Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

de maangodin: othiym - de maangodin van elizabeth hand

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor calimero_a » wo 06 jul , 2005 18:58

Hallo allemaal,

meestal begin ik mijn zoektocht naar meer/nieuwe informatie naar aanleiding van iets wat ik hoor/zie of lees.

nu heb ik pas op vakantie het boek 'de maangodin' van elizabeth hand gelezen. Ik zal hier eerst even een samenvatting geven (van BOL.com):

QUOTE
De University of the Archangels and Saint Jo the Dine is niet zomaar een universiteit. Hier worden studenten ingewijd in eeuwenoude heksenpraktijken en magisch rituelen. Minder bekend is dat de universiteit - een geheimzinnige plek waar dag en nacht verlicht altaren bewaakt door stenen engelen de sfeer bepalen - ook de thuisplaats is van de Benandanti, een sekte die zich tot doel heeft gesteld de herrijzenis van de maan in, een uiterst duistere macht, te voorkomen. Nog minder bekend is dat de Benandanti door de eeuwen heen elke regering, elke religie en elk invloedrijk instituut middels ontoelaatbare praktijken manipuleerden. De sympathieke Katherine Sweeney Cassidy ontdekt bij toeval het bestaan van de Benandanti, die ook de universiteit besturen. Aanvankelijk besteedt ze er weinig aandacht aan. Immers, de campus is voor haar in de eerste plaats een plek om te experimenteren, om nieuwe vrienden te maken, een tijd van vrijheid en ontdekkingen. Zoals met Oliver en Angelica, wier heftig liefdesleven, bij voorkeur beleefd onder een volle maan direct aanzet is tot de wederopstanding van de Maangodin...
END QUOTE

In het boek gaat het erom om de wederopstanding van een slechte maangodin te voorkomen. Nu vroeg ik mij af, in hoeverre 'klopt' de informatie uit het boek. (voor wie het niet heeft gelezen, het is ook een gewoon lekker boek om te lezen :p )

Het draait om de godin: Othiym Lunarsa.

Nu vroeg ik mij af:

is dit een bestaande godin of een verzinsel van de schrijfster?

als deze godin niet bestaat, bestaat er een vergelijkbare godin? (iets wat de schrijfster als bron kan hebben gebruikt?)

Ook ben ik nieuwsgierig naar het belangrijkste artefact in het boek, een sieraad in de vorm van een maansikkel (een lunula). Bestaat dit?

Ik heb het vermoeden dat het allemaal puur verzonnen is (ik kan zelf in ieder geval niets vinden), maar ik vraag het voor de zekerheid eens na.

Sorry voor het lange verhaal en de misschien domme vraag..

knufff
Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor Zunrita » wo 06 jul , 2005 22:24

Hallo Cali,

Ik dacht dat ik zo ongeveer wel alle godinnennamen kende, maar van deze had ik nog nooit gehoord. Om te beginnen: als gelovige kun je geloven wat je wilt. Of een godin of god 'bestaat' is dan aan jou. Als onderzoeker zoek je uit waar bepaalde ideeën, woorden en begrippen vandaan komen. Via Google vond ik zo 't een en ander.

Volgens Hand zelf, is Othiym een zelfbedachte naam (vermoedelijk van Oost-Europese oorsprong) van 'Angelica' voor haar onderwereldgodin: "There was a strong occult slant to all of this, with the Goddess (whom Angelica called Othiym) [...]" (Hand, Elizabeth. Waking the Moon. New York: HarperPrism (1995); pg. 235). Hand geeft in interviews aan dat ze ook een naam van een chthonische godin als Lilith, Durga, Kali, Hekat, Mahbd, Morigan, Kybele, Irene, Artemis, Diana etc. etc. had kunnen nemen, maar dat ze koos voor Othiym.
Zie ook:

De benandanti waren mannen en vrouwen in het 16e-17e-eeuwse diepkatholieke Italie, die als tovenaars (magi) in hun dromen de strijd aanbonden met 'heksen' om de gemeenschap te beschermen. Zij worden vermeld in de analen van de inquisitie.
Zie verder:

Hand mag zich 'ongelovig' noemen, als afvallige rooms-katholiek is haar denk- en fantasiewereld onherroepelijk doortrokken van datzelfde katholicisme, wat ze zelf overigens onderkent:

"As for being a Catholic writer, I certainly had a Catholic upbringing and education, moderated somewhat by the fact that my mother was a Protestant who converted to Catholicism when I was seven. I've written elsewhere that I think the whole Catholic worldview can provide a template for the fantastic or supernatural, and certainly the most brilliant fantasists writing today — John Crowley, chiefly, and Gene Wolfe, but also people like Tim Powers, Gwyneth Jones, and James Patrick Kelly (who went to the same parochial school I did) — grew up exposed to the traditions of the Church. But that doesn't necessarily imply belief. It certainly doesn't in my case. Though I respect and occasionally envy people who maintain faith in some sort of divinity, I don't."

In patriarchale en dualistische wereld- en godsbeelden (zoals het christendom), vertegenwoordigt het donkere - en zeker een donkere godin - het noodzakelijk Kwaad, zonder hetwelk geen Goede Lichte godheid zou (kunnen/hoeven) bestaan. Hand's kijk op het zwarte aspect van de godin, als zijnde 'duister' en 'slecht' is typisch dualistisch en lineair. Zij treedt niet buiten dat gebrekkige denkkader, dat vrijwel kenmerkend is voor Amerikaanse horror, sf en science fantasy.

Ik ben zelf een groot liefhebber van feministische sf, maar deze schrijfster trekt me niet. Ze voegt zo te zien niets nieuws toe - behalve een nieuwe godinnenaam.

Groet,
Zunrita

PS Sieraden in de vorm van een maansikkel zijn zo oud als de maanreligies.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » wo 06 jul , 2005 23:17

Hai Calimero,

nu heb ik pas op vakantie het boek 'de maangodin' van elizabeth hand gelezen.


Pieker pieker.... volgens mij heb ik dat boek ook... ik kon het volgens mij niet laten liggen en kocht het, hoewel ik het misschien ook heb gekregen. Ik heb al rondgezocht op mijn diverse boekenplanken, maar ik zie het nergens staan. Maar ik zie ook geen boek waarmee ik het eventueel kan verwarren.

Ik ga morgen of overmorgen even verder zoeken. Maar als het het boek is dat ik denk, dan is het zeker pure fantasie, weliswaar gebaseerd op allerlei echte godinnengodsdiensten, wicca en 'tienerwicca', zal ik het maar noemen, van die tienerheksenverhalen.

Het stomme is alleen dat ik me die naam niet meer kan herinneren. Misschien ben ik dus toch met iets anders in de war, maar het lijkt me stug.

Ik vond het niet echt 'literatuur', maar het lijkt me nog altijd wel leuk om zelf zo'n soort boek te schrijven, om even door de geldnood heen te komen.

Een lunula heb ik nog wel gevonden, in Wikipedia en andere naslagwerken:





Maar dat betekent volgens mij vooral dat de schrijfster zich wel goed had ingelezen, en er wel wat vanaf wist. Ze heeft misschien dit voorwerp gebruikt voor haar roman.

Sorry voor het lange verhaal en de misschien domme vraag.


Er bestaan geen domme vragen, alleen maar domme ... uh, wat nou ook alweer? Domme antwoorden? Ik weet het niet meer. :huh:

Zunrita:

Ik ben zelf een groot liefhebber van feministische sf, maar deze schrijfster trekt me niet. Ze voegt zo te zien niets nieuws toe - behalve een nieuwe godinnenaam.


Als het is wat ik denk, is het inderdaad niet een bijzonder grote geest, maar ik vond het toch wel leuk dat zo'n boek werd geschreven. Ik denk dan steeds: dit is niet goed, dat is oppervlakkig, dat is een open deur, dat is kinderachtig en het kan alllemaal beter... maar dan heb je in elk geval een startpunt om iets diepgaanders te schrijven, of misschien iets spannenders, zodat het beter verkoopt. Er worden zoveel boeken geschreven in dit genre, maar dan gedacht vanuit een mannenwereld, dat het ook wel leuk is als er iets vanuit een vrouwendenkwereld wordt geschreven.

Dat er nog maar eens een vrouwelijke/feministische Umberto Eco mag verschijnen, als ik het voor het zeggen had.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » do 07 jul , 2005 7:39

Hoi,

bedankt voor de reacties (ik moet toch echt beter leren zoeken :verward: ).

ik zou het zelf alleen niet echt feministische sf noemen... Er zit een feministisch karakter in het boek, maar het boek is juist geschreven vanuit het tegengestelde oogpunt (dus tegen het feministische maar wel vanuit een vrouw) en dat vond ik op zich wel eens verfrissend. Dus feministisch met een twist.

En dat het geen hoogstaande literatuur is, tsja, dat kan kloppen, ik heb het niet voor niets in m'n koffer gegooid voor op vakantie :cool:

grtz,
Cali

ps: dit kwam ik net ook nog tegen als betekenis van een lunula:

De Lunula is een houdertje, meestal van verguld zilver, waarin een geconsacreerde hostie kan worden geklemd. Lunula en hostie worden vervolgens in een monstrans geschoven. Het woord "lunula" betekent "maantje," omdat het doorgaans de vorm van een half maantje heeft.

Hmmmm toch weer een katholieke referentie?
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » do 07 jul , 2005 9:17

En dat het geen hoogstaande literatuur is, tsja, dat kan kloppen, ik heb het niet voor niets in m'n koffer gegooid voor op vakantie :cool:


Was niet neerbuigend bedoeld, hoor, ik heb het ook gelezen ter ontspanning, en ik wou maar dat ik ook zo'n boek kon schrijven, dan had ik het allang gedaan. :wijs:

Bedankt voor je toevoeging over die lunula.
Wat die katholieke referentie betreft, dat was ik inderdaad alweer vergeten, er werd nogal veel verwezen naar het christendom. Vervelend dat ik het niet meer kan vinden, ik heb zoveel boeken, en soms schuif ik ze overal onder en achter om het nog maar een beetje kwijt te kunnen. :(
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » zo 05 maart , 2006 18:27

De Lunula is een houdertje, meestal van verguld zilver, waarin een geconsacreerde hostie kan worden geklemd. Lunula en hostie worden vervolgens in een monstrans geschoven. Het woord "lunula" betekent "maantje," omdat het doorgaans de vorm van een half maantje heeft. Jongere monstransen hebben ook wel lunula's in de vorm van twee ronde platte glaasjes met een scharnierend montuurtje erom.
De Lunula is ook een omschrijving van het halve (lichter gekleurde) maantje in de vingernagel, in het begin van de nagel, tegen het nagelbed aan.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron