Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

vogels bombarderen een stad met stenen

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor els » za 07 dec , 2002 14:46

Ik las een mythisch verhaal over vogels die een stad bombarderen met stenen. Het ging geloof ik over een oorlog.

Ik dacht eigenlijk dat het om Rome ging, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Nu las ik opeens hetzelfde verhaal over Mecca. Daarom wou ik het graag nog eens nalezen, maar ik kan het nergens meer terugvinden.

Wie o wie weet over welke stad deze mythe gaat, en waar kan ik lezen hoe alles in z'n werk ging?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » zo 08 dec , 2002 12:11

Els, bedoelt u met Mecca het verhaal uit de Koran: Sura 105: de Olifant, waar de vogels Ababil genoemd worden zoals Saddam Hoesein zijn huidige korte afstand raketten noemt. Als het dat niet is kan ik u niet helpen.

Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 08 dec , 2002 16:09

Ja, dat is inderdaad de islamitische variant, Willy. Maar ik ken het verhaal uit de mythologie van een ander land. Ik dacht dus Rome, maar ik weet niet hoe ik het terug moet vinden.
Ik heb al van alles in de zoekmachines gestopt, maar het is tot nu toe een enorme tijdverspilling gebleken. :snik:

Misschien heb ik het uit een boek van Barbara Walker, die is ook nogal bezig met allerlei mythen met elkaar te vergelijken, maar in haar boeken is moeilijk iets terug te vinden.

Ik wist trouwens niet dat Hoessein zijn raketten daarnaar had genoemd. Noemt hij die raketten ababil?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 12 dec , 2002 10:16

Els, iets over een vogel die rotsen kan goeien!
Naar Roc zoeken in de encyclopedie.



Daag, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 13 dec , 2002 23:49

Afbeelding

Leuk artikel, Willy. Maar ik kwam alleen bij de basiliek. Een gemeen beestje, trouwens. :duivel:

Maar ik kon geen pagina vinden waar ik in een encyclopedie kon zoeken, dus ik kon ook niet naar Roc zoeken.
Dat is natuurlijk de mensenetende Vogel Roek. Ik ken hem wel ergens van...
Ik zal morgen eens in de zoekmachines naar Roc zoeken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 16 dec , 2002 11:11



Els, hier zo het mee moeten gaan, denk ik en anders Garreth's Long encyclopedie enz. in Google.
Er is rechts een lijst met alfabetische namen. Bij R staat Roc

Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 19 dec , 2002 21:33

Ja, dat werkt beter.
Mooie plaatjes. Ik hoopte dat me iets te binnen zou schieten, maar daar kwam het helaas nog niet van.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 17 feb , 2004 19:22

Ababil - Ababilo

Ave fabulosa, que según la leyenda, atacó a los abisinios frustrando sus designios de poner sitio a la Meca en el 570 d.C.

Vertaling:
Fabulous bird, that according to the legend, attacked the Abyssinians frustrating its aims to put site to Mecca in the 570 d.C.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » wo 18 feb , 2004 17:47

Gracias. :lach:

AfbeeldingVia die monsterpagina met de vogel roek kwam ik wel van alles tegen. Dat ei van die vogel Roek moet trouwens ook niet op een stad vallen. :lachen:
Verder heb je Garuda, die olifanten in z'n klauwen meenam. De stymfalische vogels waren ook vechtlustige beestjes.






Vijfde werk van Hercules. Het wegjagen van de Stymfalische vogels. Deze leefden bij het Stymfalosmeer in Arcadie. De vogels hadden klauwen en snavels van ijzer. Ze aten mensenvlees en konden hun veren als pijlen afschieten.


Over het ontstaan van Rome bestaat trouwens wel een verhaal over overvliegende gieren. Remus zag er zes, Romulus twaalf, en omdat hij er meer zag, mocht hij de stad bouwen.....
Verhalen over Sinbad de zeeman heb ik natuurlijk ook gelezen, ooit in een ver verleden.

Misschien heb ik wel dingen door elkaar gegooid. :bloos: Of de schrijvers van de koran hebben zelf ook al die verhalen door elkaar gegooid. :huh:

Maar ik heb toch het gevoel dat er nog een mythe bestaat die meer lijkt op die koransoera dan al die losse eindjes.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron