Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

betekenis of uitleg van ' a lotus to you, a buddha to be'

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

betekenis of uitleg van ' a lotus to you, a buddha to be'

Berichtdoor mies » wo 04 jan , 2006 12:22

Een aantal jaar geleden hoorde ik Tich Nath Hanh (Vietnamees Zen boedhist) in een lezing de zin "a lotus to you, a buddha to be" uitleggen. Hij had het over de groet waarbij de handpalmen tegenelkaar gedrukt worden, ook wel "namaste.
Ik ben op zoek naar de uitleg van deze groet en dan vooral de uitleg die Tich Nath Hanh eraan ga. In mijn herinnering is deze uitleg namelijk net iets anders dan de andere namaste 'verklaringen', zoals : :"the light in me greets the light in you"

Alle informatie is meer dan welkom!
mies
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 04 jan , 2006 12:05

Berichtdoor RoyJava » wo 04 jan , 2006 23:01

Hi Mies,

In Indonesië heet dat de sembah, een groet van allerhoogste respect. Deze groet heeft een mysterieuze achtergrond, daar deze ook voorkwam in Egypte (op een tekening is de verering aan Isis te zien, waar een man, of koning, dit gebaar maakt voor Isis. Isis is daar echter nog niet Isis, en de 3-voudige manifestatie van de Godin. Veel later maakten de hovelingen dit gebaar gericht naar de koning.

Vooral de Oosterlingen maken dit gebaar, en wat er op Java over verteld wordt, betreft dat dus respect. Maar een diepere betekenis is dat de chakra's vanaf het punt iets onder de navel worden bewerkt, in de richting naar boven, tot aan het voorhoofd. De handen staan iets van elkaar, tegen elkaar aangedrukt, en het voorhoofd (ter hoogte van het zg. 3e oog) wordt lichtjes beroerd. In India gaan de handen veel hoger soms, doch dat wordt reeds beschouwd als minder respectvol. In Thailand en op Bali is het een algemene groet geworden van respect (aan ouderen, hoger-geplaatste mensen zoals koningen, priesters etc.). In hoeverre deze overeenkomt met de Tibetaanse priesters weet ik niet precies ...

groet Roy

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » do 05 jan , 2006 10:21

Interessant. Ik deed even een image search op sembah, en kwam zowaar een paar plaatjes tegen.

De tekst is Indonesisch, maar ik link toch maar even naar de pagina's. Ik hoop dat het klopt, mijn Indonesisch is niet je dat. :(
Het lijkt een beetje op het vouwen van de handen zoals mensen dat hier doen als ze bidden. :?

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding




els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 05 jan , 2006 10:41

En nog even deze. Het lukt steeds niet, maar na herhaalde pogingen kwam hij toch tevoorschijn. Hoop dat hij blijft staan.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door els op vr 06 jan , 2006 16:49, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » do 05 jan , 2006 11:20

Ben even op strooptocht geweest in mijn boekenkast, kon echter die plaat van Isis niet vinden. Wel het volgende plaatje, dat beschreven is in het boek "The Myth Of The Goddess" van Anne Baring & Jules Cashford. Het is een zegel van Kreta, waar de Berggodin wordt afgesmeekt door een onderdaan. Deze maakt de "sembah", met beide handen tegn elkaar geplaatst.

Grappig is dat het idd een vorm van gebed is, en bepaalde oude voorstellingen er nog van bestaan, gericht dus naar een goddelijke vrouwwezen. De Egyptische voorsteling is de Godin gerkoonde Isis, de wijdarms staat tegenover een lager geplaatste koning (zoals op de Kretensische afbeelding), die de "sembah" maakt. Op Java maken zij dit gebaar naar de President, Sultan, maar ook naar priesters, en uiteraard naar de Koningin der Zuidzee, als ze bv. het strand opgaan a/d Zuidkust van Java.

Groet Roy

Zegel van Kreta >>>
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » do 05 jan , 2006 11:27

Els,... had je niet ooit, een hele tijd gelee, mijn "award" gekregen? Di. een olieverf op hout, met de Javaanse sembah erop. Echter is het de beweging die gaande is. De beide handen zijn dus eerst gericht naar beneden, en beginnen iets onder de navel en gaan dan via de "chakra's" omhoog, om te eindigen met de duimen tegen tegen de neus, en en wijsvingers die net even het voorhoofd aantippen ...

De 9 Bedhaya hofdanseressen maken deze voor de Sultan/Koning, en doen dan in processie dit gebaar, gericht naar het Zuiden. Verteld wordt dat op dát moment zij de Godin der Zuidzee aanroepen, en er een 10e schim mee zal dansen ...

Zo niet, dan alsnog hier mijn awardbanner,... groet Roy en veel goeds in 2006

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor willy » do 05 jan , 2006 16:38

Hello Mies, waarschijnlijk is het totaal niet wat gij zoekt, maar van twee handjes tegen elkaar, daar kan ik weinig mee maken. Beschouw het dan maar als mijn eerste stommiteit van het nieuwe jaar. Groetjes, willy.

Namah (Sk.). In Pali Namo. The first word of a daily invocation among Buddhists, meaning “I humbly trust, or adore, or acknowledge” the Lord; as: “Namo tasso Bhagavato Arahato” etc., addressed to Lord Buddha. The priests are called “Masters of Namah”—both Buddhist and Taoist, because this word is used in liturgy and prayers, in the invocation of the Triratna (q.v.), and with a slight change in the occult incantations to the Bodhisvattvas and Nirmânakâyas.

NAMAH (sans.). Namo en pâli. Le premier mot d'une invocation quotidienne chez les Bouddhistes, voulant dire "Je me confie humblement", ou "j'adore", ou "je confesse" (je reconnais) le Seigneur ; comme dans : "Namo tasso Bhagavato Arahato", etc..., adressé au Seigneur Bouddha. Les prêtres, qu'ils soient Bouddhistes ou Taoïstes, sont appelés "Maîtres de Namah", parce que ce terme est utilisé dans la liturgie et dans les prières, dans l'invocation du Triratna (V.), et, avec un changement insignifiant, dans les incantations secrètes adressées aux Bodhisattvas et aux Nirmânakâyas

Namas (Sanskrit) [from nam to bow, make reverence; cf Pali namo] A reverence, consisting of an inclination of the body; both in act and in writing a reverential salutation. "The first word of a daily invocation among Buddhists, meaning 'I humbly trust, or adore, or acknowledge' the Lord, as: 'Namo tasso Bhagavato Arahato' etc., addressed to Lord Buddha. The priests are called 'Masters of Namah' [Namas] -- both Buddhist and Taoist, because this word is used in liturgy and prayers, in the invocation of the Tiratna, and with a slight change in the occult incantations to the Bodhisattvas and Nirmanakayas" (Theosophical Glossary 224).

Namaste (honor, reverence, to thee!) is used in greeting gurus and spiritual sages.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 06 jan , 2006 15:14

Isis

Afbeelding

Sorry, Els, ik kan niet kleiner, maar daar kan gij wel wat aan doen denk ik?





Tich Nath Hanh

Afbeelding

Hello Mies, dit boek komt van de Franse Fnac, er zijn er een tiental in het Nederlands verschenen geloof ik, ge moet maar eens kijken bij Fnac Nederland. Groetjes, willy.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor mies » vr 06 jan , 2006 15:33

Hallo allemaal, bedankt voor alle antwoorden! Het is duidelijk dat er op deze site verstand van zaken is!

Ik had via google al verschillende verklaringen voor de 'namaste' groet gevonden. Het gaat mij specifiek om de uitleg van Tich Nhat Hanh bij de uitspraak ' a lotus to you, a buddha to be', deze kan ik niet terug vinden in zijn boeken.

Desondanks erg interessant om alle bijdragen te lezen! Bedankt! :lach2:
mies
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 04 jan , 2006 12:05

Berichtdoor els » vr 06 jan , 2006 16:39

Ik heb zelf niet veel verstand van boeddhisme, Mies, maar het viel me wel op dat de naam die je noemde meestal anders wordt gespeld: Thich Nhat Hanh. Op deze manier gespeld krijg je in de zoekmachines veel meer hits. Ik weet niet of dat helpt?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 06 jan , 2006 18:51

Mies, hebt gij al die boeken gelezen ? En niet gevonden wat gij wilt.
Hoe denkt gij dan iets over uw vraag te weten te komen ?

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

A lotus to you, a buddha to be

Berichtdoor willy » vr 06 jan , 2006 19:41

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor mies » vr 06 jan , 2006 20:18

Hallo Willy, bedankt voor de link die je me gaf, maar nog steeds niet het antwoord dat ik zoek. Ik heb een aantal boeken van Tich Nhat Hanh gelezen (zeker niet allemaal!), maar van de "quote" ' a lotus to you, a buddha to be' , hoorde ik hem tijdens een lezing een mooie uitleg geven en deze heb ik nooit in een boek terug gevonden. De reden dat ik de preciese uitleg van hem wil, is dat ik dit citaat wil gebruiken, met zijn naam erbij genoemd en dan is het natuurlijk belangrijk dat ik correct citeer. Ook weet ik niet of deze uitdrukking door hem is bedacht , of al langer bestaat. Ach nou ja, in mijn herrinering legde hij uit dat de handpalmen tegenelkaar een lotusbloem in knop uitdrukte. Hiermee laat je degene die je groet zien, dat je de ' potentiele boedha' in hem of haar herkent. Een bloem in knop die als het ware uit groeit tot een prachtige bloem.
mies
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 04 jan , 2006 12:05

Berichtdoor els » vr 06 jan , 2006 20:30

Roy schreef:Els,... had je niet ooit, een hele tijd gelee, mijn "award" gekregen? Di. een olieverf op hout, met de Javaanse sembah erop.


Eh...nee... dat zou ik toch niet zijn vergeten? Of de post zoekgemaakt? :geschokt:

In elk geval heel erg bedankt, ik stel het erg op prijs. En hij is ook erg mooi. :lach2:

Ook bedankt voor de uitleg erbij. Ik begrijp dat het een soort groet is, maar dat het ook een manier kan zijn om contact te zoeken met een god/godin, en een teken van respect.

En begrijp ik nou ook goed dat die beweging erbij hoort? Op een foto zie je dat helaas niet zo goed.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

A lotus for you, a Buddha to be.

Berichtdoor willy » ma 09 jan , 2006 17:17

A lotus for you, a Buddha to be

Hello Mies, ik denk dat dit het boek moet zijn waar de door u gezochte zin in verschijnt :
Aandacht is als zonneschijn (vertaling van : Present moment, wonderful moment).
Ge moet wel doorspoelen tot de subtitel : Greeting Someone

The tradition of joining our palms together and bowing when we meet someone is very beautiful. Millions of men and women in Asia greet each other this way every day. When someone offers me a cup of tea, I always bow respectfully. As I join my palms, I breathe in and say, "A lotus for you." As I bow, I breathe out and say, "A Buddha to be." To join our palms in a lotus bud is to offer the person standing before us a fresh flower. But we have to remember not to join our palms mechanically. We must be aware of the person we are greeting. When our respect is sincere, we remember that he or she has the nature of a Buddha, the nature of awakening.



Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 09 jan , 2006 19:12

Tsjonge, ik vind het echt heel knap dat je iets hebt kunnen vinden, Willy. Ik vond het echt zoeken naar een speld in een hooiberg. :lach2:

Ik zag ook dat de uitleg nog een stuk uitgebreider was.
Het doet mij denken aan een Nederlands spreekwoord: wie goed doet, goed ontmoet. :lach2: Als je open staat voor iemand, en je bent toeschietelijk, dan weerspiegelt zich dat in degene tegen wie je je richt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor mies » ma 09 jan , 2006 20:02

Hoi Willy,

Heel erg bedankt voor dit antwoord! Ik heb er zelf zeker overheen gekeken, want dit boekje nog doorgebladerd :bloos:
mies
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 04 jan , 2006 12:05

Berichtdoor RoyJava » di 10 jan , 2006 12:26

Gewéldig Willy,... het toeval wil dat er een program over Thich Nhat Hanh was, wat zeer zeker mijn interesse heeft gewekt. De man is sneller terug naar zijn land gekomen als de Dalai Lama en vind zijn gedachtes en leringen heel reëel, modern en van deze tijd,... dank!

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron