Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Soemerisch hemelbeeld

Soemerië, Mesopotamië, Fenicië, Assyrië, Perzen etc.

Berichtdoor els » za 10 jan , 2004 22:29

Ik kreeg deze email, maar helaas weet ik hier niet zo snel een antwoord op. Weet iemand hier misschien meer over?

Voor school moet ik een werkstuk maken over het beeld dat mensen van de hemel hebben door de jaren heen.
Nu heb ik gevonden dat 4000 jaar voor Christus soemerisch was. Mijn vraag is wat voor beeld deze mensen hadden van de hemel? en hoe kwamen ze daaraan?
alvast bedankt.
maaike
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » zo 11 jan , 2004 10:31

Dit is niet Soemerisch, ik plaats het maar voor hetgeen het waard is volgens de auteurs.









:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 12 jan , 2004 14:30

Els er is een boek met de naam: Sterrenbeeld van Horus, door Wim H. Zitman, Tirion Uitgevers. Ik heb dit boek in mijn bezit en daarin is sprake van een kleitablet met de naam Planisfeer K8538, blz. 184 en volgende. Het komt uit de bibliotheek van koning Assurbanipal van Assyrië. De tablet is volgens het boek in het British Museum in Londen. Ik heb het ganse museum uitgekamd om een afbeelding te vinden, maar dat is op niets uitgelopen. Nu kan ik wel de tekst scannen en plaatsen maar de afbeelding uit het boek niet, ge weet ik heb wel een URL bij Telenet maar ik kan er niet mee werken. Andere oplossing: Maaike geeft mij haar e-mailadres en ik stuur alles naar haar met een attachment. Andere oplossing: Maaike zoekt het boek in de bibliotheek en doet alles zelf.
Kies maar uit!

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 12 jan , 2004 18:49

Hai Willy, ik heb de volgende email gestuurd naar Maaike:

Hallo Maaike, gaat alles goed met je werkstuk?

Er is een reactie gekomen op je vraag, die ik op het forum heb gezet:



(Als de link niet werkt, ga je naar , klik op prikbord en dan op Soemerisch hemelbeeld.)

Als je geïnteresseerd bent, kun je met hem contact opnemen.
Succes verder, en vriendelijke groet van Els.


Wel bedankt voor de moeite, trouwens. Ik had zelf ook al gezocht, dus ik weet hoe moeilijk het is om iets over dit onderwerp te vinden.

Als je wil, kan ik wel eens zien of ik je kan helpen met Telenet. Tenzij je het teveel gedoe vind, natuurlijk.

Groetjes van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 12 jan , 2004 20:21

Els bedankt voor uw aanbod, of het teveel gedoe is weet ik niet. Ik heb het eenmaal geprobeerd en toen heb ik de afbeelding naar mezelf gestuurd en dan ben ik er maar mee opgehouden. Mijn URL is:



Men heeft mij altijd gezegd dat ik eerst een website moet hebben of er een aanmaken alvoor ik een URL kan gebruiken.
En vermits ik niet weet wat ik met een website zou aanvangen heb ik het maar zo gelaten. Els ik ben niet zo'n tecneut, maar ik wil het wel proberen.

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 12 jan , 2004 20:48

Afbeelding

Dit zou het Babylonisch hemelbeeld moeten zijn? Er staat nog heel wat meer op deze site maar Maaike wilt misschien alleen Sumerisch?

Cosmology in Mesopotamia was much more sophisticated. Babylonians believed in a six-level universe with three heavens and three earths: two heavens above the sky, the heaven of the stars, the earth, the underground of the Apsu, and the underworld of the dead. The Earth was created by the god Marduk as a raft floating on the Apsu. The gods were divided into two pantheons, one occupying the heavens and the other in the underworld.
Babylonian astronomy is noted for their detailed, and continuous, records of astronomical phenomenon such as eclipses, positions of the planets and rise and setting of the Moon. These records date back to 800 B.C. and are the oldest scientific documents in existence. The purpose of this activity was clearly astrological with the aim of forecasting the fortunes of the country as well as of the king. In addition to records, Babylonian astronomers also developed several arithmetic tools to aid in the prediction of eclipses and planetary motion. However, while their record keeping was a novel technology for the time, and their system of stellar names and measurement system was passed onto later civilizations, the Babylonians never developed a cosmological model in which to interpret their observations. Greek astronomers will achieve this goal using the Babylonian data.



:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 15 jan , 2004 3:19

Van Maaike hoor ik niet veel meer. :snik:

Zelf vind ik het wel interessant. Ik vond al wel een verhaal over dit wereldbeeld, maar ik kon me er geen voorstelling bij maken.

Wat je URL betreft: je hebt software nodig om je bestanden naar de URL te uploaden. Dit kan via een protocol dat FTP wordt genoemd - ik laat de details maar weg, maar het gaat dus met FTP-software.

Ik gebruik zelf AceFTP, gratis.

Het is hier op te halen, voor het gewenste besturingssysteem (windows).



Het is 2.30 Mbyte groot, ik weet niet of dat te groot is? In elk geval, daarna moet je op het bestand klikken, en dan wordt het geïnstalleerd.
Dan zul je waarschijnlijk iets moeten doen om een registratiecode te krijgen. Ik kan zo niet zeggen wat dat is, maar hij zal vragen om ergens op te klikken, en dan krijg je een email terug.

Daarna moeten de gegevens van de website worden ingevoerd: het host of server adres, user ID, en wachtwoord. Deze laatste drie moeten ooit zijn gegeven door pandora.be.

Dus eh... als je het aandurft en leuk vind, moet je het proberen, Willy. En als je vragen hebt ... die komen er beslist ... niet aarzelen hoor. :p
Het kan ook eventueel per email, want het is niet handig om wachtwoorden en zo op het web te zetten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 18 jan , 2004 19:49

Ik ben zo benieuwd of het allemaal lukt met Willy's website. :knipoog:

Van Maaike hoor ik jammer genoeg niets meer. Misschien heeft ze het werkstuk al moeten inleveren. Jammer, want nu vond ik ook nog wel een grappige website. Ik kan niet goed vinden hoe serieus of wetenschappelijk het is, maar het gaat over een astronomisch programma op een cd, en er staan wel wat leuke afbeeldingen bij. In elk geval kun je daarop zien wat de Babyloniërs aan de sterrenhemel zagen.

Ik heb voor de aardigheid ook even een stukje van een plaatje gekopieerd, ze zijn te groot om helemaal hier op het forum te zetten.



Op die pagina staan de links naar de afbeeldingen.
Hier is dus ook een klein stukje.

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 18 jan , 2004 19:52

Het is dus in elk geval weer geen Soemerië. Maar ik heb zelf ook een astronomisch programma, Red Shift. Dat kan wel ongeveer terugrekenen tot de tijd van de Soemeriërs (niet veel verder, geloof ik). Maar ja, ik doe dat niet zomaar, hoor. Maar het zou dus kunnen, als iemand een specifiek verzoek zou hebben.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 18 jan , 2004 19:54

Ha! Geweldig!! :vlag:

Dat ziet er hartstikke goed uit!!! :blij:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 29 jan , 2004 9:55

The babylonisch conception of the world (around 1500 v.Chr.)

Afbeelding

The Babylonier described the earth as a disk swimming on the weltmeer, in whose center the world mountain rises. This mountain one presented as hollow and believed themselves, in him would be the underworld. One explained the change of day and night in such a way that sun and moon circled around the mountain. By the earth disk flow Euphrates, Tigris, Ganges and Nil. Over the earth float a gewoelbe, to which moved by the Gods stars weden.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Wereldbeeld Mesopotamië

Berichtdoor willy » vr 14 okt , 2005 15:52

Afbeelding

1. Reich des Gottes Anu,
2. der Himmel von Marduk und den Igigu,
3. der Himmel in dem sich die Gestirne bewegen,
4. himmlischer Salzwasserozean,
5. Horizont,
6. Weltberg,
7. irdischer Salzwasserozean,
8. Apsu, der Süßwasserozean,
9. Unterwelt

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » di 01 nov , 2005 0:26

Verhip, opeens kom ik langs een pagina over Babylonische astronomie, ik merkte niet eens dat ik erop had geklikt, maar ik had hem kennelijk geopend.

Ik geef er even een link naar. Ik heb eigenlijk zelf geen tijd om hem te lezen, ik hoop dat ik eraan denk dat later nog te doen. :?



Het is wel een werkstuk, maar niet van 'Maaike', maar van Frederique. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 12 apr , 2008 14:33

Hier is nog een scriptie met veel informatie over dit onderwerp:

http://www.ethesis.net/mesopotamische_w ... inhoud.htm

De Horizon in het Licht an het Mesopotamische Wereldbeeld

Vincent Ongkowidjojo
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » do 08 okt , 2009 18:00

Voor wie geinteresseerd is in Sumerische mythen en in de buurt van Amsterdam woont: Aan de volksuniversiteit is later van de herfst een 3 daagse 'cursus' over Gilgamesj, een van de belangrijkste en meest fascinerendste mythen. Thema van de reis van Gilgamsj zoals zoveel mythen: de zoektocht van de mens naar onsterfelijkheid.
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » do 08 okt , 2009 21:20

Hee, bedankt, ik ga me zo vlug mogelijk inschrijven.



Het Gilgamesj-epos

Het Gilgamesj-epos, het oudste epos ter wereld, is in ongeveer 2000 vóór Chr. in Mesopotamië ontstaan. Gedurende de duizend jaar daarna is deze tekst uitgewerkt en wijd verbreid in heel West Azië. Zo liet het epos zijn sporen na in de Bijbel en in de Ilias.
Gilgamesj, de koning van Oeroek, denkt dat hij over alles en iedereen kan regeren. Hij tart zelfs de goden, die dat niet kunnen laten passeren. Als straf sterft zijn beste vriend Enkidoe. Hij wordt bang voor de dood en gaat op zoek naar het geheim van onsterfelijkheid. Maar als een wijze vorst keert Gilgamesj terug in Oeroek.
Aan te schaffen: Het Gilgamesj-epos (vertaald door Th.de Feyter), uitg. Ambo, prijs ca. € 17,-.
cursus bestaat uit 3 lessen
max. aantal deelnemers 20
cursusprijs € 48,-

docent drs Hans Alles, historicus
plaats Rapenburgerstraat 73
klik het adres voor informatie over openbaar vervoer
tijd donderdagavond, 19.30-21.30 uur
datum 3, 10 en 17 december
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Midden-Oosten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron