Geplaatst: vr 03 jun , 2005 11:06
Ik ben op het moment bezig met Dido of Elissa, de Fenicische, mythische stichtster van Carthago.
Ik heb wel erg veel materiaal, maar ik kom zoveel tegenstrijdige suggesties tegen dat ik het niet meer kan volgen. In het begin kon ik helemaal geschiedenis en legende niet uit elkaar houden, maar ik begin er toch meer zicht op te krijgen.
Toch ben ik nog op zoek naar antwoorden op diverse vragen.
Volgens de meeste bronnen is de naam Dido een Romeinse uitvinding, die 'zwerfster' zou betekenen, terwijl de naam Elissa zou zijn gebaseerd op de oorspronkelijke, Semitische naam. Nu kwam ik toch weer een encyclopedie tegen waarin het volgende te lezen is:
Met andere woorden, de naam Dido is ook Fenicisch/Carthaags, het betekent 'zwerfster' in het Fenicisch, en de naam is zelfs ouder dan 'Elissa'.
Ik zet het maar naast elkaar, en ik hoop erachter te komen hoe het nou zit.
De naam Dido of Elissa zou verwijzen naar een godin, met name de godin Tanit (misschien Astarte)
Ik vind het best aannemelijk, maar ik vraag me af wat hier de historische bron van is.
Volgens de mythe kwam Elissa met haar gezelschap in Noord-Afrika aan bij een al oudere Fenicische kolonie met de naam Utica.
Nu kom ik archeologische bronnen tegen die zeggen dat er helemaal geen bewijs is voor een Fenicische nederzetting van voor de achtste eeuw, maar anderen zeggen weer dat er al oudere vondsten zijn, van een plaats die Utica heette.
Wat is hier nu mythe, en wat is er echt bekend van de moderne archeologie? Heeft Utica echt bestaan?
Wat zou de invloed zijn geweest van de Carthaagse (mytische) geschiedenis op het christendom/jodendom? Of omgekeerd? Carthago was van belang in het begin van het christendom, dus misschien zijn de verhalen van de oude traditie overgegaan op de christelijke?
Waar komt de overeenkomst van de munten met Melqart en de uil met Poseidon/Athene vandaan? Is dit Griekse invloed, of is het een gemeenschappelijke achtergrond?
Ik hoop hier nog verder mee te komen. Er zijn eigenlijk wel meer vragen, maar stapje voor stapje is voorlopig goed genoeg.
Ik heb wel erg veel materiaal, maar ik kom zoveel tegenstrijdige suggesties tegen dat ik het niet meer kan volgen. In het begin kon ik helemaal geschiedenis en legende niet uit elkaar houden, maar ik begin er toch meer zicht op te krijgen.
Toch ben ik nog op zoek naar antwoorden op diverse vragen.
Volgens de meeste bronnen is de naam Dido een Romeinse uitvinding, die 'zwerfster' zou betekenen, terwijl de naam Elissa zou zijn gebaseerd op de oorspronkelijke, Semitische naam. Nu kwam ik toch weer een encyclopedie tegen waarin het volgende te lezen is:
Michael Grant in Roman Myths (1973) claims: Punic was a Roman contraction of Phoenician, and was used by the Romans after the Punic wars as an adjective meaning treacherous. In archaeological and linguistic usage, it refers to the later culture and dialect of Carthage and its empire, as distinct from their Phoenician originals. ... The Semitic languages are the northeastern subfamily of the Afro-Asiatic languages, and the only family of this group spoken in Asia. ...
That is to say, Dido-Elissa was originally a goddess.
It has been conjectured that she was first converted from a goddess into a human queen in some Greek work of the later fifth century B.C.
But others conjecture that Elissa was indeed historical.
The name Dido used mostly by Latin writers seems to be a Phoenician form meaning "Wanderer" and was perhaps the name under which Elissa was most familiarly known in Carthage.
We do not know who first combined the story of Elissa with the tradition that connected Aeneas either with Rome or with earlier settlements from which Rome traced its origin. Location within Italy The Roman Colosseum Rome (Italian and Latin: Roma) is the capital city of Italy and of its Latium region. ...
A fragment of an epic poem by Gnaeus Naevius who died at Utica in 201 BC includes a passage which might or might not be part of a conversation between Aeneas and Dido.
Met andere woorden, de naam Dido is ook Fenicisch/Carthaags, het betekent 'zwerfster' in het Fenicisch, en de naam is zelfs ouder dan 'Elissa'.
Ik zet het maar naast elkaar, en ik hoop erachter te komen hoe het nou zit.
De naam Dido of Elissa zou verwijzen naar een godin, met name de godin Tanit (misschien Astarte)
Ik vind het best aannemelijk, maar ik vraag me af wat hier de historische bron van is.
Volgens de mythe kwam Elissa met haar gezelschap in Noord-Afrika aan bij een al oudere Fenicische kolonie met de naam Utica.
Nu kom ik archeologische bronnen tegen die zeggen dat er helemaal geen bewijs is voor een Fenicische nederzetting van voor de achtste eeuw, maar anderen zeggen weer dat er al oudere vondsten zijn, van een plaats die Utica heette.
Wat is hier nu mythe, en wat is er echt bekend van de moderne archeologie? Heeft Utica echt bestaan?
Wat zou de invloed zijn geweest van de Carthaagse (mytische) geschiedenis op het christendom/jodendom? Of omgekeerd? Carthago was van belang in het begin van het christendom, dus misschien zijn de verhalen van de oude traditie overgegaan op de christelijke?
Waar komt de overeenkomst van de munten met Melqart en de uil met Poseidon/Athene vandaan? Is dit Griekse invloed, of is het een gemeenschappelijke achtergrond?
Ik hoop hier nog verder mee te komen. Er zijn eigenlijk wel meer vragen, maar stapje voor stapje is voorlopig goed genoeg.