversary of India's independence.


Er staan wel allerlei dingen waar Nandi naar zou kunnen verwijzen, maar erg duidelijk over 'vijf symbolen' gaat het niet.
Ik zal er later nog eens naar kijken, ik moet nu eerst boodschappen doen.
Misschien weet Roy hier iets over, die weet hier veel meer van. Je zou hem misschien even een pm kunnen sturen? (RoyJava).
Laatst bijgewerkt door els op di 20 dec , 2005 0:03, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Nandi

Berichtdoor RoyJava » zo 18 dec , 2005 20:03

Hier ben ik al,...
Ben wel niet zo dol van de "dierlijke" Hindoese godheden, ... en over Nandi is idd niet zo erg veel te vinden.

Nandi belichaamt de duurzame innerlijke kracht die verworven kan worden door lichaamskracht en heftigheid te bedwingen. En is aldus het rijdier van Shiva. De naam Nandi betekent "Hij die vreugde schenkt" en betreft een witte stier!

Als zelfstandige godheid was de stier in de oudtijden de "Heer van de Vreugde", Nandikeshvara en werd als mens voorgesteld met een stierekop. De "vreugde", vooral in muziek en dans (!), werd als oerkracht van de schepping beschouwd, een aspect dat later op Shiva (en Kreshna) is overgedragen ...
Nadien wordt van Nandikeshvara bericht in overleveringen dat hij een rishi (wijze) was, die Shiva's deur bewaakte om zo een goddelijke status te kunnen verwerven. Slechts diegenen die de begeerte hebben overwonnen en zelfkennis hebben verworven, kunnen op de rug van de Witte Stier Nandi rijden, exact zoals Shiva ...

Nandi is de Beschermheer van alle viervoeters en bewaakt tevens de 4 hoeken van de wereld. Vaak heeft hij één gebogen voorpoot, alsof hij op het punt staat zich in beweging te zetten. Als zodanig staat hij dus als bewaker bij tempelingangen.

Grappig feit is, dat de Nandi-figuur beschouwd wordt als een erfenis uit het tijdperk dat de Stier een bijzonder voorname rol speelde, en allerlei sacrale ceremonieën aan hem gewijd werden. Bekend zijn de Spaanse stieregevechten, en "El", de Stier van Phoenicië die ooit de supreme Semitische godheid was (Koning Nebuchadnezzar zou bezeten zijn geweest van de El-spirit). De "Shedim" is de Israelische uitvoering van de stiervorm, vermoedelijk afkomstig uit het Assyrische Shedu, de Stiergod. De Taurus van Kreta is wereldberoemd, in festivals voorgesteld op maskers van de Minotaurus. In de vereringen van Attis en Mithra zijn de Romeinse "taurobolium" (stier-offeringen) bekend, die voort gekomen zouden zijn uit de Godin-verering van de Phrygische Cybele en de Perzische Anahita. Uiteraard mogen wij de Koe als symbool niet vergeten, die vooral in Egypte en Anatolië belangrijk was.

Iets later zou de Ram of het Lam tot de offeringen behoren, vooral gekend van de Jezus overleveringen.

Dat bloed moest vloeien in bepaalde rituelen, toonden de Hindoese Godin Kali-vereringen, waarmee Mithra in nauw verband wordt genoemd. Bloed geeft geboorte aan alle dingen en rituelen zouden de "gedoopte" een nieuwe geboorte schenken in eeuwigheid ...

Vooral de witte geofferde stier belichaamde de gade van Kali, Shiva dus. Haar meest oorspronkelijke overlevering luidt, dat zij uit het hoofd van Durga sproot om de Witte Stier te overwinnen (die weer synchroon verloopt met de overlevering van Durga die door de Goden tot stand zou zijn gebracht om de Demonen te vernietigen, erg ingewikkeld allemaal ...). In verschillende grotten zijn tekeningen bewaard gebleven van de Godin Kali als "vernietigster" over de Witte Stier. Vreemd genoeg zijn sommige stieren rood gekleurd ...

Ben best benieuwd welke 5 symbolen je hieruit zou kunnen halen... groet Roy



Nandikeshvara Kashika: (Sanskrit) The only surviving work of Nandikeshvara (ca 250 bce). Its 26 verses are the earliest extant exposition of advaitic Saivism, aside from the Saiva Agamas.

>>>

Nandikeshvara: (Sanskrit) "Lord of Nandi."
A name of Siva. Also another name for Nandinatha, the first historically known guru of the Nandinatha Sampradaya.

>>>

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » di 20 dec , 2005 0:43

Daar zal Phyrus toch wel iets aan hebben! Hopelijk komt hij nog eens kijken voor hij zijn opdracht moet inleveren. :lach2:
Ik vond het in elk geval wel interessant.
Het was mij trouwens ook al eens opgevallen dat het Spaanse woord voor stier, 'el toro', overeenkwam met de oude naam van de Fenicische of Ugaritisch stiergod, Ilu Toru (El, dus). Zo ver gaat die stierverering al in een continue lijn terug. Ilu betekent god, 'el' in het Spaans is een lidwoord. Maar toch is het opmerkelijk. In allerlei Griekse namen kom je het zelfde woord natuurlijk ook tegen (als Taurus en in allerlei samenstellingen).
De stier in het sterrenbeeld is natuurlijk ook te danken aan die oude vereringsvormen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Bedankt!!!

Berichtdoor Phyrus » wo 21 dec , 2005 13:35

Daar ben ik weer,

Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik heb veel gehad aan jullie informatie. Ik heb het erg druk gehad met andere werkstuk en nu moet ik dit nog afmaken. Iig heel erg bedankt voor jullie moeite.

Ik probeer ook uit beide teksten uit te halen wat de symbolen zijn. Hopleijk staan ze daar.
Phyrus
Phyrus
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr 16 dec , 2005 11:34

Berichtdoor Phyrus » vr 13 jan , 2006 11:51

heey mensen ik heb wel een aantal symbolen kunnen halen uit de teksten die jullie hebben geschreven en van het internet maar er is niet zoveel uitleg bij dus ik wou jullie vragen als jullie iets meer hier over weten of jullie dat kunnen zeggen dit zijn de symbolen die ik heb gevonden:
-Nandi is het symbool van rechtvaardigheid (dharma)
-Zijn vier ogen staan voor waarheid, reinheid, vriendelijkheid en barmhartigheid.
-Vaak heeft hij één gebogen voorpoot, alsof hij op het punt staat zich in beweging te zetten.
-Nandi heeft altijd een zwarte staart, maar om zijn onderdanigheid en nederigheid te laten zien is zijn staart altijd altijd geplooid.
-Nandi, het goddelijke voertuig van Shiva wordt vertegenwoordigd als witte stier, symboliserend zuiverheid en rechtvaardigheid.
-De stier is het symbool van het mannelijke sexualtiteit.

als jullie hier iets meer over kunnen vertellen zou ik jullie heel dankbaar zijn alvast bedankt
Phyrus
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr 16 dec , 2005 11:34

Berichtdoor els » za 14 jan , 2006 10:10

Goed dat je er iets uit kon halen, Phyrus. :)

Hierboven staan volgens mij al een paar dingen waar je wat aan kan hebben voor een verdere toelichting.

Ik las net nog dat Nandi degene was die het hoofd van Indra's olifant Airavata haalde en het plaatste op het lichaam van Ganesha, het kind van Parvati en Shiva, omdat Shiva zijn hoofd had afgeslagen.
Een functie van Ganesha is deurwachter. Een soortgelijke functie noemde Roy ook hierboven over Nandi (deurwachter, en vanwege zijn vier poten bewaker van de vier hoeken van de wereld.).

De Grieken kennen ook een mythe die hier iets aan doet denken. Zeus ontvoerde Europa in de gedaante van een witte stier (Nandi was ook een witte stier). Europa wordt hiervan zwanger en krijgt een paar kinderen, o.a. Minos. Minos wordt de vader van de minotaurus, die het labyrint bewaakt, dus ook een waakfunctie. De minotaurus wordt natuurlijk uiteindelijk wel verslagen (door Teseus), in tegenstelling tot Nandi.

Wat dharma betreft: het betekent 'wet' of 'weg' of zoiets. Het is een soort ordenend principe dat aan de basis ligt van de wetten van het universum, en van de hindoewet. Hindoes hebben een maatschappelijke plicht zich aan de wetten te houden, om de orde of harmonie van de samenleving te handhaven.

Op wikipedia wordt het uitgebreid uitgelegd.



Op wiki stond trouwens ook nog wat over Nandi:



Nou, ik wil nog wel verder kijken, maar zoals ik al zei, helaas, de plicht roept, ik moet eerst aan het werk.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron