Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Diana/Amazone

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Pauline van Buringen » za 27 jul , 2002 20:45

ik zoek een afbeelding van een vrouwelijke boogschutter met de boog in de aanslag bijvoorbeeld godin Diana of een andere?
Wie kan mij eraan helpen? Alvast bedankt voor de moeite!
Pauline van Buringen
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 20:49

Ik heb wel iets, maar ik weet niet of het is wat je zoekt. Ik heb deze foto gemaakt in Rome, in het museum op het Capitool. Het is Diana of Artemis met haar hond, en pijl en boog in de aanslag, alleen, het probleem is, ze is haar pijl en boog kwijt.
Misschien ook niet zo'n heel mooie foto. Er bestaan vast wel betere afbeeldingen van.
Een tekening of zo is meestal beter, want die raken niet zo vaak hun attributen kwijt. Ik weet er maar een, op de pagina waarvan ik de link geef. Dan is Artemis met haar broer Apollo net bezig alle kindertjes van Niobe dood te schieten.



<center>Afbeelding</center>
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 20:52

Nog iets van de Amazones. Ook misschien niet wat je zoekt, ze hebben nl. geen pijl en boog, maar wel een speer en labrys (dubbele bijl).
Eronder staat ook nog een link naar een pagina over de Amazones, misschien kun je via die pagina meer vinden. Er staat een oude grottekening op van een zgn. vrouwelijke krijger met pijl en boog. Die tekening is wel van het volk dat ten grondslag ligt aan de mythen over de Amazones, maar ik vind het niet zo overtuigend een vrouw.



Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Roy James » za 27 jul , 2002 20:54

Hallo Pauline en Els...
een heel gaaf en onwijs uitgebreid boek over de Amazonen (misschien kennen jullie het wel) is van Josine H.Blok.
Zij heeft een hele studie ervan gemaakt vanuit de Faculteit der Letteren van de R.U. Groningen. En dat op voordracht van de Werkgroep Vrouwenstudies Letteren. Ze behandelt de hele studie vrij nuchter en heeft een behoorlijke diep onderzoek samengesteld.
De titel is "AMAZONES ANTIANEIRAI" - Josine H.Blok
Copyright 1991 Egbert Forsten, Groningen, Holland
ISBN 90 6980 046 2
PS: ben zelf met de Amazonen bezig gegaan, nadat ik de Chinese Oer-Godin QUAN-YIN linkte met hen.
Een der namen van QUAN-YIN is nl. A-MA!
En deze al-oude tempels worden nog steeds bezocht (mijn broer woont in Macau, waar de A-MA tempel in een oer-oude grot is gevestigd...en zelfs de GODIN DER ZUIDZEE genoemd wordt).
Deze A-MA verwijst naar het Shamanisme... SH-A-MA...
en toen kwam ik bij de paarden-vrouwen van Siberië, die dus inderdaad vermoedelijk Amazonen waren... heel erg interessant...
Succes...
Roy James
 

Berichtdoor els » za 27 jul , 2002 20:55

Ik heb het boek Josine Blok kunnen vinden in de Amsterdamse UB, en ik heb er maar wat van gekopieerd. Ik heb het niet meer kunnen bestellen, helaas. Ik ben er wel erg blij mee. Dus bedankt voor de tip.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 07 okt , 2002 16:00

Afbeelding :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 08 okt , 2002 9:17

Afbeelding

Diana : geen gegevens. :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 08 okt , 2002 11:56

Afbeelding

Augustus Saint-Gaudens (1848 - 1907): Diana

:duivel: :p
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 08 okt , 2002 17:06

Afbeelding

Marble : Diana with bow, location? date? :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 16 maart , 2003 2:21

Nou ja, het is mosterd na de maaltijd, maar voor de volledigheid zet ik deze afbeelding er toch maar even bij.
Het is Etruskisch, als ik het goed begrijp.

Afbeelding


els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron