Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Syrisch-Babylonische godin van de storm

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Thorsent Theijs » wo 24 jul , 2002 17:50

Graag had ik een antwoord gekregen op mijn vraag die luidt wat de naam is van de syrisch-babylonische godin van de storm.
Bedankt
Thorsent Theijs
 

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:52

Hallo Theys, ik ken eerlijk gezegd niet direct een Babylonische stormgodin. Ik ken wel goden die 'stormgod' worden genoemd, al hebben ze meestal gedeelde functies.
De naam van de Soemerische Enlil betekent 'Heer Wind', en hij wordt soms stormgod genoemd, al heeft hij eigenlijk andere functies. Zijn echtgenote heet Ninlil, 'Vrouwe Wind', maar zij staat ook niet echt te boek als stormgodin.

Adad is een Syrische stormgod; hij is dezelfde als de Kanaänitische stormgod Baäl Hadad. De Kanaänieten (Feniciërs) hebben ook nog een stormgod met de naam Baäl Sjamen of Sammin. Hij is onder andere god over onweer en regen.

Dan is er de Soemerische Martu, een stormgod van de steppe. Bij de Akkadiërs heet hij Amurru.

Als vrouwelijke stormgod komt denk ik Isjtar het meest in aanmerking. Zij heerst ook over onweer en regen, en wordt in verschillende mythen met de zondvloed in verband gebracht, hoewel niet altijd op dezelfde manier.
Het gebrul van haar leeuw wordt geïdentificeerd met het lawaai van de donder.
Maar Isjtar heeft teveel functies om haar nou 'de godin' van de storm te noemen.

Ik heb je misschien niet echt geholpen. Ik heb nog wel een aardige link, waar een heleboel Syrische goden worden beschreven. Er staan in totaal vier pagina's op deze site waar je wat aan kan hebben.



Groet van Els, en succes.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » wo 09 maart , 2005 17:30

Ik kan Els enkel bijtreden,
Zo ver ik weet bestaat er geen godin van de storm in Syrië, Babylonië of Mesopotamië toutcourt.
De god van de storm, de vreselijke krachten van de storm, is de Sumerische Ishkur. Zijn latere Akkadische equivalent is de god Adad (ook wel Addu of Adda genoemd). Nog westelijker is er ook sprake van een gerelateerde god Wer of Mer.
De meeste mensen van het Nabije Oosten verheerlijkten een stormgod. Adad werd ook vaak vereenzelvigd met de Hoerietische god Teshup of de Kassietische god Buriash (wiens naam misschien verbonden is met de Griekse god van de noordenwind, Boreas).
Ishkur/Adad werd meestal gezien als de zoon van An (één oudere traditie heeft het over de zoon van Enlil). Zijn vrouw was Shala (waarschijnlijk Hoerietisch van origine), ook soms opgevoerd als de vrouw van Dagan. Zijn ministers was het paar mindere goden Shullat en Hanish.
Ishkur, gekoppeld aan het Sumerische zuiden, is meer bevoegd blijkbaar voor de donderstormen, hagel en vloedstorm. Adad, kende ook goede aspecten, zoals de vruchtbare regen en de bergstromen.
Hun symbool is onmiskenbaar een afbeelding van een bliksemschicht. Het beest van Ishkur is de leeuw-draak net als Adad, die ook wel eens werd voorgesteld met de stier.

De god Martu (Akkadisch Amurru) is een god die de steden verwoest en over het land raast als een storm. Deze god is onmiskenbaar de verpersoonlijking van het nomaden volk dat zijn intrede deed vanuit het westen vanaf het derde millennium vC.

Umu dabrutu, Babylonisch voor 'verwoestende storm', is de naam van één van de elf monsters die Tiamat creëert in het conflict tegen de jongere goden (Babylonisch scheppingsverhaal: enuma elisj).

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » do 10 maart , 2005 9:41

Bedankt voor al deze info over een vraag die al helemaal naar de vergetelheid was gezakt.

Ik zag dat hierboven schreef dat Ninlil 'vrouw wind' betekent, maar intussen heb ik gevonden dat deze vertaling niet helemaal klopt. Het 'lil' van Nin wordt op een andere manier geschreven als het 'lil' van En (haar ega), en moet dus anders worden vertaald. Ik zal het even opzoeken. Het gaat eigenlijk om een geval van homofonie in spijkerschrift. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » zo 05 maart , 2006 18:46

ADAD, is de Babylonische God van Storm en Donder. In de Babylonische Mythe van de Vloed wordt ADAD levendig beschreven. Ea, de eerste der Babylonische goden, beval Utnapishtim een schip te bouwen, waarin hij het "zaad van alle levende dingen" moest onderbrengen.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron