Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Aanvulling voor godin Pandara

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

Aanvulling voor godin Pandara

Berichtdoor tiamat » za 14 jan , 2006 13:59

Hallo,

Hier is er nog een waarvoor er geen uitleg is.

Pandara

Pandara, Buddhist goddess, is the Shakti of Amitabha, and a feminine bodhisattva. She originated from the Tantric syllable PAM. Her color is rose, and attributes are the blue lotus, cup, knife, and prayer wheel. A.G.H.


Source:
Jordan, Michael, Encyclopedia of Gods, New York, Facts On File, Inc. 1993, p. 200

http://www.themystica.com/mythical-folk ... ndara.html

Groetjes,
Tiamat
tiamat
 
Berichten: 9
Geregistreerd: za 14 jan , 2006 13:29

Berichtdoor els » wo 18 jan , 2006 14:16

Hai Tiamat, bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan. :lach2:

Ik zal eens zien wat ik nog voor aanvullende info kan vinden over Pandara.

Het valt me natuurlijk wel op dat het lijkt op 'Pandora', bekend uit het verhaal over de doos, maar ook als titel van Rhea of Athene. Het wordt in het Grieks vertaald als 'alles schenkend' of zoiets.
Ook doet het denken aan titel van Jezus, Jezus Pandera (ook wel Panthera).
Benieuwd of daarmee verwantschap bestaat. Het is helaas niet makkelijk om meer info te vinden, maar misschien verschijnt er wel opeens een ingang.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor tiamat » do 19 jan , 2006 19:37

Hoi Els,

Ik was toevallig zelf op zoek naart enkele godinnen toen ik op je website terechtkwam.

Ik zag dat er enkele godinnen geen invulling hadden en heb toen van enkele een korte beschrijving doorgegeven om al iets erover te weten.

Groetjes,
Tiamat.
tiamat
 
Berichten: 9
Geregistreerd: za 14 jan , 2006 13:29

JEZUS Pandora? = PANTO-Krator

Berichtdoor BlueHue » wo 28 jun , 2006 22:25

els schreef:Hai Tiamat, bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan. :lach2:

Het valt me natuurlijk wel op dat het lijkt op 'Pandora', bekend uit het verhaal over de doos, doet denken aan titel van Jezus, Jezus Pandera (ook wel Panthera).
.


BESTE ELS, inderdaad had Jezus een gelijkluidende Titel met Pando. Dat was dan"PANTO-Krator"of: schepper van het HeelAl !:|
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron