Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Artio

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Femke » vr 09 aug , 2002 21:50

Hoi Els, ik wil niet lastig zijn hoor, maar ik kwam op je site Artio (een berengodin) tegen kun je me toevallig meer over haar vertellen?
Thanks.

En ik kwam een site over godinnen tegen die je mischien nog wel van pas kan komen:

<a href="http://innana.virtualave.net" target="_blank">http://innana.virtualave.net</a
Femke
 

Berichtdoor els » vr 09 aug , 2002 21:55

Hallo Femke, ik wil ook niet lastig zijn, maar de link die je gaf werkt niet. :huil: Nu weet ik niet wat ik mis.

Wat Artio betreft: ik ben er nog niet echt aan toegekomen, maar ik kan wel even overschrijven wat de 'Celtic Myth and Legend' van Mike Dixon Kennedy erover zegt.


Artio was de godin van de berencultus die werd aanbeden door de Kelten op het continent, in de streek rond het huidige Bern in Zwitserland. Hier was een beeldje gevonden van een godin die een beer voedde. De inscriptie op de voetplaat luidde Deai Artioni Licinia Sabinilla, ('Licinia Sabinilla [gewijd aan ] de godin Artio'). In de voetplaat was een sleuf gesleden, waardoor muntjes konden worden geworpen als offer. Ze bezat een treffende gelijkenis met de klassieke Griekse godin Artemis, waarmee ze het vermogen gemeen had naar believen in een beer te kunnen veranderen. Ze heeft een tegenhanger in Andarta.

Dat is dus Dixon-Kennedy. Grappig he? Ons spaarvarkentje had dus een voorloper in dit beertje.

Jean Markale noemt ook een berenbeeldje, dat nu nog in Bern te bezichtigen is. Ik weet niet of het om hetzelfde beeldje gaat, maar de beschrijving is heel anders:
Deze godin, Artio, wier naam is afgeleid van het Gallische woord voor beer, wordt voorgesteld zittend bij een boom met korte takken, voor een grote beer, met een mand fruit op een kleine zuil naast haar. Of ze beschermgodin van berenjagers was of van de beren zelf doet er niet veel toe, want de mand met fruit en het feit dat de beer haar gelijke lijkt te zijn doet vermoeden dat ze een andere vorm van de godin van overvloed was, een moedergodin van alle leven en voedsel, en weer een voorbeeld van de Vrouw van de Nacht.

Speculatie volop dus weer, maar ook wat feiten.

Het kon niet uitblijven, of de naam Bern is etymologisch met deze berencultus in verband gebracht.
De planeet Mercurius stond met een beer in verband, en droeg de naam Artios.

Dat Artemis ook in verband stond met een berencultus blijkt uit mythen zoals die over Callisto.

Afbeelding
Wat het plaatje betreft: het heeft niets met Artio te maken, maar ik vind het zelf zo leuk. Het is in elk geval ook een voorbeeld hoe een beer als voedster werd getoond. Het is denk ik niet alleen een symbool van het schenken van overvloed, maar ook van moederliefde, omdat beren erg zorgzaam zijn voor hun jongen.
Maar wie weet waar de mensen in de steentijd allemaal over nadachten?
In elk geval, het is een beeldje van de Joegoslavische Vinca-cultuur, en het dateert van zo'n 4000 jaar v.o.j. (dus het is zesduizend jaar oud, of nog ouder).

Deze functie van voedster en moeder is ook nog terug te vinden in de woorden baren, to bear (Engels voor zwanger zijn, dus dragen). Deze woorden staan met 'beer' in verband.

Dat is dus geen Etain. Ik begreep eigenlijk niet goed welke je bedoel met 'deze' godin. Maar ik zal ook eens zien of ik nog iets over Etain heb.
Laatst bijgewerkt door els op zo 30 jul , 2006 21:15, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Femke » vr 09 aug , 2002 21:55

Els, logisch dat je het niet begreep, ik was er met mijn hoofd niet bij, ik bedoelde Artio. en ik zal nog eens kijken of het adres van de site wel klopt.
Femke
 

Berichtdoor els » vr 09 aug , 2002 21:57

Ik heb al ontdekt waarom hij niet werkt, Femke. Er staat Inana met één n. Dus:

Ik zal zo gauw ik tijd heb eens rondkijken daar, van het weekend of zo.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron