Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

5 symbolen van Hanuman

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

5 symbolen van Hanuman

Berichtdoor Phyrus » vr 13 jan , 2006 11:35

Hier ben ik weer, Ik ben nu een vriend van mij aan het helpen en die moet het over de apengod Hanuman maken. Hij moet dus de 5 symbolen van Hanuman vinden. Als het kan wat uitleg erbij graag, maar als dat niet kan tog bedankt..

Alvast Bedankt!!
Phyrus
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr 16 dec , 2005 11:34

Berichtdoor els » za 14 jan , 2006 9:42

Hai Phyrus, ik vind dat jullie pittige opdrachten krijgen, hoor. :shock:
Ik heb ook hier nog eens op mijn eigen boekenplank gekeken. Ik vind daarin wel wat over Hanumans gevechten en avonturen, maar symbolen, niets.

Hier is wel een interessant artikel waar iets te vinden is over symbolen van Hanuman.



Misschien is deze alinea bijvoorbeeld iets, daar worden een lendendoek en oorringen genoemd:

Two exceptional traits further marked his birth. The first was that unlike ordinary children, Hanuman was born wearing a loincloth. This was an early pointer to his life-long pursuit of a celibate, almost ascetic lifestyle. The other significant occurrence was the presence of elaborate earrings adorning his ears. The latter has an interesting piece of legend explaining it:

At the time of Hanuman's birth, the undisputed leader of the monkey-world was Vali, a strong and powerful ape. When Vali came to know that Anjana was pregnant with a child who was bound to develop into a powerful rival, he decided to end matters in Anjana's womb itself. He created a missile using five metals: gold, silver, copper, iron and tin. When the unsuspecting mother was asleep, he directed the missile into her womb. A normal child may have succumbed to this dastardly attack, but not one born of Shiva's fiery seed. The missile as soon as it touched Hanuman's body melted, and transformed into a pair of earrings. Thus wearing the trophies of his first battle, fought while still in his mother's womb, Hanuman gloriously entered this world.


Die lendendoek zou dan weer iets zeggen over zijn celibataire levensstijl, waardoor hij een perfecte yogi is.

Het is verder een interessant artikel, maar ik moet het zelf nog lezen, want ik moet zo eerst naar mijn werk. Ik zal vanavond nog eens kijken wat ik verder vind.

Ik keek ook nog even naar afbeeldingen, om te zien wat hij voor attributen heeft, maar ik vind het niet allemaal even duidelijk.



Zijn staart heeft ook nogal een rol, maar mij is het niet duidelijk wat deze symboliseert.

Maar goed, ik kijk later eens verder.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » do 26 jan , 2006 11:45

Hi Phyrus,...

Idd een aantal heel leuke opdrachten mag jij bewerken, zeg. Tijden veranderen :knipoog:
Er zijn nogal wat symbolieken over de Hanuman/Hanoman figuur, soms speculatief, andere heel nauwgezet. Die staart betreft (uiteraard :twisted: ) het sexuele aspect van Hanuman, die immer in nauw contact stond met Sita, de vrouw van Rama. Heb wat neergezet, te veel om hier te plaatsen bij de MSN Java Godin Site, misschien heb je er alvast wat aan. Kom er later op terug, moet nu ff weg, ok?

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » do 26 jan , 2006 21:16

Hi Phyrus,...

Wat feiten op een rijtje>

* Hanoman is een mensaap (gestalte van een mens met het hoofd van een aap)
* Hij is spierwit, wat absolute rein- en puurheid betekent
* Vader is Pavana/Vayu, God v/d Wind
* Moeder is Anjana/Kesari, een vrouwelijke aapmens, soms een kikkervrouw die in het water leeft
* Hanoman is een Yogi en doet veel ascese (versymboliseerd door zijn klederdracht), wat hem bovenaardse krachten schenkt
* Hanoman kan vliegen als de wind over de oceaan
* Hanoman's symbool is dan ook "kracht", i/d vorm van een knots in zijn handen, soms een bliksemschicht
* Hanoman bezit geniale kwaliteiten, wo. absolute devotie (die van meester - dienaar), en kan bergen letterlijk verzetten
* Hanoman bezit heldhaftigheid, moed en kracht, is een groot oorlogsstrijder
* Hanoman bezit de kennis over de 5 metalen goud, zilver, koper, ijzer en tin, versymboliseerd in zijn oorringen
* Hanoman bezit kennis over kruiden en planten (kan dus genezen)
* Hanoman is "helper/bode" der Goden (net als Mercurius)
* Hanoman is beroemd door de Hindoe Ramayana Epos
* Hanoman is ook beroemd in de Hindoese Mahabharata
* Hanoman is beroemd in de Balinese Apendans Kecak
* Expliciet wordt Hanoman verbonden met zowel Rama als Sita

Hoop dat je er wel 5 symbolen uit kunt halen voor een verhaal, toch?
Succes, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

HANUMAN in Egypte

Berichtdoor BlueHue » za 24 jun , 2006 15:57

:| BESTE ROY , als ik dat alles lees van de Witte Aap HAN(o)MAN, die de onderbevelhebber van RAMA was, en ik weet dat "Rama"de egyptische megalomane farao "Kamose"was, dan is Hanuman identiek met de egyptische Admiraal Amose Penekhbet. Dat een Aap kan vliegen is hetzelfde als een Admiraal met "Vliegende-vaart"

Dat Hanuman in het Paleis van Ravana met Sita kan spreken is dan niet zo vreemd, dat Paleis lag aan de zeekust! Bovendien was Rama nog niet officieel in oorlog met zijn broer Ravana, want Hanuman"Verkende"het aanstaande oorlogs-terrein eerst.

Zo heeft Generaal Joshua met Generaal Kalebsha ook het land van de Grote-Hyksos/Medianieten verkend voordat Mozes ernaartoe ging om het te veroveren op die"Kanaanieten"(=Kanaanda.)
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor RoyJava » di 27 jun , 2006 8:08

de Witte Aap HAN(o)MAN, die de onderbevelhebber van RAMA was,

??? Zou Rama niet de volger geweest zijn van Hanoman, de "Heilige Witte Aapmens", die zijn sperma toekende aan de daad van liefde, die nog steeds "Cita/Sita" heet ???

het Paleis van Ravana met Sita kan spreken is dan niet zo vreemd, dat Paleis lag aan de zeekust

FOUT!!! Ravana is berucht van de oerrituelen diep in het bos, het maagdelijk bos van ongebreidelde fantasie, waar de duisternis géén licht verdraagt en waar géén vertrouwen heerst. Vandáár dat Rama twijfelde a/d trouw van zijn geliefde Sita, die, alhoewel zich gegeven te hebben aan de gespierde lichamelijke lusten van Ravana, in haar hart trouw bleef aan haar officiële gade, waarvan een splijtende aarde getuige werd ... (élke tweede vrouw van een man zal dit bevestigen!)

Dat het Paleis zich a/d kust zou bevinden, is pas opgenomen nádat de troepen zich verplaatsten naar ... Kanada,... waar de Kanaanieten over zee naar toe trokken!!!
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Ravana met 10- Koppen is de Egyptische Aahmose m.10 Eilanden

Berichtdoor BlueHue » wo 28 jun , 2006 15:00

BESTE ROY, het is fijn dat jij en anderen zich zo strict houden aan de traditionele overlevering van de "RAMJAN of RAMAYANA"maar5 ik heb inmiddels ontdekt dat dit de Hindoe transcriptie is van de Bijbelse "EXODUS" dat weer als origineel had de Egyptise strijd tegen de Hyksosoverheersers en de Broederstrijd tussen de eerste farao's der 18-e Dynastie de Generaals Kamose en Aahmose .

Dat staat natuurlijk helemaal nergens opgeschreven want dan had een andere litteratuuronderzoeker dan ik, dat wel eerder gevonden.

Mijn "thesis"is revolutionair. Ik heb je mijn engelse "Timeline Chart" toegezonden, met de vele Olifantenplaatjes want de olifant was de Eerste God( appropos, wat is "Olifant in "Bahassa Indonesia" of het gangbare Maleis s.v.p.? Zonder de kleurtjes, stuur ik je het nogmaals maar dan in "totaal Arial", dan is het nog onduidelijker.

Niettemin bljif ik het waarderen dat Jij , Willy en Els hun best deden en doen opm originele manuscripten op deze Website te brengen.

Momenteel klagen mijn buren dat ik niet binnenkort mijn"Tuinhekje "ga schilderen anders brengen zij me voor het kantongerecht, ik moet de naam van de Kantonrechter nog vinden om hun dwangbevel uit te stellen. ander wordt niet alleen mijn tuinhekje afgebroken maar ook mijn hele tuinschuur gesloopt . ( op mijn kosten natuurlijk de3 vorige sloop in 2004, kostte al 6.000 euro.je ziet ik wordt ook in het dagelijks leven voor een vreemde snoeshaan aangezien.
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor RoyJava » wo 28 jun , 2006 16:49

BESTE ROY, het is fijn dat jij en anderen zich zo strict houden aan de traditionele overlevering van de "RAMJAN of RAMAYANA"
Jammer BlueHue, dat je je nu debet maakt aan hokjes prikken, hier betreffende 't Ramayana. De één houdt 't op India, 'n ander op Lemurië, en weer 'n ander op Egypte, Eskimo's en Aborigenals. Toch niks mis mee ??? Wie weet doet Amsterdam in toekomende tijden óók mee :knipoog:

In het Indonesisch is "olifant" het woord gajah, dat tevens met raadsheer overeenkomt. Grappig om de olifant aan te wijzen als "eerste godheid", daar zijn voorkomen in nauw verband met sex wordt beschouwd (z'n slurfje ??? :p ). Oudere stammen, wo. Indianen en Aborigenals, beschouwen de salamander en "lopende vis" (Matsya, de Vismens?) als "eerste godheden" of avatara's en de Hindoese androgyne Ardhanisvara blijft als een vrouw-man/man-vrouw natuurlijk eveneens tot de verbeelding spreken ...
groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Olifant als"Prajapati"de EERSTE GOD ( GRIEKS:"

Berichtdoor BlueHue » wo 28 jun , 2006 17:25

BESTE ROY,

Zou dat "Gajan"niet :"GaDjan" (="Kassian".) "Stoute Jongen".moeten zijn? Zijn er eigenlijk wel olifanten in Indonesië , je hoort er daar nooit wat van, en op koloniale foto's zie je ze ook nooit , ik tenminste niet.


Dat Olifant ook een ( schaakstuk)Raadsheer is zou kunnen hij wordt ook als de Toren gezien, die bovenbop de ( strijd-)olifant stond. bij de moderne schaakstukken is de olifant "eraf gevallen of verdampt"|


In Genesis 3-13-14, "is hij de Water/Boom Slang(= slurfje/ knipoog.)en, is hij door "God:" "PrajaPati-2, wegens het verklappen van het geheim der onsterfelikheid, ( het eten van de Vijg/ Appel, veroordeeld tot het verlies van zijn vier pootjes het fabeltje waarom de slang moest kruipen. hem daarom al zijn vier pootjes ontnam, terwijl hij op zijn buik kruipend nu slechts"stof"zou mogen eten.

De Slang wordt:"DEMON-Duivel "genoemd maar door wie? Voor de Mens was hij juist goed, m,aar voor "GOD"een concurrent, dus deze "Duivel"die Eva verleidde is helemaal geen "demon"maar wel gedemoniseerd, door"God",deze"God"is kennerlijk die jaloerse "God".die niet wil dat mensen Goden worden, terwijl we toch in zijn (Voor-)beeld gemaakt zijn. Als we Olifanten waren of slangen i p v mensen of mensapen, dan zou DIT onze "goede" God niet ( moeten-)zijn.


Als je ooit een Olifant aan het zeestrand of op meeroevers jhebt zien eten, lijkt het net alsof hij tot op zijn buik in het water staat dat zo modderig is dat het wel"vaste grond"lijkt, de stof die hij eet zijn oever rietplanten, die als ze in bloei staan wolken van stuifmeelkorrels de lucht in waaien.


Een Olifant als "slang"in een "Boom" lijkt onwaarschijnlijk, het is dan ook logisch dat met :"Boom"een Boslandschap-met-bomen- bedoelt wordt, echter als dit Bijjbelverhaal oorspronkelijk in egyptische hiëroglyphen was geschreven zou er een olifant naast een boom hebben gestaan met 3 verticale streepjes wat"bomen") betekend de"Boom"in het Aards-Paradijs( waar ook Olifanten waren, of de:"Paradijs-BOOM". moet dus als meervoud gezien worden!


Bovendien werd deze Boom"wel Hupulllu-Tree( Apollo) genoemd en elders Vijgeboom, soms de Sycomore of Tamarisk, ik houdt het op gewoon:"Vijgeboom"( knipoog!)De Boom van het "Middelpunt" der Aarde.


"Apollo" is eigenlijk Poseidon/ Mars/ Osiris in de griuekse Kunst wordt hij als de"oudere broer"van Hermes(= Merkurius.) voorgesteld, (terwijl hij als"Mars/-Poseidon", eigenlijk de VADER van"Hermes/ Mercurius is. )
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor Cinnamon » ma 13 nov , 2006 20:45

@BlueHue, hoe kom je toch altijd van Rama naar farao's, olifanten naar Apollo? Er staat ook nooit een bronvermelding bij, sorry maar ik geloof er niks van (sorry dat dit offtopic is maar dat moest er even uit)
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron