Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

godin uit Venezuela

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 18:43

AfbeeldingWie weet iets meer van dit beeldje? Het stelt een vrouwenfiguur voor met vier gezichten, en is afkomstig uit Venezuela.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Roy James » za 27 jul , 2002 18:43

Een heel interessant beeld...
Ben best benieuwd waar dit beeldje vandaan komt!
De Venezueleense kunst is vrij onbekend, volgens "Prehistoric and Ancient Art" van Larousse Encyclopedia...
De beelden van de Lake Valencia regionen bestaan inderdaad uit vrouwelijke voorstellingen met dergelijke hoofden, of hoofd-voorstellingen.
Ook het Andes van Trujillo en Merida maakten dergelijke beeldjes.
Vreemd genoeg komt er bij mij meer een Oosterse invloed over vanwege de 4 aangezichten (heel bekend van de Brahma-figuren!).
En je zou eens een kijke kunnen nemen bij de oudste voorstellingen van de Oog-Godinnen, waarvan de ogen heel prominent aanwezig zijn.
De wenkbrauwen en de "ketting" rond haar hals doen ook denken aan meanders...
Succes met het verder zoeken!
Roy James
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 18:47

Hallo Roy, bedankt voor het signaleren van al die kenmerken, en om die in verband te brengen met andere plaatsen.
Heel eerlijk gezegd, ik heb de foto gekopieerd uit 'Waren de goden kosmonauten' van Erich von Däniken. Die brengt het in verband met een buitenaardse herkomst van ons ras, dus ik vermoedde al dat er weinig zinnigs over te zeggen was. :-)
Ik heb ook wel eens dit soort afbeeldingen gezien van eilanden in Polynesië, al waren dat twee gezichten, een man en een vrouw.
Het meeste wat ik erover gelezen heb, is dat het een voorstelling is van de jaarlijkse cyclus, dus een blik achteruit naar het voorbije jaar, en vooruit naar het komende jaar. Zo kun je de Januskop van de Romeinen te kunnen interpreteren. Dit schijnt ook ooit vrouwelijk te zijn geweest, en dan heette de bijbehorende godin Jana, maar ook daarover is moeilijk iets te vinden.

Ik weet niet of je zo'n idee zomaar kan overplanten naar een hoofd met vier gezichten. Je zou er wel een uitbeelding van de seizoenen in kunnen zien, maar ik weet niet of het vanzelfsprekend is dat iedereen het jaar in vier seizoenen indeelde. Twee of drie schijnt normaler te zijn.

Die meanders die je noemt, die zouden dan toch eigenlijk eerder denken aan water of golven, dacht ik.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 16 okt , 2002 16:36

FOUR-FACED GOD AND GODDESS
Afbeelding
Iraq: Ishchali (?)
Old Babylonian Period, 18th-17th century B.C.
Bronze 17.3 cm H
Purchased in Baghdad, 1930
Afbeelding
Iraq: Ishchali (?)
Old Babylonian Period, 18th-17th century B.C.
Bronze 16.2 cm H
Purchased in Baghdad, 1930

Illicit diggers found these four-faced statuettes, which may represent a god of the four winds and a goddess of rainstorms. The god wears a low cap with a pair of horns meeting above each face. He carries a scimitar in his right hand and places his left foot upon the back of a crouching ram. The goddess's tall crown, again with a pair of horns above each face, has the shape of a temple facade or altar. She grasps in her hands a vase from which flow streams of water; a rippled water pattern covers her garment.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 17 okt , 2002 13:06

The four faces of Shiva
Afbeelding
Schist sculpture of a four-faced linga
From eastern India, around AD 800
The mythology of the Hindu god Shiva is complex and contradictory.
He is sometimes depicted as a chaste, wandering ascetic, but at the same time an ideal family man, monogamous, powerful and fertile.
In India Shiva is usually worshipped in the form of the linga, an erect phallus.
Rather than an image charged with sexuality, the linga is regarded more as a symbol of the god's energy and potential.
This is an example of the chaturmukhi linga type, that is, four-faced.
The four faces, each pointing in a cardinal direction, allude to Shiva's most prominent aspects.
These comprise Bhairava, a manifestation of Shiva in his terrifying form, two faces which show his different attitudes as a withdrawn and serene ascetic and lastly, Parvati, his consort, the embodiment of feminine power.
The four-faced linga is sometimes regarded as symbolic of the five elements – Earth, Water, Wind, Fire and Space, the latter alluded to by the invisible face imagined to be on top of the sculpture and referred to by the vertical axis.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 18 okt , 2002 14:15

Els, ik kan maar niets vinden over dat beeldje uit Venezuela!!!
Hebt u niet een klein tikje meer gegevens???
Afbeelding
Four-faced Lingam (Chaturmukhalingam)
Nepal. 12th-13th centuries AD.
Gray schist. 2001.1.5.
Ester R. Portnow Collection of Asian Art

The lingam is one of the oldest symbols of life and fertility in South Asia.
While lingams were probably part of the religious lives of even the earliest peoples of the region, they came to be identified with the classical Hindu god Shiva.
Shiva is a god of ambiguities and opposites: he lives a happy domestic life with his wife, the goddess Parvati, and his two sons, and he lives another life as a forest-dwelling ascetic surrounded by animals.
For a Hindu visitor to the temple, this four-faced lingam communicates the mystery of Shiva's many aspects.
It would have been housed in a small enclosure in the inner sanctum of the temple, and as the residue of paint suggests, brightly decorated.
His third eye is visible on all of his foreheads, and shows his ability to see in all four cosmic directions.
Hindu and Buddhist iconography has co-existed for over two thousand years in Nepal, and a Nepali worshipper would see the same four-fold faces and eyes around the tops of Buddhist stupas.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 18 okt , 2002 14:50

Nee, ik heb niet meer gegevens, Willy. Ik zei al, het plaatje komt uit een boek van Von Däniken. :p
Dat boek staat vol interessante vondsten en plaatjes, maar de uitleg die erbij staat gaat er altijd over dat de goden uit de ruimte afkomstig waren. Om dit mogelijk te maken worden alle archeologische feiten die dit weerspreken gewoon achtergehouden, of verdraaid.
Qua wetenschappelijke informatie heb je er niets aan, al is het dan ook best wel onderhoudend om te lezen. :grijns:

Ik kan dus ook niet vinden van wanneer het beeldje dateert, of het gaat om een godin met een naam etc.

Roy James verwees ook al naar de hindoeïstische Brahma-figuren, die ook vier gezichten hebben. Daar bestaat wel een mythische verklaring voor, maar die is zo goed als elke andere verklaring.

Ik vind het dus heel interessant om te zien dat er vier millennia geleden al identieke voorstellingen bestonden van een god en een godin uit Irak.

In de afbeeldingen die jij toevoegde wordt al als verklaring gegeven de natuurverschijnselen en de elementen. Ook de windrichtingen kun je er nog aan toevoegen. Er bestaan ook nog afbeeldingen met twee hoofden (bv. Janus), die weer worden uitgelegd als het verleden en de toekomst, of het oude, voorbije jaar en het nieuwe jaar.

Ik heb ook nog wel afbeeldingen gezien van dergelijke godheden uit Polynesië. Helaas stonden die steeds in hele dure boeken waar ik verder niets aan had, dus dan koop ik ze niet.

Tot zover in elk geval wel heel erg bedankt voor de moeite. Als je veel van dit soort voorstellingen op een rijtje zet, wordt er misschien toch wel iets duidelijker over contacten die de culturen met elkaar hadden in de oudheid.

Mocht ik nog iets meer vinden, dan zal ik dat zeker hier toevoegen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 23 okt , 2002 17:53

Els, ik heb uw afbeelding niet in het boek "Waren de goden kosmonauten" gevonden maar in "Terug naar de sterren" van dezelfde schrijver. Totnutoe nog altijd niets gevonden. Ik heb ook naar Von Daniken geemaild maar die geeft geen kik. Hij vraagt wel mij lid te maken van zijn vereniging over buitenaardsen. Maar daar geloof ik dus niet in. We blijven zoeken, ook hij heeft de afbeelding ergens gehaald.

Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » wo 23 okt , 2002 22:18

Gossie, lees jij die boekjes ook? :D :lachen: :lachen: :lachen: :grijns:

Ik heb inderdaad de titels door elkaar heb gegooid. Waren de goden kosmonauten heb ik niet eens. Ik meende trouwens dat Von Däniken zelf ook niet in buitenaardsen gelooft. Maar misschien is hij bekeerd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 25 okt , 2002 10:06

The "Quattro Capi" (four-headed pilaster) at the East end of the Pons Fabricius
Afbeelding
Pons Fabricius = Pons Iudaeorum [modern Ponte dei Quattro Capi] an earlier wooden bridge between the left bank (Central Rome) and the Tiber Island was replaced by this stone bridge in 62 B.C.E.
Built by curator viarum L. Fabricius (CIL 6.1305, 31549; both inscriptions still visible on East arch)
Repaired in 21 B.C.E. by consuls M. Lollius & Q. Lepidus "best preserved bridge in Rome, being practically the original structure" (Platner-Ashby, 400)
Two main arches with one small central arch still exist (used as a footbridge today)
Two of the pilasters {rectangular pillars} with four-faced hermae {i.e. Hermes?} on East end are original; but the rest of the parapet is from 1679
URL:http://bellarmine.lmu.edu/~fjust/Rome-Tiber.htm

Els, als het niet kan dienen verwijder het a.u.b. :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron