Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Circe.... hoe zit het met haar? - wie weet wat de eigenlijke rol van circe

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor minke » wo 14 mei , 2003 12:22

[B]Wie weet wat de eigenlijke rol van circe in de Odysse is? ik weet dat ze odysseus als "man"genomen heeft o haar eiland, misschien zelfs kinderen van hem heeft gekregen, zijn manschappen tot zwijnen heeft gemaakt. Odysseus komt er met een list vanaf... maar hoe ging het verder met Circe?
minke
 

Berichtdoor els » wo 14 mei , 2003 17:56

Hallo Minke, uit m'n hoofd weet ik niet het fijne van Circe, en ik heb vandaag ook geen tijd om het even na te zoeken.

Ik zal morgen eens kijken wat ik over haar weet. Ik weet bijvoorbeeld dat ze een zuster werd genoemd van Pasiphae, de moeder van de Minotaurus. Ze had Medea (van het gulden vlies) ingewijd in de toverkunst. Hun moeder was Perseis, hun vader de zon (Helios).
Zelf was Circe in het vak ingewijd door Hekate.
Door sommige mythologen wordt ze geassocieerd met de Keltische Cerridwen. Ook wordt ze geïdentificeerd met de oud-Italische tovenares Pomona.

Eigenlijk ben ik al een tijdje bezig met info te zoeken over Circe, maar het schiet niet zo op. Ik zal morgen eens zien of ik dan iets op een rijtje kan krijgen, dan kan ik haar ook toevoegen aan de lijst.

Intussen hier een paar handige pagina's.

Veel info over Circe op de website van Carlos Parada:



Hier een link naar een website over Circe:



Via de zoekmachine van de Encyclopedia Mythica kun je ook wel een en ander vinden:



Misschien heb je hier nog iets aan. Morgen zal ik nog eens zien wat ik zelf nog over haar heb.

Groetjes van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Hati » wo 14 mei , 2003 23:01

Circe, (Kirke), in de Griekse mythologie een tovenares, dochter van de zonnegod Helios, die het mythische eiland Aia bewoont. In Homèros' Odysseia verandert zij door een toverdrank Odysseus' gezellen in zwijnen.

Odysseus zelf is immuun voor haar magie en dwingt haar zijn makkers weer mens te maken. Zij is tevens de moeder van zijn zoon Telegonos, die hem later zal vermoorden.

Voor Odysseus zie :
Hati
 


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron