Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

dewi ratih (sembodru)/ Lala Rau

Hindoeisme, Boeddhisme, India, Japan, Indonesië, China en andere Aziatische landen en godsdiensten

dewi ratih (sembodru)/ Lala Rau

Berichtdoor Tequila » za 03 jun , 2006 8:00

Wie o wie kan mij meer info geven over Dewi Ratih, ook wel Sembodru genoemd. Zij heeft connecties met Kala Rau...Het verhaal komt volgens mij van Java....heb alles afgezocht....maar niemand kent de geschiedenis/verhaal... :roll:
Tequila
 
Berichten: 2
Geregistreerd: za 03 jun , 2006 7:49
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor calimero_a » za 03 jun , 2006 11:22

kijk eens bij de lijst van godinnen op deze site, daar staat ze bij..


Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » vr 09 jun , 2006 15:36

Hee wat gek, ik heb deze thread helemaal niet gezien. :o

Ratih staat niet in de lijst, Cali.

Tequilah, ik heb geprobeerd wat over haar te vinden, en dit kwam op, misschien heb je daar wat aan als een ingang.



The Balinese moon-goddess. She is chased across the heavens by the demon Kala Rau who occasionally catches her and thus getting his dark revenge, for it was Dewi Ratih who told Wisnu that the demon was attempting to drink from Tirtha Amertha, the elixir of immortality.




In Balinese mythology, Kala Rau is the bodiless head of a demon. He chases the moon-goddess Ratih, occasionally catching her, causing a lunar eclipse. It is his revenge on Ratih for telling Wisnu about his attempt of stealing Tirtha Amertha, the elixir of immortality. This elixir is meant only for the gods and when Wisnu learned that the demon tried to drink it he threw his magic discus, cutting off Kala Rau's head. But, the elixir had already reached his throat so his head was immortal. Enraged at Ratih, he began chasing her across the heavens.




This statuette by Wayan Rendah is based on the Hindu explanation for lunar eclipses. Ratih is the goddess of the moon. One day, she caught the demon Kala Rau stealing a drink of tirta amerta, the elixir of immortality. She told Lord Vishnu, who became angry and hurled his magic discus, thus beheading Kala Rau. Unfortunately, the elixir had reached Kala's throat, making his head immortal. It is believed that up until this day the bodiless demon chases the goddess of the moon, occasionally achieving his dark revenge by partially swallowing her.


Hier ook nog een wayangpop van Ratih.

Afbeelding

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 09 jun , 2006 15:45

PS als je zoekt op Ratih goddess kom je aardig wat tegen, al zijn het steeds maar korte stukjes. Klik op de link:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » vr 09 jun , 2006 16:52

excuseer, ik had toch durven zweren..... Had er pas iets over gelezen en was er zeker van dat dat hier op de site was..

Nogmaals excuus..

Cali :bloos:
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » vr 09 jun , 2006 17:05

Nou, excuus is niet nodig, ik vond het zelf wel jammer eigenlijk. Misschien komt het nog. :(
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Dewi Ratih

Berichtdoor Tequila » vr 09 jun , 2006 19:58

Hartelijk dank voor jullie reactie!!! Ik ga zeker de websites uitpluizen, Super!! Vera?dewi ratih :knipoog: :!:
Tequila
 
Berichten: 2
Geregistreerd: za 03 jun , 2006 7:49
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor RoyJava » vr 09 jun , 2006 20:13

Hi Tequila,...

Dewi Ratih is idd de Balinese Maangodin en zoals Els reeds toevoegde, heeft zij te maken met Kala Rau. Op Bali wordt het geloof van de Tirtha Amretha, de levenselixer, intens toegepast. Dit elixer is afkomstig van de "Melkzee", en de Zeegodin heeft dit waardevol elixer op Bali gebracht.

Kala Rahu behoort van oorsprong tot de Hindoese en zelfs Boeddhistische Opperheren, die de 9 Planeten beheren, en hij draagt zijn eigen hoofd op zijn buik. Hij slokt van tijd tot tijd de Zon of de Maan op, waardoor er een zons- of maansverduistering wordt veroorzaakt.

Dewi Ratih is als Rati de belichaming van Kali en de Tijd-Moeder. Kali beëindigde in haar duistere nacht de schepping, terwijl Rati deze deed herboren worden. Daarom werd zij de "verlichting" genoemd, overeenkomende met de Volle Maan (en dus het tegendeel van de Zwarte Kali). Zij is echter eveneens de zegevierende Liefdesgodin, als echtgenote van de Liefdesgod Kama, en hun zeer erotische beeltenissen wordt veel aangetroffen in Shiva-tempels.

Hoe je de Sembodru-figuur erbij gehaald hebt, is niet echt duidelijk. Sembodru of Sembadra is ook Subadra, en is beroemd van de Javaanse Wayang-figuren. Een andere naam voor haar is oa. Bratajaya en is zij de jongere zuster van Kreshna. Zij is ook de incarnatie van de Rijstgodin Dewi Sri, en trouwt met Arjuna. Hoe zij met Dewi Ratih gelinkt kan worden, is onbekend, en benieuwd ook naar enige achtergrond erover,...

Overigens wordt de Javaanse Ratu Kidul, Godin Der Zuidzee, ook wel verwant beschouwd met de Dewi Ratih, nl. als de Liefdesgodin Ratih, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Aziatische godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron